AnonymBruker Skrevet 11. juli 2025 #1 Skrevet 11. juli 2025 Synes det blir for dyrt med Mac, men er de PCene som tilbys bra nok? Anonymkode: ef49d...e30
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2025 #3 Skrevet 11. juli 2025 På studiespesialisering bruker de fleste elever MacBook. Både undervisningen og de fleste programmene foregår via Mac, og derfor er det en klar fordel å ha en MacBook selv for å unngå å falle utenfor. På yrkesfaglig videregående er situasjonen motsatt – der benytter alle Windows-PC, og de fleste programmene er utviklet for dette systemet. Hvilken type maskin man bør kjøpe, avhenger derfor i stor grad av hvilken linje man skal gå. Anonymkode: f4952...df6 4
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2025 #4 Skrevet 11. juli 2025 Noen steder kjøper skolen inn maskiner som leies av elevene i 3 år til en svært lav sum. (Utstyrsstipend fra lånekassen) så får elevene beholde maskinen etter 3 år. Disse er sponset og svært rimelige for eleven. De skal være tilpasset linjen eleven går på. Noen får mac andre pc kommer ann på behovet. Jeg ville ventet til høsten og sett hva skolen/kommunen tilbyr. Anonymkode: 10078...1bc 3 2
Elle Melle Skrevet 11. juli 2025 #5 Skrevet 11. juli 2025 Sjekk om fylkeskommunen har innkjøpsordning med reduserte priser. Her ville det vært utenkelig å kjøpe noe annet en Mac, det har alle. Med mindre de skal på en linje som krever PC på grunn av programvare. Vi lånte penger fra konfirmasjonspengene til barnet og betalte tilbake månedlig over et halvt år eller noe slikt, for vi hadde heller ikke de pengene til overs akkurat da. Men man finner løsninger. Husk å søke utstyrsstipend fra Lånekassen, det er noen få kroner det også.
K.B. Skrevet 11. juli 2025 #6 Skrevet 11. juli 2025 Mac ER en PC, de bare markedsfører seg som eksklusive merker og tar blodpriser for hardwaren sin, samt at de bruker sitt eget OS da.. Personlig synes jeg Mac OS er forferdelig å bruke og jeg hadde aldri betalt ekstra for et jævla eple symbol. 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2025 #7 Skrevet 11. juli 2025 Du får beskjed om hvilken pc som anbefales til din linje når du får skoleplass. De aller fleste linjene foretrekker pc, unntaket er design linjene, de anbefales en Mac Anonymkode: b0ef2...2d9 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2025 #8 Skrevet 11. juli 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): På studiespesialisering bruker de fleste elever MacBook. Både undervisningen og de fleste programmene foregår via Mac, og derfor er det en klar fordel å ha en MacBook selv for å unngå å falle utenfor. På yrkesfaglig videregående er situasjonen motsatt – der benytter alle Windows-PC, og de fleste programmene er utviklet for dette systemet. Hvilken type maskin man bør kjøpe, avhenger derfor i stor grad av hvilken linje man skal gå. Anonymkode: f4952...df6 Musikk, dans og drama. Så da mener du at Windows pc er best? Anonymkode: ef49d...e30
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2025 #9 Skrevet 11. juli 2025 Mac!!!! Jeg går aldri tilbake til Windows Anonymkode: 872d3...676 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2025 #10 Skrevet 11. juli 2025 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Noen steder kjøper skolen inn maskiner som leies av elevene i 3 år til en svært lav sum. (Utstyrsstipend fra lånekassen) så får elevene beholde maskinen etter 3 år. Disse er sponset og svært rimelige for eleven. De skal være tilpasset linjen eleven går på. Noen får mac andre pc kommer ann på behovet. Jeg ville ventet til høsten og sett hva skolen/kommunen tilbyr. Anonymkode: 10078...1bc Har tilbudet nå, men Mac er ikke rimelig. Anonymkode: ef49d...e30
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2025 #11 Skrevet 11. juli 2025 Forskjellige meninger her ser jeg. Problemet med Mac er prisen, og jeg har tvillinger. Anonymkode: ef49d...e30
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2025 #12 Skrevet 11. juli 2025 Alt bunner ned til hardware for meg. Så for å spørre spørsmål tilbake TS. hvilke konkrete Mac modeller og Windows PCer har du sett på? Hvilke krav har du til hardware? Hvilke krav har skoleprogrammene dine til hardware? Anonymkode: 5fb2a...33e
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2025 #13 Skrevet 11. juli 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Musikk, dans og drama. Så da mener du at Windows pc er best? Anonymkode: ef49d...e30 Musikk, dans og drama er studiespesialiserende, ikke yrkesfaglig. Her ville jeg gått for MacBook. Anonymkode: f4952...df6 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2025 #14 Skrevet 11. juli 2025 Da jeg tok studiespesialiserende for 3 år siden, hadde omtrent alle windows pc. På universitetet fraråder de mac, da alt er lagt opp etter windows-pc. Noe så enkelt som å få koblet til PCen til storskjerm, kan bli vanskelig. Men hva mener barna dine? Det kan godt være at mac er mer trendy, så kanskje lurt pga utenforskap? Anonymkode: d2d8a...2f9 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2025 #15 Skrevet 11. juli 2025 Guttene våre har begge gått studspes og der brukte de PC, mens datter skal begynne på KDA og vil gjerne ha Mac. Hun mener designprogrammer er best der. Hva er prisforskjellen? Guttene fikk ca 3000 i utstyrsstipend, hun skal også kjøpe en pakke med annet materiell til 3500, så håper virkelig hun får høyere utstyrsstipend! vi er enig i at om hun skal ha Mac må hun spytte i litt selv også. Anonymkode: afa42...e8d
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2025 #16 Skrevet 12. juli 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Da jeg tok studiespesialiserende for 3 år siden, hadde omtrent alle windows pc. På universitetet fraråder de mac, da alt er lagt opp etter windows-pc. Noe så enkelt som å få koblet til PCen til storskjerm, kan bli vanskelig. Men hva mener barna dine? Det kan godt være at mac er mer trendy, så kanskje lurt pga utenforskap? Anonymkode: d2d8a...2f9 De vil ha Mac. Men, da må jeg ta opp lån. Anonymkode: ef49d...e30
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2025 #17 Skrevet 12. juli 2025 Alle mine har gått studiespesialisering og ingen av dem har hatt Mac. Mac er ikke normalen her og det er fåtallet som har det. De få som har det går på kunst og design. Anonymkode: f5df8...d0d 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2025 #18 Skrevet 12. juli 2025 For min del hadde jeg gått for pc. Det er enklere å bruke, billigere og gjerne bedre. En slik laptop uavhengig om du kjøper Mac eller pc vil vare i maks 5 år. Fort at dere må bytte ut til de skal på universitetet/høyskole. Anonymkode: c7ee2...2ac 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2025 #19 Skrevet 12. juli 2025 Sjeldan ein treng mac, er visse fag/yrker som brukar visse program som er enklare på mac men det er så sjeldan at du ikkje treng å tenke på det. Mac er ein PC det óg, berre med eigen programvare og til unødvendig høg pris pga folk trur det er betre. Men til normal bruk er dei fleste pcar gode nok altså. Anonymkode: 71b92...b8a
Palma Skrevet 12. juli 2025 #20 Skrevet 12. juli 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Musikk, dans og drama. Så da mener du at Windows pc er best? Anonymkode: ef49d...e30 Guttungen går musikklinja og der har alle pc fra skolen og det blir dekket med utstyrsstipend. Mer enn bra nok
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå