AnonymBruker Skrevet 13. juli #1 Skrevet 13. juli Jeg har ikke helt troa på dette med å bare drikke vann? Jeg drikker minst 2 liter daglig, og jeg tisser hele tiden. Nei, jeg har ikke diabetes, alle prøver er flotte. Men det virker som om vannet bare renner tvers igjennom. Jeg er ganske sikker på at jeg får i meg nok salt i løpet av dagen. Men er det annen mat man burde spise som bidrar til at vannet "setter" seg mer i kroppen, om det gir mening? Anonymkode: cc738...0b4 1
evahanshans Skrevet 13. juli #2 Skrevet 13. juli (endret) Du får i deg væske gjennom mat og annen drikke også. Det er ingen grunn til å tvinge i seg flere liter vann hver dag. Faktisk er det frarådet. Endret 13. juli av evahanshans 5 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli #3 Skrevet 13. juli For hydrering er selvsagt nok vann viktig, men også elektrolytter. Ikke bare salt, men kalium og magnesium er veldig viktig. For at kroppen skal holde på væske så er det jo typisk korn og belgfrukter som bidrar til dette. Jeg spiser ingen av delene, så jeg må være påpasselig med å ta tilskudd av elektrolytter i tillegg til å spise mat som er naturlig rik på det. Anonymkode: 8410d...27f 8 3
Million Skrevet 13. juli #4 Skrevet 13. juli Man drikker når man er tørst - ikke fordi det er trendy å gå rundt med en vannflaske og sippe av den hele dagen. Det virker ikke som du stoler på at kroppen din fungerer som den skal? Den opptar naturligvis det den trenger av væske, og resten blir skilt ut som urin eller svette og damp i utånding. Ikke vær så redd for at kroppen din ikke har greie på dette selv, bare fordi det er blitt på moten å drikke et visst antall liter pr dag. 11
AnonymBruker Skrevet 13. juli #5 Skrevet 13. juli Dette forumet altså... Jeg er veldig glad i iskaldt vann og derfor drikker jeg mye av det, ikke fordi det er en "trend". Er på tide å begynne å google ting man lurer på fra nå av. Anonymkode: cc738...0b4 3
Million Skrevet 13. juli #6 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette forumet altså... Jeg er veldig glad i iskaldt vann og derfor drikker jeg mye av det, ikke fordi det er en "trend". Er på tide å begynne å google ting man lurer på fra nå av. Anonymkode: cc738...0b4 Du skriver i hovedinnlegget ditt at du drikker det fordi du vil holde deg hydrert og uttrykker bekymring for at du ikke er det til tross for at du måler hvor mye vann du drikker pr dag. Nå skriver du plutselig at det er fordi du er glad i det. Bestem deg. Eller stol på kroppen din. Du drikker nok. 10 3
evahanshans Skrevet 13. juli #7 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette forumet altså... Jeg er veldig glad i iskaldt vann og derfor drikker jeg mye av det, ikke fordi det er en "trend". Er på tide å begynne å google ting man lurer på fra nå av. Anonymkode: cc738...0b4 Men du drikker altså for mye vann. Reduser litt. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli #8 Skrevet 13. juli Melk hydrerer bedre, men det handler om innholdet. Nyttig artikkel. Anonymkode: 3dc61...fa0 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli #9 Skrevet 13. juli Du bør få i deg nok salt så du binder vannet,da tisser du ikke så mye. Anonymkode: 8461d...c16 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli #10 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg har ikke helt troa på dette med å bare drikke vann? Jeg drikker minst 2 liter daglig, og jeg tisser hele tiden. Nei, jeg har ikke diabetes, alle prøver er flotte. Men det virker som om vannet bare renner tvers igjennom. Jeg er ganske sikker på at jeg får i meg nok salt i løpet av dagen. Men er det annen mat man burde spise som bidrar til at vannet "setter" seg mer i kroppen, om det gir mening? Anonymkode: cc738...0b4 Keltisk salt bør du få i deg. Anonymkode: 8461d...c16 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli #11 Skrevet 13. juli evahanshans skrev (24 minutter siden): Men du drikker altså for mye vann. Reduser litt. Dette er da veldig individuelt isåfall? Jeg må drikke minst 3liter, gjerne 3,5l hver dag for å føle meg optimalt. Blodtrykket mitt synker når jeg har mindre enn det, og jeg ser også STOR forskjell på huden min når jeg drikker mindre enn dette i perioder, og også energinivået. Jeg bruker også alltid bittelitt havsalt og natrium i vannflasken (ikke så mye at det smakes, bare akkurat mindre enn dét). Tisser ikke veldig ofte etter at jeg begynte med det, og jeg ser en helt annet glød i ansiktet. Mye mer "Plumpness" som de sier på engelsk 🤭 Og også ingen mer oppblåsthet etter jeg begynte med dette. Anonymkode: 49cdb...a6c 2
evahanshans Skrevet 13. juli #12 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er da veldig individuelt isåfall? Jeg må drikke minst 3liter, gjerne 3,5l hver dag for å føle meg optimalt. Blodtrykket mitt synker når jeg har mindre enn det, og jeg ser også STOR forskjell på huden min når jeg drikker mindre enn dette i perioder, og også energinivået. Jeg bruker også alltid bittelitt havsalt og natrium i vannflasken (ikke så mye at det smakes, bare akkurat mindre enn dét). Tisser ikke veldig ofte etter at jeg begynte med det, og jeg ser en helt annet glød i ansiktet. Mye mer "Plumpness" som de sier på engelsk 🤭 Og også ingen mer oppblåsthet etter jeg begynte med dette. Anonymkode: 49cdb...a6c Avhenger av kroppsvekt, hva du ellers spiser og inntar av annen væske. Også type kosthold har en viss påvirkning. Men hvis TS føler at hun tisser "hele tiden" er dette altså en klar indikasjon på at hun drikker for mye vann alt annet tatt i betraktning. Ikke noe poeng i å spise mer salt for å binde vann i kroppen. Dette regulerer den som regel helt greit selv. 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli #13 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg har ikke helt troa på dette med å bare drikke vann? Jeg drikker minst 2 liter daglig, og jeg tisser hele tiden. Nei, jeg har ikke diabetes, alle prøver er flotte. Men det virker som om vannet bare renner tvers igjennom. Jeg er ganske sikker på at jeg får i meg nok salt i løpet av dagen. Men er det annen mat man burde spise som bidrar til at vannet "setter" seg mer i kroppen, om det gir mening? Anonymkode: cc738...0b4 Hvordan du holder deg hydrert? Ved å drikke væske, vann holder lenge om kostholdet er noenlunde normalt. Du påpeker at du tisser ofte, er det et tegn på at du IKKE er hydrert tenker du? Det virker som du tror du er dehydrert, men hvorfor? Anonymkode: abf3b...22c 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli #14 Skrevet 13. juli "Hydrere" - tilføre væske, aller oftest vann. Anonymkode: abf3b...22c
AnonymBruker Skrevet 13. juli #15 Skrevet 13. juli Million skrev (56 minutter siden): Man drikker når man er tørst - ikke fordi det er trendy å gå rundt med en vannflaske og sippe av den hele dagen. Det virker ikke som du stoler på at kroppen din fungerer som den skal? Den opptar naturligvis det den trenger av væske, og resten blir skilt ut som urin eller svette og damp i utånding. Ikke vær så redd for at kroppen din ikke har greie på dette selv, bare fordi det er blitt på moten å drikke et visst antall liter pr dag. Man skal faktisk ikke vente til man blir tørst med å drikke. Og vann er ikke det eneste som er viktig for hydrering. Anonymkode: 8410d...27f 5
AnonymBruker Skrevet 13. juli #16 Skrevet 13. juli Million skrev (52 minutter siden): Du skriver i hovedinnlegget ditt at du drikker det fordi du vil holde deg hydrert og uttrykker bekymring for at du ikke er det til tross for at du måler hvor mye vann du drikker pr dag. Nå skriver du plutselig at det er fordi du er glad i det. Bestem deg. Eller stol på kroppen din. Du drikker nok. Nei. TS skriver at h*n ikke er sikker på at om vann er eneste kroppen trenger for hydrering, og TS har helt rett. Du kan drikke 4 liter vann daglig og være dehydrert hvis kroppen ikke har nok elektrolytter. Anonymkode: 8410d...27f 3
Million Skrevet 13. juli #17 Skrevet 13. juli (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Man skal faktisk ikke vente til man blir tørst med å drikke. Og vann er ikke det eneste som er viktig for hydrering. Anonymkode: 8410d...27f Det er bare tull fra ende til annen. Man "skal" faktisk ikke vente til man blir tørst? Hvordan i alle dager tror du menneskeheten har utviklet seg og overlevd gjennom tusener av år? De drakk når de ble tørste. Det er godt nok. Og det er med normale kosthold ofte slik i vår vestlige verden at vi får i oss FOR MYE salt gjennom kostholdet. Omkring ti gram om dagen, mens anbefalt maks er rundt halvparten. Å drive og dytte i seg ekstra salt da fordi man har "hørt at det skal være bra for hydreringen" er rett og slett ikke sunt. Det er salt overalt i maten vår vi spiser og bruker hver dag. Til og med i det krydderglasset som heter PEPPERMIX er det rundt halvparten salt, faktisk! Du tror du bare får i deg pepper, men nei, masse salt også. Iflg Matprat.no er det anbefalt å ikke få i seg mer enn bare 1.5 gram salt om dagen, mens gjennomsnittet i den norske befolkningen faktisk får i seg mellom 9 og 10 gram salt! Så jeg tror de fleste av oss er sikret det som trengs for å holde seg hydrert... Endret 13. juli av Million la til link om salt 4
AnonymBruker Skrevet 13. juli #18 Skrevet 13. juli Kokosvann bidrar med elektrolytter f.eks. Et par korn av Celtic Salt (inneholder over 80 mineraler) i vanlig springvann gjør at det bindes bedre i kroppen så du ikke bare tisser det ut igjen. Pleier å drikke kokosvann og vanlig vann med litt Celtic Salt, evnt. Farris (den originale) fordi den inneholder mange mineraler som natrium, magnesium, kalsium, kalium, klorid, hydrogenkarbonat, sulfat og silisium. Folk får i seg for lite salt. Ulempen faktisk med for lite salt er at du drikker mye vann og tisser det bare ut igjen, sammen med en del mineraler f.eks. magnesium, så hvis du ikke får i deg nok salt kan du ha motsatt effekt av å drikke mye vann. Anonymkode: 991cc...6d0 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli #19 Skrevet 13. juli Million skrev (1 minutt siden): Det er bare tull fra ende til annen. Man "skal" faktisk ikke vente til man blir tørst? Hvordan i alle dager tror du menneskeheten har utviklet seg og overlevd gjennom tusener av år? De drakk når de ble tørste. Det er godt nok. Og det er med normale kosthold ofte slik i vår vestlige verden at vi får i oss FOR MYE salt gjennom kostholdet. Omkring ti gram om dagen, mens anbefalt maks er rundt halvparten. Å drive og dytte i seg ekstra salt da fordi man har "hørt at det skal være bra for hydreringen" er rett og slett ikke sunt. Det er salt overalt i maten vår vi spiser og bruker hver dag. Til og med i det krydderglasset som heter PEPPERMIX er det rundt halvparten salt, faktisk! Du tror du bare får i deg pepper, men nei, masse salt også. Iflg Matprat.no er det anbefalt å ikke få i seg mer enn bare 1.5 gram salt om dagen, mens gjennomsnittet i den norske befolkningen faktisk får i seg mellom 9 og 10 gram salt! Så jeg tror de fleste av oss er sikret det som trengs for å holde seg hydrert... https://beritnordstrand.no/artikler/drikk-vann-du-blir-torst Hvorfor henger du deg opp i salt, tror du salt er det eneste mineralet som er viktig for væskebalansen? Vit hva du snakker om før du går så i forsvar og uttaler deg så bastant. Forøvrig er det ikke alle som spiser ultraprosesessert mat. Anonymkode: 8410d...27f 3
Million Skrevet 13. juli #20 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): https://beritnordstrand.no/artikler/drikk-vann-du-blir-torst Hvorfor henger du deg opp i salt, tror du salt er det eneste mineralet som er viktig for væskebalansen? Vit hva du snakker om før du går så i forsvar og uttaler deg så bastant. Forøvrig er det ikke alle som spiser ultraprosesessert mat. Anonymkode: 8410d...27f JEG har ikke hengt meg opp i salt. Jeg svarte om salt fordi jeg svarte på et par innlegg som mener man må ha i seg salt, bl.a hovedinnlegget men også det som er nr 15 ovenfor. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå