Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Synes det blir for dyrt med Mac, men er de PCene som tilbys bra nok?

Anonymkode: ef49d...e30

Ja. Helt greie. Jobber på vgs. Mac kan være vanskelig for IKT. Derfor vil jeg kun bruke det om du ordner alt av feil selv. Skolepc koster 3000 kr totalt. Om ikke den går opp nå. Det er rimelig til sitt bruk

Anonymkode: 9f17b...c4d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De trenger ikke Mac på den linja.

Sønnen min gikk IT og medier, og her fikk vi beskjed om at de ikke brukte Mac. Men vi måtte kjøpe den PC-en, som kostet 10 000 kr gjennom tilbudet deres.

Anonymkode: c6b75...41b

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Selvsagt er PC bra nok, ellers ville de ikke tilby dette. 

Jeg vil på det sterkeste fraråde å kjøpe noe som helst før dere har fått sikker informasjon fra skolen om hva som anbefales og kreves. Hvis du kjøper feil, kan dere risikere problemer med at dataverktøy og systemer som eleven trenger i undervisningen ikke kan installeres på den plattformen/PC'en dere har kjøpt. De fleste steder tror jeg også PC'en/Mac'en skal integreres i skolens/fylkeskommunens datasystemer og nettverk, bl.a. for å få tilgang til skrivere og undervisningsapper og om dere kjøper noe hvor det ikke lar seg gjøre, kan dere risikere å måtte kjøpe enda en maskin.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

hvis det blir apple så prøv å finn noe brukt som ikke er alt for gammelt, kan være noe å spare på. Men hadde selv aldri tatt opp lån med rente for å kjøpe, da hadde det blitt pc, til barna selv hadde spart opp. 

Anonymkode: 470db...89d

Skrevet

Så lengr man ikke går på media eller designlinjer er alltid pc med Windows best. 
Apple/Mac er alltid så sære på alt. Jeg kjøpte Mac før jeg studerte og angra. 

Men på vgs får man vel en lånepc? Det fikk iallefall vi (for 15 år siden…)

AnonymBruker
Skrevet

Det pleier å stå informasjon om skolepc ordningen på skolens nettside, ville sjekket der først.  Ellers kan du kontakte fylket ditt. Mine barn gikk studiespes og der var Mac anbefalingen. 

Anonymkode: 24519...674

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Guttene våre har begge gått studspes og der brukte de PC, mens datter skal begynne på KDA og vil gjerne ha Mac. Hun mener designprogrammer er best der. Hva er prisforskjellen? Guttene fikk ca 3000 i utstyrsstipend, hun skal også kjøpe en pakke med annet materiell til 3500, så håper virkelig hun får høyere utstyrsstipend! 
vi er enig i at om hun skal ha Mac må hun spytte i litt selv også. 

Anonymkode: afa42...e8d

Du kan sjekke utstyrsstipendet på lånekassen sine sider.

Anonymkode: 24519...674

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du bør høre med skolen hva som er mest vanlig å bruke på den linjen du skal begynne på, og velge det samme – det gjør trolig hverdagen enklere for deg. Det er mitt beste tips.

Windows kontra Mac er nærmest religion for enkelte virker det som, ofte med steile fronter.

Selv har jeg brukt Mac daglig både til skole, jobb og privat helt siden 1988 (!). Jupp, jeg er godt voksen and then some... I drøyt 15 av disse årene har jeg også brukt Windows parallelt med begge deler på arbeidsplassen. Min erfaring er:

a. Sammenlignet med Windows fungerer MacOS langt mer sømløst, stabilt og knirkefritt. En slipper mye irritasjon og frustrasjon.

b. Ja, Mac har høyere innkjøpspris, men bruks- og levetid er absolutt lengre. Når alt kommer til alt er ikke totalkostnaden i levetiden nødvendigvis høyere.

Anonymkode: 2aa00...cde

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk med skolen du skal begynne på om hva man bør velge, hvis det ike er stengt nå i sommer da.. Det er det kanskje. 

Del hvilken linje du skal gå og så er det kanskje noen som vet her, hvis du ikke allerede har gjort det 🙂

Anonymkode: 871e2...390

Skrevet

Det nevnes at Mac liksom skal være så overlegent til kreative yrker, dette er i stor grad en myte og bygger på 25 år gammel informasjon. Ikke bare var det en enorm disrupsjon på hardware siden, så en Mac nå er på alle måter en PC, bortsett fra operativsystemet, men mer viktig, så er det sånn at på programvare siden så er det store omveltninger, mange av selskapene, som f.eks. Adobe har en "own nothing" policy, samtidig som de forbeholder seg retten til å stjele (de kaller det selvfølgelig å trene deres KI) det du lager. Så mange i kreative felt bytter nå til software som ikke er fra de store selskapene som hadde tett interaksjon med Mac på 90 og tidlig 2000 tallet.
Som nevnt tidligere er Mac nå bare egentlig et status PC merke og gjennomsnittlig så koster produktene deres vesentlig mye mer enn en tilsvarende PC, det til tross for at Mac nå i stor grad bruker off the shelf CPU, GPU, RAM osv.
Jeg har lest utallige rapporter og Mac har ikke lenger levetid en et Windows basert produkt, faktisk er det motsatte sant, da en Windows PC kan byttes komponenter i for å forlenge levetiden langt enklere enn du kan i en Mac, da de ofte har proprietære hovedkort og snåle løsninger der de kan komme unna med det. Myten om at Mac OS er så mye mer sømløst en Windows er også utdatert for lengst. Når var sist du koblet noe til PCen din og det ikke fungerte? For min del, så må det ha vært rundt 2009 og det var noen ganske sære fly sim saker, men med litt innsats, så fungerte det også..

• Liker 1
Gjest jegerrinne
Skrevet (endret)

Her så kjøper skolen inn, som en får utlevert løpet av de første 2 ukene.

Og velger en annen pc så måtte ikt på skolen godkjenne pc, pluss at de fikk beskjed å fjerne program som ikke skolen brukte.

Endret av jegerrinne
AnonymBruker
Skrevet

Begge deler funker, men Mac er raskere, lettere, mer solid, har bedre trackpad og MYE bedre batteritid.

Den største ulempen er at det er mange  spill som ikke fungerer på Mac.

Trenger jo ikke kjøpe ny maskin heller. Så lenge de har M1 eller bedre så er de lynkjappe selv om de er noen år gamle. 

Anonymkode: 95d01...293

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

På studiespesialisering bruker de fleste elever MacBook. Både undervisningen og de fleste programmene foregår via Mac, og derfor er det en klar fordel å ha en MacBook selv for å unngå å falle utenfor.

På yrkesfaglig videregående er situasjonen motsatt – der benytter alle Windows-PC, og de fleste programmene er utviklet for dette systemet. Hvilken type maskin man bør kjøpe, avhenger derfor i stor grad av hvilken linje man skal gå.

Anonymkode: f4952...df6

Hva snakker du om, jeg gikk på studiespes og der var alle programmene optimalisert for Windows

Anonymkode: 69242...45c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Guttene våre har begge gått studspes og der brukte de PC, mens datter skal begynne på KDA og vil gjerne ha Mac. Hun mener designprogrammer er best der. Hva er prisforskjellen? Guttene fikk ca 3000 i utstyrsstipend, hun skal også kjøpe en pakke med annet materiell til 3500, så håper virkelig hun får høyere utstyrsstipend! 
vi er enig i at om hun skal ha Mac må hun spytte i litt selv også. 

Anonymkode: afa42...e8d

Hun vil få 2630kr i utstyrsstipend ifølge lånekassen. Tar ikke mange minuttene å sjekke selv☺️

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte akkurat som deg for 3 år siden, og kjøpte deretter en windows PC. Den var treig, lagde alltid mye lyd og ble varm. Samtidig er den stor og tyngre å bære på. Verst av alt så døde batterikapasiteten og dette gjorde at jeg byttet til mac, fordi jeg kunne ikke bruke PCen uten å ha den i ladning. Det er veldig upraktisk når du er på skolen. Macen har vart lengre og fungerer mye bedre, den har ikke noen av de ulempene jeg nevnte med min gamle PC, men appene og programmene du bruker på skolen er sannsynligvis optimalisert hos Windows

Anonymkode: 69242...45c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er godt voksen og studerte Mac design i sin tid, og har jobbet med det meste, og sverger til Mac.
Det er et apple produkt og snakker sammen med Iphone og andre apple produkter på en mye bedre måte en PC / windows.

Skjønner ikke at noen vil ha PC / windows, Mac er tusen ganger bedre. Vel verdt pengene.

Anonymkode: cb0a6...b5e

AnonymBruker
Skrevet

På studiespesialisering bruker de fleste elever MacBook. Både undervisningen og de fleste programmene foregår via Mac, og derfor er det en klar fordel å ha en MacBook selv for å unngå å falle utenfor.

Anonymkode: f4952...df6

Dette stemmer ikke.

Standard pc for studiespes er windows.

Anonymkode: 7170f...527

• Liker 1
Skrevet
K.B. skrev (25 minutter siden):

Det nevnes at Mac liksom skal være så overlegent til kreative yrker, dette er i stor grad en myte og bygger på 25 år gammel informasjon. Ikke bare var det en enorm disrupsjon på hardware siden, så en Mac nå er på alle måter en PC, bortsett fra operativsystemet, men mer viktig, så er det sånn at på programvare siden så er det store omveltninger, mange av selskapene, som f.eks. Adobe har en "own nothing" policy, samtidig som de forbeholder seg retten til å stjele (de kaller det selvfølgelig å trene deres KI) det du lager. Så mange i kreative felt bytter nå til software som ikke er fra de store selskapene som hadde tett interaksjon med Mac på 90 og tidlig 2000 tallet.
Som nevnt tidligere er Mac nå bare egentlig et status PC merke og gjennomsnittlig så koster produktene deres vesentlig mye mer enn en tilsvarende PC, det til tross for at Mac nå i stor grad bruker off the shelf CPU, GPU, RAM osv.
Jeg har lest utallige rapporter og Mac har ikke lenger levetid en et Windows basert produkt, faktisk er det motsatte sant, da en Windows PC kan byttes komponenter i for å forlenge levetiden langt enklere enn du kan i en Mac, da de ofte har proprietære hovedkort og snåle løsninger der de kan komme unna med det. Myten om at Mac OS er så mye mer sømløst en Windows er også utdatert for lengst. Når var sist du koblet noe til PCen din og det ikke fungerte? For min del, så må det ha vært rundt 2009 og det var noen ganske sære fly sim saker, men med litt innsats, så fungerte det også..

Gratulerer med å bomme på nesten alle punkt :)

Kreative yrker og miljøer bruker ofte Mac og Apple produkter. Det betyr ikke at det er bedre produkter av den grunn, eller at en ikke kan bruke Windows til det. Men mange applikasjoner er laget med fokus på brukere med Mac og det vil derfor være enklere å få hjelp og de fleste guide/turtorials er laget med fokus på nettopp Mac. Det er ikke gammel info men svært relevant til og med i 2025.

I et klassemiljø bør en alltid henvende seg til skolen og spesielt lærerene som skal ha fagene om hva de anbefaler. Det hjelper ikke med en billig Windows maskin dersom læreren kun kan Mac, eller motsatt.

Adobe har gått på en real smell. Det har du rett i. Og mange prøver å rømme fra Adobe av den grunn. Noen klarer det. Mange klarer det ikke. Det har uansett lite å si for om en skal velge Mac eller ikke siden Adobe i stor grad fungerer på både Mac og Windows like godt - men du finner nok langt flere guider/turtorials for Adobe InDesign, Adobe Premiere og Adobe Photoshop, som eksempler, for Mac brukere enn for Windows.

Mac koster mer enn en Windows maskin. Men levetiden ER lengre. Jeg ser fullt brukbare maskiner som er 5+ år gamle som selges på bruktmarkedet i dag for en pen sum. Maskinen jeg sitter på nå er straks 5 år og den holder fortsatt koken på absolutt alle områder jeg bruker den på, inkludert 4K videoredigering og programmering. Jeg vet at Windows maskiner og har fått økt levetid men dessverre er de ikke i nærheten. Enda. Men jeg skulle gjerne sett disse rapportene du har lest.

Jeg jobber med drift av et ganske stort Windows miljø og personlig kommer jeg aldri til å velge Windows på private maskiner igjen. MacOS er ikke uten sine utfordringer, og det er ikke perfekt, men Microsoft skyter for tiden i alle retninger og rir mange hester samtidig - og det er egentlig ingen som vet hvor de skal eller hvordan de har tenkt å sikre kvaliteten på produktene sine (som har dalt noe enormt de siste årene). Mest sannsynlig er det bare et tidsspørsmål før du er nødt til å leie Windows av Microsoft med 90% av funksjonaliteten i sky og masse problemer når du prøver å jobbe offline. Bare Windows 10 hadde utfordringer med startmenyen når den ikke hadde internettilkobling. Windows 11 er enda verre. Windows 12 orker jeg ikke å tenke på. Spesielt når CoPilot skal integreres i absolutt alt. Windows 11 og Windows 12 er for øvrig versjonsnavnene på operativsystemet fra Microsoft som selv uttalte at Windows 10 skulle bli siste med versjonsnummer - fra og med 11 skulle det bare flyte inn oppdateringer - uten spesielt fokus på hvordan de skal tjene penger (derav abonnementsmodellen jeg tipper snart kommer). Så de løper litt rundt som hodeløse høns.

Ts: Snakk med skolen. Helst lærerene. De har fasiten på hva dere bør velge. Det hjelper ikke at jeg vil anbefale Mac eller andre mener Windows er perfekt dersom læreren kun har erfaring med Mac og det er krav om det på den linja på akkurat denne skolen.

Dersom det er hipp som happ for skolen hva dere velger så må dere gå for det de har lyst på og det dere har råd til. Det hjelper lite om Mac gir mer for pengene over tid siden det er nå dere må betale for de.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

PC er det som tilbys i innkjøpsordningen til fylkeskommunen. Det får dere all info om første skoledag. Den betales inn ved hjelp av utstyrsstipend, så det vil ikke koste deg noe. Noen velger privat Mac. De er ikke tilpasset systemet i fylkeskommunen, og det er stadig trøbbel. Det er antakelig litt annerledes for dem som skal gå design-linjer. Hilsen vgs-lærer. 
Lykke til med skolestart! 

Anonymkode: ae061...a7d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
K.B. skrev (51 minutter siden):

Det stemmer at mye har endret seg, men å si at Mac bare er «en status-PC» er å overse hva Apple faktisk har fått til på maskinvaresiden de siste årene.

Apple Silicon (M1, M2, M3) er ikke “off-the-shelf” komponenter – det er egenutviklede SoC-er med tett integrasjon av CPU, GPU, RAM og NPU. Dette gir en helt annen effektivitet enn tradisjonell x86-arkitektur. Du får ekstrem ytelse per watt, noe som er grunnen til at MacBook Pro banker tilsvarende PC-er både i ytelse, batteritid og termisk kontroll – uten å gå på kompromiss med viftestøy eller varmeutvikling.

Mac-maskiner har også best-i-klassen batteritid. Det er ikke engang en tett konkurranse. En M2 MacBook Air kan lett presse 15–18 timer reell bruk, mens de fleste Windows-laptoper halverer det. Det gjør faktisk en forskjell i arbeidshverdagen.

Når det gjelder byggekvalitet, er Apple fortsatt et hakk over det meste. Unibody-kabinett i aluminium, ekstremt presis trackpad, solide skjermer med høy lysstyrke og fargekalibrering ut av boksen – ting du ofte må betale ekstra for (eller lete lenge etter) på PC-siden.

Og så har du AI. Mac med M3 Max støtter opptil 128 GB unified memory – delt mellom CPU, GPU og NPU – noe som gjør det mulig å kjøre lokal inferens på svært store modeller, direkte på laptopen. Det er et enormt løft for utviklere og kreative som jobber med lokal AI, videoanalyse, 3D og annen tung arbeidslast. Den typen arkitektur finnes ikke i vanlig PC-land enda, i hvert fall ikke i samme skala på bærbare maskiner.

Anonymkode: 95d01...293

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...