Gå til innhold

Familietur og alkohol

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan hende folk som er sammen med deg, mener du er mer bedugget enn du selv mener….

Anonymkode: e4479...de2

Dette er i løpet av en hel dag. En voksen mann blir ikke bedugget av dette. 

Anonymkode: e4f96...15e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Starte dagen med en enhet alkohol, og holde det gående utover dagen? 

Ja, kjempeårleight… 

:ironi: 

Vi er jo alle forskjellige. Men min erfaring fra typisk varme "Syden land" er at man ikke rekker å bli beruset pga varmen. Vi reiser en del til Thailand, og når vi er der så kan jeg lett drikke en øl annenhver time hele dagen og kvelden uten å merke noe til det. Jeg svetter det bare ut og drikker mye vann i mellom. Nå har ikke jeg små barn da så jeg kan jo gjøre som jeg vil sånn sett. Men generelt så syntes jeg folk bør roe ned litt. Det er nesten bare i Norge at alkohol er så livsfarlig og blir assosiert med fyll med en gang nesten. Men det er ikke alkoholen som er problemet, det er vår alkohol kultur. Prøv å reis til Italia eller Spania og si at de drikker altfor mye vin hvis de tar 6 enheter i løpet av hele dagen i ferien sin. Og nei, det glemte jeg jo, alle barn i disse landene går jo for lut og kald vann, blir utsatt for omsorgsvikt og lider av ptsd!

Anonymkode: 126ab...c89

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg syns det er alt for mye når man er på ferie med barna. 1 øl eller 2, ett glass vin eller en drink er helt ok. Men 6 enheter er mye på ferie med små barn.

Anonymkode: de731...777

Seks enheter på en lang dag er da  ikke mye.

Dersom en tenker den første kl 1200 og tre til litt utover dagen så er alkoholen stort sett borte til middag.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes ikke det er mye. Men jeg og min mann har et helt annet syn på alkohol enn det du har tydeligvis.

Nå vet jeg ikke hvor dere er, men i den varmen som er nå så går alkoholen fortere ut av kroppen. 

Ofte blir blir også alkoholen på all inclusive vannet ut.

Anonymkode: 4d445...b26

AnonymBruker
Skrevet

Vi drakk ikke når barna var små. Det var aldri en samtale om det. Men vi var vel bare enig i det uten en samtale. Ble ikke mye vin før dem flytta ut. Eller når vi var på helga tur uten dem. Kan godt ta meg en glass vin no. Men så er det ingen barn her heller. 

Anonymkode: 2f08f...a86

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Illuminatum skrev (2 minutter siden):

Seks enheter på en lang dag er da  ikke mye.

Dersom en tenker den første kl 1200 og tre til litt utover dagen så er alkoholen stort sett borte til middag.

Poenget er at tilstedeværelsen av alkoholen er også problematisk - ikke bare beruselsen. Det alkoholen representerer er også vanskelig for barna (og andre voksne!) 

Jeg kan bare ikke FATTE denne forsvarstalen av alkohol på en familieferie. Du vet bedre - GJØR bedre! Tenk at de skarve enhetene med alkohol er viktigere enn familiens ve og vel! 

Jeg FATTER ikke!

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvordan fordeler han 4 øl utover dagen , med små barn? Starter på formiddagen??

Anonymkode: 85004...68a

Og HER ligger problemet: Starter på formiddagen? 

Folk ser på det å ta seg en øl som å starte med å drikke seg full? Tanken på at folk tar seg en øl, et glass vin eller en drink bare fordi at det smaker godt er heeeelt utenkelig nesten! At et voksent menneske med selvkontroll tar seg 1 øl klokka 11 på formiddagen til lunsj på ferie er helt uproblematisk. At man da tar en til et par timer senere and so on er ikke et problem. Den lille rusen man får av den ene ølen blir svettet ut og tisset ut innen man tar den neste uansett. Mennesker som har et normalt forhold til alkohol drikker jo fordi det smaker godt i varmen eller til maten, man drikker jo ikke for å bli beruset. De fleste voksne kjenner også sin egen grense for hva de tåler og klarer derfor å begrense seg. Hvis man ikke skjønner hvordan dette kan være mulig så er det mest sannsynlig fordi en selv har et dårlig forhold til alkohol og oppriktig tror at det brukes ene og alene som nytelsesmiddel kun for å oppnå rus.

Anonymkode: 126ab...c89

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis han f.eks. tok første øl si kl. 12 og så har fordelt de 4 jevnt utover hele dagen + drink på kvelden, så vil ikke en mann på 85kg ha noe promille å snakke om. Han vil forbrenne alkoholen i løpet av dagen, så sant han ikke styrter i seg 4 pils samtidig. Dette gjelder da 0.33l

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er fredag. Ta barna du, så kan han ta seg ei fylla. Om de tikke skjer for ofte så er ikke en kveld eller to i ferien mye å klage over.

Anonymkode: 49bd6...48d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Poenget er at tilstedeværelsen av alkoholen er også problematisk - ikke bare beruselsen. Det alkoholen representerer er også vanskelig for barna (og andre voksne!) 

Jeg kan bare ikke FATTE denne forsvarstalen av alkohol på en familieferie. Du vet bedre - GJØR bedre! Tenk at de skarve enhetene med alkohol er viktigere enn familiens ve og vel! 

Jeg FATTER ikke!

Kjipt at du tydeligvis har hatt negative opplevelser med dette men for de fleste overdriver du nå noe enormt.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vokste opp med en far som nok var temmelig nær, tidvis over, grensen til "høytfungerende alkoholiker". Som tenåring husker jeg at jeg reagerte aller mest på at han aldri valgte noe annet enn alkohol når han fikk valget. Det er det som brant seg fast som mest ubehagelig. Han var sjelden full på ferie, men jeg så virkelig aldri at han tok seg en cola, eller farris (om det ikke var ved siden av et vinglass eller to, eller gjerne tre, det er jo så varmt og godt og vi koser oss...)

Så om jeg hadde vært i TS' sko hadde jeg tenkt ok, dette var i meste laget, men la gå. Hvis det derimot måtte være en øl til lunsj, og en drink før middag, og vin eller øl til middagen igjen, dag etter dag i hele ferien hadde jeg blitt skuffa. Men det er meg.

Anonymkode: bd609...e99

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (Akkurat nå):

Kjipt at du tydeligvis har hatt negative opplevelser med dette men for de fleste overdriver du nå noe enormt.

Jeg sier som Foreningen Av og til - 0, 1 eller maks 2 enheter alkohol rundt barn. 

Hvor er overdrivelsen?

Et barn som opplever en av foreldrene sine fulle ofte vil gjerne reagere på allerede første enhet neste gang. Det er poenget mitt, selv om rusen i seg selv ikke er der enda. Men forventningene er der. Ikke for den som drikker, men for de som IKKE gjør det. 

Det stemmer at jeg har kjipe opplevelser rundt alkohol. Min mor er alkoholiker. 

Jeg drikker 0, 1 eller maks 2 enheter rundt mitt barn. 

Paradokset er at de som hevder de har et så naturlig og sunt forhold til alkohol (og derfor forsvarer seg høylytt med sin rett til å drikke SEKS ENHETER fordelt OVER HELE DAGEN), gjerne ikke er så innmari observante på hvordan øvrige familiemedlemmer faktisk takler drikkingen deres. 

Her har vi altså da en kone som har fortalt mannen at det er for mye på en familieferie! Og allikevel kommer det forsvarere løs og sier "hei hei hei nå må far få lov å kose seg litt hæ, ingen blir fulle av seks enheter alkohol fordelt på hele dagen". 

hvorfor er det alkohol hele dagen, sier jeg bare… bare DET er jo helt vilt… på en FAMILIEFERIE… 

Nei, ærlig talt. Stakkars unger! Stakkars kone! Det viktigste er ikke at alle skal ha det bra - her skal det drikkes!!!

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hei! 

Jeg og samboeren er uenige, og jeg vil gjerne høres deres meninger.

Vi er på ferie med våre små barn, all inclusive i utlandet. Jeg drikker brus og syns det er greit, mens han drikker øl. I dag har han drukket fire øl i løpet av dagen, også gikk han og bestilte to drinker til oss etter middagen. Jeg likte ikke min, syns den var alt for sterk. Han drakk sin, og vil da drikke min også. Jeg ba han om å la det være, da jeg syns det blir mye alkohol. Han ble da fornærmet og drakk den allikevel. Jeg kjenner jeg ble skikkelig sinna. Men kanskje jeg er alt for snerpete, jeg vet ikke. 

Anonymkode: a46d6...7bb

Syns det er for mye. Alvorsprat må til. Han er på tur med kone og barn, ikke guttetur. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg FATTER ikke!

Det er absolutt ikke det for mange. Men man hører bare om de som har problematisk forhold til alkoholen.

Å ha et normalt forhold til alkohol rundt barn er ikke farlig. Det er viktig å vise barn at det går an å kose seg med alkohol uten at det betyr fyll.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg sier som Foreningen Av og til - 0, 1 eller maks 2 enheter alkohol rundt barn. 

Hvor er overdrivelsen?

Et barn som opplever en av foreldrene sine fulle ofte vil gjerne reagere på allerede første enhet neste gang. Det er poenget mitt, selv om rusen i seg selv ikke er der enda. Men forventningene er der. Ikke for den som drikker, men for de som IKKE gjør det. 

Det stemmer at jeg har kjipe opplevelser rundt alkohol. Min mor er alkoholiker. 

Jeg drikker 0, 1 eller maks 2 enheter rundt mitt barn. 

Paradokset er at de som hevder de har et så naturlig og sunt forhold til alkohol (og derfor forsvarer seg høylytt med sin rett til å drikke SEKS ENHETER fordelt OVER HELE DAGEN), gjerne ikke er så innmari observante på hvordan øvrige familiemedlemmer faktisk takler drikkingen deres. 

Her har vi altså da en kone som har fortalt mannen at det er for mye på en familieferie! Og allikevel kommer det forsvarere løs og sier "hei hei hei nå må far få lov å kose seg litt hæ, ingen blir fulle av seks enheter alkohol fordelt på hele dagen". 

hvorfor er det alkohol hele dagen, sier jeg bare… bare DET er jo helt vilt… på en FAMILIEFERIE… 

Nei, ærlig talt. Stakkars unger! Stakkars kone! Det viktigste er ikke at alle skal ha det bra - her skal det drikkes!!!

Men Ts klager ikke på adferden hans eller rusen hans. Hun klager på antall enheter.

Det er en vesentlig forskjell der.

6 enheter alkohol fordelt over en hel dag men annen mat og drikke, aktiviteter og generell forbrenning er ikke mye. 6 enheter isolert sett høres mye ut, men de må settes i sammenheng.

Og derfor spurte jeg i mitt første innlegg her hvordan han oppførte seg/opplevdes beruset. Der er et veldig relevant spørsmål.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er absolutt ikke det for mange. Men man hører bare om de som har problematisk forhold til alkoholen.

Å ha et normalt forhold til alkohol rundt barn er ikke farlig. Det er viktig å vise barn at det går an å kose seg med alkohol uten at det betyr fyll.

Jeg snakker fra barnas perspektiv. Og jeg snakker nettopp om de barna som har foreldre med et komplisert forhold til alkohol. 

Dessverre druknes gjerne den debatten i støyen fra voksne som på død og liv skal forsvare sin rett til å drikke, selv om det går utover familierelasjonene. Forstå det dem som kan! 

(Minner meg om amerikanerne og våpendebatten, og deres rett til å skyte folk. Samme greia. Nytter ikke prate fornuft til de heller :fnise: )

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg snakker fra barnas perspektiv. Og jeg snakker nettopp om de barna som har foreldre med et komplisert forhold til alkohol. 

Dessverre druknes gjerne den debatten i støyen fra voksne som på død og liv skal forsvare sin rett til å drikke, selv om det går utover familierelasjonene. Forstå det dem som kan! 

(Minner meg om amerikanerne og våpendebatten, og deres rett til å skyte folk. Samme greia. Nytter ikke prate fornuft til de heller :fnise: )

Jeg er barn av foreldre med problematisk forhold til alkohol.

Hvem gjorde deg til talsperson for oss?

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det kan hende folk som er sammen med deg, mener du er mer bedugget enn du selv mener….

Eh …..

Anonymkode: df3c4...855

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg syns det er alt for mye når man er på ferie med barna. 1 øl eller 2, ett glass vin eller en drink er helt ok. Men 6 enheter er mye på ferie med små barn.

Anonymkode: de731...777

Når man drikker den mengden fordelt over en dag, har man ikke promille av betydning noen gang i løpet av dagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...