Gå til innhold

Hva er anorexi?

Fremhevede innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg har tenkt tanken før siden ... men hva er anorexi?

Jeg feiler det kanksje selv... og det er jeg bevisst på, at jeg er en medvirkende faktor til egne problemer, men... nå jeg jeg "voksen", men jeg reagerer med å sultestreike når jeg møter problemer....

Og jeg var tynn som en fugl da jeg var ung...og jeg føler ikke meg ublu for at jeg veier fem kg for mye...(har kasta badevekta ut for mange år sia.)

Jeg blir kvalm med bare tanken på mat...

(har laget mat, men ikke klart å spise... jo, på søndag men da var jeg ikke her...)

Er jeg spiseforstyrra? Og hva er spiseforstyrrelse? Er det en straff vi fører til oss selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Definisjon på anoreksi:

"Motstand mot å opprettholde normal vekt i forhold til alder og høyde, som resulterer i femten prosent vekttap under forventet normalvekst. Intens frykt for fedme eller for å legge på seg, selv ved undervekt. Forstyrret opplevelse av kroppens størrelse og form, eller at man sterkt knytter selvfølelse til vekt og utseende. Benektelse av at vekttapet er alvorlig. Fravær av menstruasjon hos jenter og kvinner."

Her inne kan du lese mer om Anoreksia Nevrosa og litt om spiseforstyrrelser, så kanskje du får et bedre bilde om hva det egentlig er. Dessuten kan du ta deg en tur på IKS og lese enda mer der.

For meg høres det ikke ut som om du sliter med Anoreksia Nevrosa (å være tynn som ung har lite med anoreksi å gjøre og en viktig del av anoreksien er nettopp å føle seg forferdelig om man veier mer enn man har "lov" til), men jeg er ingen lege og den eneste erfaringen jeg har er at jeg har slitt med det selv om ble diagonisert med sykdommen for noen år siden. Det høres mer ut som om at sultestreikene dine er en reaksjon på problemer. Kanskje du skal ta deg en tur til legen og fortelle om dette, for normalt er det uansett ikke. Du straffer deg selv ved å ikke spise og om det ikke passer helt inn i anoreksi-kategorien, så har du i alle fall et problem med spisingen.

Lykke til! :klem:

Gjest gjest1
Skrevet

Takk for svar, R.

... jeg har utgitt bok om helse... Jeg merker at menn tenner på meg uansett tyngde, men ...

En som skriver bok om "sunt liv" er vel ikke helt vel bevart ang det å spise...?

Det handler ikke om menn, det handler om min motstand mot å spise... (har gått gjennom før...

--- det er jo ikke normalt å spise 5 knekkebrød på en uke? Sellv om det var sunt pålegg....

(joda, jeg er glad jeg mista fire kilo, men jeg vil ha dem tilbake!!!)

Ganske ambivolient...

(Nå har jeg laget mat, men jeg greier ikke spise, og etterpå kommer en venn av meg på besøk, og jeg vet han er sulten... han vet litt, dvs. han vet at jeg ikke har spist i det siste...)

Har prøvd bulimi da jeg var 19, men det funka ikke.

Jeg vil heller være tjukkere enn nå, enn å slite...

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet
Takk for svar, R.

... jeg har utgitt bok om helse... Jeg merker at menn tenner på meg uansett tyngde, men ...

En som skriver bok om "sunt liv" er vel ikke helt vel bevart ang det å spise...?

Det handler ikke om menn, det handler om min motstand mot å spise... (har gått gjennom før...

--- det er jo ikke normalt å spise 5 knekkebrød på en uke? Sellv om det var sunt pålegg....

(joda, jeg er glad jeg mista fire kilo, men jeg vil ha dem tilbake!!!)

Ganske ambivolient...

(Nå har jeg laget mat, men jeg greier ikke spise, og etterpå kommer en venn av meg på besøk, og jeg vet han er sulten... han vet litt, dvs. han vet at jeg ikke har spist i det siste...)

Jeg vil heller være tjukkere enn nå, enn å slite...

jeg blir så irritert av å lese sånn her tull!!!!!

Gjest Gjest
Skrevet

Tror heller ikke du har anorexia, men du har et spiseproblem, for du bruker mat som straff.

De som har anorexia slutter og spise, de spiser kanskje et lite måltid pr dag, eller kanskje bare en gang i uka..

De mister fett, muskler og vann i kroppen.

Tarmer blir innskrumpet, magen vred og muskelene sliter med å holde deg oppreist.

Man ødelegger seg rett å slett innvendig.

De som har bulemi, spiser, men kaster det opp igjen, og næringseffekten blir jo lik null.

Magen MÅ ha noe å jobb med. Alle organer er avhengig av mat for å fungere.

Og man blir IKKE feit av å spise.

ALLE spiser. Spiser man normalt, små og mange måltider, regelmessig, og trener jevnlig, så holder man vekten sin. Og alle har en idealvekt.

Snakk med noen du stoler på om problemene dine.

Det er ikke bra å slutte å spise når man møter motgang.

:klem:

Skrevet

Anoreksi og bulemi er sykdommer, det er ikke noe man prøver.

Skrevet

Veldig enig med deg.

Trådstarter, jeg sier som jeg sa tidligere, bestill legetime og forklar situasjonen din for legen din. Her inne er det ingen som kan stille noen diagnose eller hjelpe deg på noen som helst måte. Innleggene dine er i tillegg veldig usammenhengende og det gjør det vanskelig å forstå hva du egentlig mener.

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet
Veldig enig med deg.

Trådstarter, jeg sier som jeg sa tidligere, bestill legetime og forklar situasjonen din for legen din. Her inne er det ingen som kan stille noen diagnose eller hjelpe deg på noen som helst måte. Innleggene dine er i tillegg veldig usammenhengende og det gjør det vanskelig å forstå hva du egentlig mener.

Tror du denne brukeren er seriös? :overrasket:

Skrevet
Tror du denne brukeren er seriös?  :overrasket:

Men h*n KAN være det, det kan ingen av oss vite!

Synes Rhiakat gå et fint svar jeg.

Skrevet

Det vet jeg ikke, har ikke sett noe til denne brukeren før. Men nå skriver jeg som at trådstarter er seriøs.

Er hun ikke det, så vil jeg si at det er en latterlig måte å forholde seg til så seriøse problemer på.

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet
Men h*n KAN være det, det kan ingen av oss vite!

Synes Rhiakat gå et fint svar jeg.

Jada, det var ikke meningen å irettesette Rhiakat... :)

Men om dere söker litt på brukeren tror jeg kanskje dere også ser det jeg mener. Men jeg kan selvfölgelig ta feil!

Gjest Gjest_ravnaskrik_*
Skrevet

Jeg pleier ikke skrive tulle innlegg. Og om så var, så er det ganske alvorlig for mange kvinner at de lider av f.eks. anorexia. ? Humlen, du er ikke refletert, som vanlig, men det er ikke mitt problem, det er ditt...)

Forøvrig synes jeg at du skal slutte å forfølge meg i mange tråder (var det pga. min tråd i familieforumet???... )

Det er det samme for meg, jeg krangler ikke med gnålekjerringer.

Til saken:

Jeg vet jeg har tendenser (det er jo ulike grader...) til spiseforstyrrelse. Til og med Grethe Roede har det.

Mange har det, men de fungerer og havner ikke på sykehuset. Nå har jeg klart spise litt, men jeg mangler matlyst og måtte presse maten ned.

Takk, R, for ditt svar.

Jeg skriver ikke her for å klage, men for å møte en slags opplysning.

(om noen tror det er gøy å ikke spise, så får de bare tro det...)

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet
Jeg pleier ikke skrive tulle innlegg. Og om så var, så er det ganske alvorlig for mange kvinner at de lider av f.eks. anorexia. ? Humlen, du er ikke refletert, som vanlig, men det er ikke mitt problem, det er ditt...)

Forøvrig synes jeg at du skal slutte å forfølge meg i mange tråder (var det pga. min tråd i familieforumet???... )

Det er det samme for meg, jeg krangler ikke med gnålekjerringer.

Til saken:

Jeg vet jeg har tendenser (det er jo ulike grader...) til spiseforstyrrelse. Til og med Grethe Roede har det.

Mange har det, men de fungerer og havner ikke på sykehuset. Nå har jeg klart spise litt, men jeg mangler matlyst og måtte presse maten ned.

Takk, R, for ditt svar.

Jeg skriver ikke her for å klage, men for å møte en slags opplysning.

(om noen tror det er gøy å ikke spise, så får de bare tro det...)

HVordan skal man kunne ta deg alvorlig da du skriver så mye tull i denne tråden som du gjör? Pröv ikke å vinkle dette inn på at jeg er lite reflektert :)

HVor reflektert framstår du som da du skriver

...jeg har utgitt bok om helse... Jeg merker at menn tenner på meg uansett tyngde, men ...

En som skriver bok om "sunt liv" er vel ikke helt vel bevart ang det å spise...?[/

HVa da familietråd? jeg har dessverre ingen uvane med å "forfölge" folk her... At det kommer altfor mye ***** ut av en og samme bruker er ikke mitt problem.

Gjest ~Ronja~
Skrevet

:Nikke:

Skrevet

Må bare spørre, Ravnaskrik: sover du lite som følge av sultestreiken? Er ting veldig rotete og uvirkelig? Du skriver bare så mye mer ustrukturert nå enn før, og husker selv hvor rar jeg ble da jeg ikke spiste og sov...

Gjest gjesta
Skrevet

Tråden er ryddet for utenomsnakk.

Mie (mod)

Gjest Gjest_ravnaskrik_*
Skrevet

Ja, jeg sover lite... men jeg har ikke sagt at jeg HAR anorexi (kun at jeg har en spiseforstyrrelse... at jeg var 45 kg da jeg var ung (21 år...), var pga at jeg nesten ikke spiste...)

Min normalvekt tror jeg er 58 kg.

Jeg startet ikke denne tråden for å lage kvalm her på kg. Jeg startet den for å få par svar... (ingen kan gi meg svaret, det vet jeg jo...men fra anorexia til å kalle meg for en "bråkmaker" er litt drøyt, ... for det finnes jo andre former for spiseforstyrrelser (bulemiker er jeg ikke; jeg prøvde, men jeg klarte ikke da jeg var 19 år...)

Noen spiser for mye, og noen spiser for lite...

Jeg oppfatter det i alle fall som et problem, når jeg er sulten og har mat i fryseren, men ikke klarer å spise...

Jeg skjønner også at jeg har et problem og jeg vet kanskje mest om en av de mange årsakene, men "noe i meg nekter å spise..." (bråstopp, totalt..)

Om det er selvstraff kan jeg tro. Men hvordan skal jeg løse den gåten? (joda, om julenissen eller han jeg var glad i kom hit, tok rundt meg og holdt rundt meg, laget mat ... da ville jeg spist litt... men ikke mye...)

Anorexia er ikke det rette å kalle min diagnose, men jeg har en spiseforstyrrelse. Eller blir alle tråder jeg starter på kg oppfattet som tulletråder???

Skrevet

Spiseforstyrrelser trenger ikke å være anoreksia eller bulimi før de er alvorlige - jeg hadde heller ingen spesifikk diagnose utover spiseforstyrrelse i seg selv. Allikevel var det alvorlig, depresjon var også min grunn til å la være å spise. Psykologen min advarte meg om at jeg mest sannsynlig ville utvikle en psykose hvis det fortsatte med så lite søvn, mat og alt det andre i tillegg, og hun hadde rett i at jeg holdt på å utvikle det. Hvis du også føler at det holder på å gå samme vei med deg er det ekstra viktig at du får hjelp.

Bra du har selvinnsikt nok til å fortsatt kunne se på sultingen av deg selv som et problem. Ta tak i det!

Håper du kommer til å bestille legetime snarest.

I tillegg anbefaler jeg selvhjelpsdelen i boka Sterk/Svak av Finn Skårderud til å få mer oversikt over forholdet ditt til mat og å klare å komme på rett kjøl. En stor del ligger på nettet:

http://www.lommelegen.no/art/art2220.asp

http://www.lommelegen.no/art/art2222.asp

http://www.lommelegen.no/art/art2223.asp (de 4 "relaterte artikler" til høyre)

http://www.lommelegen.no/art/art2234.asp

Les det du føler er relevant for deg, og gjør øvelsene (viktigst).

Det hjalp iallfall meg et stort stykke på vei, så klarer ikke å la være å anbefale det.

Gjest Gjest
Skrevet

å beskylde noen for å ikke ha spiseforstyrrelse, eller for at de snakker tull er det dummeste jeg har hørt!!!

Man skriver vel et inlegg her inne for å høre andre sine synspunkter.

Dere kjenner jo ikke perosnen en gang.

Og om hun ikke har spiseforstyrrelse så har hun hvertfall et spiseproblem. Og det bør dere ta på alvor. OG svare på det hun spør om!!!

Hun vil vel bare synspunkter, og om flere opplever det som henne.

KG er en fin måte å få tips i fra, på ting man ikke har lyst og fortelle til noen.

Kanskje man innser etterhvert at man bør åpne seg med problemet sitt, til noen man stoler på. På tomannshånd...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...