K.B. Skrevet 12. juli #41 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det stemmer at mye har endret seg, men å si at Mac bare er «en status-PC» er å overse hva Apple faktisk har fått til på maskinvaresiden de siste årene. Apple Silicon (M1, M2, M3) er ikke “off-the-shelf” komponenter – det er egenutviklede SoC-er med tett integrasjon av CPU, GPU, RAM og NPU. Dette gir en helt annen effektivitet enn tradisjonell x86-arkitektur. Du får ekstrem ytelse per watt, noe som er grunnen til at MacBook Pro banker tilsvarende PC-er både i ytelse, batteritid og termisk kontroll – uten å gå på kompromiss med viftestøy eller varmeutvikling. Mac-maskiner har også best-i-klassen batteritid. Det er ikke engang en tett konkurranse. En M2 MacBook Air kan lett presse 15–18 timer reell bruk, mens de fleste Windows-laptoper halverer det. Det gjør faktisk en forskjell i arbeidshverdagen. Når det gjelder byggekvalitet, er Apple fortsatt et hakk over det meste. Unibody-kabinett i aluminium, ekstremt presis trackpad, solide skjermer med høy lysstyrke og fargekalibrering ut av boksen – ting du ofte må betale ekstra for (eller lete lenge etter) på PC-siden. Og så har du AI. Mac med M3 Max støtter opptil 128 GB unified memory – delt mellom CPU, GPU og NPU – noe som gjør det mulig å kjøre lokal inferens på svært store modeller, direkte på laptopen. Det er et enormt løft for utviklere og kreative som jobber med lokal AI, videoanalyse, 3D og annen tung arbeidslast. Den typen arkitektur finnes ikke i vanlig PC-land enda, i hvert fall ikke i samme skala på bærbare maskiner. Anonymkode: 95d01...293 Sjekk spesielt stasjonære PCer, da blir forskjellene spesielt komisk: https://www.apple.com/no/mac-pro/ Men Mac har absolutt en sterk hånd når det kommer til bærbar pc, problemet er bare at du kjøper deg inn i deres begrensede univers.
AnonymBruker Skrevet 12. juli #42 Skrevet 12. juli På vår fylkeskommune står pris på pc/mac (en dyr og en billig av hver type) krav til maskin om ikke kjøpt gjennom ordningen og hvordan den skal registreres om ikke skolepc (skal stå som privat) Kjøper selv og eier den, Det står krav om utstyr for alle program, bare å klikke inn på program. Eldste fikk kun tilbud om mac som maskin. Anonymkode: 05cdb...9b1 1
K.B. Skrevet 12. juli #43 Skrevet 12. juli Snublefot62 skrev (30 minutter siden): Gratulerer med å bomme på nesten alle punkt Kreative yrker og miljøer bruker ofte Mac og Apple produkter. Det betyr ikke at det er bedre produkter av den grunn, eller at en ikke kan bruke Windows til det. Men mange applikasjoner er laget med fokus på brukere med Mac og det vil derfor være enklere å få hjelp og de fleste guide/turtorials er laget med fokus på nettopp Mac. Det er ikke gammel info men svært relevant til og med i 2025. I et klassemiljø bør en alltid henvende seg til skolen og spesielt lærerene som skal ha fagene om hva de anbefaler. Det hjelper ikke med en billig Windows maskin dersom læreren kun kan Mac, eller motsatt. Adobe har gått på en real smell. Det har du rett i. Og mange prøver å rømme fra Adobe av den grunn. Noen klarer det. Mange klarer det ikke. Det har uansett lite å si for om en skal velge Mac eller ikke siden Adobe i stor grad fungerer på både Mac og Windows like godt - men du finner nok langt flere