Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2006 #61 Skrevet 22. mars 2006 Det er vist gang på gang at kvinnfolk faller sammen under press og ikke er i stand til å ta avgjørelser. ← http://www.bt.no/lokalt/article240857.ece - I mine studier, ser jeg at de kvinnelige kadettene har en annen tilnærming til problemer enn mannlige kadetter. Kvinner vil ikke opptre med «jeg bestemmer alt»-holdning slik menn oftest gjør. I stedet vil kvinner vektlegge å ivareta teamet, og vil være mer åpne for innspill. Samtidig er kvinner under press mer i balanse enn menn. De er roligere, sikrere og ikke nervøse. Dette er meget viktig med tanke på det yrket de har valgt, sier han. Dette er hva forsvaret selv sier om saken. Hmmmm... lurer på hva slags uttalelse jeg skal vektlegge mest. En poster på et internettforum, eller en som faktisk har undersøkt saken og vet hva han snakker om..... Nei, det det bunner i er at dagens sveklinger av noen mannfolk ser at kvinner er på vei forbi dem i de aller fleste områder av livet, og det takler de simpelten ikke.
Gjest camillo Skrevet 22. mars 2006 #62 Skrevet 22. mars 2006 Fullstendig enig. Kvinnfolk har ikke noe i forsen å gjøre. Det har og blitt forsket på at kvinner som oftest ikke klarer å ta beslutninger under press. Jeg tror ikke det er uten grunn at f.eks. USA ikke tillater kvinner i strid med mindre dette er noe som har endret seg i løpet av de siste åra. ← Mye av grunnen til at mange land ikke tillater kvinner i noen stridende avdelinger, er faktisk at MENN ikke klarer å utføre jobben sin profesjonelt når det er kvinner til stede.
Gjest dr.pepper Skrevet 22. mars 2006 #63 Skrevet 22. mars 2006 http://www.bt.no/lokalt/article240857.ece - I mine studier, ser jeg at de kvinnelige kadettene har en annen tilnærming til problemer enn mannlige kadetter. Kvinner vil ikke opptre med «jeg bestemmer alt»-holdning slik menn oftest gjør. I stedet vil kvinner vektlegge å ivareta teamet, og vil være mer åpne for innspill. Samtidig er kvinner under press mer i balanse enn menn. De er roligere, sikrere og ikke nervøse. Dette er meget viktig med tanke på det yrket de har valgt, sier han. Dette er hva forsvaret selv sier om saken. Hmmmm... lurer på hva slags uttalelse jeg skal vektlegge mest. En poster på et internettforum, eller en som faktisk har undersøkt saken og vet hva han snakker om..... Nei, det det bunner i er at dagens sveklinger av noen mannfolk ser at kvinner er på vei forbi dem i de aller fleste områder av livet, og det takler de simpelten ikke. ← Selv var jeg to år i hæren på slutten av 90-tallet, og jeg sitter ikke igjen med verdens beste inntrykk av kvinnelig befal når det gjelder kompetanse + en del andre faktorer. Det jeg imidlertid reagerer mest på er likestilingsargumentet. Forsvaret er der første og fremst for å motstå en evt. invasjon i en evt. krig e.l. I dette perspektivet gjelder det å ha best mulig forsvar, både teknisk/effektmessig og "psykologisk". Hvis kvinnelig befal blir en varig bestandel av forsvaret så kan dette faktisk bidra med å svekke våre forsvarsevner. Jeg liker ikke at man på død og liv skal få inn kvinner i forsvaret uten å tenke på konsekvensene i en evt. krig. Jeg blir fristet til å sammenligne demokratiargumentet her. Demokrati er en fin ting i det sivile samfunn, men har ingenting i forsvaret å gjøre. Et demokratisk forsvar er et langt dårligere forsvar enn et autoritært/hierarkisk ett. På samme måte tror jeg et kjønnslikestilt forsvar er lang dårligere enn et forsvar bestående utelukkende av menn.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2006 #64 Skrevet 22. mars 2006 Det jeg imidlertid reagerer mest på er likestilingsargumentet. Forsvaret er der første og fremst for å motstå en evt. invasjon i en evt. krig e.l. I dette perspektivet gjelder det å ha best mulig forsvar, både teknisk/effektmessig og "psykologisk". Hvis kvinnelig befal blir en varig bestandel av forsvaret så kan dette faktisk bidra med å svekke våre forsvarsevner. Jeg liker ikke at man på død og liv skal få inn kvinner i forsvaret uten å tenke på konsekvensene i en evt. krig. Jeg blir fristet til å sammenligne demokratiargumentet her. Demokrati er en fin ting i det sivile samfunn, men har ingenting i forsvaret å gjøre. Et demokratisk forsvar er et langt dårligere forsvar enn et autoritært/hierarkisk ett. På samme måte tror jeg et kjønnslikestilt forsvar er lang dårligere enn et forsvar bestående utelukkende av menn. ← Først og fremst vil jeg bare si at jeg aldri har ønsket meg inn i forsvaret, bare så det er på plass! Jeg er også motstander av kjønnskvotering av prinsipp! Jeg kan dog ikke se hvorfor kvinnelig befal skal svekke forsvarsevnen? Jeg vil tro at både kvinner og menn blir psykologisk testet før de får lov å gå inn som befal? På hvilken måte vil kvinner bryte ned militæret psykisk? Det er fullt mulig å jobbe blant menn og føle seg som en av gutta, og bli behandlet sånn. Menn "fryser" i krisesituasjoner akkurat like enkelt som kvinner. Det er et mindretall som til en hver tid holder hodet kaldt i en akutt situasjon og handler deretter. Og det er vel disse de gjerne vil ha i lederposisjoner går jeg ut fra? Enten det er menn eller kvinner. Har i det sivile opplevd flere menn som har mistet oversikten et øyeblikk i krisesituasjoner, har også opplevd kvinner som da har kommet inn og ordnet opp. Jeg er selv en av de som handler. Men om mulig tillater jeg mennene å handle først. Når gutta står å koper må noen andre reagere. Jeg er enig med deg i at militæret ikke er et demokrati. Man trenger en sterk leder i slike situasjoner som militæret er ment for å brukes til. Det tror jeg alle skjønner. Jeg tror også at kvinner kan mestre denne jobben like godt som menn! At noen gidder, ønsker å gjøre denne jobben det er en annen sak, det skjønner jeg ikke. Men det er bare meg. Kan de stille opp på de samme kravene som gutta og være like gode, kanskje bedre, da finnes det ingen unnskyldning for å utelukke kvinnene.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2006 #65 Skrevet 22. mars 2006 Er det noen _god_ grunn til at gutta skal tuste bort et år mens jentene får gå på skole og gjøre noe fornuftig?
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2006 #66 Skrevet 22. mars 2006 Er det noen _god_ grunn til at gutta skal tuste bort et år mens jentene får gå på skole og gjøre noe fornuftig? ← Nei! Jeg er hjertens enig i den uttalelsen der. Jeg vil ikke ha noen av mine unger inn uansett kjønn. Men det er selvfølgelig deres valg. Men mens de vokser opp skal jeg drive propaganda.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2006 #67 Skrevet 22. mars 2006 Mye av grunnen til at mange land ikke tillater kvinner i noen stridende avdelinger, er faktisk at MENN ikke klarer å utføre jobben sin profesjonelt når det er kvinner til stede. ← Og grunnen til det? Jo, det er at som om det ikke var nok at man er i strid og skal prøve å holde seg i live, så får man attpåtil en gjeng brakkemus man må passe på og dra med seg.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2006 #68 Skrevet 22. mars 2006 Jeg antar folk her også er for å fjerne kvoteringen og de spesielle opptakskravene for kvinner?
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 22. mars 2006 #69 Skrevet 22. mars 2006 Forsvaret trenger soldater og befal. Hvilket kjønn disse har er helt uinteressant, så lenge de er kvalifisert. ← Kvinner har MASSE å tilføre Forsvaret, ikke minst i krigssituasjoner, og det er trist at ikke folk skjønner det. Med det sier jeg ikke at alle kvinner ville passet inn men det gjør jaggu ikke alle mannfolk heller nei! ← Når vi ser hvor dårlig i form de norske unge guttene er, så synes jeg det er greit at jentene får innkalling. Gutta våre duger ikke lengre, de er blitt bortskjemte av sine foreldre. Foret på pizza, taco, cola og playstasion. ← Her var det mange negative holdninger. Jeg syns det er fint at også jenter nå har mulighet til å prøve seg i militæret og kanskje få seg en utdannelse i tillegg. Tror ikke jentene vil gjøre unna militærtjenesten noe dårligere enn gutta. Har et typisk eksempel på det i min familie. Snakker om en nevø på 20 år og niese på 18 år. Nevøen har ikke fullført videregående, og har nå i noen år gått hjemme på stas i noen år. Han uteble fra sesjon, og er idag sosialklient. Han hadde virkelig trengt et år i militæret bare for å lære seg å stå opp på morgenen og for å få noe meningsfylt å bruke dagen sin på. Niesen er en målbevisst jente som vil ha en god utdannelse. Hun har snakket om at hun vil i militæret for å ta med seg den erfaringen og samtidig prøve å ta en utdannelse der. Noe jeg tror hun ville klart utmerket.
Blackjack Skrevet 23. mars 2006 #70 Skrevet 23. mars 2006 Enig. En felthore eller tre er alltids godt å ha, men som soldater har kvinnfolk ikke noe å gjøre. Det er vist gang på gang at kvinnfolk faller sammen under press og ikke er i stand til å ta avgjørelser. Og spør enhver som har vært i førstegangstjeneste eller til befalsutdanning om hvor mange ganger han har måttet bære sekken til en eller annen svekling til kvinnfolk som tror hun kan dra inn i forsen for å sjefe over gutta og kapre seg et mannfolk i uniform. ← Ja jøss, er jo for å kapre en mann i uniform jentene drar inn.. Ja, hvorfor ikke kjøre hele Forsvaret på ræva. Det er ikke mye å skryte av i dag, men se for dere kvinner i krigssituasjoner da. "Å neeeeiii... og jeg som nettopp hadde lakka neglene" ← Forsvaret er vel kjørt ganske på rævva den dag i dag, og det med ekstremt få nylakkede negler. Uansett er det liten vits i å ha neglelakk i felten, det ser ikke bra ut på så korte negler man må ha for å kunne sette sammen AG'n. Mye av grunnen til at mange land ikke tillater kvinner i noen stridende avdelinger, er faktisk at MENN ikke klarer å utføre jobben sin profesjonelt når det er kvinner til stede. ← Den største grunnen er at menn feilvurdrer situasjonen hvis det er kvinner til stede, de skal leke helter og redde håpløst skadde kvinnfolk, og de blir ukonsentrerte. De har også større problemer med å drepe kvinner blant fienden, noe som var grunnen til at Israel begynte med kvinner i forsvaret sitt. Jeg antar folk her også er for å fjerne kvoteringen og de spesielle opptakskravene for kvinner? ← Ja, jeg er for fjerning av verneplikten (evnt verneplikt for ALLE) og hadde helst sett at vi hadde hatt et forsvar som var frivillig. Jeg synes også det er idioti at det er forskjellige opptakskrav, synes faktisk "jente-kravene" burde vært obligatoriske krav for alle. Dette fordi jeg så hvor jævlig noen av gutta sleit med sine krav, mens alle jentene jeg dro inn sammen med gjennomførte uten problemer. At dere som har svart tidligere i tråden kommer med "feminin og yndig" vås synes jeg bare er latterlig. Selv om man velger en militær utdannelse betyr det faktisk ikke at vi ser ut som bomser på fritiden. Man kan fint være troppens beste skytter el, og likevel farge håret, gå i kjole, sminke seg og bruke høye hæler når man er på perm. Det ene utelukker ikke nødvendigvis det andre. Alle kommentarer om feltmadrasser, liggeunderlag, trusler, jenter som er i forvaret for å finne seg en mann og annet piss synes jeg faktisk dere burde holde dere for gode for. Eller var dere kanskje noen av de gutta som røyk ut først, på en dyktig kvinnes bekostning?
Tusenfryd Skrevet 23. mars 2006 #71 Skrevet 23. mars 2006 QUOTE(camillo @ 22.03.2006 (18:36) ) Mye av grunnen til at mange land ikke tillater kvinner i noen stridende avdelinger, er faktisk at MENN ikke klarer å utføre jobben sin profesjonelt når det er kvinner til stede. Og grunnen til det? Jo, det er at som om det ikke var nok at man er i strid og skal prøve å holde seg i live, så får man attpåtil en gjeng brakkemus man må passe på og dra med seg. Det stemmer faktisk ikke. I Israel for eksempåel har de løst det ved å ha rene kvinnetropper, ikke å fjerne dem fra stridende avdelinger. For øvrig er det mange i denne tråden som vet hva de snakker om, dessverre mange som ikke aner hva de snakker om. Men derom hersker ingen tvil; det er mange små menn her. Tenk å måtte komme med så mye flåseri bare for å skjule at dere ikke tåler sterke kvinner.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2006 #72 Skrevet 25. mars 2006 http://www.blogging.no/blog.php/heidibbe/post/9360 Det er visst flere som har diskutert dette i det siste - og kanskje litt mer voksent enn det ble gjort her inne.
Gjest Killercombo Skrevet 30. mars 2006 #73 Skrevet 30. mars 2006 Synes dette var et morsomt tema. Nå fra en jente som ER i forsvaret: 1. Det er mange jenter som burde holde seg langt unna forsvaret. Med dette så mener jeg de som drar inn med feil motiver, for ja de finnes. Det nok disse som er årsaken til uttrykk som "feltmadrass". 2. De normale jentene med sunt vett og sunne interesser ønsker jeg hjertelig velkommen. De finnes nemlig de også Personlig liker jeg å plassere meg selv i sistnevnte kategori. Jeg avtjener nå et år som vernepliktig, noe jeg ser på som en plikt for fedrelandet! Når mange av gutta må gjøre dette synes jeg det er urimelig at ikke vi jenter skal ha den samme plikten. Jeg anser det som viktig å kun være venn med kollegaer og dette fungerer kjempefint. Har i tillegg aldri ønsket eller fått spesialbehandling som jente. Og til duste matchomenn: JEG SKYTER SIKKERT BEDRE ENN DEG!
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2006 #74 Skrevet 30. mars 2006 Og til duste matchomenn: JEG SKYTER SIKKERT BEDRE ENN DEG! ← Det har du sikkert rett i! Hørte flere ganger det da jeg selv var skytter. Jentene er mer samlet og konsentrert. Har større kontroll på nervene. Den erfaringen jeg i tillegg gjorde var at gutta på ingen måte følte seg truet av kvinner. Vi var bare et velkomment tilskudd. Morsomt, hyggelig og bare positivt.
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2006 #75 Skrevet 1. april 2006 Når vi ser hvor dårlig i form de norske unge guttene er, så synes jeg det er greit at jentene får innkalling. Gutta våre duger ikke lengre, de er blitt bortskjemte av sine foreldre. Foret på pizza, taco, cola og playstasion. ← Bortsett fra at jentene er i enda dårligere form, fordi de mangler fullstendig incitamenter for å trene. Gutta trener fordi det er gøy, jenter trener kun for å bli kvitt ridebukselårene, sånn overforenklet. Det er mange jenter som har bedre fysiske forutsetninger enn mannlige slasker for å være gode soldater, eller soldater/feltmadrasser. Når det gjelder om forsvaret vårt kjøres på ræva, så driter jeg fullstendig i det, aldri vært noen fan av tvungen verneplikt selv om jeg innser at det er fordelaktig bl.a som prevensjon mot millitærkupp. Hold millitæret på et minimum som en unnskyldning for å være med i NATO, og la yrkessoldater få yppe seg i betente områder som gir Norge god oppmerksomhet.
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2006 #76 Skrevet 10. april 2006 forsvaret trenger flere jenter, uansett.. og til vedkommende som menerer de er feltmadrasser så er vel du en sivilsøker.. som ikke tåler å ta i våpen. har sor respekt for jenter som går inn i forsvaret og fullfører førstegangstjenesten/befalskolen ect ect. Stå på! - Grensegnæger
Diktern Skrevet 10. april 2006 #77 Skrevet 10. april 2006 Trenger vi jenter i forsvaret? Mitt svar er kort og godt: Ja.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå