Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

i påska skal jeg til amsterdam sammen med min datter på 17 mnd..

Jeg har flydd mange ganger, men må si jeg gruer meg litt denne gangen.. lille Lea har aldri flydd før, og jeg lurer på om hun faktisk klarer å sitte stille så lenge... :ler:

Hvilket sete er det best å velge, det ved vindu eller det mot midtgangen i flyet?

Hun bruker ikke smokk, tåteflaske og får heller ikke pupp lenger.. hva bør jeg gi henne når flyet letter og skal lande?

Noe viktig jeg bør huske til flyturen??

Mannen min blir ikke med når vi flyr (han tar et senere fly nedover) men må jeg da ha med noen papirer på at jeg har lov til å ta med barnet vårt ut av landet? i så fall hva må jeg ha da....

Håper dere kommer med mange tips og råd

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Du må få laget pass til lillejenta før du reiser.

Skrevet
Du må få laget pass til lillejenta før du reiser.

Det er i boks :)

noe annet jeg må huske..

Skrevet

Har du med pass så har far til barnet allerede akseptert muligheten for at du tar med barnet ut av landet. Ingen sjekker det i ettertid.

Det er lurt å ha med masse leker. Favorittleker, tegnesaker, en fin bok...

Siden du må ha henne i fanget må du vurdere hvem du setter deg sammen med. Styr unna de som åpenbart ser grinete ut ;)

Lurt å sette seg fremst i flyet.

Ikke stress med at hun må være stille / rolig. Det er verre å høre på stressa mødre som hysjer på ungene enn litt høylydte godlyder :)

For å ligne ut trykket i ørene kan hun få noe å drikke/ spise ved landing/ take off.

Skrevet

Min erfaring er at med en såpass stor jente er det lurere med midtgangsete enn ved vinduet... Det blir nok noen turer frem og tilbake for ett barn vil kjede seg ganske fort.... Litt leker er lurt, noe å spise på som tar litt tid er lurt, drikke er et must og unngå mye sukker som kanskje gjør ungen mer aktiv.... Ser frøkna TV enda? Om det er tilfelle er kanskje en bærbar DVD tingen.

Selv booker jeg eget sete til min datter som enda ikke har fylt to, i alle fall på de turene som går over noen timer (4+). God tur!

Gjest Gjest
Skrevet

Sikkert politisk ukorrekt men: barneoppdragelse gjør du best før og etter flyturen. I de snaue to timene dere er i lufta bør du for deres egen - men mest medpassasjerenes skyld - praktisere høyeste grad av lirking. Vår lille engel har flydd 6-8 ganger i året siden hun var ca 3 måneder og har på alle disse turene kun vært urolig og grinete en gang (ca 20 fæle minutter..). Dette kommer neppe av at far eller mor er superforeldre ei heller at vår lille engel er en apatisk unge ;=) Men vi har bare fulgt regelen om full oppmerksomhet med blide rolige stemmer. En liten bag med maange men lette og lite plasskrevende leker er gull verdt. Og drikke, kjeks eller godteri for å hindre dotter i ørene på vei opp eller ned. Gode matvaner kan du praktisere resten av året, men kan ikke se at det skal være nødvendig på flytur. Er veslejenta di først trygg og komfortabel med å fly vil du etter hvert merke at den fulle oppmerksomheten ikke lenger er nødvendig. Sete mot midtgangen sparer deg for hindringer med å komme ut på toalettet ved evt. bleieskift (se, DET er en vrien kombinasjon -bleieskift og flytoalett..). Vogna kan du i de aller fleste tilfellene ta med helt til flyet, spør ved innsjekk. Kabinpersonalet er veldig flinke til å ta seg av barnefamilier på tur, sannsynligvis får du lov å gå ombord først. God tur da, Amsterdam er en herlig by!

Gjest Blære ikke reg
Skrevet

Det finnes silikonpropper til å putte i ørene for å dempe virkningen av trykkforskjellen, men vet ikke om det kan brukes på så små barn. Vet at det finnes for barn. Hør i apoteket

Skrevet
Min erfaring er at med en såpass stor jente er det lurere med midtgangsete enn ved vinduet... Det blir nok noen turer frem og tilbake for ett barn vil kjede seg ganske fort.... Litt leker er lurt, noe å spise på som tar litt tid er lurt, drikke er et must og unngå mye sukker som kanskje gjør ungen mer aktiv.... Ser frøkna TV enda? Om det er tilfelle er kanskje en bærbar DVD tingen.

Selv booker jeg eget sete til min datter som enda ikke har fylt to, i alle fall på de turene som går over noen timer (4+). God tur!

Med de flyselkapene jeg kjenner til får man ikke booke eget sete til barn under to år pga sikkerheten.

Skrevet
Med de flyselkapene jeg kjenner til får man ikke booke eget sete til barn under to år pga sikkerheten.

Så lenge du har henne/han på fanget ditt under take off/landing så burde det gå i orden... men det kan sikkert være noen flyselskaper som er kranglete på nettopp det..og ikke lar deg booke eget sete

Skrevet

enig med de andre: midtgang!

nesespray fikk jeg anbefalt på helsestasjonen for ørenes skyld

flytoalettene har nedfellbart stellebord, men det er bittelite, selvsagt

masse puslesaker, tegneblyanter, evt. innholdet i mammas veske :ler:

vi kjøpte høretelefoner til datteren vår nå sist, hun hørte på kardemommeby lenge, men hun er nesten tre

vann på flaske (tørt oppe i luften)

Skrevet

Midtgang er best, dere kommer til å traske opp og ned. Pleier å være uproblematisk, snakk med dem som kikker på jenta di og snakker til henne.

Pass og sånn helsekort som gjelder helsetjenester innen Europa.

Noe å drikke er jo lurt, kjøp små juicekartonger med sugerør, ta med vannflaske.

Når du skal hente bagasjen blir det ofte litt hektisk med en tass som skal løpe vekk, mor som sprinter mellom bagasjebånd og barn. Da er det lurt å alliere seg med en som ser ut som bestemor/bestefar-typen, spørre om de kan hjelpe deg med å passe på barnet. Jeg har bedt flere ulike om å holde min datter på fanget osv., fått en koselig mann til å hente kofferten min og hjelpe meg med å sette sammen demontert barnevogn.

Søsteren min har reist alene på fly med to. Hennes tips er å kle på barna sine peneste klær (vel, nesten da) og smile til alle. Det er vanskelig å ikke smelte når man ser sliten, smilende mor med to små nydelige barn og et tonn bagasje.

God tur da !

Skrevet

Takk for mange gode råd, føler meg litt bedre forberedt nå... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...