Gå til innhold

Hopper opp på benken

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

Matvraket er nå blitt 4.5 måneder gammelt, og har oppdaget at det går an å hoppe opp på benken (vel, stå med forlabbene på benken) og stjele mat. Vi forsøker å legge minst mulig ting der, og holder selvsagt øye med ham, men av og til går ikke ting etter planen. I går klarte han å lure til seg endel biter kyllingfilet som lå og skulle stekes, alt mens jeg stod med ryggen til og skiftet genser.

Hvordan klarer vi å få bort denne atferden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stjeling fra bord og benker er kjempevanskelig. Klarer man å ta dem på fersken, kan de irettesettes der og da. Tar man dem når de står i andre enden av rommet og sluker koteletten, har irettesettelsen lite for seg. Hunden min har tatt fra kjøkkenbenken noen ganger, men det er jo selvsagt når hun er alene på kjøkkenet. Men en gang tok jeg henne med tenna i en biff som hun ikke hadde rukket å dra ned fra benken. Da var ikke mor blid, hun både knurra og skjente og dro jenta si i nakkeskinnet. Tilsynelatende har det hjulpet, for jeg har ikke registrert noe som har forsvunnet senere :ler:

Gjest Gjesta
Skrevet

Det er akkurat det med å ferske....og belønning kontra straff. Jeg er i utgangspunktet ikke så glad i avstraffelser, men ser ikke mye annet som kan hjelpe på slik atferd, dessverre.

I går tok jeg ham på fersken med snuten på skjærefjøla, og ropte til ham. Han pilte på plassen sin og lå og skulte på meg en lang stund.

Selvsagt er mat på benken fristende, men hvor ellers skal man ha den når man holder på? Det er nesten fristende å legge ut agn og se om han biter på, men han har aldri før latt seg lure i en felle på den måten.

Gjest camillo
Skrevet

Jeg vurderte å ikke svare i denne tråden, siden jeg sikkert blir skutt for metodene mine... ;) Men jeg gjør det likevel.

Jeg ville provosert frem atferden mens jeg var til stede - uten at hunden visste at jeg var det - for så å ha irettesatt ham. Heller kraftig èn gang, enn mange ganger uten effekt.

Gjest vimse
Skrevet

Når jeg leste ditt innlegg så var det første som slo meg, det hun gjorde på dette hundeprogrammet på tvnorge(?), når hunden gikk opp på benken eller bordet, lagde hun en skarp lyd(signahorn eller noe?).. :ler: Det virket i alle fall...

Mine to gutter gjorde det samme, jeg har kapret de begge i gjerningsøyeblikket, kjeftet med dyp stemme og tok de i nakkeskinnet... De går ikke opp når vi er tilstede eller forsvinner for en liten stund, men er vi borte over lengre tid derimot...

Gjest vimse
Skrevet
Jeg vurderte å ikke svare i denne tråden, siden jeg sikkert blir skutt for metodene mine...  ;) Men jeg gjør det likevel.

Jeg ville provosert frem atferden mens jeg var til stede - uten at hunden visste at jeg var det - for så å ha irettesatt ham. Heller kraftig èn gang, enn mange ganger uten effekt.

:Nikke:

Gjest Gjesta
Skrevet

Det var faktisk det rådet vi fikk av en erfaren ringrev også (som har tre hunder av samme rase). Legg ut agn, irettesett så kraftig når han stjeler. Han sa at vi skulle smekke hardt over snuten med skinnbånd, men jeg sliter litt med det. Noe må vi gjøre, for JEG begynner i hvertfall å bli lei.

Skrevet

Når det gjelder stjeling, er det bare straff som virker....

Er faktisk enig med camillo, provoser frem en situasjon.

Og sørg for at han skvetter skikkelig, det er det eneste som hjelper.

Ikke rydd vekk alt som kan friste, men venn han heller til at :Ok....det ligger noe spennende på bordet/benken, men det er ikke rør..

Om du begynner å rydde vekk alt , kan jeg love deg att den dagen du glemmer det er det borte.

Om hunden ikke lærer seg dette, vil du få problemer med barn som gjerne går rundt med mat i hånden osv..

Er ikke gøy når du er ute på tur, og bikja står med hånda til en treåring i kjeften.

Selvom det bare var softisen han skulle ha....

Selvom bikja ikke skader ungen, får du et helvete med foreldrene da.... :ler:

Gjest Gjesta
Skrevet

Takk for svarene :) Vi får prøve, og så får jeg lukke ørene for piping etter avstraffelse.

Skrevet
Jeg vurderte å ikke svare i denne tråden, siden jeg sikkert blir skutt for metodene mine...  ;) Men jeg gjør det likevel.

:Nikke:

Det var faktisk det rådet vi fikk av en erfaren ringrev også (som har tre hunder av samme rase). Legg ut agn, irettesett så kraftig når han stjeler. Han sa at vi skulle smekke hardt over snuten med skinnbånd, men jeg sliter litt med det. Noe må vi gjøre, for JEG begynner i hvertfall å bli lei.

Det ville jeg ikke gjort var jeg deg, man må ta hunden på hundens primisser, og hunder slår ikke hverandre... Snakk heller hardt til han og sørgh for at han skvetter ordentlig, det burde gjøre susen. Og det er mye lettere å lære han dette nå mens han fremdeles er så ung, enn det er når han kommer i trassalderen... Lykke til!!

Skrevet
Når jeg leste ditt innlegg så var det første som slo meg, det hun gjorde på dette hundeprogrammet på tvnorge(?), når hunden gikk opp på benken eller bordet, lagde hun en skarp lyd(signahorn eller noe?).. :ler:  Det virket i alle fall...

Skulle til å nevne akkurat det.

Bikkja mi er fæl til å stjele mat fra bord og benker, og han vet så utmerket godt at han ikke har lov. Er bare det at det av og til kan ligge noe der som er så alt for fristende, og da hopper han opp og stjeler likevel. Hører han at noen er på vei inn på kjøkkenet er han snar til å løpe unna, sette seg og se uskyldig ut og late som ingenting.

Tror faktisk det kan funke å bruke et sånt signalhorn eller lignende når hunden prøver seg, men det forutsetter jo at man tar ham på fersken hver gang, og at han ikke forbinder lyden med deg, for da vil det jo bare fortsette så fort den er alene. Prøv å gjem deg litt unna så han ikke ser at du overvåker ham, med det samme han hopper opp lager du lyden. Han vil forhåpentligvis synes den er så ubehagelig at han slutter med stjelingen.

Skrevet

IKKE SMEKK HUNDEN PÅ SNUTEN!!!!

Man slår/smekker IKKE en hund. :frustrert:

Det holder med mental straff

Gjest camillo
Skrevet
Takk for svarene :) Vi får prøve, og så får jeg lukke ørene for piping etter avstraffelse.

Husk at piping ikke nødvendigvis betyr at det gjør så VONDT, men at det oppleves ubehagelig.

Den gamle mallen vi hadde her ble f.eks. helt fra seg om man tok ham litt i øret - og det var ikke fordi det gjorde så sabla vondt, men sannsynligvis fordi det var det han var vant til som 'kjeft' fra hundemamma'n sin.

Ellers er jeg for å avpasse korrigeringen/straffen etter hunden - du kjenner jo hunden din best, og vet sikkert litt hvor han er på hard/myk-skalaen.

Min reagerer f.eks. veldig fint på hard stemme og fast blikk - jeg kan stirre ham ned i dekk, uten å røre ham.

Gjest Gjest
Skrevet

Det eneste du oppnår med å straffe hunden med ubehag og smerte, er at den ikke stjeler når DU er i nærheten.

Belønningen for å stjele er større enn noe ubehag du vil klare å påføre hunden, og ønsker du å få en hund som ikke vet hvor den har deg, så er straff rette måten.

Vi hadde også en som stjal fra bordet, og lærte den fra det med å tilby noe enda bedre. Vi tok vekk alt som kunne stjeles en periode, og begynte med godbiter i hånda. Når valpen kom for å ta dem, lukket vi hånda igjen. Når den ikke prøvde å ta godbiten lenger, fikk den klikk og godbit fra den andre hånda.

Så gikk vi videre til å legge godbiten på gulvet, men med hånda i nærheten. Når valpen forsøkte å ta godbiten, lagde vi en bestemt lyd, og la hånda over godbiten. Når valpen ikke lenger forsøkte å ta godbiten, fikk den klikk og godbit fra den andre hånda.

Så begynte vi å lage en lyd hver gang hunden IKKE tok godbiten, og i stedenfor fikk den klikk og godbit fra den andre hånda.

Hvis dere ikke klikker, så kan du bruke ros.

Nå kan det stå kaker, biffer, kjøttdeig, skiver, hundens egne leker på bordet, og den tar aldri noe. Selv når vi ikke er der. :)

En fire mnd gammel valp er som en toåring. Ville du virkelig straffet en toåring så h*n begynte å hylgrine?

Gjest Gjest
Skrevet
Skulle til å nevne akkurat det.

Bikkja mi er fæl til å stjele mat fra bord og benker, og han vet så utmerket godt at han ikke har lov. Er bare det at det av og til kan ligge noe der som er så alt for fristende, og da hopper han opp og stjeler likevel. Hører han at noen er på vei inn på kjøkkenet er han snar til å løpe unna, sette seg og se uskyldig ut og late som ingenting.

Tror faktisk det kan funke å bruke et sånt signalhorn eller lignende når hunden prøver seg, men det forutsetter jo at man tar ham på fersken hver gang, og at han ikke forbinder lyden med deg, for da vil det jo bare fortsette så fort den er alene. Prøv å gjem deg litt unna så han ikke ser at du overvåker ham, med det samme han hopper opp lager du lyden. Han vil forhåpentligvis synes den er så ubehagelig at han slutter med stjelingen.

Nei, hunden din vet ikke at han ikke har lov til å stjele. Han forbinder overhodet ikke ubehaget med handlingen "å stjele mat fra benken".

Han forbinder ubehaget med at du kommer inn på kjøkkenet. Handlingen er allerede foretatt, og han setter seg ned og venter på din ubegrunnede kjeft (ubegrunnet i hans øyne).

Gjest Gjest
Skrevet
Når jeg leste ditt innlegg så var det første som slo meg, det hun gjorde på dette hundeprogrammet på tvnorge(?), når hunden gikk opp på benken eller bordet, lagde hun en skarp lyd(signahorn eller noe?).. :ler:  Det virket i alle fall...

Mine to gutter gjorde det samme, jeg har kapret de begge i gjerningsøyeblikket, kjeftet med dyp stemme og tok de i nakkeskinnet... De går ikke opp når vi er tilstede eller forsvinner for en liten stund, men er vi borte over lengre tid derimot...

Nemlig, de har bare lært at når dere er der, så skal de ikke stjele. Når dere er borte, er det jo ingen der til å straffe dem, så da kan de gjøre det de vil.

Dette er jo et ypperlig eksempel på hvor lite effektivt det er med straff. Til og med etter å ha tatt dem i nakkeskinnet, som praktisk talt er en dødstrussel for en hund, så sluttet de altså ikke å stjele.. Det sier litt...

Gjest Gjest
Skrevet
Matvraket er nå blitt 4.5 måneder gammelt, og har oppdaget at det går an å hoppe opp på benken (vel, stå med forlabbene på benken) og stjele mat. Vi forsøker å legge minst mulig ting der, og holder selvsagt øye med ham, men av og til går ikke ting etter planen. I går klarte han å lure til seg endel biter kyllingfilet som lå og skulle stekes, alt mens jeg stod med ryggen til og skiftet genser.

Hvordan klarer vi å få bort denne atferden?

Vær NØYE på å holde ting borte fra benken. Jeg lover deg, at om bikkja ikke får uttelling av å stå med forbeina på kjøkkenbenken i noen måneder, så vil adferden dø bort av seg selv.

Hunder gjør ting som lønner seg for dem.

Straff hjelper IKKE på noen som helst måte.

Kikk i svarene du får, og legg merke til at hundene som har blitt straffet for å stjele fortsetter så stjele når eier ikke er der.

Hold hunden borte fra kjøkkenet, ikke skift genser mens hund er på kjøkken og kyllingfileter på benken, og tren på at han skal la ting være i fred.

Og tenk deg om. Vil du at hunden skal gjøre som du vil når du er der fordi den er redd deg, eller vil du den skal gjøre som du vil alltid, fordi det er det som gir størst uttelling for den selv?

Gjest vimse
Skrevet
Nemlig, de har bare lært at når dere er der, så skal de ikke stjele. Når dere er borte, er det jo ingen der til å straffe dem, så da kan de gjøre det de vil.

Dette er jo et ypperlig eksempel på hvor lite effektivt det er med straff. Til og med etter å ha tatt dem i nakkeskinnet, som praktisk talt er en dødstrussel for en hund, så sluttet de altså ikke å stjele.. Det sier litt...

Jovisst, men jeg har virkelig ikke troen på at en hund som klikkes til å ikke ta mat som står på bordet, ikke vil ta den hvis den er alene over lengre tid heller...

Skrevet
Nei, hunden din vet ikke at han ikke har lov til å stjele. Han forbinder overhodet ikke ubehaget med handlingen "å stjele mat fra benken".

Han forbinder ubehaget med at du kommer inn på kjøkkenet. Handlingen er allerede foretatt, og han setter seg ned og venter på din ubegrunnede kjeft (ubegrunnet i hans øyne).

Hvis du leser innlegget mitt skikkelig, ser du at jeg sier at man prøve å ikke la hunden se at man observerer den, nettopp fordi den skal forbinde lyden med adferden, og ikke med eieren. Jeg sier da ikke at man skal løpe bort til hunden og tute opp i trynet til den, men gjøre det litt diskret.

Gjest camillo
Skrevet

Hvor får dere det fra at de hundene som tas for å f.eks. stjele mat på benken, fortsetter? Er det noen her som har sagt det om sine hunder de har brukt denne metoden på, eller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...