Gå til innhold

Fikk forenklet forelegg for bil jeg ikke har noe med – hva skjer???

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

det er noe rart med folk hvis første tanke er å dele på sosiale tilfeldige medier for å sjekke om andre har opplevd samme urett som de selv står i før de overhode forsøker nøste opp i eller løse eget problem.. 

Anonymkode: 66734...217

Hun er stressa og bekymret. Vil ikke ha prikker på førerkortet, bekymret for å ende opp med å måtte betale eller noe annet. 

Det er ikke unormalt.

Anonymkode: f5926...49a

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er en smule underlig at de bare søker opp om det er noen i husholdningen av samme kjønn som man ser på bildet og sender boten dit. Hvis det først ikke er registrert eier kan det jo være mange andre aktuelle sjåfører.

Jeg mener en bot skal sendes til eier av bilen, som så må bestride den og forklare hvem som kjørte bilen på det aktuelle tidspunktet.

Men, det er ikke noe jeg hadde gått bananas av heller. Hadde bare fulgt «oppskriften» og sagt at det ikke var meg som kjørte bilen, så de må rette boten mot bileier og skaffe info der.

Anonymkode: 25a36...023

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, hun trenger ikke det, og kan godt overlate det til politiet. Da kommer det spørsmål til både TS og til registrert bileier om man vet hvem det heller var. Så kan man nekte for at man vet, og da kan det godt hende de lar saken fare. Her fremstod det bare som at ingen hadde noen ambisjoner om å unndra seg boten, og da kan TS godt bare si det selv. 

Anonymkode: 60faf...eab

Selv hadde jeg overlatt bevisbyrden til politiet. Hadde aldri fortalt at jeg visste hvem sjåføren var. Det er ikke TS sin oppgave å oppklare saken, det er politiet. 

Anonymkode: 96179...b42

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Wow top notch politiarbeid dette, hvis det er slik de løser alle sine saker skjønner jeg at det er problemer 😂

Anonymkode: f17f9...a4f

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Viktig: 

Første bud hvis man blir tatt i automatisk trafikkontroll er å kreve bildet utlevert! Veldig mange ganger frafaller da kravet pga at det ikke er mulig å gjenkjenne sjåføren på bildet.

Sjåføren må være gjenkjennelig på bildet! 

Anonymkode: 42f2e...5f0

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Viktig: 

Første bud hvis man blir tatt i automatisk trafikkontroll er å kreve bildet utlevert! Veldig mange ganger frafaller da kravet pga at det ikke er mulig å gjenkjenne sjåføren på bildet.

Kan jeg kreve bilde? Siden kjæresten som kjørte hadde med seg en venninne også. Så greit å vite hvem av de kjørte akkurat da

Ts

Anonymkode: 956d8...f29

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå har jo TS  både snakket med sin bror og kjæresten hans, og fått bekreftet at hun kjørte bilen. Det står i innlegget du siterer at hun skal ringe så fort de åpner, så hva mer tenker du hun skulle gjort? 

Anonymkode: 1c6e1...b59

Ringte nå. Typisk at de holder stengt på torsdager 😮‍💨

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Viktig: 

En kompis ble tatt i trafikkontroll, men samme dag hadde en annen kjørt bil så det var vanskelig å si hvem, han fikk ikke bildet, hanber konfliktsky og sjenert og betalte bare fordi han var redd for mer problemer, så det  virker ikke som SÅ lett. 15 år siden på østlandet. 

Anonymkode: f17f9...a4f

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er jo bare fordi de ser det er en dame og dere bor på samme adresse. Hvorfor stresse deg opp over dette. 

Anonymkode: cc3ef...137

Det er vel ikke det? Blir ikke bøter automatisk sendt eier av bil med et skjema som må fylles ut om en annen har kjørt?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

"Artig" sak, men veldig merkelig. Forelegget skal normalt sendes til eier av bilen.

Her ville jeg ringt og gitt beskjed om at dette er et grunnløst forelegg som ikke vedtas, at du hverken eier eller har kjørt eller disponert denne bilen den dagen det gjelder. Eier av bilen er rette adressat for videre spørsmål og henvendelser. Samtidig ville jeg eventuelt sendt det samme tilsvaret skriftlig. Ut over at de på feil grunnlag har ilagt deg et forenklet forelegg er du ikke part i dette, og har ikke ytterligere informasjon å bidra med.

Selvsagt finnes det smidigere måter å løse dette på, men samtidig er dette så uprofesjonelt at de fortjener å måtte jobbe litt.

Det hadde nesten vært en ren fornøyelse å "gått hele veien" med dette hvis en har tid. For dette er slett politiarbeid! Hvis du ikke vedtar må politiet foreta en ny vurdering av bevis og sak. Hvis de ikke kommer til at de har bommet stygt her så blir du ilagt et høyere forelegg (men ikke forenklet). Dersom du ikke vedtar dette igjen blir saken sendt videre til tingretten som en ordinær straffesak.

Der vil du, basert på det du har delt med oss her, bli frifunnet uten problemer. Påtalemyndigheten skal bevise at det er deg som er synderen, og det er ikke du som skal bevise din uskyld.

Men sannsynligvis blir det ryddet opp i på kammer(s)et når du takker nei til å vedta det forenklede forelegget. 🙂

Havner du i tingretten og blir frikjent vil ikke denne saken finnes i strafferegisteret på noen måte. Men det blir en skrape i lakken for enkelte i politiavdelingen. Men du vil ligge i politiets interne saksregistre som BL og evt PO-loggen. Disse oppføringene kan du få innsyn i, og kreve fjernet i dette tilfellet.

Men igjen: Du har ingen plikt til å gi mer informasjon enn at du hverken eier, har kjørt eller disponert denne bilen den dagen det gjelder. Det er de som må etterforske og rydde opp i dette.

Anonymkode: a9ac9...e20

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Skjønner TS godt, veldig rart de bare antar at hun har kjørt. Naturlige ville vel vært å sende til eier av bilen.

Anonymkode: 36938...c04

Enig.

Dette høres svært merkelig ut så her må du bare klage TS. Du eier ikke bilen og du var ikke fører av bilen.

Rart at politiet sender ut forelegg kun basert på at man er registrert på samme adresse. Det er ikke relevant i det hele tatt. 

Anonymkode: bb26a...1f6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg synes det er en smule underlig at de bare søker opp om det er noen i husholdningen av samme kjønn som man ser på bildet og sender boten dit. Hvis det først ikke er registrert eier kan det jo være mange andre aktuelle sjåfører.

Jeg mener en bot skal sendes til eier av bilen, som så må bestride den og forklare hvem som kjørte bilen på det aktuelle tidspunktet.

Men, det er ikke noe jeg hadde gått bananas av heller. Hadde bare fulgt «oppskriften» og sagt at det ikke var meg som kjørte bilen, så de må rette boten mot bileier og skaffe info der.

Vi var borti noe lignende vi hadde solgt bilen, levert salgs melding og det hele. Bilfirma som overtok bilen. Plutselig kom det for bompenger i Oslo, og vi hadde ikke hatt brikke i bilen, vi klaget fikk beskjed vi måtte betale.

Så ble gubben innkalt i retten i Oslo for å ha kjørt 140 km/t i en Oslo tunell. Gubben ringte å krevde å få vite hvem bil det var snakk om og når dette skulle skje. Mannen måtte møtte opp for å se bilde og legitimere seg for politiet at han var han. De så fort det at det ikke var mannen, var en mørk mann , så begynte politiet og gubben å sjekke da viser det seg at bilfirma lånte bilen til en av de ansatte og at de ikke hadde skrevet alt over som de skulle.

Anonymkode: d0426...202

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Skjønnet at TS kaver seg opp det er tross alt snakk om 2 prikker litt surt og ha de når man ikke har kjørt bilene og når kjæresten til TS sin bror hører om de 2 prikkene så håper jeg hun tar ansvar 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hei

Lillebroren til min mann (min svigerbror) bor med oss. Og er også registrert på adressen vår. Han eier en bil som står på han. Kjæresten hans lånte bilen 22.juni. 

Jeg har ingen ting med bilen dems å gjøre. Pleier aldri å låne den heller. Men i dag får jeg et brev i digipost om at jeg har blitt fotografert i automatisk trafikkontroll (ATK) og har fått bot for et trafikklovbrudd!!!??? Og så står det at jeg har fått 2 prikker også😭

Jeg har snakket med min svigerbror og kjæresten. Og kjæresten  var på en lang kjøretur den dagen med venninne. Så hun innrømmer at det var hun som hadde bilen den dagen og hun som kjørte.

men det rareste er at hvorfor er det jeg som får boten?? Blir ikke bilder av føreren tatt  av fotoboksen??

Rv3 Barkald-Langodden, 2560 Alvdal, (Sone 10213)

Joda, det er mulig å se hvem som sitter bak rattet på slike bilder, så sant solskjermen ikke er nede. Men at du, som bilen ikke en gang er registrert på, får forelegget er litt rart.

Vet at ”opphavet” til noen jeg kjenner ble oppringt og fortalt at dens bil hadde kjørt litt for fort forbi en fotoboks, men alder på eier stemte ikke med bilde av fører, sa politiet. Og det ble raskt oppklart hvem som hadde kjørt, og måtte selvfølgelig betale og få en prikk eller to.

Anonymkode: f2a2c...c56

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

…Så ble gubben innkalt i retten i Oslo for å ha kjørt 140 km/t i en Oslo tunell. Gubben ringte å krevde å få vite hvem bil det var snakk om og når dette skulle skje. …

Anonymkode: d0426...202

Hvilken bil det var snakk om.

Anonymkode: 99525...b9e

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kan jeg kreve bilde? Siden kjæresten som kjørte hadde med seg en venninne også. Så greit å vite hvem av de kjørte akkurat da

Ts

Du har ikke noe med å se bildet.

Det er ikke din bil og det var ikke du som kjørte. Du er ikke part i dette når du sier fra.

Resten får politiet ordne selv.

Anonymkode: b9eaa...6ad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det hadde nesten vært en ren fornøyelse å "gått hele veien" med dette hvis en har tid. For dette er slett politiarbeid! Hvis du ikke vedtar må politiet foreta en ny vurdering av bevis og sak. Hvis de ikke kommer til at de har bommet stygt her så blir du ilagt et høyere forelegg (men ikke forenklet). Dersom du ikke vedtar dette igjen blir saken sendt videre til tingretten som en ordinær straffesak.

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men igjen: Du har ingen plikt til å gi mer informasjon enn at du hverken eier, har kjørt eller disponert denne bilen den dagen det gjelder. Det er de som må etterforske og rydde opp i dette.

Hvordan er det en fornøyelse å gi merarbeid til politiet? Er det ikke nok saker i media om at de må henlegge viktige saker pga underbemanning? 

Er det nå egentlig så rart at politet antar at de som bor i en husstand deler en bil? Er det ikke snakk om effektivisering? Dersom det i 9 av 10 tilfeller stemmer så er det jo god ressursbruk å anta det. Den ene det ikke stemmer for vil ikke godta boten, og ingen skade skjedd. 

Anonymkode: c8832...2d8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I følge chatGPT er det fordi du er den eneste kvinne registrert på adressen.

Anonymkode: 6d657...03f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Helt enig. Høres helt rart ut at de bare bøtelegger en "tilfeldig" person.

Anonymkode: 8d768...5a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...