AnonymBruker Skrevet 12. juli #41 Skrevet 12. juli Hun må da ha underbukse på? Kjøp noen fine hun er med på å velge selv. Kommer det uhell så lærer hun av det. Hun skal jo lære å dra ned buksa. Anonymkode: 374b9...9b3 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #42 Skrevet 12. juli Hva om barnet ikke er moden for bleieslutt? Hva er best for dere og barnet? Ikke noe gøy å tisse seg ut og ikke noe gøy for dere å vaske opp. Hva med å vente litt? Mine 3 sluttet med bleie når de var mellom 2 og 3 år, det tok en liten weekend. Men da var de klar selv. Har alltid stusset på de foreldrene som bruker flere uker på å vaske barn og klær. Barnet er nok ikke klar. Anonymkode: 1e02d...0f1 1 1
Kaffikrus Skrevet 12. juli #43 Skrevet 12. juli Høres ut som dere er godt i gang med metoden fra boka "Pottetrening på tre dager" 😊 Anbefaler derfor å lese den. Vi er i gang med den for lillesøster på 2 år og 4 mnd. Eldste var akkurat like gammel, og ble tørr på to uker. Syns ikke at det er for tidlig i det hele tatt 😊 I motsetning til mange andre her, anbefaler jeg virkelig ikke å sette barnet på potta litt nå og da. Det kan forlenge prosessen veldig. Det viktigste er jo at barnet lærer å kjenne etter når der faktisk må tisse, og da ødelegger man litt hvis man stadig setter barnet på potta. Det kan også føre til at barnet ikke selv tar ansvar for å kjenne etter og komme til potta i tide, men stoler på at foreldrene ordner det. Lykke til! 😊 2
Kaffikrus Skrevet 12. juli #44 Skrevet 12. juli (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hun må da ha underbukse på? Kjøp noen fine hun er med på å velge selv. Kommer det uhell så lærer hun av det. Hun skal jo lære å dra ned buksa. Anonymkode: 374b9...9b3 Ved å gå uten bukse helt i starten, blir barna oppmerksom på at de tisser. Dette er helt nytt for mange bleiebarn. I tillegg kan trusa føles som en bleie. Vi syns det var veldig lurt å gå uten helt i starten 😊 Endret 12. juli av Kaffikrus 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli #45 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hun må da ha underbukse på? Kjøp noen fine hun er med på å velge selv. Kommer det uhell så lærer hun av det. Hun skal jo lære å dra ned buksa. Anonymkode: 374b9...9b3 Vi har prøvd det og, men samme greia. Hun har fått velge seg noen peppa gris-truser. Ts Anonymkode: a98dd...bce 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli #46 Skrevet 12. juli Veldig mange barn slutter med bleie uten å være klar for det. De kommer i barnehagen, foreldrene sier at de har sluttet med bleie, men de er virkelig ikke klar. Vi setter de på do hele tiden , så tisser eller bæser de på seg 10 minutter etter at de har sittet på do. De er bæsj og tiss i sofaen, på leker, på gulvet. Vi sier til foreldrene at dette går ikke, så barnet må ha på bleie i barnehagen, til barnet er klar. Mange foreldre blir sure, for de går fint hjemme, da barnet går naken, og har potte foran tvn. Barna kan selvfølgelig glemme seg ut, og ha uhell, men når de aldri får noe oppi do, uansett hvor lenge de sitter, så er de ikke klar. Så vær så snill, ikke send i barnehagen uten bleie, før barnet er helt klar . Anonymkode: 0e18f...36e 5 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #47 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Det er et bra tegn at hun merker at hun tisser. Jeg ble fortalt at bevisstheten om dette går i tre faser. Først merker de at de har tisset. Så merker de at de tisser. Til slutt merker de at de skal tisse, og da blir de fort tørre. Med up-and-go bleier kan dere øve på å bruke do eller potte uten like mange uhell. Bare å trekke ned og opp igjen når hun skal på do. Spesielt er jo det greit når dere er ute av huset eller du må gjøre andre ting, og så får man spart møblene litt. Anonymkode: 549d1...378 Er ikke det fra den 3-dagersboka? Vi er på første stadie fremdeles, etter en uke 😅. Tror kanskje hun er litt umoden enda. Ts Anonymkode: a98dd...bce
AnonymBruker Skrevet 12. juli #48 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er ikke det fra den 3-dagersboka? Vi er på første stadie fremdeles, etter en uke 😅. Tror kanskje hun er litt umoden enda. Ts Anonymkode: a98dd...bce Er du sikker på at det er hun som er umoden, eller er det dere som ikke er godt nok informert og engasjert? Anonymkode: 3d7fc...6f1 3
Elle Melle Skrevet 12. juli #49 Skrevet 12. juli For noen år siden var det vanlige å slutte sommeren etter de var blitt 3, så dette er tydeligvis en slags varierende trend. (Bortsett fra de som aldri brukte bleier, men det var ikke folk i Norge som skulle ha barnet i barnehage). Vi begynte med bleieslutt når nattbleiene var tørre hver morgen. Da var forutsetningene for å lykkes gode. Man må jo streng tatt ingen ting, funker det ikke så kan man vente til barnet er mer klar. De blir også mer inspirert av andre barn når de er litt eldre enn 2. 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #50 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er ikke det fra den 3-dagersboka? Vi er på første stadie fremdeles, etter en uke 😅. Tror kanskje hun er litt umoden enda. Ts Anonymkode: a98dd...bce Nei, den har jeg ikke lest. Dette var noe jeg ble fortalt da jeg hadde småbarn selv. Det at de begynte å si fra om at de hadde tisset var et tegn på at de snart var modne for bleieslutt. Et annet tegn var at det begynte å gå lengre tid (flere timer) mellom hver tissebleie. Som jeg husker det var det ikke så mye fokus på å være tidlig ute den gangen, men alle ble jo ferdig med bleier likevel. Anonymkode: 549d1...378
AnonymBruker Skrevet 12. juli #51 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Er du sikker på at det er hun som er umoden, eller er det dere som ikke er godt nok informert og engasjert? Anonymkode: 3d7fc...6f1 I hovedinnlegget skrev jeg hva vi gjør. Hva annet bør vi gjøre? Ts Anonymkode: a98dd...bce
AnonymBruker Skrevet 12. juli #52 Skrevet 12. juli Elle Melle skrev (29 minutter siden): For noen år siden var det vanlige å slutte sommeren etter de var blitt 3, så dette er tydeligvis en slags varierende trend. (Bortsett fra de som aldri brukte bleier, men det var ikke folk i Norge som skulle ha barnet i barnehage). Vi begynte med bleieslutt når nattbleiene var tørre hver morgen. Da var forutsetningene for å lykkes gode. Man må jo streng tatt ingen ting, funker det ikke så kan man vente til barnet er mer klar. De blir også mer inspirert av andre barn når de er litt eldre enn 2. Lurer på om vi bare venter, ja. Kan hende vi må ta det ordentlig sommeren hun fyller 3! Så får vi bare gå litt på potta hjemme i mellomtiden. Hadde tenkt å bare kaste bleia helt, men det er hun nok ikke klar for. Ts Anonymkode: a98dd...bce
AnonymBruker Skrevet 12. juli #53 Skrevet 12. juli Uansett så er dere straks ferdige med det, så bare ha tålmodighet.😊 Anonymkode: 374b9...9b3 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #54 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (14 timer siden): En uke er ikke lenge nei. Irriterer meg at når jeg googler det, så kommer det bare "pottetrening på 3 dager", "ta deg fri fra jobb en langhelg/ en uke", "mitt barn hadde uhell første dagen, og etter det gikk hun selv på potta", "2 år er for sent". Vi er så sinnsykt lei av å tørke tiss. I går tisset hun på duploklossene så.vi måtte vaske de. Her om dagen sto jeg og lagde mat, så kom ungen og tisset på føttene mine. Også løp hun rundt og tisset ned kjøkkenet. Vi har også en baby som krever sitt! Jeg blir gæren 😅😅 Vi får prøve igjen denne uka. Etter det skal vi på besøk noen uker, og de skal få slippe å få nedtisset huset sitt, så får vi prøve til høsten igjen.... Skjønner at barnehagen ikke kan gjøre mye. De har jo annet å gjøre enn å følge med på vårt barn konstant og vaske etter uhell. Dattera vår skal også begynne på stor-avdeling hvor det er færre voksne. Blir jo litt lite med pottetrening på ettermiddagene med en sliten unge? Hvordan har dere gjort det som måtte gjøre det i hverdagen? Ts Anonymkode: a98dd...bce Det tok fire uker før det løsnet med vår yngste som var på samme alder da hun sluttet med bleie en sommerferie. Det var en slitsom sommerferie. Vi brukte kladder fra apoteket i sofa og bilstol, og tok bort alt av tepper for å slippe å få tiss der. Etter at det gikk litt bedre i uke nr. to, med "bare" 1-2 tisseuhell pr. dag, var det helt krise den tredje uken, husker jeg. Og den fjerde tenkte jeg at dette går visst ikke, og nå er snart ferien over. Men så plutselig var det som hun skjønte greia, og hun vendte bleie- og uhellsfri tilbake til barnehagen etter den ferien. Med dette barnet så fant jeg ut etter hvert at jeg måtte la være å mase. Det var så fristende å si "må du tisse nå" eller gå etter klokka og tenke at nå er det to timer siden sist, så nå setter jeg henne på do. Men barnet ble bare sur og motvillig av dette, og tisset definitivt ikke når jeg syntes hun skulle trenge det. Det hjalp når hun fikk kjenner mer etter selv (storesøsteren holdt seg i en evighet til hun til slutt tisset på seg hvis vi ikke maste, så noen fasit er det ikke). Anonymkode: 3fa04...cff 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #55 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (19 timer siden): Tenkte vi skulle begynne med bleieslutt i sommer for vår jente på 2 år og 3 mnd. Vi har lest oss nøye opp på tema og gjør følgende: - Leser bøker om å gå på do. - Har lekepotter til bamsene og dukkene hennes. Har en babyborn som tisser i potta. - Hun går naken nedentil hele dagen. - Setter barnet på potte flere ganger ila dagen, og det vil hun gjerne. - Blåser såpebobler når hun sitter på potte. - Når hun har uhell, sier vi "nå tissa du, neste gang må du si "jeg må på potta". Vi sier også "Nå tissa du, nå må du sette deg på potta". Spørs litt hva hun driver med, ikke alltid hun vil sitte på potta. Men ofte løper hun og setter seg på potta etter at hun har hatt uhell. - Vi ser etter tegn. Men hun har ingen. Hun bare tisser i alle mulige settinger uten noe slags tegn i forkant. - Vi roser masse selv om hun bare har sittet på potta. Men det funker ikke. Hun forstår det ikke. Hun tisser som oftest bare på gulvet. Hun har begynt å legge merke til det når hun tisser, da. Da er det akuratt som hun blir litt frustrert, og hun sutrer litt. Så hun synes jo det er ubehagelig å tisse på seg. Men her om dagen satt hun på potta. Hun begynte å tisse, det var ganske mye, hun ble litt forskrekka og spratt opp. Løp bort til meg mens hun tisset. Hun har også ropt på oss for å se i potta når den er tom og skal a skryt. I går skulle hun ta med den tomme potta på do for å "helle" (helle tisset i do). På vei bort tisset hun på gulvet. Vi har holdt på en uke. Er hun rett og slett ikke klar? Eller er det noe vi ikke gjør? Hvis vi må vente, må vi ta det etter barnehagen og jobb. Aner ikke om dette er noe barnehagen hjelper til med. Hvordan gjør man det da? Eller bør vi vente til hun er 3 ? Leser liksom overalt at det er for sent. Anonymkode: a98dd...bce Metoden din fungerer ikke! Men det vet du. Få truse, stor jente truser på henne. Og ta henne på toalettet hver time. Blir det for hyppig kan du drøye opp til to timer. Lær dere når hun tisser, hvor ofte hun tisser. Uten å gjør henne oppmerksom på at du følger med. Ta henne med deg på toalettet når du i tisser, lan henne høre og si at nå tisser du i do slik alle store jenter gjør. Potten er et supplement til toalettet. Toalettet er første valget. Du kan fint få henne tørr om du vil legge inn ett arbeidsgir. Anonymkode: d9a38...30f
AnonymBruker Skrevet 12. juli #56 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (20 timer siden): Tenkte vi skulle begynne med bleieslutt i sommer for vår jente på 2 år og 3 mnd. Vi har lest oss nøye opp på tema og gjør følgende: - Leser bøker om å gå på do. - Har lekepotter til bamsene og dukkene hennes. Har en babyborn som tisser i potta. - Hun går naken nedentil hele dagen. - Setter barnet på potte flere ganger ila dagen, og det vil hun gjerne. - Blåser såpebobler når hun sitter på potte. - Når hun har uhell, sier vi "nå tissa du, neste gang må du si "jeg må på potta". Vi sier også "Nå tissa du, nå må du sette deg på potta". Spørs litt hva hun driver med, ikke alltid hun vil sitte på potta. Men ofte løper hun og setter seg på potta etter at hun har hatt uhell. - Vi ser etter tegn. Men hun har ingen. Hun bare tisser i alle mulige settinger uten noe slags tegn i forkant. - Vi roser masse selv om hun bare har sittet på potta. Men det funker ikke. Hun forstår det ikke. Hun tisser som oftest bare på gulvet. Hun har begynt å legge merke til det når hun tisser, da. Da er det akuratt som hun blir litt frustrert, og hun sutrer litt. Så hun synes jo det er ubehagelig å tisse på seg. Men her om dagen satt hun på potta. Hun begynte å tisse, det var ganske mye, hun ble litt forskrekka og spratt opp. Løp bort til meg mens hun tisset. Hun har også ropt på oss for å se i potta når den er tom og skal a skryt. I går skulle hun ta med den tomme potta på do for å "helle" (helle tisset i do). På vei bort tisset hun på gulvet. Vi har holdt på en uke. Er hun rett og slett ikke klar? Eller er det noe vi ikke gjør? Hvis vi må vente, må vi ta det etter barnehagen og jobb. Aner ikke om dette er noe barnehagen hjelper til med. Hvordan gjør man det da? Eller bør vi vente til hun er 3 ? Leser liksom overalt at det er for sent. Anonymkode: a98dd...bce Setter dere på henne truse? Hvis ja må den AV. Muskelminnet hennes kjenner ikke forskjell på bleie og truse, så da tisser hun per automatikk i trusa. Anonymkode: 3a75c...26f
AnonymBruker Skrevet 12. juli #57 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det var da voldsomt til krisemaksimering. Da jeg hadde småbarn (10 + år siden), var det mye mindre styr rundt bleieslutt enn nå. Jeg spurte barnehagen om råd, og de anbefalte å ta det sommeren etter at barnet fylte tre. Det var helt vanlig den gangen, og jeg tviler på at dagens tenåringer har fått noen traumer av å slutte med bleie "for sent" etter dagens standard. Jeg har heller ikke hørt om noen som har begynt på judo eller bryting før femårsalderen. Ikke sykler de rundt uten oppsyn før den alderen heller, det jeg har sett. Anonymkode: 549d1...378 Er da helt vanlig at 3-åringer sykler på tohjulsykkel, og det er også ganske vanlig at barn går på judo og bryting (og turn og ballett, men der sitter/ligger man ikke på andre barn da) fra 3 år. tussi84 skrev (11 timer siden): Takk for den. Vår er snart 5 år og er auteist. Treg med innlæring når det kommer til det meste men spesielt språk, selvstendighet og det sosiale. Han klarer ikke å si fra når han skal på do, viser aldri tegn på at han trenger å disse, bæsje bleier sier han fra om av og til etterpå om vi ikke lukter det først. I to år har svaret vært nei stort fra hans side når vi sier at nå må du gå på do/vi har spurt om må du på do. Belønning system forstår han ikke. Å sette han fysisk på do med tvang, ville hverken bup eller helsestasjon anbefale i hans situasjon da han er auteist. Ofte er det vanskelig for auteister å slutte, og de slutter derfor som oftest senere enn andre barn. Om jeg syns det er flaut at han går med bleier enda ja! Men ikke minst så er det problematisk. Det er 1 år til skole, og jeg kan ikke la han være hos venner alene. Så lenge han ikke er tørr, så kan han hverken bli med venner hjem alene eller gå på noen fritidsaktiviteter. Jeg kan ikke forlange at andre foreldre eller andre voksne skal måtte skifte bleier. Så lukter det jo også. Jeg er redd for mobbing også på skolen når han begynner om han ikke knekker koden innen da. Ingen andre barn i den alderen går jo med bleier. jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger han har tisset i do bare dette året. Han er helt uinteressert og skjønner det bare ikke.. Når barnet ditt er autist eller har andre diagnoser er det selvsagt noe helt annet. Jeg skjønnet veldig godt bekymringen for mobbing 💔 Sønnen til kusinen min har autisme og adhd, og har fortsatt uhell iblant i en alder av 11 år. Det er dessverre vanskelig for ham med venner og det sosiale. AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hva om barnet ikke er moden for bleieslutt? Hva er best for dere og barnet? Ikke noe gøy å tisse seg ut og ikke noe gøy for dere å vaske opp. Hva med å vente litt? Mine 3 sluttet med bleie når de var mellom 2 og 3 år, det tok en liten weekend. Men da var de klar selv. Har alltid stusset på de foreldrene som bruker flere uker på å vaske barn og klær. Barnet er nok ikke klar. Anonymkode: 1e02d...0f1 Hva gjør du om ungen din ikke er moden for å pusse tenner? Jeg har også alltid stusset på de som bruker flere uker på å vaske barn og klær, de har nok ikke klart å lese barnet særlig godt og har i tillegg startet alt for sent. Man kan se på spedbarn som bare er noen uker gamle når de gjør fra seg, hvis man følger med. AnonymBruker skrev (11 timer siden): Veldig mange barn slutter med bleie uten å være klar for det. De kommer i barnehagen, foreldrene sier at de har sluttet med bleie, men de er virkelig ikke klar. Vi setter de på do hele tiden , så tisser eller bæser de på seg 10 minutter etter at de har sittet på do. De er bæsj og tiss i sofaen, på leker, på gulvet. Vi sier til foreldrene at dette går ikke, så barnet må ha på bleie i barnehagen, til barnet er klar. Mange foreldre blir sure, for de går fint hjemme, da barnet går naken, og har potte foran tvn. Barna kan selvfølgelig glemme seg ut, og ha uhell, men når de aldri får noe oppi do, uansett hvor lenge de sitter, så er de ikke klar. Så vær så snill, ikke send i barnehagen uten bleie, før barnet er helt klar . Anonymkode: 0e18f...36e Helt enig i at man ikke skal sende ungen i barnehagen uten bleie før de ikke lenger har uhell. Men det handler ikke om at ungen må være «klar» før bleieslutt, men at foreldrene ikke gidder å ta jobben selv. Bedre tydeligvis å sende unger som ikke er husreine i barnehagen uten bleie så de ansatte må gjøre drittjobben for dem. Helt utrolig frekt. Elle Melle skrev (11 timer siden): For noen år siden var det vanlige å slutte sommeren etter de var blitt 3, så dette er tydeligvis en slags varierende trend. (Bortsett fra de som aldri brukte bleier, men det var ikke folk i Norge som skulle ha barnet i barnehage). Vi begynte med bleieslutt når nattbleiene var tørre hver morgen. Da var forutsetningene for å lykkes gode. Man må jo streng tatt ingen ting, funker det ikke så kan man vente til barnet er mer klar. De blir også mer inspirert av andre barn når de er litt eldre enn 2. Nattbleie har null med vilje å gjøre, det er hormoner. Anonymkode: 1f3bb...174 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli #58 Skrevet 13. juli Tenkte bare å si at vi prøvde med bleieslutt med den pottetrening på tre dager-metoden. Hadde masse uhell, og etter et par-tre uker ga vi opp og tok på bleia igjen (vi hadde liten baby i tillegg, og det ble rett og slett for mye for oss med så mye uhell å følge opp samtidig, hadde trodd bleieslutt skulle gå enklere). Ved neste ferie skulle vi prøve igjen. Forberedte ungen på det, og var litt spent på hvordan det skulle gå, ettersom hun blånektet å sitte på do eller potte etter at vi begynte med bleia igjen. Vi snakket masse om det å være uten bleie, at det ikke er farlig å tisse på seg osv, og kuttet ut tvert fra en dag til den neste. Og det gikk over all forventning. Hadde tre uhell i løpet av de fire første dagene, og etter det skjer det kun uhell en gang i blant når hun er veldig opptatt med lek osv. Hos oss var det tydelig at den første bleieslutt-runden hadde hatt noe å si, og gitt en egen bevissthet rundt det å tisse, som hjalp da vi sluttet andre gang. Poenget er bare at selv om dere skulle gi opp nå og ta en pause fra bleieslutt nå, er det ikke sikkert det går like dårlig neste gang. Anonymkode: df1d3...78c 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli #59 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Tenkte bare å si at vi prøvde med bleieslutt med den pottetrening på tre dager-metoden. Hadde masse uhell, og etter et par-tre uker ga vi opp og tok på bleia igjen (vi hadde liten baby i tillegg, og det ble rett og slett for mye for oss med så mye uhell å følge opp samtidig, hadde trodd bleieslutt skulle gå enklere). Ved neste ferie skulle vi prøve igjen. Forberedte ungen på det, og var litt spent på hvordan det skulle gå, ettersom hun blånektet å sitte på do eller potte etter at vi begynte med bleia igjen. Vi snakket masse om det å være uten bleie, at det ikke er farlig å tisse på seg osv, og kuttet ut tvert fra en dag til den neste. Og det gikk over all forventning. Hadde tre uhell i løpet av de fire første dagene, og etter det skjer det kun uhell en gang i blant når hun er veldig opptatt med lek osv. Hos oss var det tydelig at den første bleieslutt-runden hadde hatt noe å si, og gitt en egen bevissthet rundt det å tisse, som hjalp da vi sluttet andre gang. Poenget er bare at selv om dere skulle gi opp nå og ta en pause fra bleieslutt nå, er det ikke sikkert det går like dårlig neste gang. Anonymkode: df1d3...78c Ganske lik erfaring her med min 2-åring. Vi prøvde igjen etter 3 uker. Da løsnet det og han ble helt bleiefri Anonymkode: cfd26...395 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli #60 Skrevet 13. juli Kan det være bleieprodusentene, som tjener masse på at barn bruker bleier lenge, som ha lansert teorien om at barnet skal være «klart». Anonymkode: 959b4...c69 5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå