AnonymBruker Skrevet 13. juli #1 Skrevet 13. juli Hei alle sammen! Nå vil jeg spørre om seriøse råd! Vi skal kjøpe ny bil og vurderer el bil eller diesel? Vi er kun vant mrd bensin og diesel. Vi kjører flere tusen km hver sommer med campingvogn på slep, så hva slags bil anbefaler dere? Vogna har totalt vekt på 1.250 kg. Jeg er avhengig og ikke måtte lade for hver 10 mil. Vi har i dag en Volkswagen Touran, den er nå gått 398.000 km og ny bil må skje kjapt. Budsjettet er på 350.000. Diesel eller el bil? Kjører ca 50 mil i uka til hverdags om sommeren kjører vi til og fra Nordland fra Østfold. Jeg vil ha en bil som taler å bli kjørt med. Det må bære bra med bagasjeplass da vi har hunder, og har med oss en del fiskeutstyr. Vi har ingen mulighet for å lade hjemme. Ville dere kjøpt diesel eller el bil? Anonymkode: a8097...756
AnonymBruker Skrevet 13. juli #2 Skrevet 13. juli Disel, blir så mye tull med elbiler, da ville jeg heller kjøpt hybrid, men aldri el igjen. Anonymkode: 105e5...fba 3 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli #3 Skrevet 13. juli Tror nok uten hjemmelading så utgår elbil for dere. Anonymkode: cff7d...648 4 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli #5 Skrevet 13. juli Vi valgte hybrid etter flere år med diesel bil Anonymkode: 06918...4af
AnonymBruker Skrevet 13. juli #6 Skrevet 13. juli Uten mulighet til hjemmelading, med så absurde krav og et budsjett på nivå for bil nr. 3 får du dessverre ikke en egna elbil. Så for din del må det nok bli diesel eller ladbar hybrid. Anonymkode: 8fc59...796 9
AnonymBruker Skrevet 13. juli #7 Skrevet 13. juli Basert på HI er det vel diesel som er lurest? Jeg kjører 30000 i året bare til og fra jobb og så har jeg lengre bilturer i helger og ferier (København, Stockholm etc fra Oslo) en god del ganger i løpet av året. Jeg har heller ikke lademuligheter hjemme, så jeg går foreløpig for diesel. Anonymkode: c2b55...3c6 1 1
newman01 Skrevet 13. juli #8 Skrevet 13. juli Med budsjettak på 350k og ingen hjemmelading går elbil ut automatisk. 4
Mardina Skrevet 13. juli #9 Skrevet 13. juli (endret) AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hei alle sammen! Nå vil jeg spørre om seriøse råd! Vi skal kjøpe ny bil og vurderer el bil eller diesel? Vi er kun vant mrd bensin og diesel. Vi kjører flere tusen km hver sommer med campingvogn på slep, så hva slags bil anbefaler dere? Vogna har totalt vekt på 1.250 kg. Jeg er avhengig og ikke måtte lade for hver 10 mil. Vi har i dag en Volkswagen Touran, den er nå gått 398.000 km og ny bil må skje kjapt. Budsjettet er på 350.000. Diesel eller el bil? Kjører ca 50 mil i uka til hverdags om sommeren kjører vi til og fra Nordland fra Østfold. Jeg vil ha en bil som taler å bli kjørt med. Det må bære bra med bagasjeplass da vi har hunder, og har med oss en del fiskeutstyr. Vi har ingen mulighet for å lade hjemme. Ville dere kjøpt diesel eller el bil? Anonymkode: a8097...756 Om dere ikke har mulighet til å lade hjemme, så er det liten vits å kjøpe elbil... Det kan fort bli dyrt og upraktisk og belage seg å lade på hurtigladere. Spesielt hvis dere skal trekke campingvogn i tillegg. Jeg vil anslå at 95 % av de som har elbil, lader hjemme. Jeg lader min hjemme og det er utrolig enkelt og praktisk. Billig er det også. Jeg er elbil-frelst og kommer aldri til å gå tilbake til fossilbil. Men jeg har heller ikke samme behov for bil som dere har. Jeg har en liten Opel Corsa, som passer meg perfekt. Med budsjettet deres og de lange avstandene dere kjører, er nok ikke elbil for dere uansett. Man kan få elbiler til 350 000,-, men med de kriteriene dere har, så er det ikke mange å velge mellom. Så jeg tror det beste for dere er å gå for diesel igjen. Legg inn kriteriene deres på Finn.no og se hva dere får opp av alternativer. Endret 13. juli av Mardina 4
AnonymBruker Skrevet 14. juli #11 Skrevet 14. juli Mardina skrev (8 timer siden): Jeg vil anslå at 95 % av de som har elbil, lader hjemme Hvor kommer det tallet fra? Anonymkode: 8fc59...796
Isambard Skrevet 14. juli #12 Skrevet 14. juli Jeg må også si at diesel er det beste valget dette tilfellet. Ellers tror jeg elbil er riktig for 95% av oss. 4
aksase Skrevet 14. juli #14 Skrevet 14. juli (endret) Snok1 skrev (43 minutter siden): Jeg svarer i utgangspunktet at svaret alltid er elbil, men turen til Nordland med campingvogn gjør at svaret må bli diesel. Ser noen nevne hybrid. Hybrid er bare tull under vanlige forhold, og hybrid uten hjemmelading er idioti. Brukte hybridbiler blir alltid et vedlikeholdshelvete. Har selv kjørt hybridbiler fra Toyota i snart 20 år og en halv million kilometer uten problemer. Hadde en Prius jeg kjørte i 17 år og 300 000km og har nå en Lexus RX450h som jeg har hatt i 10 år og kjørt 200 000km, så det at hybrid er tull og at det blir "vedlikeholdshelvete" er langt i fra min erfaring. Aldri har jeg hatt biler med så lite plunder og så lite verkstedkostnader. Motor og drivverk har det aldri vært feil på, bare noen andre småting, lyspærer og sånt. For et budsjett på 350 000,- kan du få en god brukt Lexus RX450h. Den er stor, har kraftig V6 bensinmotor pluss elmotorer, 4wd, er komfortabel og kan trekke 2 tonn med tilhenger. Endret 14. juli av aksase 2 2
Snok1 Skrevet 14. juli #15 Skrevet 14. juli aksase skrev (1 minutt siden): For et budsjett på 350 000,- kan du få en god brukt Lexus RX450h. Den er stor, har kraftig V6 bensinmotor pluss elmotorer, 4wd, er komfortabel og kan trekke 2 tonn med tilhenger. Da er det bedre å kjøpe en ren fossil Lexus. Det er ingenting å tjene på hybridversjonen hvis du ikke hjemmelader, man bare trekker rundt på mye mer isenkram som før eller siden vil feile uten at det har gjort bilen bedre. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli #16 Skrevet 14. juli Siden elbiler stort sett er tyngre enn sine fossile alternativer så har hengervekt/last blitt et problem. Har du førerkortklasse B så kan bil med henger totalt veie 3500 kg. Les denne https://www.naf.no/elbil/kjope-elbil/elbil-med-hengerfeste Anonymkode: 0c527...6c4 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli #17 Skrevet 14. juli Snok1 skrev (18 minutter siden): Hybridbiler var et godt alternativ de få årene hvor ladenettverkene ikke var godt utbygd. Den tiden er over. En fem år gammel hybridbil har to brukte motorer, to drivstoffsystemer og to drivlinjer og et styringssystem som skal koordinere all leamikken. Ikke bruker de mindre drivstoff heller, og er tunge og deigete med dårlige kjøreegenskaper. Hybrid er hard no fra meg og fra det norske markedet. Min hybrid bruker vesentlig mindre enn min forrige diesel bil av samme størrelse. Har den på 7 året nå og kun service. Nå spurte ts om diesel eller el bil, og da utgår hybrid! Anonymkode: c9092...d3d 1
aksase Skrevet 14. juli #18 Skrevet 14. juli (endret) Snok1 skrev (20 minutter siden): Da er det bedre å kjøpe en ren fossil Lexus. Det er ingenting å tjene på hybridversjonen hvis du ikke hjemmelader, man bare trekker rundt på mye mer isenkram som før eller siden vil feile uten at det har gjort bilen bedre. Fossil Lexus uten hybrid er sjelden her i landet og neppe solgt nye i Norge på minst 15 år, og Lexus har vel ikke laget ladbare hybrider, så vidt jeg vet, så hjemmelader er uansett ikke til noen nytte på disse. Det tekniske er ikke noen grunn til bekymring på Lexus, for i motsetning til mange andre bilmerker, så lager Toyota/Lexus ting som er ment å var lenge uten trøbbel. Det er rust og annen slitasje som knekker disse bilene, men motor, drivverk og hybridsystem, det bare funker. Første gang jeg måtte reparere noe på min Prius var da det rustet hull i det originale eksosanlegget etter 200 000km. Etter det kom det noen småting på som hjullager, støtdempere og sånt, men frem til 200 000 km og 15 år, var det ingenting annen enn service, dekk, bremser og lyspærer. Har samme erfaring med Lexusen jeg har nå, som har passert 220 000km. Hatt et par småting, og byttet et par hjullager og støtdempere nylig, men ellers ingenting feil på motor og drivverk. Det bare virker. Hybridsystemet bidrar til et lavere drivstofforbruk enn en tilsvarende fossilbil uten hybridsystem, så det er faktisk et poeng med såkalt "selvladende" hybrider også. Lexus RX450h er en stor bil som veier over 2 tonn, har AWD og en 3,5 liter V6-motor med til sammen drøyt 300HK. Bensinforbruket på RX'en er 0,8-0,9l/mil(selvsagt mer ved trekking av tilhenger) og det vil du streve veldig med å oppnå uten hybridsystemet på denne store bilen. Endret 14. juli av aksase 1 2
Snok1 Skrevet 14. juli #19 Skrevet 14. juli aksase skrev (8 minutter siden): Fossil Lexus uten hybrid er sjelden her i landet og neppe solgt nye i Norge på minst 15 år, og Lexus har vel ikke laget ladbare hybrider, så vidt jeg vet, så hjemmelader er uansett ikke til noen nytte på disse. Så Lexus utgår, altså.
AnonymBruker Skrevet 14. juli #20 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor kommer det tallet fra? Anonymkode: 8fc59...796 Det vanlige, som vi også gjorde, er jo å ringe elektriker når el-bil blir kjøpt. Og noen dager etterpå så har du en lader i garasjen, eller ved annen parkeringsplass. Så har du nok de som leier (ikke at jeg noen gang kommer til å forstå prioriteringen bil før bolig), men da er det veldig ofte montert lader allerede, eller man kan ta dialogen med utleier - de fleste vil nok møte deg på halvveien hvis du bidrar litt, da de ser man på sikt må kunne ha lader tilgjengelig. Anonymkode: 0692f...087 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå