Gå til innhold

Blod i urinen

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Oppdaget i dag at katten min tisset blod. Hun har hatt en tendens til å tisse mye inne for tiden, også drikker hun mye vatn. Ellers virker hun helt som normalt, og hun spiser like mye som før. Men er fryktelig bekymra! Skjønner jo at blod i urinen ikke er normalt. Hun er ca. 4 år gammel. Er så glad i denne katten!

Tenkte å ringe dyrlegen i morgen, men får ikke komt meg ut dit før enn på mandag, siden jeg er alene her hele uken, uten noe mulighet til å komme meg ut. Noen som aner hva dette kan vere? tenker litt på urinveisinfeksjon. Har ikke sett noe blod i urinen tidligere.

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Bikkja min hadde samme symptomer, da var det livmorbetennelse

Gjest Gjest
Skrevet

Ser nå at hun også går stivt med bakbeina, vet dette kan vere tegn på urinveisinfeksjon hos hest, men kan jo hende det er livmorsbetennelse også. Hun slikker seg også en del der bak!

Hvordan vart hunden din behandlet?

Skrevet

Du er bare nødt til å få henne til veterinæren. Kjenner du ikke noen som kan ta henne til veterinæren for deg?

Gjest Gjest
Skrevet

Jo, det kan hende jeg kjenner noen som kan kjøre meg ut! Er så redd jeg når! Men jeg kan nesten ikke få henne ut i kveld.

Gjest gjest1
Skrevet
Jo, det kan hende jeg kjenner noen som kan kjøre meg ut! Er så redd jeg når! Men jeg kan nesten ikke få henne ut i kveld.

Er det ikke nødvakt hos dyrlegen? Jeg ville ikke ventet med dette...

Gjest Gjest
Skrevet

Vet ikke, hun bor langt uti skaugen! Jeg kan ikke komme meg ut dit i kveld, vet ikke om jeg bør ringe og høre om hun kan komme hit da? Søren at alltid slikt skal skje når jeg er her alene hele uken!

Gjest Gjest
Skrevet
:) Takk for svar alle sammen! Prøvde å ringe henne nå, det var opptatt. Men skal ringe igjen snart!
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg fikk bare telefonsvarer, om jeg trengte nørdhjelp skulle jeg ringe til Ålesunds smådyrsklinikk. Den ligger to timer unna her da. Men jeg kan jo ringe og høre om have de sier om dette.

Skrevet

hei. Du bør selvfølgelig ta henne med til dyrlegen, MEN det kan være noe så enkelt som at du bruker feil kattemat.

Katten vår hadde samme problemet for noen år siden, og det er en hannkatt(så betennelse i livmorhalsen etc er utelukket). Vi fikk tips om at enkelte typer tørrfor kan skape krystalldannelser i urinen som igjen fører til blod i urinen. Jeg kasta rema-kattematen og kjøpte vanlig anerkjent merke i matbutikken og da ble han bra med en gang! så du kan jo prøve det i mellomtida og se om det funker!

Gjest Gjest
Skrevet

Idioten jeg ringte til sa jeg måtte ringe til hun her, mens telefonsvareren hennes sa jeg måtte ringe til de! Jeg kommer ikke til å sove i natt!

Gjest Gjest
Skrevet
hei. Du bør selvfølgelig ta henne med til dyrlegen, MEN det kan være noe så enkelt som at du bruker feil kattemat.

Katten vår hadde samme problemet for noen år siden, og det er en hannkatt(så betennelse i livmorhalsen etc er utelukket). Vi fikk tips om at enkelte typer tørrfor kan skape krystalldannelser i urinen som igjen fører til blod i urinen. Jeg kasta rema-kattematen og kjøpte vanlig anerkjent merke i matbutikken og da ble han bra med en gang! så du kan jo prøve det i mellomtida og se om det funker!

Vi bruker tørrfor kjøpt på matbutikk nå ja, så kan jo håpe på at det er det! Men er bare det at det nesten virker som at hun har vondt i bakbeina og at hun slikker seg så mye der bake, og har drukket og tisset mye inne.

Gjest Gjest
Skrevet

Er hjemme fra skolen nå og skal ringe ut til dyrlegen for å høre hva hun har å si. Såg at når katten min tisset i snøven i dag, var der ikke blod. Men hun går stivt med bakbeina og hun er slik som hun var en gang vi måtte ha henne til operasjon. Hun maler hele tiden, og skal kose og slikke hånden min. Ikke like mye som hun var da, men hun er litt som da.

Skrevet

Blod kan være alt fra urinveisinfeksjon, urinstein, kreft, indre blødninger osv.

Håper pusen din blir frisk snart. God bedring til pelsdotten og lykke til hos dyrlegen.

Gjest Gjest
Skrevet
Er hjemme fra skolen nå og skal ringe ut til dyrlegen for å høre hva hun har å si. Såg at når katten min tisset i snøven i dag, var der ikke blod. Men hun går stivt med bakbeina og hun er slik som hun var en gang vi måtte ha henne til operasjon. Hun maler hele tiden, og skal kose og slikke hånden min. Ikke like mye som hun var da, men hun er litt som da.

Lykke til. Skal krysse fingrene for at alt går bra. Jevnt over høres det ikke ut som katten din har det spesielt bra, men forhåpentligvis er det bare en liten filleting det er snakk om.

Du gjør rett i å kontakte dyrlegen(de utfører også hjemmebesøk). Vi kan sitte her og synse til krampa tar oss, men når alt kommer til alt er det kun en kvalifisert dyrlege som kan stille en ordentlig diagnose.

Gjest Gjest
Skrevet

Det høres ut som en urinveisinfeksjon.

Det er ufarlig så lenge man får dyret raskt til veterinær og de får behandling.

Lykke til.

Gjest Gjest
Skrevet

Skal til dyrlege om ett par timer :) Hun tror det er utrinveisinfeksjon, så får satse på at det ikke er noe mer alvorlig enn det. Selvom det gjør vondt det også. Takk for svar og lykke hilsner alle sammen! :)

Gjest Gjest
Skrevet

ja, kattemat med høyt mineralinnhold kan føre til krystaller i urinveien. Men det er ikke nødvendigvis slik at krystallene forsvinner av seg selv, ved å bytte for! Dannsynligvis oppdaget du symptomene tidlig nok, men for de fleste katter som får dette er det nøsvnedig med operasjon. Tilstanden er ekstrem smertefull, og er også dødelig. Så, vær så snill ikke gi råd om at det ikke er nødvendig å dra til veterinær!

Det er først og fremst kastrerte hannkatter som er utsatt for dette, urinrøret til hannkattene er jo smalere. men også hunnkatter kan få stein i urinveiene og jeg kjenner noen som måtte avlive hunnkatten sin pga det ikke hjalp med operasjon.

Når det er sagt så er ikke faren for denne tilstanden et argument mot kastrering. det er nemlig veldig enkelt å forebygge:

-pass på at katten drikker nok. Ha alltid friskt vann stående framme

-gi kun kvalitetsfor med lavt mineralinnhold

-begrens forbruket av fisk. Fisk er uansett ikke fullkostmat til katter, men skal kun gis som kos

-forhindre at katten blir overvektig

Vi bruker tørrfor kjøpt på matbutikk nå ja, så kan jo håpe på at det er det! Men er bare det at det nesten virker som at hun har vondt i bakbeina og at hun slikker seg så mye der bake, og har drukket og tisset mye inne.

Håper du har fått tak i en veterinær nå! Husk også på at hvis du ikke får tak i en veterinær i ditt distrikt, kan du alltid ringe en veterinær i et anent distrikt for muligens få veiledn via telefon. Men en telefonsamtale kan ikke erstatte en konsultasjon av katten på veterinærkontoret. men hvis man ikke har noen andre alternativer kan det være en hjelp på vei å få noen midlertidige råd fra en veterinær. :)

Og så anbefaler jeg deg uansett til å skifte for. Kjøp for i dyrebutikk elelr hos veterinær. Pass særlig på at magnesiuminnholdet er lavt, det bør ikke overstige 1 mg pr 100 gram. Hvis katten er disponert for urinstein, kan du kjøpe Hills c/d spesialfor med ekstra lavt magnesiuminnhold. Dette foret selges hps veterinær.

Nå håper jeg det har gått bra med katten din da. :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...