Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2006 #21 Skrevet 22. mars 2006 Hvis du leser innlegget mitt skikkelig, ser du at jeg sier at man prøve å ikke la hunden se at man observerer den, nettopp fordi den skal forbinde lyden med adferden, og ikke med eieren. Jeg sier da ikke at man skal løpe bort til hunden og tute opp i trynet til den, men gjøre det litt diskret. ← Tror du virkelig at hunden din er så dum at den tror at du ikke er der når du står og lusker på den?
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2006 #22 Skrevet 22. mars 2006 Jovisst, men jeg har virkelig ikke troen på at en hund som klikkes til å ikke ta mat som står på bordet, ikke vil ta den hvis den er alene over lengre tid heller... ← Kom og hils på min hund, da Den var en stjeler, ble klikket, og stjeler ikke når vi er ute.
Gjest vimse Skrevet 22. mars 2006 #23 Skrevet 22. mars 2006 Kom og hils på min hund, da Den var en stjeler, ble klikket, og stjeler ikke når vi er ute. ← Det er fint for deg, og jeg skulle gjerne sett det, men jeg har fremdeles ikke troen på at det virker..
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2006 #24 Skrevet 22. mars 2006 Hvor får dere det fra at de hundene som tas for å f.eks. stjele mat på benken, fortsetter? Er det noen her som har sagt det om sine hunder de har brukt denne metoden på, eller? ← Jepp. Les innleggene. Både Vimselims og Jaya og Elbereth sier de har brukt straff, men at hundene ikke har sluttet å stjele når de ikke er der.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2006 #25 Skrevet 22. mars 2006 Det er fint for deg, og jeg skulle gjerne sett det, men jeg har fremdeles ikke troen på at det virker.. ← Nei, de som bruker straff i sin hundeoppdragelse har ofte vanskelig for å tro at klikkertrening fungerer Skjønner godt at det er hardt å gi opp å straffe hunden sin, for den eneste straff fungerer for, er den som straffer. Strafferen få ut sin frustrasjon, mens hunden forstår lite og ingenting, bortsett fra at far eller mor lager høye lyder og at hender gjør vondt når de griper i nakken.
Gjest vimse Skrevet 22. mars 2006 #26 Skrevet 22. mars 2006 Jepp. Les innleggene. Både Vimselims og Jaya og Elbereth sier de har brukt straff, men at hundene ikke har sluttet å stjele når de ikke er der. ← Vel, ser at innlegget mitt kan mistolkes til at de går på bordet når vi ikke er der, men det vet jeg ikke, siden de ikke er alene inne når vi ikke er der.. Men, det var jo ikke lett for deg å vite!
Jaya Skrevet 22. mars 2006 #27 Skrevet 22. mars 2006 Tror du virkelig at hunden din er så dum at den tror at du ikke er der når du står og lusker på den? ← Det vil vel vise seg.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2006 #28 Skrevet 22. mars 2006 vet ikke om det vil virke, men prøv å sett opp tomme plasflasker, plastfat med mynter etc, som da faller på han og lager et sabla rabalder når han prøver å legge labbene på benken, kanskje han får en støkk og slutter. og om hunden vet at du lusker på den og venter på å "ta den", vel, hvis den stjeler når du står med ryggen til i samme rom så tro jeg ikke den bryr seg...
Gjest camillo Skrevet 22. mars 2006 #29 Skrevet 22. mars 2006 Jepp. Les innleggene. Både Vimselims og Jaya og Elbereth sier de har brukt straff, men at hundene ikke har sluttet å stjele når de ikke er der. ← Og det betyr automatisk at det ikke fungerer som metode? Dersom noen f.eks. 'klikkertrener' hunden sin feil, betyr det at klikkermetoden i seg selv er feil? Neppe. Jeg har stor tro på positiv forsterkning jeg, og vet det virker i mange situasjoner. Men det betyr ikke at det er det eneste som virker, eller at hunder som 'utsettes' for andre metoder er ulykkelige eller redde. Min hund hadde f.eks. ikke oppdragelse på en flekk da jeg fikk ham, og var vant til å løpe rundt på benker og bord for å spise. Han fikk èn korreksjon, og har ikke gjort det siden. Han er en glad og lykkelig hund, forøvrig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå