AnonymBruker Skrevet 15. juli 2025 #21 Skrevet 15. juli 2025 Jeg jobber som rådgiver i staten, og vi kan gå i det vi vil så lenge vi er påkledd og at det er sømmelig. Dvs ikke masse utringning og miniskjørt. Lang shorts til knærne og en ok t-skjorte, f.eks en skjorte med korte armer, pique o.l ville vært godt innafor. Anonymkode: bdd40...c9b 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2025 #22 Skrevet 15. juli 2025 Første dagene hadde jeg gått for langbukse og sett an hva de andre bruker på varme dager. Staten er mye forskjellig. Jobber også i staten men hos oss er det veldig liberal kleskode. Har du på klær og de er relativt rene - ok 😆. Jeg går stort sett i skjørt eller kjole fordi jeg liker det. Av og til krever arbeidsoppgavene spesielle værneklær men det bytter man til når det trengs uansett. Anonymkode: cdd44...416
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2025 #23 Skrevet 15. juli 2025 Tråden bekrefter at det ikke er noen entydig kleskode i staten. Hos oss hadde det blitt opprør på sommeren hvis man ikke kunne gått relativt lettkledt (dog anstendig). Ventilasjonsanlegget vårt tok kvelden sånn typ 1970, og det er målt nesten 40 grader i lokalene på det verste. Heldigvis har vi ikke kundekontakt. Og kommer noen på besøk inn i varmen hiver de fort skjorta. Men som regel ikke buksa 😄 Anonymkode: 218b1...86f 4
Snok1 Skrevet 15. juli 2025 #24 Skrevet 15. juli 2025 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg har fått ny jobb i staten i et direktorat. Hva er kleskoden? Jeg er mann, og om sommeren pleier jeg ofte å bruke shorts som går til knærne og en t-skjorte. Er dette akseptabelt? På forhånd takk 🙂 Anonymkode: 4294f...cc5 Shorts på jobb er aldri greit. Du er voksen, kle deg som en voksen. 1 1
Snok1 Skrevet 15. juli 2025 #25 Skrevet 15. juli 2025 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Vi har kleskode som sier langbukser for menn. En kollega møtte opp i lange shorts (ned til knærne) første arbeidsdag. Direktøren vår så det, sendte ham hjem for å skifte og alle ansatte fikk kleskoden på e-post p nytt den dagen 😅 dette er i en fylkeskommune. Anonymkode: 6c1e7...1c5 Heia fylkeskommunedirektøren!
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2025 #26 Skrevet 15. juli 2025 Fylkeskommune her. Shorts et helt innafor på mitt kontor, for både kvinner og menn. Det meste er faktisk innafor hos oss, men folk kler seg jo anstendig. Ville uansett ikke møtt i et antrekk jeg var usikker på første dag i ny jobb! Anonymkode: 88172...8c4 4
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2025 #27 Skrevet 15. juli 2025 Snok1 skrev (4 minutter siden): Heia fylkeskommunedirektøren! Hvorfor det? Hva er så viktig med kleskode som sier ingen shorts for menn? Anonymkode: 88172...8c4 4
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2025 #28 Skrevet 15. juli 2025 Jeg har jobbet i staten, der var short ikke akspetert. Heller ikke små topper. Anonymkode: d05cd...495
Summeer Skrevet 15. juli 2025 #29 Skrevet 15. juli 2025 Første dagene kjører du pent antrukket; bukse (chinos) og skjorte (kan være kortermet, men jeg ville gått i langermet som jeg kan rulle opp ermene på, sånn for å være sikker) Shorts er på mange steder ikke innafor, så det hadde jeg styrt unna i starten. 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2025 #30 Skrevet 15. juli 2025 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Kontorjobber uansett hvor, så er det lange bukser som gjelder. Og at man ser anstendig ut, både i påkledning, skotøy og på håret. Anonymkode: 4dd49...460 Stemmer ikke! På mine jobber (både statlig og kommunal) har folk kommer i shorts og skjørt. Ingen strandshorts og korte skjørt, men med litt finere stoff og utførelse. Jeg mener at slik verden og klimaet er blitt må det være innafor og at kvinner bruker feks pencil skjørt eller annet i den lengden og at mannfolka kan bruke dress shorts sammen med en dresskjorte. Men at jeg ønsker det er noe annet enn at det er slik. Møt opp i den type bulser du regner med at brukes og så ser du an et par dager. Du kan jo også bare spørre leder eller en kollega som virker hyggelig😊 Anonymkode: bb6b6...579 2
Snok1 Skrevet 15. juli 2025 #31 Skrevet 15. juli 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvorfor det? Hva er så viktig med kleskode som sier ingen shorts for menn? Anonymkode: 88172...8c4 Fordi man har en rolle som en forvalter av offentlig tjenester og midler. Denne rollen krever et minstemål av verdighet, og ett av kriteriene for å nå denne verdigheten er at man kler seg som en person som har rukket å konfirmere seg. 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2025 #32 Skrevet 15. juli 2025 Snok1 skrev (1 minutt siden): Fordi man har en rolle som en forvalter av offentlig tjenester og midler. Denne rollen krever et minstemål av verdighet, og ett av kriteriene for å nå denne verdigheten er at man kler seg som en person som har rukket å konfirmere seg. Ok. Bra du ikke jobber på vårt uanstendig offentlige kontor da 😂 Anonymkode: 88172...8c4 4 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2025 #33 Skrevet 15. juli 2025 Snok1 skrev (Akkurat nå): Fordi man har en rolle som en forvalter av offentlig tjenester og midler. Denne rollen krever et minstemål av verdighet, og ett av kriteriene for å nå denne verdigheten er at man kler seg som en person som har rukket å konfirmere seg. En statsansatt blir ikke mer kompetent i jobben sin av å ha dekket leggene sine. Jeg regner med at kvinner i knelange dresskjørt absolutt ikke blir uglesett for påkledningen. Det er i praksis kjønnsdiskriminerende å legge opp til at kvinner kan vise legger, men ikke mannfolka. Hvis kvinner får gå med sånn dresskjørt/pencilskirt, men mannfolka får beskjed om at de ikke kan bruke en pen, knelang shorts så håoer jeg mannfolka tropper opp i skjørt de også! Anonymkode: bb6b6...579 5
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2025 #34 Skrevet 15. juli 2025 Jeg jobber også innen staten, men vi har ikke kleskode. Har aldri opplevd at noen har vært uanstendig kledd på noe vis😄 En ting er de plassene/yrker som har uniformsplikt, da er det ingenting å lure på - men hvem er det på din arbeidsplass som bestemmer hva som er ok og hva som ikke er ok? Har inntrykk av at den som er sjef tillater seg å være motepoliti også…..😉 Anonymkode: 87d22...dfe 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2025 #35 Skrevet 15. juli 2025 Sønn min jobber nå i denne varmen. Staten. Går i linbukser og pene t-skjorte linskjorter Anonymkode: 3bcb9...12f
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2025 #36 Skrevet 15. juli 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Stemmer ikke! På mine jobber (både statlig og kommunal) har folk kommer i shorts og skjørt. Ingen strandshorts og korte skjørt, men med litt finere stoff og utførelse. Jeg mener at slik verden og klimaet er blitt må det være innafor og at kvinner bruker feks pencil skjørt eller annet i den lengden og at mannfolka kan bruke dress shorts sammen med en dresskjorte. Men at jeg ønsker det er noe annet enn at det er slik. Møt opp i den type bulser du regner med at brukes og så ser du an et par dager. Du kan jo også bare spørre leder eller en kollega som virker hyggelig😊 Anonymkode: bb6b6...579 Hvem i all verden avgjør om shortsstoffet er fint nok? Hvor går grensa? Andel bomull må være over 50%? Og har noen noen gang fått påpakning for at stoffet var for dårlig og så påklaget advarselen? Går det til personalsjefen? Med noen som Menswearguy som ekspert på hvordan stoffet er produsert? Anonymkode: d05cd...495 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2025 #37 Skrevet 15. juli 2025 På min tidligere arbeidsplass i staten gikk alle mer eller mindre pent kledd. Noen menn gikk i shorts de varmeste dagene, og i så fall lange og pene shorts med pen piquet til. Hvis jeg var ts, ville jeg gått med langbukser den første uken og sett hva andre gikk i. Det er uansett innafor å ankomme og dra i shorts, og heller skifte på jobb. Kanskje kjøpe seg en lett sommerbukse, et par piquet t-skjorter og pene loafers til? Anonymkode: b9018...ee6
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2025 #38 Skrevet 15. juli 2025 Snok1 skrev (45 minutter siden): Fordi man har en rolle som en forvalter av offentlig tjenester og midler. Denne rollen krever et minstemål av verdighet, og ett av kriteriene for å nå denne verdigheten er at man kler seg som en person som har rukket å konfirmere seg. Hva med hjemmekontoret da, bør jeg ta på dress for å beholde verdigheten mens jeg forvalter midlene? Anonymkode: 218b1...86f 1
Snok1 Skrevet 15. juli 2025 #39 Skrevet 15. juli 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ok. Bra du ikke jobber på vårt uanstendig offentlige kontor da 😂 Anonymkode: 88172...8c4 AnonymBruker skrev (1 time siden): En statsansatt blir ikke mer kompetent i jobben sin av å ha dekket leggene sine. Jeg regner med at kvinner i knelange dresskjørt absolutt ikke blir uglesett for påkledningen. Det er i praksis kjønnsdiskriminerende å legge opp til at kvinner kan vise legger, men ikke mannfolka. Hvis kvinner får gå med sånn dresskjørt/pencilskirt, men mannfolka får beskjed om at de ikke kan bruke en pen, knelang shorts så håoer jeg mannfolka tropper opp i skjørt de også! Anonymkode: bb6b6...579 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hva med hjemmekontoret da, bør jeg ta på dress for å beholde verdigheten mens jeg forvalter midlene? Anonymkode: 218b1...86f Jeg jobber selv i en offentlig-ish virksomhet. Min nærmeste kollega i kontorlandskapet går ofte i shorts, og da neglisjerer jeg ham i all profesjonell kommunikasjon. Jeg kan ikke motta råd i komplekse spørsmål fra en person som mentalt er på hytta eller på Gran Canaria. Da spør jeg heller nærmeste voksenperson og får gode faglige råd. 1 1
Daria Skrevet 15. juli 2025 #40 Skrevet 15. juli 2025 Snok1 skrev (25 minutter siden): Jeg jobber selv i en offentlig-ish virksomhet. Min nærmeste kollega i kontorlandskapet går ofte i shorts, og da neglisjerer jeg ham i all profesjonell kommunikasjon. Jeg kan ikke motta råd i komplekse spørsmål fra en person som mentalt er på hytta eller på Gran Canaria. Da spør jeg heller nærmeste voksenperson og får gode faglige råd. Jeg vet hvem jeg synes framstår som minst profesjonell og voksen i det scenariet... 7 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå