AnonymBruker Skrevet 13. juli 2025 #21 Skrevet 13. juli 2025 Mest usunne med burgern er brødet Anonymkode: 09856...74c 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2025 #22 Skrevet 13. juli 2025 Majer skrev (2 timer siden): Jeg kan også finne på å spise ekstremt med kalorier. Trener man myr trenger man det jo for å gå i balanse, men man har også de som gjør det utenom, eller ikke for å gå i balanse. Jeg er ikke helt uenig med deg i noe av det du har skrevet, men tenker de færreste som spiser rødt kjøtt til middag hver dag gjør de rette valgene ellers Hvorfor i all verden tror du det? Mange i min omgangskrets er veldig opptatt av sunn, ren mat, trening etc, og spiser derfor mye vilt, lam, og okse og egg. Anonymkode: 9bd31...653 1 3
Majer Skrevet 13. juli 2025 #23 Skrevet 13. juli 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor i all verden tror du det? Mange i min omgangskrets er veldig opptatt av sunn, ren mat, trening etc, og spiser derfor mye vilt, lam, og okse og egg. Anonymkode: 9bd31...653 Ja, men de færreste som spiser mye rødt kjøtt gjør det. Bra dere er opptatte av det da
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2025 #24 Skrevet 13. juli 2025 Lurer på hva en veltrent stor mann skal leve på, om han ikke skal spise rødt kjøtt? Jeg som kvinne orker f eks ikke spise 800 gram torsk eller 600 gram kyllingfile hver dag. Takke seg til 4-500 gram rent rødt kjøtt da. Vil ikke skrale rundt heller. Anonymkode: 81d3b...180 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2025 #25 Skrevet 14. juli 2025 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Trenger ikke være magert alt mulig heller. Hjernen består av mye fett, husk det. Veldig viktig å få i seg nok fett og ikke bare karbohydrater (som i mine øyne er verre enn fett p.ga. blodsukkerstigning). Anonymkode: 50eee...1d8 Hjernen består riktignok av fett, men den driftes på karbohydrater. Anonymkode: a9061...203 1
knooters Skrevet 14. juli 2025 #26 Skrevet 14. juli 2025 Hvis folk trener mye trenger de jo mye mat, og når kroppen fungerer går det fint an å kjøre på med pølser og burger. Sjansen er at de har en mer funksjonell kropp enn dem som kritiserer det, uansett. Jeg trener også en god del, og min sunne diett var pannekaker to ganger i går - for eksempel. Neppe noe mindre sunt enn det røde kjøttet folk diskuterer. Problemet oppstår først hvis det er en sånn anti-carbs-fyr eller en som ser på plantebasert kost som noe usunt. 1
BobbySocks Skrevet 14. juli 2025 #27 Skrevet 14. juli 2025 Høres ut som en sunn og god tilnærming til livet.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2025 #28 Skrevet 14. juli 2025 Rødt kjøtt er ikke sunt, uansett hva rødt kjøtt menigheten her sier. Det er alltid noen som må gå mot strømmen med alt i samfunnet. https://kreftforeningen.no/forebygging/kosthold-og-kreft/kjott-og-kreft/ Anonymkode: 0b5af...3a9
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2025 #29 Skrevet 14. juli 2025 Høres bra ut det, på flere vis. Sunt i bånn, både i kosthold og vaner. Så vet han selv at en forutsetning for å leve et sunt og tilfredsstillende liv for hans del er å spise middag av en litt annen sort enn øvrige måltider og gjør nettopp det. Ikke at det middagsutvalget trenger å være så voldsomt usunt i moderasjon heller. Anonymkode: 45d33...03a
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2025 #30 Skrevet 14. juli 2025 Majer skrev (16 timer siden): Ja, men de færreste som spiser mye rødt kjøtt gjør det. Bra dere er opptatte av det da Tull, de aller fleste som bryr seg om kroppen sin spiser rødt kjøtt, det er ultraprosessert mat de unngår. De liksom-sunne som spiser etter norske kostholdsråd ersannsynligvis mest opptatt av symbolpolitikk, klima, å beskytte næringinteressene til UP_mat-produsentene enn egen helse. Anonymkode: 9bd31...653
AprilLudgate Skrevet 14. juli 2025 #31 Skrevet 14. juli 2025 Burger av svinepølser? Du høres ganske ekstrem ut, noe du selvsagt skal få være. Men ikke påfør din metode over på andre. Det er nok mye du gjør i hverdagen som ikke er klima, miljø- og helsevennlig selv. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2025 #32 Skrevet 14. juli 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Tull, de aller fleste som bryr seg om kroppen sin spiser rødt kjøtt, det er ultraprosessert mat de unngår. De liksom-sunne som spiser etter norske kostholdsråd ersannsynligvis mest opptatt av symbolpolitikk, klima, å beskytte næringinteressene til UP_mat-produsentene enn egen helse. Anonymkode: 9bd31...653 Det stemmer ikke. Jeg unngår både rødt kjøtt og for det meste up mat. Du høres ekstrem ut. Det er mulig å ha to tanker i hodet på samme tid. Anonymkode: 0b5af...3a9 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2025 #33 Skrevet 14. juli 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det stemmer ikke. Jeg unngår både rødt kjøtt og for det meste up mat. Du høres ekstrem ut. Det er mulig å ha to tanker i hodet på samme tid. Anonymkode: 0b5af...3a9 Du som unngår rødt kjøtt fra f.eks. vilt av helsemessige årsaker er da minst like ekstrem som meg som unngår ultraprosessert mat og heller lager mat av ingredienser. Anonymkode: 9bd31...653
hvalstad45 Skrevet 14. juli 2025 #34 Skrevet 14. juli 2025 Du høres ikke sunn ut, men usunt opptatt av (andres) kosthold. Tror du har godt av å lære deg og slappe litt mer av.
knooters Skrevet 14. juli 2025 #35 Skrevet 14. juli 2025 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Tull, de aller fleste som bryr seg om kroppen sin spiser rødt kjøtt, det er ultraprosessert mat de unngår. De liksom-sunne som spiser etter norske kostholdsråd ersannsynligvis mest opptatt av symbolpolitikk, klima, å beskytte næringinteressene til UP_mat-produsentene enn egen helse. Anonymkode: 9bd31...653 Bare for å påpeke det: noe mer "symbolikk" enn carnivore "proteinzzz" meathead-logikk får du ikke. Det er de kontrære som virkelig er opptatt av å signalisere at de er imot det etablerte. Ikke at en biff til middag i ny og ne er feil, men du har jo disse som tror at bare du løfter noen vekter så må du trykke i deg "kylling og ris" konstant, eller biff om så er. Og flyr rundt og drikker lettbrus fordi karbohydrater er så skummelt (tydeligvis skumlere enn søtningsmiddel, somehow). Hvis man leser trådstarten i den retningen, blir det i overkant. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2025 #36 Skrevet 14. juli 2025 Man kan ikke si at rødt kjøtt er sunt eller usunt. Det er en absurd overforenkling som totalt overser nyansene og de ulike relevante faktorene. Å spise rødt kjøtt er ikke farlig i seg selv, men det er noen helsemessige aspekter å vurdere, spesielt ved høyt eller hyppig inntak. Rødt kjøtt er en god kilde til protein, jern, sink og B-vitaminer. Samtisig er det plenty av studier har vist at høyt inntak av rødt kjøtt, spesielt bearbeidet kjøtt (som pølser og bacon), kan være assosiert med økt risiko for hjerte- og karsykdommer, type 2-diabetes og tarmkreft. (WHO) klassifiserer bearbeidet kjøtt som "kreftfremkallende" (gruppe 1) og ubearbeidet rødt kjøtt som "sannsynligvis kreftfremkallende" (gruppe 2A). Moderasjon er nøkkelen. Norske helsemyndigheter anbefaler å begrense inntaket av rødt og bearbeidet kjøtt til maksimalt 500 gram tilberedt vekt per uke. Tilberedningsmetoder som grilling ved høye temperaturer kan danne heterosykliske aminer). Stek eller kok ved lavere temperaturer for å minimere risiko. Videre vil risikoen varierer basert på livsstil, gener og generell diett. Et balansert kosthold med mye grønnsaker, fiber og varierte proteinkilder kan redusere potensielle negative effekter ved høyt inntak av rødt kjøtt som er bearbeidet på høy, direkte varme. Rødt kjøtt kan være en del av et sunt kosthold hvis det spises i moderate mengder og tilberedes på en sunn måte. Det er bearbeidet kjøtt som utgjør den største risikoen. Så denne «rødt kjøtt er bare sundt» eller «rødt kjøtt er usunt» argumentasjonen er idiotisk. Anonymkode: c563f...173
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2025 #38 Skrevet 14. juli 2025 Synes det er rart at dere mener rødt kjøtt er bra? Det er jo masse forskning som bekrefter at man bør spise det i mindre mengder per uke. Min far spiste mye rødt kjøtt, og fikk tarmkreft. Anonymkode: ce1e3...e59
Katten.2.0 Skrevet 14. juli 2025 #39 Skrevet 14. juli 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Synes det er rart at dere mener rødt kjøtt er bra? Det er jo masse forskning som bekrefter at man bør spise det i mindre mengder per uke. Min far spiste mye rødt kjøtt, og fikk tarmkreft. Anonymkode: ce1e3...e59 Man har ingen korrelasjon mellom rødt kjøtt og kreft, men prosessert kjøtt og kreft. Som kreftforeningen selv sier er det sannsynlig at rødt kjøtt er kreftframkallende, uten at man så langt har klart å bevise det. Livet i seg selv består jo ikke av kun spesifikke faktorer som bestemmer alt av framtiden vår. Det er jo naturlig å tro at en person som trener, sover godt, ikke stresser med jobb, spiser sunt og mye rødt kjøtt, sannsynligvis vil ha bedre livskvalitet og leve lengre enn f.eks. en vegetarianer som ikke trener, spiser mye usunt, har et stressende liv etc. Tipper vi alle har hatt en eller annen alkoholisert jævel i familien sin som levde til de ble 80+, med tilsynelatende god helse, samtidig som en annen i familien døde tidlig av kreft eller noe annet til tross for et liv med gode vaner. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2025 #40 Skrevet 14. juli 2025 knooters skrev (8 timer siden): Bare for å påpeke det: noe mer "symbolikk" enn carnivore "proteinzzz" meathead-logikk får du ikke. Det er de kontrære som virkelig er opptatt av å signalisere at de er imot det etablerte. Ikke at en biff til middag i ny og ne er feil, men du har jo disse som tror at bare du løfter noen vekter så må du trykke i deg "kylling og ris" konstant, eller biff om så er. Og flyr rundt og drikker lettbrus fordi karbohydrater er så skummelt (tydeligvis skumlere enn søtningsmiddel, somehow). Hvis man leser trådstarten i den retningen, blir det i overkant. Er nok få som spiser rødt kjøtt fordi det er sunt, som samtidig drikker ultraprosessert lettbrus…. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Synes det er rart at dere mener rødt kjøtt er bra? Det er jo masse forskning som bekrefter at man bør spise det i mindre mengder per uke. Min far spiste mye rødt kjøtt, og fikk tarmkreft. Anonymkode: ce1e3...e59 Spiste din far bare rene grønnsaker, frukt, bær, egg, rene meieriprodukter uten smakstilsetninger og rødt kjøtt? Hvis ikke kan vel tarmkreften like gjerne skyldes andre faktorer ved kostholdet. Lammeskanker er sunt, bacon er ikke sunt. Biff et sunt, posesaus til er ikke sunt. Langtidskokt gryte er sunt, pølser er ikke sunt. Forskningen viser ingenting om folk som spiser ren mat inkludert rødt kjøtt, kun at det er en svak økning i risiko hos ubevisste altetere som også spiser MacDonalds og MUK-pølser og kjøpebrød med ultraprosessert kokt skinke. Anonymkode: 9bd31...653
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå