Gjest synseren Skrevet 20. mars 2006 #1 Skrevet 20. mars 2006 Hvor lenge er katten deres ute om dagene? Vår kan være ute 6 - 8 timer om dagene. Den er 5 måneder. Den holder seg i nærheten av huset.
tåkedott Skrevet 20. mars 2006 #2 Skrevet 20. mars 2006 katten min er ute så mye han vil... han sier fra når han vil ut, og når han vill inn... og om han er ute mens jeg er borte, kan han hoppe inn soveromsvinduet om han vill ligge tørt... han har også en kattedo inne (går ikke ut i drittvær...) så min katt gjør akkurat hva han vil... på sommeren kan han være ute flere dager i strekk... (av og til innom for å spise litt)
Tjorven Skrevet 21. mars 2006 #3 Skrevet 21. mars 2006 Går det fint med katten så mye ute når den er så liten altså? Eller er dere ute sammen med den? Katter utvikler jo ikke retningssans før de er ca 8 mnd, og de kan lett gå seg vill før de er så gamle...
Abr@xas Skrevet 21. mars 2006 #4 Skrevet 21. mars 2006 De holder seg i nærheten av huset, og har max vært ute 8 timer. Nå på vinteren er de ute max 3-4 timer, og kommer inn når det passer dem.
lillesky Skrevet 21. mars 2006 #6 Skrevet 21. mars 2006 Våre katter går ut og inn som de vil, vi har katteluke.
Titti72 Skrevet 21. mars 2006 #7 Skrevet 21. mars 2006 Min er vel 5-6 år nå. Og han er ute flg. ganger i døgnet: 4 turer a 10 minutter 10 turer og lufter rumpa på plattingen/verandaen max 2 min. 4 turer a 15 min 5 turer a 30 min 1-2 turer a 1-3 timer Ganske pes å ha katt..... :grine2: Ellers er han i "sprekken" når vi åpner døra og snuser ut en 5-6 ganger i døgnet før han legger seg i sofaen igjen. Om somemren er han ute 5-15 timer i strekk..
Gjest Varg-Menja Skrevet 21. mars 2006 #8 Skrevet 21. mars 2006 Hehe, kjenner meg igjen fra innlegget over... På denne årstida er de ute 5-10 minutter av gangen, kanskje en halvtime. Så kommer de inn, setter seg i vårsola i vinduskarmen og finner ut at det var egentlig fint ute, og det ser jo så varmt ut. Også går de ute på snøen litt, og vil inn igjen... På sommeren er gjerne ute hele dagen og natta og er bare hjemme for å spise og sove. Selv lar jeg ikke kattene mine være ute uten tilsyn før de er mellom 6-8 måneder gamle, pga de lett går seg vill før dette.
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2006 #9 Skrevet 21. mars 2006 Går det fint med katten så mye ute når den er så liten altså? Eller er dere ute sammen med den? Katter utvikler jo ikke retningssans før de er ca 8 mnd, og de kan lett gå seg vill før de er så gamle... ← Man bør ikke slippe ut kattunger på egenhånd. Og katter bør iallefall ikke slippes ut før den er kastrert. For er katten kastrert? Katten vår er i praksis innekatt på vinteren. Hun kan ikke fordra snø og kulde, og sitter nå i vinduskarmen og venter på at snøen skal smelte. Og iår har hun jo vært ekstra misfornøyd pga det har vært så mye snø (selv om vi altså måker hele gårdsplassen kun for at hun skal kunne gå ut..). På sommeren elsker hun å være ute. Men hun liker helst at noen er hjemme, så hun kan ta med de halvdøde dyra inn i stua og fortsette å leke med dem der Men hun er aldri ute etter kl 8, da er det leggetid og det har hun vent seg til.
Gjest Gjesta Skrevet 21. mars 2006 #10 Skrevet 21. mars 2006 Kattene mine er vanligvis mye ute; ofte hele natten, også sitter de og banker på vinduet og skal inn og spise når vi står opp, også ut igjen når huset tømmes. Men nå i vinter har de blitt skikkelige pyse-puser og er stort sett aldri ute. Tror de gleder seg like mye til våren som jeg
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 21. mars 2006 #11 Skrevet 21. mars 2006 Pus er ute så lenge han vil, men er han ikke i nærheten når vi skal legge oss, da må han være ute om natta. Løper ikke nabolaget rundt for å finne igjen en pus på vift.