guider/turtorials for Adobe InDesign, Adobe Premiere og Adobe Photoshop, som eksempler, for Mac brukere enn for Windows. Mac koster mer enn en Windows maskin. Men levetiden ER lengre. Jeg ser fullt brukbare maskiner som er 5+ år gamle som selges på bruktmarkedet i dag for en pen sum. Maskinen jeg sitter på nå er straks 5 år og den holder fortsatt koken på absolutt alle områder jeg bruker den på, inkludert 4K videoredigering og programmering. Jeg vet at Windows maskiner og har fått økt levetid men dessverre er de ikke i nærheten. Enda. Men jeg skulle gjerne sett disse rapportene du har lest. Jeg jobber med drift av et ganske stort Windows miljø og personlig kommer jeg aldri til å velge Windows på private maskiner igjen. MacOS er ikke uten sine utfordringer, og det er ikke perfekt, men Microsoft skyter for tiden i alle retninger og rir mange hester samtidig - og det er egentlig ingen som vet hvor de skal eller hvordan de har tenkt å sikre kvaliteten på produktene sine (som har dalt noe enormt de siste årene). Mest sannsynlig er det bare et tidsspørsmål før du er nødt til å leie Windows av Microsoft med 90% av funksjonaliteten i sky og masse problemer når du prøver å jobbe offline. Bare Windows 10 hadde utfordringer med startmenyen når den ikke hadde internettilkobling. Windows 11 er enda verre. Windows 12 orker jeg ikke å tenke på. Spesielt når CoPilot skal integreres i absolutt alt. Windows 11 og Windows 12 er for øvrig versjonsnavnene på operativsystemet fra Microsoft som selv uttalte at Windows 10 skulle bli siste med versjonsnummer - fra og med 11 skulle det bare flyte inn oppdateringer - uten spesielt fokus på hvordan de skal tjene penger (derav abonnementsmodellen jeg tipper snart kommer). Så de løper litt rundt som hodeløse høns. Ts: Snakk med skolen. Helst lærerene. De har fasiten på hva dere bør velge. Det hjelper ikke at jeg vil anbefale Mac eller andre mener Windows er perfekt dersom læreren kun har erfaring med Mac og det er krav om det på den linja på akkurat denne skolen. Dersom det er hipp som happ for skolen hva dere velger så må dere gå for det de har lyst på og det dere har råd til. Det hjelper lite om Mac gir mer for pengene over tid siden det er nå dere må betale for de. Min pc er fra 2017, så at Mac varer lengre er ikke en påstand jeg er enig i. Når det kommer til miljøet du skal inn i, så har du helt rett, her er det miljøer som ofte er rettet i den ene eller andre retningen, dette er spesielt sant i store miljøer der enkeltprisen på en produkt i stor grad er irrelevant. Poenget mitt er at i dag, så gjøres mange oppdrag som frilans og modellen til Apple, Adobe og mange av de andre spesialiserte programmene legger opp til utømmelige ressurser, men at det ikke speiler jobbmarkedet, som har beveget seg bort fra store institusjoner og at det er spesielt denne gruppen som ikke er fremtidige kunder av disse selskapene mye på grunn av kostnadene og "own nothing" strategien. Når det kommer til Win 11 og de utfordringene det har, japp absolutt enig med deg der, det går mot en "own nothing" og Microsoft selger alt av info om deg til høyeste byder.. Hele bransjen er moden for regulering og at makten blir fjernet fra Amerikanske selskap med en dystopisk ide om fremtiden, men det er en annen diskusjon..
aksase Skrevet 12. juli #44 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg tenkte akkurat som deg for 3 år siden, og kjøpte deretter en windows PC. Den var treig, lagde alltid mye lyd og ble varm. Samtidig er den stor og tyngre å bære på. Verst av alt så døde batterikapasiteten og dette gjorde at jeg byttet til mac, fordi jeg kunne ikke bruke PCen uten å ha den i ladning. Det er veldig upraktisk når du er på skolen. Macen har vart lengre og fungerer mye bedre, den har ikke noen av de ulempene jeg nevnte med min gamle PC, men appene og programmene du bruker på skolen er sannsynligvis optimalisert hos Windows Anonymkode: 69242...45c Du får nok i stor grad det du betaler for. Blir blodig urettferdig å sammenlikne en PC til 3000,- med en Mac til 14 000,-(Men nå vet ikke jeg om det er det du har gjort..). Hvis du kjøper en PC som koster det samme som en Mac, får du nok også tilsvarende ytelse, byggekvalitet og holdbarhet. Jeg bruker selv en bærbar HP-PC som jeg har hatt i 13 år og som jeg regner med å ha lenge ennå. Den kostet drøyt 20 000,- den gangen omkring 2012. Den fungerer fortsatt utmerket, har den ytelsen jeg trenger og gjør jobben. Eneste er at batteriet begynner å bli litt slitent, men det kan byttes med et håndgrep, så om jeg hadde bruk for lang batteritid, kunne jeg bare kjøpe meg et nytt og gjerne større batteri. AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg er godt voksen og studerte Mac design i sin tid, og har jobbet med det meste, og sverger til Mac. Det er et apple produkt og snakker sammen med Iphone og andre apple produkter på en mye bedre måte en PC / windows. Skjønner ikke at noen vil ha PC / windows, Mac er tusen ganger bedre. Vel verdt pengene. Anonymkode: cb0a6...b5e Og jeg skjønner ikke at folk orker å la seg låse inn i Apple-universet med et så begrenset utvalg av telefoner og maskinvare. Til mitt forsvar skal sies at jeg aldri har eid et Apple-produkt av noe slag, så det er mulig jeg tar grundig feil her, men jeg er godt fornøyd med Android og Microsoft. Fungerer som ei kule for meg, og utvalget av enheter som telefoner, klokker, PC'er og andre dingser er enormt mye bedre enn i det svært begrensede og lukkede Apple-universet. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #45 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det stemmer at mye har endret seg, men å si at Mac bare er «en status-PC» er å overse hva Apple faktisk har fått til på maskinvaresiden de siste årene. Apple Silicon (M1, M2, M3) er ikke “off-the-shelf” komponenter – det er egenutviklede SoC-er med tett integrasjon av CPU, GPU, RAM og NPU. Dette gir en helt annen effektivitet enn tradisjonell x86-arkitektur. Du får ekstrem ytelse per watt, noe som er grunnen til at MacBook Pro banker tilsvarende PC-er både i ytelse, batteritid og termisk kontroll – uten å gå på kompromiss med viftestøy eller varmeutvikling. Mac-maskiner har også best-i-klassen batteritid. Det er ikke engang en tett konkurranse. En M2 MacBook Air kan lett presse 15–18 timer reell bruk, mens de fleste Windows-laptoper halverer det. Det gjør faktisk en forskjell i arbeidshverdagen. Når det gjelder byggekvalitet, er Apple fortsatt et hakk over det meste. Unibody-kabinett i aluminium, ekstremt presis trackpad, solide skjermer med høy lysstyrke og fargekalibrering ut av boksen – ting du ofte må betale ekstra for (eller lete lenge etter) på PC-siden. Og så har du AI. Mac med M3 Max støtter opptil 128 GB unified memory – delt mellom CPU, GPU og NPU – noe som gjør det mulig å kjøre lokal inferens på svært store modeller, direkte på laptopen. Det er et enormt løft for utviklere og kreative som jobber med lokal AI, videoanalyse, 3D og annen tung arbeidslast. Den typen arkitektur finnes ikke i vanlig PC-land enda, i hvert fall ikke i samme skala på bærbare maskiner. Anonymkode: 95d01...293 Ts sin datter skal gå på musikk- dans- og dramalinje. Hva i huleste trenger hun disse spesifikasjonene til? Batteritid er også noe som man veldig sjeldent trenger å tenke på når man går på vgs og studier. Klasserom og forelesningssaler har plenty av stikkontakter, og om man formodentlig skal ut i felt uten dette, så finnes det batteribakker som løser disse sjeldne tilfellene. Jeg kjøpte Macbook pro til studiene, og hadde ikke annet enn problemer med den maskinen. Fy søren så mye rart det at jeg hadde Mac førte til. Både med tanke på feil med maskinen, den måtte rebootes ekstremt ofte og inn til rep 7 ganger, samt at det var masse programmer jeg måtte ha egen løsning til. Jeg ble ganske god til problemløsning da, og fikk snakket med veldig mange folk jeg ellers ikke ville snakket med. Men jeg skulle heller ønske jeg hadde fått bedre tid til å drive med selve studiene, og ikke dette tullet. Mac burde bare være for spesielt interesserte. Enten ser man behovet for disse spesifikasjonene, eller så vil man bare fremstå som "in" og rik. Et annet problem med disse aluminiumskabinettene er at de ofte er svært glatte, og det var ikke sjeldent noen av de deiset i bakken i forelesningssalen med skrå pulter, og ble totaltvrak. I tillegg så får de veldig fort fettflekker og merker. Anonymkode: 535a0...cf5 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #46 Skrevet 12. juli Jeg er lærer på vgs studspes, og dessverre har mange mac, men pc fungerer bedre. Vi lærere har lenovo, og har null problemer. Anonymkode: f982b...cfa 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #47 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (15 timer siden): På studiespesialisering bruker de fleste elever MacBook. Både undervisningen og de fleste programmene foregår via Mac, og derfor er det en klar fordel å ha en MacBook selv for å unngå å falle utenfor. På yrkesfaglig videregående er situasjonen motsatt – der benytter alle Windows-PC, og de fleste programmene er utviklet for dette systemet. Hvilken type maskin man bør kjøpe, avhenger derfor i stor grad av hvilken linje man skal gå. Anonymkode: f4952...df6 Ingen i klassen til min unge på ST bruker mac. Er ferdig med VG2. Her leier de fleste pc av skolen hele vgs. Anonymkode: b7169...e4b 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli #48 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg er lærer på vgs studspes, og dessverre har mange mac, men pc fungerer bedre. Vi lærere har lenovo, og har null problemer. Anonymkode: f982b...cfa Her så ble våres anbefalt lenovo så var det det ble her i huset. Da de gikk på ungdomskolen og ser fortsatt etter 8 år fungerer maskine utrolig bra. Ja vi ga nærmere 17.000kr, men så og at lenovo dro bedre lingdys og andre program bedre en Mac som ofte hang på prøver osv Anonymkode: a2d15...01e
AnonymBruker Skrevet 12. juli #49 Skrevet 12. juli Du hører ikke på folk her om hvilkenn pc de liker, du hører heller ikke på ungdommen hva de har lyst på. Dere sjekker hvilken pc linjen krever for å kunne bruke programmene som kreves. Min går Elektro og hadde han stilt opp med en Mac hadde han slitt. Dere får mail med link hvor dere kan bestille pc til rabattert pris, følg den! Anonymkode: b0ef2...2d9 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #50 Skrevet 12. juli Jeg jobber på en vgs og de fleste kjøper den pc de får tilbud på gjennom fylkeskommunen Den er mer enn bra nok Anonymkode: 6c7e5...94a 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #51 Skrevet 12. juli Ved vår skole anbefaler vi vanlig Pc- Windows for både yrkesfag og studiespesialiserende. Det er kun IM og MK som trenger Mac som en del av sitt opplæringstilbud. Dette vil de få beskjed om ved inntak. Alle våre systemer er tilpasset vanlig Windows, det er det vi lærerne kan/er opplært til. Elevene får raskere hjelp via Ikt. Mac kan ikke kobles til våre prosjektorer uten overganger osv. Mye styr og unødvendig jåleri. Den pcen man får tilbud om via fylkeskommunene er sponset og mer enn bra nok. Anonymkode: 623e2...b2c 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli #52 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (På 12.7.2025 den 0.20): På studiespesialisering bruker de fleste elever MacBook. Både undervisningen og de fleste programmene foregår via Mac, og derfor er det en klar fordel å ha en MacBook selv for å unngå å falle utenfor. På yrkesfaglig videregående er situasjonen motsatt – der benytter alle Windows-PC, og de fleste programmene er utviklet for dette systemet. Hvilken type maskin man bør kjøpe, avhenger derfor i stor grad av hvilken linje man skal gå. Anonymkode: f4952...df6 Min sønn går på studiespes. De blir anbefalt PC. Det er også det som tilbys via fylkeskommunen. Anonymkode: dab55...691
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå