AnonymBruker Skrevet 13. juli 2025 #61 Skrevet 13. juli 2025 En uke er ikke lenge, så godt mulig det kommer til å gå i sommer. Bare hold fram som dere gjør. Vi fikk det ikke til før barnet var 3 og et halvt. Byttet ut potte med doring, for barnet nektet å sitte på potte, og vi holdt på med dotrening i flere måneder. Er vel som å banne i kirka, men jeg tror ikke at alle barn er klare for bleieslutt ved to års alder. Jeg var tidlig ute, i følge min mor, mens søsteren min var nesten 4. Så det er ikke sånn at 100% av barna sluttet med bleier ved to års alder på 80-tallet heller. Anonymkode: d3d66...82c 1
Kaffikrus Skrevet 13. juli 2025 #62 Skrevet 13. juli 2025 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Metoden din fungerer ikke! Men det vet du. Få truse, stor jente truser på henne. Og ta henne på toalettet hver time. Blir det for hyppig kan du drøye opp til to timer. Lær dere når hun tisser, hvor ofte hun tisser. Uten å gjør henne oppmerksom på at du følger med. Ta henne med deg på toalettet når du i tisser, lan henne høre og si at nå tisser du i do slik alle store jenter gjør. Potten er et supplement til toalettet. Toalettet er første valget. Du kan fint få henne tørr om du vil legge inn ett arbeidsgir. Anonymkode: d9a38...30f Den har fungerert på begge mine barn. Tok to uker med første, og fem dager med andre (som nettopp er ferdig).
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2025 #63 Skrevet 13. juli 2025 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Kan det være bleieprodusentene, som tjener masse på at barn bruker bleier lenge, som ha lansert teorien om at barnet skal være «klart». Anonymkode: 959b4...c69 interessant teori! AnonymBruker skrev (8 timer siden): Er vel som å banne i kirka, men jeg tror ikke at alle barn er klare for bleieslutt ved to års alder. Jeg var tidlig ute, i følge min mor, mens søsteren min var nesten 4. Så det er ikke sånn at 100% av barna sluttet med bleier ved to års alder på 80-tallet heller. Anonymkode: d3d66...82c Selvsagt ikke 100 %, men i land der man ikke har subsidierte bleier, sosial aksept ´for bleier til 3-4 år og mødre som skal tilbake til jobb etter 8 måneder, evner de aller fleste barn uten diagnoser å slutte med bleie lenge før de fyller to år. Har man autisme etc er det selvsagt annerledes. Anonymkode: 1f3bb...174 2 1
Sokk1 Skrevet 13. juli 2025 #64 Skrevet 13. juli 2025 Her vil du få like mange svar som det er foreldre. Sannheten er at barn, her som ellers er ulike. Noen "tar" pottetrening lettere enn andre, og er rett og slett mer interessert enn andre. Når barn slutter med bleie er det få som bryr seg om i det lange løp - det har ingen konsekvenser for barnet og er IKKE det samme som å pusse tenner på barnet sitt. På samme måte som bleieprodusentene tjener noe på at barn slutter litt senere, tjener andre på å selge programmer som "pottetrening på 3 dager" (selv om "forskningen" de bruker i den boka selv viser at det ikke er unormalt å bruke 1-2 mnd med den metoden også). Sannheten er at mange barn kan slutte med bleie fra 1,5 års alder, men med store individuelle forskjeller på hvor lang tid det tar. I mange sydligere land slutter barn tidligere - det er et bedre klima der, foreldre/storfamilie er lengre hjemme med barna, og det kan være krav om å være bleiefri før oppstart i barnehage. Nå går de fleste norske barn i barnehage fra de er 1 år, som gjør tidlig bleieslutt vanskeligere enn om man har barnet hjemme. Forsøk litt videre om du har kapasitet til det og du ønsker det. Om du ikke har behov for å sende barnet bort alene til venner eller aktiviteter hvor de må være bleiefrie ved 2-3 års alder, så er det ingen skam å ta en "resett" og prøve igjen om noen måneder. 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2025 #65 Skrevet 13. juli 2025 Sokk1 skrev (2 minutter siden): I mange sydligere land slutter barn tidligere - det er et bedre klima der, foreldre/storfamilie er lengre hjemme med barna, og det kan være krav om å være bleiefri før oppstart i barnehage. Hvis barna klarer å bli bleiefrie fordi det er krav om det før barnehagestart, så beviser jo det at den tafatte gjengen som venter på at barna skal bli "klare" tar feil. Anonymkode: 1f3bb...174
Sokk1 Skrevet 13. juli 2025 #66 Skrevet 13. juli 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvis barna klarer å bli bleiefrie fordi det er krav om det før barnehagestart, så beviser jo det at den tafatte gjengen som venter på at barna skal bli "klare" tar feil. Anonymkode: 1f3bb...174 At det er et krav - og at noen er bleiefrie - betyr ikke at de er uten (hyppige) uhell. Personlig skjønner jeg ikke hvorfor det er så mange som har så sterke følelser og meninger om det. Gjennomsnittet i Norge for bleieslutt er vel rundt 3 år, og alle slutter i god tid til skolen. Jeg har til gode å oppleve at noen har spurt om når jeg eller mine egne barn slutta med bleier. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2025 #67 Skrevet 13. juli 2025 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hvis barna klarer å bli bleiefrie fordi det er krav om det før barnehagestart, så beviser jo det at den tafatte gjengen som venter på at barna skal bli "klare" tar feil. Anonymkode: 1f3bb...174 Voldsomt til engasjenent over at en del unger over 2 år bruker bleie da!? Må bare spørre, er du fra et annet land hvor det er slike "krav" til bleieslutt som skisserer her i tråden, eller jobber du i barnehage og er lei bleieskift? Lurer oppriktig hvor denne irritasjonen kommer fra.. Anonymkode: 66551...7a2 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2025 #68 Skrevet 13. juli 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis barna klarer å bli bleiefrie fordi det er krav om det før barnehagestart, så beviser jo det at den tafatte gjengen som venter på at barna skal bli "klare" tar feil. Anonymkode: 1f3bb...174 Det kan jo tenkes en del barn avvises fordi de ikke er bleiefrie? Anonymkode: 549d1...378
k4ren Skrevet 13. juli 2025 #69 Skrevet 13. juli 2025 AnonymBruker skrev (På 12.7.2025 den 8.26): Dere ventet for lenge. Hva mener du med «er hun ikke klar»? Tenker du det om tannpuss, å vaske hendene eller å legge seg på kvelden også? Hva legger du i å være «helt klar»? Min unge sluttet som 1,5-åring, vi hadde heller aldri noen uhell hverken hjemme eller i barnehagen. Du må gjerne bli irritert, men det var jo synd du ikke googlet det litt tidligere da… Wow, så frekt 😳 Barnehagen burde sende regning til sånne ansvarsløse foreldre 😑 Anonymkode: 1f3bb...174 Her er det en som seilte rett igjennom pottetrening uten motstand, og kommer nå tilbake på sin hvite høye hest. Herregud for noen svar 🫡 Du følte deg bedre nå kanskje, eller hva er greia di? 1
k4ren Skrevet 13. juli 2025 #70 Skrevet 13. juli 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Voldsomt til engasjenent over at en del unger over 2 år bruker bleie da!? Må bare spørre, er du fra et annet land hvor det er slike "krav" til bleieslutt som skisserer her i tråden, eller jobber du i barnehage og er lei bleieskift? Lurer oppriktig hvor denne irritasjonen kommer fra.. Anonymkode: 66551...7a2 Er direkte flaut å lese, tenk å engasjere seg og dømme andre over nett sånn 😆
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2025 #71 Skrevet 13. juli 2025 Sokk1 skrev (1 time siden): Personlig skjønner jeg ikke hvorfor det er så mange som har så sterke følelser og meninger om det. Gjennomsnittet i Norge for bleieslutt er vel rundt 3 år, og alle slutter i god tid til skolen. Jeg har til gode å oppleve at noen har spurt om når jeg eller mine egne barn slutta med bleier. Det er utrolig flaut mtp plastsøppel at snittalderen er hele 3 år. Vi får elendige pappsugerør som går i oppløsning etter to slurker og må spise yoghurt av tre-fliser, mens norske småbarnfamilier produserer enorme berg av helt unødvendig plastsøppel. Skammelig. AnonymBruker skrev (1 time siden): Voldsomt til engasjenent over at en del unger over 2 år bruker bleie da!? Må bare spørre, er du fra et annet land hvor det er slike "krav" til bleieslutt som skisserer her i tråden, eller jobber du i barnehage og er lei bleieskift? Lurer oppriktig hvor denne irritasjonen kommer fra.. Anonymkode: 66551...7a2 Jeg bryr meg om natur og mikroplast og generelt mengden søppel vi produserer, i tillegg til at jeg har empati med de barnehageansatte som må drive å skifte bleier på store unger. Anonymkode: 1f3bb...174 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2025 #72 Skrevet 13. juli 2025 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det er utrolig flaut mtp plastsøppel at snittalderen er hele 3 år. Vi får elendige pappsugerør som går i oppløsning etter to slurker og må spise yoghurt av tre-fliser, mens norske småbarnfamilier produserer enorme berg av helt unødvendig plastsøppel. Skammelig. Jeg bryr meg om natur og mikroplast og generelt mengden søppel vi produserer, i tillegg til at jeg har empati med de barnehageansatte som må drive å skifte bleier på store unger. Anonymkode: 1f3bb...174 Du virker utrolig nedlatende i svarene dine. Håper barna dine har andre omsorgspersoner å se opp til enn bare deg. Anonymkode: 3fd71...6d2
Sokk1 Skrevet 13. juli 2025 #73 Skrevet 13. juli 2025 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Det er utrolig flaut mtp plastsøppel at snittalderen er hele 3 år. Vi får elendige pappsugerør som går i oppløsning etter to slurker og må spise yoghurt av tre-fliser, mens norske småbarnfamilier produserer enorme berg av helt unødvendig plastsøppel. Skammelig. Jeg bryr meg om natur og mikroplast og generelt mengden søppel vi produserer, i tillegg til at jeg har empati med de barnehageansatte som må drive å skifte bleier på store unger. Anonymkode: 1f3bb...174 bleier har ikke det samme potensialet til å bli slengt om i naturen som plastsugerør og plastskjeer til mat på farten. Ideelt sett burde nok alle brukt tøybleier. Når det gjelder barnehageansatte, så virker det som at mange av dem helst vil ha barna i bleier så lenge som mulig. Hadde alle barnehager hatt rutine for å sette små barn på potte under rutinemessige bleieskift og tålt litt uhell mens barna går på småbarnsavdelingen, hadde bleieslutt gått raskere og enklere for mange, enn når de må vente til barnet er fri for uhell før de får gå uten bleie i barnehagen. Det tar lenger tid når man bare kan øve på ettermiddag, helg og ferie, i hvert fall om man har en som bruker tid på å skjønne greia. 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2025 #74 Skrevet 13. juli 2025 AnonymBruker skrev (På 12.7.2025 den 2.57): Tenkte vi skulle begynne med bleieslutt i sommer for vår jente på 2 år og 3 mnd. Vi har lest oss nøye opp på tema og gjør følgende: - Leser bøker om å gå på do. - Har lekepotter til bamsene og dukkene hennes. Har en babyborn som tisser i potta. - Hun går naken nedentil hele dagen. - Setter barnet på potte flere ganger ila dagen, og det vil hun gjerne. - Blåser såpebobler når hun sitter på potte. - Når hun har uhell, sier vi "nå tissa du, neste gang må du si "jeg må på potta". Vi sier også "Nå tissa du, nå må du sette deg på potta". Spørs litt hva hun driver med, ikke alltid hun vil sitte på potta. Men ofte løper hun og setter seg på potta etter at hun har hatt uhell. - Vi ser etter tegn. Men hun har ingen. Hun bare tisser i alle mulige settinger uten noe slags tegn i forkant. - Vi roser masse selv om hun bare har sittet på potta. Men det funker ikke. Hun forstår det ikke. Hun tisser som oftest bare på gulvet. Hun har begynt å legge merke til det når hun tisser, da. Da er det akuratt som hun blir litt frustrert, og hun sutrer litt. Så hun synes jo det er ubehagelig å tisse på seg. Men her om dagen satt hun på potta. Hun begynte å tisse, det var ganske mye, hun ble litt forskrekka og spratt opp. Løp bort til meg mens hun tisset. Hun har også ropt på oss for å se i potta når den er tom og skal a skryt. I går skulle hun ta med den tomme potta på do for å "helle" (helle tisset i do). På vei bort tisset hun på gulvet. Vi har holdt på en uke. Er hun rett og slett ikke klar? Eller er det noe vi ikke gjør? Hvis vi må vente, må vi ta det etter barnehagen og jobb. Aner ikke om dette er noe barnehagen hjelper til med. Hvordan gjør man det da? Eller bør vi vente til hun er 3 ? Leser liksom overalt at det er for sent. Anonymkode: a98dd...bce Pottetrening er ikke noe man nødvendigvis kan bli ferdig med på 3 uker. Sett henne på do/potte til faste tider HVER dag. F.eks med en gang hun våkner, etter måltider osv. Hvis dere vet omtrent hvor ofte hun tisser, så sett henne på do litt før dere forventer at hun vil tisse. Etter hvert når hun klarer å kontrollere tissingen når hun blir satt på do, da er hun mer klar til å prøve å slutte med bleie. Og barnehagen bør hjelpe til med dogåing til fast tid, (men det er neppe alle barnehager som får til dette). Anonymkode: 78c9a...0f4 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2025 #75 Skrevet 13. juli 2025 AnonymBruker skrev (På 12.7.2025 den 2.57): Tenkte vi skulle begynne med bleieslutt i sommer for vår jente på 2 år og 3 mnd. Vi har lest oss nøye opp på tema og gjør følgende: - Leser bøker om å gå på do. - Har lekepotter til bamsene og dukkene hennes. Har en babyborn som tisser i potta. - Hun går naken nedentil hele dagen. - Setter barnet på potte flere ganger ila dagen, og det vil hun gjerne. - Blåser såpebobler når hun sitter på potte. - Når hun har uhell, sier vi "nå tissa du, neste gang må du si "jeg må på potta". Vi sier også "Nå tissa du, nå må du sette deg på potta". Spørs litt hva hun driver med, ikke alltid hun vil sitte på potta. Men ofte løper hun og setter seg på potta etter at hun har hatt uhell. - Vi ser etter tegn. Men hun har ingen. Hun bare tisser i alle mulige settinger uten noe slags tegn i forkant. - Vi roser masse selv om hun bare har sittet på potta. Men det funker ikke. Hun forstår det ikke. Hun tisser som oftest bare på gulvet. Hun har begynt å legge merke til det når hun tisser, da. Da er det akuratt som hun blir litt frustrert, og hun sutrer litt. Så hun synes jo det er ubehagelig å tisse på seg. Men her om dagen satt hun på potta. Hun begynte å tisse, det var ganske mye, hun ble litt forskrekka og spratt opp. Løp bort til meg mens hun tisset. Hun har også ropt på oss for å se i potta når den er tom og skal a skryt. I går skulle hun ta med den tomme potta på do for å "helle" (helle tisset i do). På vei bort tisset hun på gulvet. Vi har holdt på en uke. Er hun rett og slett ikke klar? Eller er det noe vi ikke gjør? Hvis vi må vente, må vi ta det etter barnehagen og jobb. Aner ikke om dette er noe barnehagen hjelper til med. Hvordan gjør man det da? Eller bør vi vente til hun er 3 ? Leser liksom overalt at det er for sent. Anonymkode: a98dd...bce Jeg tenker at en uke er ingenting, bare fortsett dere. Anonymkode: 2e820...e51
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2025 #76 Skrevet 13. juli 2025 Hun har i to år blitt vant til og tisse overalt og ikke bruke noe muskler. I tillegg er bleiene så gode at de ikke merker at de blir våte. Ergo barna aner ikke når de tisser. Lærer ingen sammenheng mellom «tissetrengt følelse» og nå ble det vått. Og gå naken og tisse på gulvet forlenger det bare. De fleste barn med tøybleier slutter tidlig fordi de tidlig lærer seg sammenhengen mellom og kjenne jeg må tisse og bleia ble våt. Ta på klær så hun kjenner hun blir våt. Og fortsett som andre skriver med faste tider på do. Plutselig løsner det! Hun må bare lære seg sammenhengen. To år med skvetting over alt er ikke snudd på en dag. Evnt så finnes det pottetreningstruser i bomull, da blir det ikke så fryktelig vått… La dogåing og potte være like naturlig som alt annet i livet. Anonymkode: 36ada...ba4 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2025 #77 Skrevet 14. juli 2025 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er utrolig flaut mtp plastsøppel at snittalderen er hele 3 år. Vi får elendige pappsugerør som går i oppløsning etter to slurker og må spise yoghurt av tre-fliser, mens norske småbarnfamilier produserer enorme berg av helt unødvendig plastsøppel. Skammelig. Jeg bryr meg om natur og mikroplast og generelt mengden søppel vi produserer, i tillegg til at jeg har empati med de barnehageansatte som må drive å skifte bleier på store unger. Anonymkode: 1f3bb...174 Jeg spør etter råd og tips, ikke unnskyldninger for å bruke bleie lengst mulig. Jeg vil også gjerne at vi skal slutte med bleier. Minstemann bruker tøybleier på dagtid. Bruker bare én bleie ila natta. Ts Anonymkode: a98dd...bce 3 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2025 #78 Skrevet 14. juli 2025 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hun har i to år blitt vant til og tisse overalt og ikke bruke noe muskler. I tillegg er bleiene så gode at de ikke merker at de blir våte. Ergo barna aner ikke når de tisser. Lærer ingen sammenheng mellom «tissetrengt følelse» og nå ble det vått. Og gå naken og tisse på gulvet forlenger det bare. De fleste barn med tøybleier slutter tidlig fordi de tidlig lærer seg sammenhengen mellom og kjenne jeg må tisse og bleia ble våt. Ta på klær så hun kjenner hun blir våt. Og fortsett som andre skriver med faste tider på do. Plutselig løsner det! Hun må bare lære seg sammenhengen. To år med skvetting over alt er ikke snudd på en dag. Evnt så finnes det pottetreningstruser i bomull, da blir det ikke så fryktelig vått… La dogåing og potte være like naturlig som alt annet i livet. Anonymkode: 36ada...ba4 Vi kan teste med bukser på. Nå skal vi snart være bortreist noen uker, og besøket skal få slippe å få nedtisset huset sitt 😅. Skal prøve igjen siste ferieuka før barnehagen, så får vi eventuelt bare ta det jevnt og sakte videre.. Ts Anonymkode: a98dd...bce
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2025 #79 Skrevet 14. juli 2025 AnonymBruker skrev (På 12.7.2025 den 8.47): Har lest at ved 3-årsalder blir det enda vanskeligere. Men kan hende vi må vente likevel. Ts Anonymkode: a98dd...bce Da ungen min var 3 år, kom hun til meg og sa at hun ville slutte med bleia. Da slutta hun den dagen med bleiene totalt, både dag og natt. Det var svært få uhell. Det gikk så overraskende lett. Anonymkode: dbfc7...4e4 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2025 #80 Skrevet 14. juli 2025 AnonymBruker skrev (På 12.7.2025 den 2.57): Tenkte vi skulle begynne med bleieslutt i sommer for vår jente på 2 år og 3 mnd. Vi har lest oss nøye opp på tema og gjør følgende: - Leser bøker om å gå på do. - Har lekepotter til bamsene og dukkene hennes. Har en babyborn som tisser i potta. - Hun går naken nedentil hele dagen. - Setter barnet på potte flere ganger ila dagen, og det vil hun gjerne. - Blåser såpebobler når hun sitter på potte. - Når hun har uhell, sier vi "nå tissa du, neste gang må du si "jeg må på potta". Vi sier også "Nå tissa du, nå må du sette deg på potta". Spørs litt hva hun driver med, ikke alltid hun vil sitte på potta. Men ofte løper hun og setter seg på potta etter at hun har hatt uhell. - Vi ser etter tegn. Men hun har ingen. Hun bare tisser i alle mulige settinger uten noe slags tegn i forkant. - Vi roser masse selv om hun bare har sittet på potta. Men det funker ikke. Hun forstår det ikke. Hun tisser som oftest bare på gulvet. Hun har begynt å legge merke til det når hun tisser, da. Da er det akuratt som hun blir litt frustrert, og hun sutrer litt. Så hun synes jo det er ubehagelig å tisse på seg. Men her om dagen satt hun på potta. Hun begynte å tisse, det var ganske mye, hun ble litt forskrekka og spratt opp. Løp bort til meg mens hun tisset. Hun har også ropt på oss for å se i potta når den er tom og skal a skryt. I går skulle hun ta med den tomme potta på do for å "helle" (helle tisset i do). På vei bort tisset hun på gulvet. Vi har holdt på en uke. Er hun rett og slett ikke klar? Eller er det noe vi ikke gjør? Hvis vi må vente, må vi ta det etter barnehagen og jobb. Aner ikke om dette er noe barnehagen hjelper til med. Hvordan gjør man det da? Eller bør vi vente til hun er 3 ? Leser liksom overalt at det er for sent. Anonymkode: a98dd...bce Hun er ikke klar da Anonymkode: 94932...0f7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå