Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått ny jobb i staten i et direktorat. Hva er kleskoden? Jeg er mann, og om sommeren pleier jeg ofte å bruke shorts som går til knærne og en t-skjorte. Er dette akseptabelt?

På forhånd takk 🙂

Anonymkode: 4294f...cc5

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg jobbet i staten (politiet, PST) fikk vi ikke gå i shorts eller korte skjørt på jobb. Ikke singlet heller. T-skjorte var greit

Anonymkode: 31090...8d6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har fått ny jobb i staten i et direktorat. Hva er kleskoden? Jeg er mann, og om sommeren pleier jeg ofte å bruke shorts som går til knærne og en t-skjorte. Er dette akseptabelt?

På forhånd takk 🙂

Mente sånn boksershorts.

AnonymBruker
Skrevet

Staten er så mangt, vi kan gå kledt som vi vil så lenge vi er påkledt. Shorts til knærne hadde ingen reagert på. Men tanga hadde nok blitt sett rart på. 

Anonymkode: 218b1...86f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

På forhånd takk 🙂

Her hadde ikke shorts fungert. Snakk med leder, spør kolleger.

Anonymkode: 74f28...e7b

• Liker 2
Skrevet

Kjør lang bukse de første par arbeidsdagene, og så ser du hva de andre kler seg i. Bedre å være "overdressed" enn underdressed. 

• Liker 12
  • Nyttig 6
Skrevet

Har du kunde/publikumskontakt eller omgås du bare relativt likestilte kollegaer? Da jeg hadde kontorjobb i et direktorat gikk folk stort sett i det de følte for (innen rimelighetens og anstendighetens grenser) - ingen ville reagert på en normalt pen shorts og t-skjorte internt på kontoret. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

På forhånd takk 🙂

Kontorjobber uansett hvor, så er det lange bukser som gjelder. Og at man ser anstendig ut, både i påkledning, skotøy og på håret. 

Anonymkode: 4dd49...460

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kontorjobber uansett hvor, så er det lange bukser som gjelder. Og at man ser anstendig ut, både i påkledning, skotøy og på håret. 

Anstendig ja, men lange bukser er ikke en regel som gjelder "uansett hvor". Men som nyansatt får man bare se an hva andre gjør, eller spørre på arbeidsplassen. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Lang bukse, langt skjørt. T-skjorte er ok.

Anonymkode: a0e4a...e18

AnonymBruker
Skrevet

På forhånd takk 🙂

Ville ikke vært ok med shorts der jeg jobber. T-skjorte og bukse er ok når det ikke er møter og veldig varmt. Tskjortene bør i så fall være pene. 

Anonymkode: 1e683...8dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Staten er så mangt, vi kan gå kledt som vi vil så lenge vi er påkledt. Shorts til knærne hadde ingen reagert på. Men tanga hadde nok blitt sett rart på. 

Samme her. 
Men på ny jobb hadde jeg nok gått for lange bukser som ser ok ut i starten. Lin er fint hvis det er varmt. 

Anonymkode: 5ed97...776

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mente sånn boksershorts.

Undertøy er vel ikke akseptabelt på noen arbeidsplasser utenom hvis du er undertøysmodell?

Anonymkode: 00e70...ec6

• Liker 10
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Shorts er ikke lov hos oss heller.

Men det er uansett for kaldt i kontorlokalene til at shorts er komfortabelt. Men shortsen er med i veska for turen hjem.

Anonymkode: b9cdc...c39

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Næh, det stemmer ikke. Her har vi damer som går i både korte og lange ting, hippie-ting, t-skjorte som barna lagde. Det spiller liten rolle så lenge man ikke er utfordrende kledd.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har kleskode som sier langbukser for menn. En kollega møtte opp i lange shorts (ned til knærne) første arbeidsdag. Direktøren vår så det, sendte ham hjem for å skifte og alle ansatte fikk kleskoden på e-post p nytt den dagen 😅 dette er i en fylkeskommune.

Anonymkode: 6c1e7...1c5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Statlig betyr jo at du kan jobbe med nesten hva som helst. Lege, forsker, lærer, brannmann, politi, rådgiver, IT, økonomi, assistent, altmuligmann, elektriker. Noen har uniform, noen har fri bekledning, noen har dresscode.

Du må se an ditt miljø. For første arbeidsdagene ville jeg møtt casual men ikke for sportslig/ledig. En langbukse og stilig t-skjorte f.eks. og sett an hva de andre har på seg.

Jeg jobber på kontor i staten, og kan egentlig ha på meg hva jeg vil, ingen formell dresscode. Men unngår utfordrende klær. Det meste jeg har er casual/lett pyntet. Om sommeren kan det funke med sommerkjoler og shorts/topp også. Så ikke strengt her, men de fleste kler seg pent/halvpent.

Anonymkode: 7fb1f...211

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Shorts er lov hos oss, i en offentlig kontorstilling, men ikke hva som helst av shorts. De må være knelange og det skal ikke se ut som om man er på tur på fjellet eller stranda, og heller ikke på løpetur. 

Anonymkode: 32f42...654

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Staten er ikke staten, jobber innenfor politiet jeg også på kontor og her går alle mannfolka jeg omgås med i shorts. Men ville ikke gått med shorts som førstevalget på jobb, bruk bukse de første dagene.

Anonymkode: 02adb...8bf

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er det egentlig ikke innafor med shorts, men ingen blir sendt hjem hvis de kommer med det. Som ny hadde jeg ikke utfordret på dette, men kommet i pene langbukser og skjorte eller noe annet passende.

Anonymkode: 55f4e...efd

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...