Gå til innhold

har du et FAST håndtrykk?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sånn passe fast vil jeg tro. Varme slappe hender er ekle å hilse på.

Videoannonse
Annonse
Gjest Liten Tapir
Skrevet

Det hadde vært interessant å vite hva slags personer dere mener vi med slappe håndtrykk er... Noen som kan fortelle det?

Gjest GreenSky
Skrevet

Tja. Jeg synes at et slapt håndtrykk er litt ekkelt, og det kan spille negativt inn på førsteinntrykket.

Skrevet (endret)

Jeg hater slappe håndtrykk også! Jeg husker de slappe håndtrykkene bedre enn de faste, for de er så kjipe. Har fått noen som det så vidt går an å holde i. Jeg er veldig bevisst på at jeg tar i litt når jeg hilser på noen. Det kommer også litt an på hvem det er og på hvordan håndtrykket jeg mottar er. Om jeg får et slapt håndtrykk "gir" jeg opp. Om de som har et slapt håndtrykk tenker jeg at enten at de er fullstendig uinteressert i meg, eller at de rett og slett ikke har ryggrad. Disse menneskene ser gjerne i bakken og lignende, er sjenerte.

Endret av Rio
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er svært bevisst på å ha et fast håndtrykk da jeg vet det er en del formeninger ute å går om saken. :ler:

Gjest Gitte
Skrevet

ja jeg har et fast håndtrykk. Fordi jeg går inn for det hver gang jeg tar noen i hånden. Jeg hater slappe dvaske håndtrykk, og vil ikke være "sånn" selv.

Skrevet
Om de som har et slapt håndtrykk tenker jeg at enten at de er fullstendig uinteressert i meg, eller at de rett og slett ikke har ryggrad. Disse menneskene ser gjerne i bakken og lignende, er sjenerte.

Det var en veldig dømmende holdning, må jeg si.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg prøver det jeg kan, er ikke så sterk i klypa.

Skrevet

Et fast og godt håndtrykk gir en god følelse.

Med gode venner blir det ofte litt ekstra klem med handa.

Ellers har det ofte like mye å bety hvordan en møter et menneske før håndtrykket.

Gjest Gjest
Skrevet
Det hadde vært interessant å vite hva slags personer dere mener vi med slappe håndtrykk er... Noen som kan fortelle det?

Det kan jo selvsagt være grunner til at en person ikke kan klemme skikkelig; om man har en sykdom eller funksjonshemning dømmer jeg ingen. Har håndhilst på folk med armprotese - det kan være litt vanskelig å klemme med denne, liksom, og det er kanskje ikke alltid man vet om personens sykdom heller.

Men generelt er håndhilsing noe av det "viktigste" og mest elementære jeg har lært meg av høflighet. Folk som hilser slapt (og ikke feiler noe) gir meg inntrykk av at de ikke synes det er noe viktig å hilse på meg; evt synes de kanskje (?) til og med det er ubehagelig å håndhilse på meg ettersom de "prøver å slippe unna". det er i hvert fall den følelsen de gir meg. Om jeg hadde møtt folk i jobbsammenheng/jobbintervju o.l som ikke hilste skikkelig, ville de trolig dalt litt i anseelse hos meg.

Men det er fullstendig akseptabelt (og kanskje litt lurt?) å si fra at man ikke har styrke i hånda, f eks, er klam e.l man kan jo ikke noe for det bestandig.

Man trenger vel ellers ikke å hilse så HARDT, men litt bestemt, liksom.

Gjest Gjesta
Skrevet

Fast. Jeg misliker også slappe håndtrykk.

Gjest Liten Tapir
Skrevet
Det kan jo selvsagt være grunner til at en person ikke kan klemme skikkelig; om man har en sykdom eller funksjonshemning dømmer jeg ingen. Har håndhilst på folk med armprotese - det kan være litt vanskelig å klemme med denne, liksom, og det er kanskje ikke alltid man vet om personens sykdom heller.

Men generelt er håndhilsing noe av det "viktigste" og mest elementære jeg har lært meg av høflighet. Folk som hilser slapt (og ikke feiler noe) gir meg inntrykk av at de ikke synes det er noe viktig å hilse på meg; evt synes de kanskje (?) til og med det er ubehagelig å håndhilse på meg ettersom de "prøver å slippe unna". det er i hvert fall den følelsen de gir meg. Om jeg hadde møtt folk i jobbsammenheng/jobbintervju o.l som ikke hilste skikkelig, ville de trolig dalt litt i anseelse hos meg.

Men det er fullstendig akseptabelt (og kanskje litt lurt?) å si fra at man ikke har styrke i hånda, f eks, er klam e.l man kan jo ikke noe for det bestandig.

Man trenger vel ellers ikke å hilse så HARDT, men litt bestemt, liksom.

Kanskje ikke alle har lyst til å legge ut om hele sykehistorien sin til alle de treffer? Hvis man sier fra, er det nemlig det som blir resultatet.

Skrevet

Ja, jeg mener jeg har et passe fast håndtrykk.

Gjest Gjest
Skrevet
Kanskje ikke alle har lyst til å legge ut om hele sykehistorien sin til alle de treffer? Hvis man sier fra, er det nemlig det som blir resultatet.

Kanskje ikke. Men da må man også ta med i beregninga at man oppfattes som lite imøtekommende og interessert (med mindre man får rettet opp dette ved å ellers framtre utadvendt og høflig). Det blir jo det samme som at vi som er sjenerte eller har sosialangst ofte oppfattes som arrogante og uinteresserte:-) Førsteinntrykk er ikke alltid riktige, men de kan bety mye når det er folk man ikke får anledning til å bli så veldig mye bedre kjent med. Sånn er det nok bare.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har hilst på veldig mange mennesker i jobbsammenheng. Hvis det dukker opp et slapt håndtrykk og vikende øyne tenker jeg at vedkommende antageligvis er litt usikker og unnvikende (noe som er negativt i min jobb). Det skal en del til for å rette opp et slikt førsteintrykk, men det er ikke umulig.

Det går faktisk an å øve seg dersom man er klar over at man har et slapt håndtrykk…

Gjest King James
Skrevet

Vel det er sikkert ikke det fastet. Men ikke slapt så jeg har vel noe i mellom et skikkelig fast og et skikkelig slappt

Gjest Gjesta
Skrevet

Før hadde jeg et superslapt håndtrykk, men etter at noen kommenterte det har jeg blitt veldig oppmerksom på det og passer på å gi et passe fast håndtrykk.

Skrevet
Det var en veldig dømmende holdning, må jeg si.

Javel.

Skrevet (endret)

Det er synd at man blir forhåndsdømt for et slapt håndtrykk - det kan som nevnt over være ulike grunner til det.

Men, jeg vet det er veldig vanlig, og ja, når man er klar over at man har et slapt håndtrykk og blir gjort oppmerksom på det (jeg tenkte ikke over det før noen sa det til meg-jeg fokuserte sånn på å gjøre et bra førsteinntrykk ellers at håndtrykket gikk i glemmeboka, og fremdeles til min store irritasjon ofte gjør det), så går det an å prøve å fokusere på det, når man vet hvilke tanker en del mennesker da får om en, kun basert på håndtrykk.

Endret av Abr@xas
Skrevet

Jeg er enig med flere andre her at et slapt haandtrykk gir et daarlig foersteinntrykk. Jeg forbinder et slapt haandtrykk med en tafatt og usikker person. Dette er jo selvsagt en form for "fordom", men det er likefullt slik jeg og mange oppfatter et slapt haandtrykk. Inntrykket av personen kan helt klart endre seg, men det er dette viktige foersteinntrykket da.....og man faar bare den ene sjansen til aa gjoere et godt foersteinntrykk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...