Gå til innhold

Hvorfor er folk redde for barnevernet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er utbrent 3barns mor uten nettverk og avlasting. Har sendt 3 bekymringsmeldinger på meg selv uten at noe har skjedd hos bv. Hvor ille står det da til hos de som faktisk mister omsorgen?

Anonymkode: 08653...65b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis absolutt ingenting har skjedd, dvs. at de hverken har besluttet henleggelse eller undersøkelsessak, så er dette en sak for tilsynsmyndighetene/Statsforvalteren. 

Bvt bryr seg ikke om du er utbrent, men om barna, så for de kan det nok være godt nok for sin del at du lar deg selv bli utkjørt for barnas del.

Anonymkode: bdc9e...ac6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble oppdratt til å være redd for barnevernet og dette satt nok i til jeg ble voksen. Hadde jeg fått barn i ung alder hadde jeg sikkert vært redd dem.

Anonymkode: 04558...c74

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er utbrent 3barns mor uten nettverk og avlasting. Har sendt 3 bekymringsmeldinger på meg selv uten at noe har skjedd hos bv. Hvor ille står det da til hos de som faktisk mister omsorgen?

Har du sendt anonyme meldinger på deg selv, eller aktivt tatt ansvar og sagt at du ikke klarer selv og ønsker hjelp for barnas del. For kjære deg, det er vesentlig forskjell.

Anonymkode: 1e8ee...4c7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis absolutt ingenting har skjedd, dvs. at de hverken har besluttet henleggelse eller undersøkelsessak, så er dette en sak for tilsynsmyndighetene/Statsforvalteren. 

Bvt bryr seg ikke om du er utbrent, men om barna, så for de kan det nok være godt nok for sin del at du lar deg selv bli utkjørt for barnas del.

Det at jeg er utbrent går ut over barna, da.

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du sendt anonyme meldinger på deg selv, eller aktivt tatt ansvar og sagt at du ikke klarer selv og ønsker hjelp for barnas del. For kjære deg, det er vesentlig forskjell.

Det siste. Hvorfor er det så viktig forskjell? Jeg er fortvila!

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Folk er redd barnevernet fordi de sitter på så mye makt og dems undersøkelser er ganske inngripende. 

Jeg vet dessverre om flere tilfeller hvor barn har blitt plassert på institusjon på ganske svakt grunnlag og fått alvorlige konsekvenser og tilfeller hvor familier har trengt hjelp og ikke fått som også har vært alvorlig.

Ønsker ikke å legge ut om andres privatliv på nett men hva barnevernet gjør eller ikke gjør er dessverre svært varierende og veldig mye makt ligger i hendene på nyutdannede med lite livserfaring. Her hvor jeg bor er det mye gjennomtrekk av ansatte da belastningen i jobben er for høy til at en de blir værende over tid.

Anonymkode: 242cc...3b5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva har du meldt bekymring på i korte trekk?

Altså hva tenker du at de kan gjøre for deg og hvorfor bør de gjøre dette?

Anonymkode: dfde9...421

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For det er ekstremt stor forskjell på om noen utenfra som ikke kjenner barnet like godt som foreldrene tar kontakt og melder anonymt, kontra forelderen selv som ønsker hjelp og ikke får det. Synes du skal ringe barnevernsvakta i kommunen direkte og drøfte og få litt informasjon, eventuelt ta kontakt med fastlegen din og be om råd. Ønsker deg alt godt. 

• Liker 3
Skrevet

Spør du om hvorfor folk er redd barnevernet, eller lurer du egentlig på hvorfor du ikke får hjelp?

Folk som er redd barnevernet har jo ofte grunn til det, slik jeg ser det. Det er jo dem som faller igjennom og ikke klarer å gi adekvat omsorg, rammer og grenser etc. De har kanskje erfaring med bvtj fra egen oppvekst. Lite utdannelse, dårlig økonomi, ustabile relasjoner, rusproblematikk og psykiatri. 

Om bvtj ser at barna dine er godt nok ivaretatt griper de jo ikke inn. Å være utbrent er jo ikke synonymt med å drive omsorgssvikt overfor barna. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det at jeg er utbrent går ut over barna, da.

Vel, i første omgang blir du «bare» sykemeldt, og da klarer du sannsynligvis fortsatt yte forsvarlig omsorg for barna.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta heller en prat med helsesøster om hvor sliten du er og spør om hjelp til å både få samtaler og støtte og råd. 
De kan godt være behjelpelig med å finne avlasting om dem trenger det. Hadde ikke kontaktet barnevernet når du er på felgen. 
med har makt og de ka vei og vende. Snakk med en lede eller andre fagpersoner. Bv siste utvei. Unngå så langt du kan. Setter de folk på beredskapshjem er det ikke sikker du får de hjem igjen . Den kampen kan gi det mer utbrenthet. 
Hadde du. Odd i nærheten kunne du levert de hos oss en dag i uka. Jobber i bhg og har voksne barn selv. 

Anonymkode: b14e7...4a5

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ingen som er redd for barnevernet. Er selv barnevernsbarn, og min erfaring er at de bruker evigheter på å ta barn, og det skal alt for mye til. Her så ble mine foreldre meldt til barnevernet regelmessig, fra jeg var 3 mnd og fram til jeg var 16 år, og de flyttet meg ut av hjemmet. Jeg meldte selv flere ganger fra jeg var 12 år. 

Anonymkode: c8d06...e30

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Folk er nok redde for barnevernet pga den velkjente forestillingen om at de tar ungene dine. Det er selvfølgelig langt fra sannheten, de driver først og fremst med hjelp og veiledning. Omsorgsovertakelse er absolutt siste utvei, så de som mister barna sine er folk som virkelig ikke greier å ta vare på barna sine (eller seg selv). De tilfellene der er snakk om her er grov vold, rus, alvorlig omsorgssvikt og kriminalitet. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

OT: Håper det ordner seg for deg, det å være alene med 3 unger er virkelig ikke en dans på roser. Håper du får hjelpen du trenger! Masse styrke klemmer til deg ❤️

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Stacy__ skrev (28 minutter siden):

Folk er nok redde for barnevernet pga den velkjente forestillingen om at de tar ungene dine. Det er selvfølgelig langt fra sannheten, de driver først og fremst med hjelp og veiledning. Omsorgsovertakelse er absolutt siste utvei, så de som mister barna sine er folk som virkelig ikke greier å ta vare på barna sine (eller seg selv). De tilfellene der er snakk om her er grov vold, rus, alvorlig omsorgssvikt og kriminalitet. 

Men hvilken hjelp? Det er så vage ord. Har mottatt veileding, men det er jo råd for folk som ikke er utbrent og/eller har kun 1 barn, liksom. Ts.

AnonymBruker
Skrevet

Folk er vel redde for barnevernet fordi de har så mye makt - og det har kommet fram så mange saker i media der det viser seg at barnevernet har tatt barn på svakt grunnlag, og barna har fått det mye verre etterpå. I stedet for å hjelpe barna i familien deres. Mange utskiftinger i barnevernet på grunn av feilgrep. Og foreldrene er ikke blitt hørt.

Men selv har jeg bare opplevd at de har vært forståelsesfulle, det skal sies.

Anonymkode: 6bd44...e3c

AnonymBruker
Skrevet

Første gangen meldte jeg selv inn i samråd med hs, siden barnefar døde akutt og jeg stod i en livskrise og trengte hjelp. Da var det fint med bv, fikk avlastningshjelp ect. Og de trakk seg ut da det ikke lenger var behov. Men da vi noen år senere fikk en bekymringsmelding på oss opplevde jeg et helt annet syn på de. Dels pga vi ikke visste noe, var lite info, saksbehandler ga generelt lite info underveis, var opptatt av autoritet ect. Så tror også mye er basert på hvem man møter og hvordan de møter de som kommer inn i bv. Selv om saken ble henlagt og man fikk beskjed om at alt var i orden, og man er gode foreldre så sitter det alltids litt igjen.

Anonymkode: d05e5...50d

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men hvilken hjelp? Det er så vage ord. Har mottatt veileding, men det er jo råd for folk som ikke er utbrent og/eller har kun 1 barn, liksom. Ts.

Jeg skjønner hva du mener, har dessverre jobbet tett på barnevernet lenge og har også stusset over hjelpa de har å tilby. Men som veldig mange andre offentlige instanser så jobber de under høyt press og har få ressurser. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Første gangen meldte jeg selv inn i samråd med hs, siden barnefar døde akutt og jeg stod i en livskrise og trengte hjelp. Da var det fint med bv, fikk avlastningshjelp ect. Og de trakk seg ut da det ikke lenger var behov. Men da vi noen år senere fikk en bekymringsmelding på oss opplevde jeg et helt annet syn på de. Dels pga vi ikke visste noe, var lite info, saksbehandler ga generelt lite info underveis, var opptatt av autoritet ect. Så tror også mye er basert på hvem man møter og hvordan de møter de som kommer inn i bv. Selv om saken ble henlagt og man fikk beskjed om at alt var i orden, og man er gode foreldre så sitter det alltids litt igjen.

Anonymkode: d05e5...50d

De tar ikke bare barn det gjør de sjelden. Men.. har du vært inne å fått avlasting som du skriver, så har du fått bekymring i ettertid. Altså ting går greit. Men når barnet ditt blir tenåring og du da blir meldt fra skole eller andre - eller du kontakter de selv grunnet tenåringen sliter eller gjør noe dumt. Da kan de starte opp med å bygge sak. Da bygger de opp alt de har på henne/ han og vinkler det inn til at det har vært vasker i mange år tilbake i tid. Sender de det inn til helsenemda og får godkjenning på sitt narrativ som de 9 av 10 saker alltid får, kan de i praksis hente henne å plassere henne på en institusjon og du har ingenting du skulle sagt. 
Du kan klage på vedtak og det blir nemdsbehandling, men med kommunens advokater så er de drillet på å vinne saker. 
Institusjonsppphold utløser store penger for interne konsulenter osv. Så jo de kan komme dit hen at de bygger sak og Nemdleder ser da et mønster over kontakt over tid. Derfor bør man være litt forsiktig med de folka der. Noen av de som jobber der er svært ung. 22 år og fersk. For disse jentene er det spennende å drive saker der de kan føres i nemd. De er hyggelig helt til du stiller spørsmål de ikke klarer å svare på. De har mer makt enn politi. Hvis du ber om innsyn om hva de har skrevet om dere vil du se at de allerede fra dag en bygger opp sak. 
Hvis du ikke utøver omsorgssvikt, driver med rus eller har psykiske vansker. Driver Vold eller overgrep mot barna dine så søk hjelp andre steder 

Anonymkode: b14e7...4a5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...