Far til 2 Skrevet 21. mars 2006 #1 Skrevet 21. mars 2006 Jeg ser at Statoil sjefen Helge Lund og Grunder Idar Vollvik mener at det er for mye "kose skole" i norske barneskoler (se: "For mye kose skole" ). Og jeg er enig i flere av påstandene. Jeg ser at også mine egne barn ofte er ferdig med ukas lekser iløpet av 1 times tid på mandag. Dette betyr ikke at jeg mener vi bør lesse på med ekstreme mengder, men kansje øke arbeidsmengden noe, avhengig av alderstrinn. Nå begynner jeg vel snart å bli voksen , og jeg husker ikke detaljene mht hvor lenge jeg satt med lekser selv. Men jeg er overbevist om at jeg brukte vesentlig lengre tid en 15 minutter pr dag når jeg var på samme alderstrinn som det Helge Lund referer til. I dag må jeg rett som det er sette meg ned med barna og gå gjennom leksene på nytt for at de skal få et minimum av repetisjon av hva de skal lære. Å generere egne regnestykker som de må regne gjennom, eller lage egne oppgaver i norsk er så lite populært at det er tilnærmet umulig å gjennomføre. Hva mener dere andre ?
c",) Skrevet 21. mars 2006 #2 Skrevet 21. mars 2006 Kan ikke si meg enig i at de har for lite lekser på barneskolen. Min 3. klassing har lekser hver dag og de får ikke med seg bøkene hjem hver dag heller sånn at de kan gjøre unna leksene i løpet av en dag eller to. De har gjerne mattelekse to ganger i uka, løkkeskrift en gang, lesing med oppgaver en gang, og egne lesering med oppgaver. I tillegg til det har de lesing fra en felles lesebok fire ganger. Det forventes at foreldrene hører barna i leseleksene, men da må jo foreldrene å lese for å vite hva de skal høre ungene i.
Lemming Skrevet 21. mars 2006 #3 Skrevet 21. mars 2006 Jeg synes kanskje også at det blir satt litt for lite krav til barna, iallefall noen steder.. *tenke tilbake på en tidligere tråd om at rettskriving ikke ble lagt vekt på* Andre steder igjen er det helt motsatt! Jeg vet om skoler der barn får lekser omting de ikke kan, og det er meningen at barna og foreldrene sammen skal lære dette hjemme... Det synes jeg heller ikke blir riktig. Men å repetere såpass at det sitter, det kan man godt! Men som sagt, jeg synes ikke det skal være for mye heller, jeg husker godt da jeg begynte i 1. klasse. Vi hadde lekser fra første dag. Jeg satt, i alder av 6 år (har bursdag sent på året, så jeg var 6 da jeg begynte i 1.) i 2-3 timer hver dag med lekser.
Gjest Primula Skrevet 21. mars 2006 #4 Skrevet 21. mars 2006 Jeg tror mange foreldre oppfatter skolen i dag som en kose- skole nettopp fordi det er lite lekser og mer prosjektarbeid, uteskole, praktiske og estetiske fag. At elevene ikke lenger pugger på samme måte som vi selv gjorde da vi gikk på skolen oppfattes som at elevene lærer mindre. jeg tror det er viktig å huske på at elevene som utdannes idag, skal utdannes til mennesker med helt andre kompetanser enn før 20-30-40 år siden. Idag finner man navnet på alle hovedstedene ved hjelp av et raskt søk på internett. Hvorfor skal eleven sitte timesvis for å pugge dette da? Jeg har tro på en skole som lærer elevene å jobbe selvstendig og skaffe seg kunnskap ved hjelp av de hjelpemidlene vi har idag. I tillegg er det viktig at elevene får kompetanse i å samarbeide, finne egen løsninger, presentere for andre, utvikle egne ressurser osv.. Det vil jeg tro at næringslivet er ute etter også. Og jeg tror ikke at mer lekser er løsningen på det.
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2006 #5 Skrevet 21. mars 2006 Jeg er helt for å kutte ut leksene og heller forlenge skoledagen. På den måten kan man faktisk få god og positiv kvalitetstid med ungene sine når de er ferdig med skole og vi med jobb. For noen av oss bruker faktisk mangfoldige timer i uken på å komme noen vei med de leksene, med vekslende hell. Rett og slett fordi det blir for mye press og mas for poden. Og resultatet er at vi uansett kanskje ikke kommer i mål med ukas lekser. Husker selv hvordan jeg til stadighet gråt når min tålmodige og utholdende far hjalp meg med lekser som barn. Jeg hatet det. Nå har jeg fått et barn som fungerer som meg. Og et barn som gjør litt ekstra fordi det er morsomt. Så forskjellige er vi mennesker. En form passer ikke alle. Men kanskje man kunne lage opp noen ekstra oppgaver for de som vil jobbe ekstra så de ikke føler seg hemmet av de som slett ikke vil og må slepes over målstreken?
Lemming Skrevet 21. mars 2006 #6 Skrevet 21. mars 2006 Jeg tror mange foreldre oppfatter skolen i dag som en kose- skole nettopp fordi det er lite lekser og mer prosjektarbeid, uteskole, praktiske og estetiske fag. At elevene ikke lenger pugger på samme måte som vi selv gjorde da vi gikk på skolen oppfattes som at elevene lærer mindre. jeg tror det er viktig å huske på at elevene som utdannes idag, skal utdannes til mennesker med helt andre kompetanser enn før 20-30-40 år siden. Idag finner man navnet på alle hovedstedene ved hjelp av et raskt søk på internett. Hvorfor skal eleven sitte timesvis for å pugge dette da? Jeg har tro på en skole som lærer elevene å jobbe selvstendig og skaffe seg kunnskap ved hjelp av de hjelpemidlene vi har idag. I tillegg er det viktig at elevene får kompetanse i å samarbeide, finne egen løsninger, presentere for andre, utvikle egne ressurser osv.. Det vil jeg tro at næringslivet er ute etter også. Og jeg tror ikke at mer lekser er løsningen på det. ← Jo, jeg kan være enig til en viss grad. Men enkelte ting må likevel pugges, Rettskriving og matte er noen eksempler, og jeg synes faktisk det er viktig å kunne iallefall litt grunnleggende geografi.
Far til 2 Skrevet 21. mars 2006 Forfatter #7 Skrevet 21. mars 2006 Jeg er helt for å kutte ut leksene og heller forlenge skoledagen. På den måten kan man faktisk få god og positiv kvalitetstid med ungene sine når de er ferdig med skole og vi med jobb. ... ... ← Jeg ser ikke bort fra at forslaget kan være en av flere løsninger. Slik jeg ser det er "arbeidsmengden" en viktig faktor for at barna skal lære mest mulig. Nå er barn utvilsomt VELDIG forskjellig. Dette inkluderer også læringsprossesen. Vårt yngste barn får forholdsvis mye lekser. Dette barnet er kjempeflink på skolen, og delevis hjelper det som er eldre. Det eldste får lite lekser og nivået ligger altså vesentlig lavere. Dette skulle tilsi at mengden lekser også er viktig mht hvor mye barnet lærer. Det er variasjoner fra lærer til lærer, også på samme skole, når det gjelder dette med arbeidsmengde. På den andre siden må vi også innse at barn benytter forskjellige metoder for å lære, og at lærere benytter forskjellige metoder. Det eldste synes mine beskrivelser er mye enklere å forstå enn lærerens sine beskrivelser. Det yngste sier jeg beskriver løsningen på samme måte som læreren. Det jeg forsøker å si er at i enkelte tilfeller kan vi som foreldre faktisk fungere like bra pedagogisk som enkelte lærere. Ikke det at jeg tror vi er bedre, men at vi rett og slett er heldige og "treffer" tankemåten til barna på en annen måte. I slike tilfeller vil det ikke være til noen hjelp å sitte på skolen f.eks. 2 timer ekstra hver dag. I andre tilfeller er det motsatt slik du beskriver det, hvor vi som foreldre er elendige pedagoger og at barnet har mer igjen for å sitte 2 timer ekstra på skolen. Uansett er fellesnevneren mer læretid og lekser for barnet. Det er vel også dette som det blir fokusert på av Lund og Vollvik. Måten vi oppnår dette på kan sikkert vurderes nærmere.
Gjest Fruktfat Skrevet 21. mars 2006 #8 Skrevet 21. mars 2006 Jeg er helt for å kutte ut leksene og heller forlenge skoledagen. ← det er jeg helt enig i.
Freyja Skrevet 21. mars 2006 #9 Skrevet 21. mars 2006 Som min svigerinne, som er lærer, så treffende sa; "ungdommen i dag har ingen plikter, bare rettigheter". Og det er nok til en viss grad sant. Det er veldig lite respekt hos barn nå, og da mener jeg ikke at de skal respektere autoriteter utfra frykt, men generell respekt for mennesker (som å reise seg hvis det kommer et menneske som er svakt til bens på bussen...) Nåvel, angående den norske skole; synes det er verre at alle barna skal presses inn i samme form. At alle skal lære det og det det året, og neste året er det noe annet. Jeg leste aviser da jeg var 5, lærte meg å lese og regne på egenhånd. Å komme på skolen da og lære abc var forferdelig kjedelig. Men jeg fikk ikke vanskeligere lesestykker av den grunn. Er det rart jeg kjedet meg og ikke gadd? Min kjære var et "problembarn". Han leser/skriver ikke særlig godt. Han kan ikke løse enkle regnestykker på papir. Men spør ham om et vanskelig stykke som han må ta i hodet, og han er ferdig før du får snakket ferdig. Han kan veldig mye, men han lærer ikke slik jeg lærer. Jeg har ikke romfølelse i det hele tatt, han kan ta ting på øyemål. Hvorfor i alle dager skal to mennesker som er så forskjellige følge samme plan? Det jeg mener er at det burde være mulighet for nivåer i de forskjellige fagene, så kan man utvikle seg i sitt tempo. En kompis av meg som gikk steinerskolen lærte ikke å lese før han var 9, men da ble han ordentlig flink også. Han ble ikke presset til det, fikk bruke tid - og har aldri vært noe "dummere" enn andre. Men han lærte på en annen måte. Det er ikke alle som lærer av tavleundervisning. Neivel, da bør det være et tilbud til disse barna også. Lekser er bra for repetisjon, det er jeg helt enig i. Men jeg mener at debatten om norsk skole rett og slett har feil grunnlag...
Gjest Gjesta Skrevet 21. mars 2006 #10 Skrevet 21. mars 2006 Greit at dine barn gjør unna leksene på en time, men forskrekkende mange barn (og deres foreldre) sitter med lekser to-tre timer hver dag fra de er ganske små. Tror ikke det er så heldig. Min drømmeskole har for det første lærere med et høyt faglig fundament. Dernest skal min drømmeskole være skitbra på kartlegging slik at man finner barnas eksakte nivå, hva de behersker, hva de strever med, og hva som skal til for at de skal oppnå mestring. Så skal skolen selvfølgelig ha tilstrekkelig ressurser; NOK lærere/assistenter, gode arbeidsforhold og utstyr til både ansatte og elever, hyggelige, velholdte lokaler. Drømmeskolen min gir undervisning og oppgavetyper/mengde tilpasset den enkelte elevs evner og forutsetninger slik at alle barna opplever masse mestring og en del utvikling hver eneste dag. På drømmeskolen min skal det også serveres sunn frokost og lunsj. Lekser vet jeg ikke helt om jeg ser noe poeng i på barneskolen. Syns barn burde kose seg med foreldrene sine/være ute og leke på ettermiddagen jeg.
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2006 #11 Skrevet 21. mars 2006 Greit at dine barn gjør unna leksene på en time, men forskrekkende mange barn (og deres foreldre) sitter med lekser to-tre timer hver dag fra de er ganske små. Tror ikke det er så heldig. Min drømmeskole har for det første lærere med et høyt faglig fundament. Dernest skal min drømmeskole være skitbra på kartlegging slik at man finner barnas eksakte nivå, hva de behersker, hva de strever med, og hva som skal til for at de skal oppnå mestring. Så skal skolen selvfølgelig ha tilstrekkelig ressurser; NOK lærere/assistenter, gode arbeidsforhold og utstyr til både ansatte og elever, hyggelige, velholdte lokaler. Drømmeskolen min gir undervisning og oppgavetyper/mengde tilpasset den enkelte elevs evner og forutsetninger slik at alle barna opplever masse mestring og en del utvikling hver eneste dag. På drømmeskolen min skal det også serveres sunn frokost og lunsj. Lekser vet jeg ikke helt om jeg ser noe poeng i på barneskolen. Syns barn burde kose seg med foreldrene sine/være ute og leke på ettermiddagen jeg. ←
Freyja Skrevet 21. mars 2006 #12 Skrevet 21. mars 2006 Bra sagt Kosemose!!! Nøyaktig det jeg selv mener og kunne ønske fantes...
hecuba Skrevet 21. mars 2006 #13 Skrevet 21. mars 2006 (endret) Kanskje alle ungene rett og slett "glemmer" å si at de har lekser.. Husker broren min ofte gjorde det da han var mindre. Tror nok det er opp til barna, jeg. For da jeg gikk på barneskolen, var det flere som brukte 2-3 timer hver dag på lekser. Tenker jeg tilbake på det, synes jeg det er ganske mye. Jeg jobbet faktisk mer på barneskolen enn jeg gjorde på ungdomsskolen. Endret 21. mars 2006 av hecuba
Gjest Bodillen Skrevet 21. mars 2006 #14 Skrevet 21. mars 2006 Det er viktig å huske på at barn er prisgitt foreldrenes evne/lyst til å hjelpe til og følge opp leksene... Jeg kjenner en gutt som ble tatt hånd om av barnevernet da han var 13. Han hadde ikke gjort lekser siden 4. klasse... Selvfølgelig gjorde det ham til en taper på skolen. Dessuten er alle barn forskjellige. Noen liker skolearbeidet og gjør det med glede og lyst, mens det for andre betyr en times kamp hver ettermiddag. Barna har tross alt tilbragt en dag på skolen, og jeg skjønner faktisk godt at det ikke er så innmari motiverende å sette seg ned med lekser så fort de kommer hjem. Ville du satt pris på å ha hjemmearbeid hver dag etter arbeidstid...? Derfor er jeg generelt imot lekser. Heller lengre skoledag! Jeg mener det største problemet i skolen i dag er at de ikke ser individet. Alle blir presset inn i den samme forma, og det sier seg selv at ikke alle barn passer inni der. En annen ting: død over prosjektarbeid! De som er flinke og strukturerte greier det bra, men når de skal samarbeide om et prosjekt med andre i grupper, blir det til at de mindre flinke støtter seg til de flinke, og disse ender opp med å gjøre alt arbeidet. Og de mindre flinke ender opp med å ha lært relativt lite. En annen ting er at prosjektarbeid i stor grad krever at man er strukturert. Det er veldig mange barn og ungdom (kanskje mest ungdom) som ikke er strukturerte nok til å fikse prosjektbasert arbeid. Min tenåringssønn fikser det ikke. Han etterlyser faktisk selv mer lærerstyrt og mer strukturert undervisning...
Gjest Primula Skrevet 21. mars 2006 #15 Skrevet 21. mars 2006 En annen ting: død over prosjektarbeid! De som er flinke og strukturerte greier det bra, men når de skal samarbeide om et prosjekt med andre i grupper, blir det til at de mindre flinke støtter seg til de flinke, og disse ender opp med å gjøre alt arbeidet. Og de mindre flinke ender opp med å ha lært relativt lite. En annen ting er at prosjektarbeid i stor grad krever at man er strukturert. Det er veldig mange barn og ungdom (kanskje mest ungdom) som ikke er strukturerte nok til å fikse prosjektbasert arbeid. Min tenåringssønn fikser det ikke. Han etterlyser faktisk selv mer lærerstyrt og mer strukturert undervisning... ← Så da mener du at det ikke er viktig at elever får øvd seg mer i det, slik at de kan bli flinke til det? Er ikke arbeidslivet stort sett lagt opp til et slags prosjektarbeid? Er ikke evnen til samarbeid en grunnleggende kompetanse som alle bør ha med seg fra skolen?
Freyja Skrevet 21. mars 2006 #16 Skrevet 21. mars 2006 Bodillen: jeg tror veldig mange som ikke selv går på skolen glemmer et veldig viktig poeng du har, nemlig at lekser forlenger "arbeidsdagen" til barna - når vi kommer hjem fra jobb kan vi (i alle fall de fleste) legge fra oss jobben og konsentrere oss om å bare være oss selv, og slappe av. Mens lekser faktisk betyr at barnet aldri blir ferdig med arbeidsdagen. Og sånn er det hver dag, hver uke, hele skoleåret. Det er et veldig godt argument for lengre skoledag. Så kan de slappe av om kvelden. Men da må skolesystemet gjennomgå en endring, som sagt...
Gjest Bodillen Skrevet 21. mars 2006 #17 Skrevet 21. mars 2006 Så da mener du at det ikke er viktig at elever får øvd seg mer i det, slik at de kan bli flinke til det? Er ikke arbeidslivet stort sett lagt opp til et slags prosjektarbeid? Er ikke evnen til samarbeid en grunnleggende kompetanse som alle bør ha med seg fra skolen? ← Spørsmålet er jo om disse ungene er modne for denne arbeidsformen... Prosjektarbeid har vært mye diskutert, og jeg vet at Undervisningsforbundet har vært veldig kristiske. Det har faktisk vært snakk om å slutte med det, fordi man ser at det i mange tilfeller faktisk kan skape skoletapere...
Gjest Gjesta Skrevet 21. mars 2006 #18 Skrevet 21. mars 2006 bodillen: Veldig enig! Det finnes barn som har foreldre som ikke evner å følge opp lekser. Ikke nødvendigvis fordi de ikke har lyst eller tid, men noen foreldre mestrer det ikke av andre årsaker (jamfør Beckham for eksempel ). Og innimellom er det en sammenheng mellom hvilke barn som absolutt trenger masse ekstra hjelp og foreldre som ikke evner å gi denne hjelpen.. Det er nok liten tvil om at de aller fleste elever trives og profiterer på struktur og forutsigbare rammer.
Gjest Bodillen Skrevet 21. mars 2006 #19 Skrevet 21. mars 2006 Bodillen: jeg tror veldig mange som ikke selv går på skolen glemmer et veldig viktig poeng du har, nemlig at lekser forlenger "arbeidsdagen" til barna - når vi kommer hjem fra jobb kan vi (i alle fall de fleste) legge fra oss jobben og konsentrere oss om å bare være oss selv, og slappe av. Mens lekser faktisk betyr at barnet aldri blir ferdig med arbeidsdagen. Og sånn er det hver dag, hver uke, hele skoleåret. Det er et veldig godt argument for lengre skoledag. Så kan de slappe av om kvelden. Men da må skolesystemet gjennomgå en endring, som sagt... ← Ja, jeg er helt enig, og jeg er overbevist om at dette er veien å gå. Mindre SFO og mer skole...
hecuba Skrevet 21. mars 2006 #20 Skrevet 21. mars 2006 Så da mener du at det ikke er viktig at elever får øvd seg mer i det, slik at de kan bli flinke til det? Er ikke arbeidslivet stort sett lagt opp til et slags prosjektarbeid? Er ikke evnen til samarbeid en grunnleggende kompetanse som alle bør ha med seg fra skolen? ← Prosjektarbeid er dødfødt i barne og ungdomsskole. Over halvparten av elevene ser på det som fritid og på gruppene er det som regel 1-2 som sitter med alt ansvaret. Tar fag på vgs nå, og det er fremdeles slik. Jeg har alltid ment det er bortkastet med tid. Faktum er at man ikke kan tvinge noen til å lære. Og det er rett og slett ikke så mange som er interessert i å lære om dagen. Ved å øke arbeidsmengden o.l. går dette utover de som er vandt til å jobbe, men de som ikke jobber ikke vil merke stor forskjell.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå