Gå til innhold

Badet vårt


Lula

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å pusse opp badet. Jeg vet selvsagt at det er grisedyrt, men det må jo gjøres. Saken er den at vi ikke kommer til å bo i leiligheten i all evighet, og vil derfor forsøke å gjøre det så billig som mulig (uten å fire på våtromskrav og den slags selvsagt).

Vi ønsker en enkel og moderne stil, men kommer ikke til å kjøpe det interiøret vi har aller mest lyst på. For det er DYRT, og da "sparer" vi heller det til vi forhåpentligvis kjøper et større sted om noen få år :-)

Jeg vet at det ikke er lett å få ned prisen på oppussing av bad, men kanskje noen av dere som har gjort dette har tips om hvordan vi får pusset opp badet uten å betale 100-tusenvis av kroner for det????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Zalomine

IKEA?

Der får man jo ofte "brukbare innredninger" til "brukbare priser".

Eller har jeg lite med forslag, vi flytta inn i (leid) leilighet i sommer, og den var stort sett nyopppussa, med mye fra nettopp IKEA, så jeg har ikke tenkt på opp-pussing i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Våtromstapet/belegg istedet for fliser. Finnes mye pent nå, selv om fliser er aller finest. IKEA har vel en del billige baderomsinnredninger.

Men du må nok regne med at det går noen tusenlapper uansett hvor billig du vil gjøre det.. Badet og kjøkkenet er vel de to dyreste rommene å pusse opp, og det er ikke uvanlig at folk bruker 150 000 på hvert av de rommene under en slik oppussing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gjort badet billig.

Innredningen er fra IKEA og de har faktisk ganske godt utvalg hvis man ikke er FOR kresen.

Den største utgiften deres blir vel rørlegger, elektriker og evt. murer. Kommer an på hvor mye dere skal gjøre. Men hent inn tilbud. Det varierer veldig.

Fliser kan dere legge selv. Det er ikke vanskelig hvis gulvet er rett (hvis dere har behov for nytt gulv på badet da). Billige fliser får dere stort sett over alt. Se etter tilbud, det lønner seg absolutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle pusset opp badet har jeg hatt noen krav:

*varmekabler i golvet

*dusjhjørne (slipper alt skitten som samler seg bak et dusjkabinett)

*skapplass(masse! Foretrekker skap framfor hyller pga mindre støv)

*lyse, nøytrale farver(så man ikke blir lei om ett år, gjør heller litt sprell med bilder, handduker, tannbørsteholdere ol)

Gjerne hele badet flislagt, men viktigst er golvet og dusjhjørnet. Resten kan ha tapet, da det ikke kommer vann der.

Vi har tapet på veggene på badet, og det var en lite lekker farge der når vi flyttet inn. Ved å male veggene, ble badet som nytt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine

Vi har jo faktsik fliser på hele bafet, og dusjhjørne, samt varmekabler i gulvet... eneste jeg savner, det er SKAP! (Det savner jeg i hele leiligheta, så når bare økonomien tillater det (antakelig i april?) så skal det komme noe mer skap/hyller/skuffer på soverommet. Oppbevaringsmuligheter er et must!

Men nå har jeg kommet langt vekk fra trådens tema... Sorry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våtromstapet/belegg istedet for fliser. Finnes mye pent nå, selv om fliser er aller finest.  

Vi har våtromstapet. Skulle liksom bli billigere enn fliser, men dengang ei! Tapeten er DYR og vanskelig å legge. Man må også bruke en kjemisk sveis i alle skjøter for å få det tett. Men det verste er at det blir "hull" i tapeten hvis man skulle komme borti den med f.eks et skaphjørne eller en kleshenger.

Tapeten vår var av de dyreste (og peneste) og vi forventet at den skulle holde noen år. Hadde vi lagt i et par tusen ekstra, så hadde vi hatt fliser.

Men våtromsplater er både holdbare og ikke FRYKTELIG dyre. Var med og pusset opp et bad for litt siden og det ble brukt slike plater. Flotte farger og veldig delikat. Anbefales!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedetfor våtromstapet kan en også bruke glassfiberstrie og så male den med maling som er tilpasset våtrom. Da slipper du også dette med sveising av skjøter.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte ny innredning. Det var noen dritstygge 70-tallsfliser på veggene - de malte vi med maling til den slags bruk. Gulvet lot vi være. Taket malte vi også. Det ble pent og greit nok. Vi skal slett ikke bo her i årevis - derfor holdt dette massevis. Vi betalte litt over 10000,- for innredningen - og så kom maling i tillegg.

Når det gjelder varmekabler og sånn, så er det jo slik at mange av oss bor i gamle blokker som ble bygget før det var noe som het membran og varmekabler. Og så vil vi gjøre dette selv. Men å gjøre dette i en blokk, er meningsløst. Det eneste fornuftige er at hele blokken setter i gang med arbeidet. Soilrør skal skiftes etter 60 år. Hvor gammel er din blokk? Hvis den er bygget for mange år siden - kanskje det ligger planer om å bytte ut dette - og da er hele arbeidet ditt forgjeves. Det er meningsløst å bryte opp en badegulv og legge varmekabler uten å legge membran - tror ikke de gjør dette en gang. For nå er det påbudt. Og for å legge dette, må du også regne med å påkoste taket til de som bor under deg.

Derfor koster det usannsynlig og urimelig mye å gjøre dette på egen hånd - om man bor i blokk. 100.000,- må du faktisk regne med. For er det et seriøst firma, setter de ikke tilbake dårlige doer fx - det må du kjøpe. Ellers garanterer de ikke noe. Gjør det billig og greit og levelig, og bruk heller penger når du bor der du vil investere en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen :-)

Vi har omtrent samme krav til badet vårt som Chica beskriver.

Våtromstapet eller veggplater er ikke aktuelt.

Vi får vel bare hente inn noen tilbud, ja :-)

Badreomsinnredning fra IKEA er ikke så dumt. Synes de har mye OK. Og siden vi ikka skal bygge drømmebadet denne gangen er det helt fint.

Tenke, tenke.....Kanskje det er billigere med både baderomsinnredning, fliser og annet utstyr i Sverige. Vi reiser nok dit på nyåret for å besøke familie, uansett så det er muligens en ide...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går også m planer om å pusse opp badet. D er ikke stort, så vi kommer til å fjerne badekaret til fordel for mer skap/hylleplass og hjørne dusjkabinett el. en løsning med en murvegg i hjørnet. Stusser eg. litt på hva dere mener når dere snakker om dusjkabinett ELLER dusjhjørne (oppussing og praktisk tenkning er hverken min manns el. min sterke side, så dere må unnskylde hvis jeg spør dumt....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et dusjkabinett er en løs enhet som man monterer på badet. Det har både gulv og vegger (for å si det sånn), og kan følgelig monteres på bad som ikke har membran. Hvis du feks ikke skal pusse opp badet ditt fullstendig, men ønsker en løsning som sikrer deg bedre mot vannskader og råte.

I et dusjhjørne monteres dusjveggene direkte på gulv og vegger. Dette innebærer selvsagt at du må ha skikkelig membran, siden du dusjer "rett på gulvet".

Jeg synes ikke at dusjkabinett er noe særlig fint, men selvsagt praktisk dersom man ikke har et bad etter våtromsstandard. Vi har kabinett på hytta :-)

Når vi pusser opp badet kommer vi til å hive ut badekaret for å få mere plass. Da blir det dusjohjørne i stedet. Enten er ferdig løsning, eller så bygger vi selv med glassbyggesten. Men det kommer jo HELT an på prisen da :o

Tror jeg får sette opp et budsjett en av de nærmeste dagene, ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Minnie Emmerdale
Enten er ferdig løsning, eller så bygger vi selv med glassbyggesten.  nærmeste dagene, ja

Jeg fikk bygget dusjen min i glassbyggerstein og det ble utrolig lekkert, jeg elsker den dusjen.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det var oppklarende, Lula! Hvis vi velger dusjhjørne må altså hele det flislagte gulvet brytes opp. Glassbyggesten var nemlig det vi så for oss, ja. Da kan vi selvfølgelig samtidig legge varmekabler, men jeg skjønner jo at dette blir en mye dyrere løsning enn om vi setter et dusjkabinett i hjørnet og beholder vårt flislagte badegulv som det er....

Hmmmmm......!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men ved å bygge dusjhjørne slipper du samtidig drittjobben med å vaske mellom dusjkabinettet og veggen - der samler det seg nemlig masse dritt :x

"bill.mrk: slangemenneske med vaskefille søkes til bad på 3kvm med dusjkabinett"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi holder på å pusse opp badet vårt nå vi....Det er innredning fra IKEA - vi sparte ca 20 000 kroner på det - grått belegg på gulvet (orange 70 talls belegg er det som er der nå....grøss) - dusjhjørne med hvite fliser på veggene bak, panel som er hvitlakkert på resten av veggene der det ikke kommer vann, et lite vindu (det var det ikke der fra før), og ny hvitmaling i taket.....Alt i alt kom vi vel på omtrent 10 000 kroner inkl innredning, men da har vi sveisa gulvbelegg og lagt fliser selv. Det syntes vi ikke var så ille selv om badet er på voldsommen 4 kvadratmeter.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...