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2006 #12 Skrevet 21. mars 2006 Pus er ute så lenge han vil, men er han ikke i nærheten når vi skal legge oss, da må han være ute om natta. Løper ikke nabolaget rundt for å finne igjen en pus på vift. ← Jeg får ikke sove hvis pus ikke kommer inn på kvelden jeg. Frykter da at det har skjedd noe. Hun har hittil ikke vært ute en eneste natt. Ser ikke poenget med det, siden jeg gjerne slipper henne ut i 5-tida på morgenen hvis hun vil det. Katter er jo skumringsdyr, ikke rene nattedyr. Det er jo på morgenkvisten det er smådyr ute som kan jaktes på. Jeg vil heller ikke ha henne ute om natta, siden det skjer flere påkjørsler på natta enn på dagtid (og bilene er tross alt den største trusselen mot kattene mine). Og så kan det bli veldig kaldt på vinteren om natta her i Norge.
iss Skrevet 21. mars 2006 #13 Skrevet 21. mars 2006 Min er vel 5-6 år nå. Og han er ute flg. ganger i døgnet: 4 turer a 10 minutter 10 turer og lufter rumpa på plattingen/verandaen max 2 min. 4 turer a 15 min 5 turer a 30 min 1-2 turer a 1-3 timer Ganske pes å ha katt..... :grine2: Ellers er han i "sprekken" når vi åpner døra og snuser ut en 5-6 ganger i døgnet før han legger seg i sofaen igjen. Om somemren er han ute 5-15 timer i strekk.. ← Signerer denne!! Og de sier selv i fra når de skal ut og inn, da banker de på døra.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 21. mars 2006 #14 Skrevet 21. mars 2006 Gode poeng alt over, gjest, men jeg løper fortsatt ikke rundt halve bygda for å finne igjen en pus som for alt jeg vet har sjekka opp nabokatta og sitter og koser seg under en busk (de er kastrerte hannkatter begge to, så jeg har mine tvil, men rarere ting har skjedd ). Han har vært borte i flere dager før, og kommet hjem like hel, så jeg regner med han kan ta vare på seg selv. Og kommer han ikke når jeg roper, da kommer han ikke om jeg leter heller.
Gjest gjest1 Skrevet 22. mars 2006 #15 Skrevet 22. mars 2006 5 min om dagen, hun hater vinteren og gnåler og skriker.
Tjorven Skrevet 22. mars 2006 #16 Skrevet 22. mars 2006 Man bør ikke slippe ut kattunger på egenhånd. Og katter bør iallefall ikke slippes ut før den er kastrert. For er katten kastrert? ← Er det meg du spør eller noen andre? Isåfall kan jeg ikke svare ennå. Vi henter pusen vår på fredag, han skal bli kastrert så fort han er gammel nok. Hvor mye han blir ute får vi se etterhvert, for det er ennå noen mnd til vi skal slippe ham ut.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2006 #17 Skrevet 22. mars 2006 Man bør ikke slippe ut kattunger på egenhånd. ← en katt på 5 mnd er IKKE en kattunge. en jentekatt på 5 mnd. er allerede moden for å bli drektig
Adonia Skrevet 22. mars 2006 #18 Skrevet 22. mars 2006 vår er ute fra vi legger oss til vi står opp som regel. ellers er han litt ute på dagen også, men da blir det korte turer - veldig mye ut og inn :icon_neutral:
Gjest Varg-Menja Skrevet 22. mars 2006 #19 Skrevet 22. mars 2006 en katt på 5 mnd er IKKE en kattunge. en jentekatt på 5 mnd. er allerede moden for å bli drektig ← Nei det er hun ikke. Det er absolutt ikke anbefale at 5 mnd gamle katter blir drektige, dette kan føre til skader for katten både psykisk og fysisk. (Man anbefaler ikke akkurat at mennesker skal bli gravide med en gang vi begynner å menstruere heller...)
Freyja Skrevet 22. mars 2006 #20 Skrevet 22. mars 2006 Jeg har vokst opp med katt som husdyr, og alle kattene jeg har hatt har fått lov til å komme og gå som de vil. Den eneste katten jeg har mistet, var en hannkattunge. Han ble påkjørt da han var 4 mnd... Men det er i alle fall ingen katter som har gått ut og ikke kommet tilbake, selv som kattunger, så tviler på at de har SÅ dårlig retningssans. Dessuten pleier vel ikke dyr å gå langt unna hjemmet før de er fullvoksne? Katten jeg har nå, er ca et år gammel. Hun fikk jeg da hun var ca 6 mnd. Jeg ringte dyrlegen på forhånd og forhørte meg om hvor hun var i utviklingen, og fikk beskjed om at hun var fullvoksen. Jeg holdt henne inne de første to ukene, ca, men hun ble så plaget av det at jeg slapp henne ut. Nå er hun ute alt fra en halvtime til et døgn, avhengig av været. Men hun kan også være inne i flere døgn i strekk, hvis det snør/regner/er veldig kaldt/surt. Og hun er en fornøyd katt som maler dagen lang. Katter er jo ikke små barn. De klarer veldig fint å passe på seg selv. Jeg har vært bortreist i flere dager i strekk ved et par anledninger, og da er min kjære hjemme og passer lille Mia (pusekatten). Men så lenge jeg ikke er hjemme, gidder ikke hun være det heller, og er gjerne hjemom en til to ganger (men da også i ti-tolv timer) for å spise og hvile - og det selvom jeg er borte nesten to uker. Når jeg kommer tilbake, er hun på døra i løpet av en time. Jeg bor i utkanten av en by, det er trafikk her, men ikke så mye, og skogen er ikke langt unna. Det er klart jeg er litt bekymret hvis hun har vært veldig lenge borte, men når hun kommer tilbake er hun superfornøyd og gjerne full av isolasjon - så jeg regner med hun er rundt og utforsker omgivelsene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå