Gå til innhold

Fikk forenklet forelegg for bil jeg ikke har noe med – hva skjer???

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Lillebroren til min mann (min svigerbror) bor med oss. Og er også registrert på adressen vår. Han eier en bil som står på han. Kjæresten hans lånte bilen 22.juni. 

Jeg har ingen ting med bilen dems å gjøre. Pleier aldri å låne den heller. Men i dag får jeg et brev i digipost om at jeg har blitt fotografert i automatisk trafikkontroll (ATK) og har fått bot for et trafikklovbrudd!!!??? Og så står det at jeg har fått 2 prikker også😭

Jeg har snakket med min svigerbror og kjæresten. Og kjæresten  var på en lang kjøretur den dagen med venninne. Så hun innrømmer at det var hun som hadde bilen den dagen og hun som kjørte.

men det rareste er at hvorfor er det jeg som får boten?? Blir ikke bilder av føreren tatt  av fotoboksen??

Rv3 Barkald-Langodden, 2560 Alvdal, (Sone 10213)

Anonymkode: 956d8...f29

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med utsteder og meld inn at det ikke er deg, og hvem som hadde bilen. 

Anonymkode: f40e8...f59

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Antagelig har de sagt at det var deg…

Anonymkode: 5c1f1...c37

• Liker 12
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Antagelig har de sagt at det var deg…

Anonymkode: 5c1f1...c37

Nei

Hun innrømmer jo at det var hun som kjørte...

Ts

• Liker 1
Skrevet

Fikk du ikke med skjema du skal fylle ut? Jeg fikk bot i posten for noen år siden, da måtte jeg fylle ut skjema og skrive hvem som hadde kjørt bilen. Det var min bil da, men siden jeg er kvinne og sjåføren mann visste de vel at det ikke var jeg som hadde kjørt.

Her er det bare å ta kontakt med de som har sendt deg boten og bestride at det er du som har kjørt og at det ikke engang er din bil. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Nei

Hun innrømmer jo at det var hun som kjørte...

Ts

Men hun er ikke folkeregistrert på deres adresse? Du er den eneste kvinne med førerkort på samme adresse som bilen?

Anonymkode: d9062...2cc

• Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hun er ikke folkeregistrert på deres adresse? Du er den eneste kvinne med førerkort på samme adresse som bilen?

Anonymkode: d9062...2cc

Ja det stemmer. Hun bor ikke med oss og er heller ikke registrert hos oss. Jeg er den eneste kvinnen med førerkort i huset og har ingen bil på mitt navn

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Ariam skrev (5 minutter siden):

Fikk du ikke med skjema du skal fylle ut? Jeg fikk bot i posten for noen år siden, da måtte jeg fylle ut skjema og skrive hvem som hadde kjørt bilen. Det var min bil da, men siden jeg er kvinne og sjåføren mann visste de vel at det ikke var jeg som hadde kjørt.

Her er det bare å ta kontakt med de som har sendt deg boten og bestride at det er du som har kjørt og at det ikke engang er din bil. 

Jo fikk med en sånt skjema

Ts

Screenshot_20250710_075834_Drive.jpg

AnonymBruker
Skrevet

Jo fikk med en sånt skjema

Ts

Screenshot_20250710_075834_Drive.jpg

Har du fylt det inn/kontaktet dem? Er ikke det lettere enn å klage her inne?

Anonymkode: fc338...260

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du fylt det inn/kontaktet dem? Er ikke det lettere enn å klage her inne?

Anonymkode: fc338...260

Jeg var bare sjokkert over hvorfor det kom på mitt navn. Skulle høre om det var flere som hadde erfaring med det. Skal ringe dem når de åpner

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var bare sjokkert over hvorfor det kom på mitt navn. Skulle høre om det var flere som hadde erfaring med det. Skal ringe dem når de åpner

Det er jo bare fordi de ser det er en dame og dere bor på samme adresse. Hvorfor stresse deg opp over dette. 

Anonymkode: cc3ef...137

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å ta kontakt med dem og si at det ikke var du som kjørte, og opplyse om hvem det faktisk var som kjørte. Null stress.

Anonymkode: e193b...b6a

• Liker 5
Skrevet (endret)

Du trenger vel egentlig bare å si at det ikke er du som kjørte. Du har ingen plikt til å informere om hvem som kjørte.

I hvert fall ikke så lenge det ikke er din bil.

Endret av rockybalboa
Skrivefeil
  • Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner TS godt, veldig rart de bare antar at hun har kjørt. Naturlige ville vel vært å sende til eier av bilen.

Anonymkode: 36938...c04

• Liker 10
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

det er noe rart med folk hvis første tanke er å dele på sosiale tilfeldige medier for å sjekke om andre har opplevd samme urett som de selv står i før de overhode forsøker nøste opp i eller løse eget problem.. 

Anonymkode: 66734...217

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Da vedtar du jo ikke forelegget, rett og slett. Så forteller du hvem det var som kjørte, siden ingen gjør noe forsøk på å hemmeligholde det. Feil skjer.

Anonymkode: 60faf...eab

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

det er noe rart med folk hvis første tanke er å dele på sosiale tilfeldige medier for å sjekke om andre har opplevd samme urett som de selv står i før de overhode forsøker nøste opp i eller løse eget problem.. 

Anonymkode: 66734...217

Nå har jo TS  både snakket med sin bror og kjæresten hans, og fått bekreftet at hun kjørte bilen. Det står i innlegget du siterer at hun skal ringe så fort de åpner, så hva mer tenker du hun skulle gjort? 

Anonymkode: 1c6e1...b59

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Da vedtar du jo ikke forelegget, rett og slett. Så forteller du hvem det var som kjørte, siden ingen gjør noe forsøk på å hemmeligholde det. Feil skjer.

Hun trenger jo ikke akkurat å si hvem som kjørte da, hun kan bare nekte for at hun kjørte selv. 

Anonymkode: 96179...b42

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Samme skjedde med meg. 

Min søster ble tatt i fotoboks mens hun kjørte min fars bil i kommune X. Jeg er eneste kvinne med pappas etternavn som bor i den kommunen, derfor trodde de at det var meg. 

Var lett å rette opp i. 

Anonymkode: 630d4...029

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hun trenger jo ikke akkurat å si hvem som kjørte da, hun kan bare nekte for at hun kjørte selv. 

Anonymkode: 96179...b42

Nei, hun trenger ikke det, og kan godt overlate det til politiet. Da kommer det spørsmål til både TS og til registrert bileier om man vet hvem det heller var. Så kan man nekte for at man vet, og da kan det godt hende de lar saken fare. Her fremstod det bare som at ingen hadde noen ambisjoner om å unndra seg boten, og da kan TS godt bare si det selv. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...