Gå til innhold

Noen her med Sjøgrens syndrom?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er livet ditt? Jobber du? Jeg har nettopp fått diagnosen og leser og krisemaksimerer, så hører gjerne fra andre med faktisk erfaring 🌻

Mitt verste symptom er at jeg er så ekstremt trøtt, det kommer bare kastet på meg og jeg ser ingen sammenheng i verken kosthold eller trening eller søvn ellers. Og selvsagt vonde ledd, mageproblemer, tørr munn og tørre, vonde øyne. 

Anonymkode: 2e9c1...129

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan er livet ditt? Jobber du? Jeg har nettopp fått diagnosen og leser og krisemaksimerer, så hører gjerne fra andre med faktisk erfaring 🌻

Mitt verste symptom er at jeg er så ekstremt trøtt, det kommer bare kastet på meg og jeg ser ingen sammenheng i verken kosthold eller trening eller søvn ellers. Og selvsagt vonde ledd, mageproblemer, tørr munn og tørre, vonde øyne. 

Øyne får du øyedråper til å dryppe med, hyppig, så slipper du de plagene. (Blå resept). 
Trøtthet er en gjenganger, hvil når du kan og hvil før du blir for trett. 
Magen må du forske ut selv, for å finne ut om mat gjør ting verre eller bedre for din kropp. 
Når disse tingene er på plass, blir og smertene i ledd og muskulatur bedre. 
Sykdommens plager er ofte individuelle. Se og på seriøsiteten til det du leser. 

Anonymkode: 8cd38...bfd

AnonymBruker
Skrevet

Mormoren min har hatt det i mange år, nesten så lenge jeg kan huske. Hun bruker øyedråper og blir tørr i munnen, så hun har alltid med vann når hun skal noen steder. I perioder blir hun trøtt og sliten, men det har vært lite av det, egentlig. Hun er 76 og veldig sprek ellers, går mye tur og på fjellet, styrer i hageb, lager mye mat, bakst og kaker i tillegg til å styre i heimen, så hun har bra med overskudd. Jeg har ikke mye kunnskap om sykdommen, men håper det hjelper en smule å høre at man kan leve fint med det 😊

Anonymkode: ba84e...8e3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Øyne får du øyedråper til å dryppe med, hyppig, så slipper du de plagene. (Blå resept). 
Trøtthet er en gjenganger, hvil når du kan og hvil før du blir for trett. 
Magen må du forske ut selv, for å finne ut om mat gjør ting verre eller bedre for din kropp. 
Når disse tingene er på plass, blir og smertene i ledd og muskulatur bedre. 
Sykdommens plager er ofte individuelle. Se og på seriøsiteten til det du leser. 

Høres ikke ut som du har det selv? Jeg synes ikke de øyedråpene på blå resept hjelper det grann. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mormoren min har hatt det i mange år, nesten så lenge jeg kan huske. Hun bruker øyedråper og blir tørr i munnen, så hun har alltid med vann når hun skal noen steder. I perioder blir hun trøtt og sliten, men det har vært lite av det, egentlig. Hun er 76 og veldig sprek ellers, går mye tur og på fjellet, styrer i hageb, lager mye mat, bakst og kaker i tillegg til å styre i heimen, så hun har bra med overskudd. Jeg har ikke mye kunnskap om sykdommen, men håper det hjelper en smule å høre at man kan leve fint med det 😊

Anonymkode: ba84e...8e3

Ja, det hjalp faktisk veldig. Takk! 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan bli gammel med Sjøgrens. Min mor er 88 år. Hun har et godt liv, selv om hun innimellom føler seg dårlig. De dårlige periodene går over. Hun har lært seg å leve med dem. Ta det rolig når du er utslått, ikke press deg selv. Da går det raskere over. 

Anonymkode: 32c96...8d3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Høres ikke ut som du har det selv? Jeg synes ikke de øyedråpene på blå resept hjelper det grann. 

Ja, det hjalp faktisk veldig. Takk! 

Da ber du fastlegen eller spesialisten om en resept på en annen type øyedråper. Der finnes mellom fem og til ulike øyedråper på blå resept. Du må finne de som passer deg best, og du må dryppe hyppig nok til at du ikke er tørr, ellers skader du øyet. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...