Gå til innhold

Syk legeetikk!

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Syk legeetikk!

Jeg opplevde noe <sykt> på legekontoret i forrige uke! Jeg satt ute i venterommet for å ta prøve av en sår hals. Da var det en utenlandsk lege som jobbet der som vikar, og vedkommende måtte mangle noe vesentlig oppe i nøtta!

Vedkommende åpner døra og roper ut på meget dårlig norsk mens hun holder et ark i hånden:

”Pasientens fulle navn”, ”psykiske problemer siden høst 2005. versogod!”

Alle ser sjokkerte på hverandre og pasienten reiser seg berørt opp for å gå inn til legen.

Samme lege åpner døren for neste pasient:

”Pasientens fulle navn”, ”sykmelding for dårlig rygg, klarer ikke jobbe. versogod!”

Oss på venterommet begynner å snakke sammen, og etter tredje pasient …..

”Pasientens fulle navn”, ”Søke sykmelding, utbrenthet, klarer ikke jobbe. versogod!”

………… ringer en politiet og sender inn en anmeldelse fra venterommet for brudd på legeetikken! En annen gikk for å kontakte legeetisk forbund. Vet ikke hva som skjedde, hun jobber iallfall ikke der mer.

Har du hørt maken før????

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Nei, aldri hørt om lignende. Hva ønsker du å oppnå med innlegget ditt?

Skrevet

Kulturkonflikt? Kanskje dette ikke er så uvanlig i andre land? Selvfølgelig ingen unnskyldning her i Norge.

Skrevet

:overrasket:

Det er det verste jeg hørt!!!!!

Jeg jobber på legekontor og når vi roper opp pasienten sier vi kun etternavnet. Legen har faktisk ikke LOV til å gjøre noe sånt det er jo bryting av taushetsplikten til de grader!!!!!

Det du kan gjøre er å melde legen til fylkeslegen og det syns jeg du skal gjøre. Kulturforskjell my ass - man har jo taushetsplikt i alle land og dessuten må man bli godkjent for å være lege i Norge og da vet man om taushetsplikten.

Gjest Gjest
Skrevet

Det som kanskje forundrer meg mest er at ingen av kollegene til denne legen har tatt opp saken. Noen burde jo på et eller annet tidspunkt reagert av de h*n jobbet med.

Skrevet

Jeg velger å tro at trådstarter lyver.

Gjest Bellatrix
Skrevet
Jeg velger å tro at trådstarter lyver.

Jeg også. Dette er for dumt.

Gjest Gjest
Skrevet
Kulturkonflikt? Kanskje dette ikke er så uvanlig i andre land? Selvfølgelig ingen unnskyldning her i Norge.

Dette var det vi også snakket om på venterommet. Vedkommende virket veldig usikker og rar. Passer uansett ikke som lege!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg leverte inn en urinprøve på mitt legekontor for jeg ville dobbeltsjekke at jeg virkelig var gravid. Fikk beskjed om å vente på venterommet. Det går ca 15 min så kommer legesekretæren ut i døra og sier: Graviditetstesten deres var positiv, fru....! Jeg ble rasende, og dama ble oppsagt.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg leverte inn en urinprøve på mitt legekontor for jeg ville dobbeltsjekke at jeg virkelig var gravid. Fikk beskjed om å vente på venterommet. Det går ca 15 min så kommer legesekretæren ut i døra og sier: Graviditetstesten deres var positiv, fru....! Jeg ble rasende, og dama ble oppsagt.

Det var jo en positiv nyhet!? Var det noe å flippe over for da? Kanskje legesekretæren heller ikke tenkte lenger enn at det var en positiv nyhet. Jeg er enig i at man generelt ikke skal stå å skrike ut pasientopplysninger uansett, men syntes vel at dette var en mindre foreteelse. Hormonene raser jo litt ekstra når man er gravid. Men jeg tror faktisk jeg ville slitt litt med det i ettertid dersom jeg skulle vært årsak til at noen mistet jobben.

Gjest gjest1
Skrevet

Trådstarters historie tror jeg ikke på... Selvfølgelig hadde vel kollegaene reagert på dette for lenge siden. Jeg har tro på at det finnes leger som ikke skulle ha vært leger, men når feil blir gjort så åpenlyst blir det nok fanget opp.

Skrevet (endret)

Treng ikkje vera tull dette! Har høyrt om liknande uetiske saker, så eg tvilar ikkje på at dette faktisk kan vera tilfelle.

Endret av Årolilja
Gjest gjest1
Skrevet
Det var jo en positiv nyhet!? Var det noe å flippe over for da? Kanskje legesekretæren heller ikke tenkte lenger enn at det var en positiv nyhet. Jeg er enig i at man generelt ikke skal stå å skrike ut pasientopplysninger uansett, men syntes vel at dette var en mindre foreteelse. Hormonene raser jo litt ekstra når man er gravid. Men jeg tror faktisk jeg ville slitt litt med det i ettertid dersom jeg skulle vært årsak til at noen mistet jobben.

Det spiller ingen rolle. Jeg har ingen hemmelige sykdommer jeg vil skule for omverdenen, men har de taushetsplikt, så har de taushetsplikt

Skrevet
Det spiller ingen rolle. Jeg har ingen hemmelige sykdommer jeg vil skule for omverdenen, men har de taushetsplikt, så har de taushetsplikt

Helt enig!! Men det var jo litt trist at hun mistet jobben da, kanskje hun burde fått en advarsel først hvis dette var første gangen

Gjest gjest1
Skrevet
Helt enig!! Men det var jo litt trist at hun mistet jobben da, kanskje hun burde fått en advarsel først hvis dette var første gangen

joda, det er klart, men taushetsplikten er vel noe av de viktigeste de skal overholde da... Bør ikke være så vanskelig liksom...

Husker jeg leste lovverket første gang jeg fikk jobb som innebar taushetsplikt; brudd på den kan i verste fall føre til 3 mnd fengsel

Gjest Gjest
Skrevet

Kanskje det ikke var første gang? Uansett syne jeg slikt må tas tak i med en gang det oppstår uansett om det er en god nyhet - neste graviditet trenger ikke være av det planlagte slaget!

Gjest Gjest
Skrevet

selv om nyheten var positiv så er det ikke sikkert man vil ha det ut blandt folk med en gang. Og hvertfall ikke fra en lege på et legekonotor!!!!

Var til legen for et år siden, da var det en vikar i resepsjonen, h*n snakket så høyt, jeg satt inne å ventet på å ta blodprøve, og fikk med meg det meste.

Legen var ny og h*n i resepsjonen var ny, de synes tydeligvis de hadde et utmerket godt samarbeid.

'neste pasient lurer på hun trenger angrepille'

'hun har følt seg litt uvel og svimmel i det siste'

bla bla bla.

jeg fikk jo med meg hva som feilet alle mens jeg ventet på å ta blodprøve.

Syns det var litt vel drøyt... :overrasket:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...