AnonymBruker Skrevet 8. juli 2025 #1 Skrevet 8. juli 2025 Og jeg er på ferie. Det er legen min også. What to do? Etter mye om og men valgte jeg å ta brystløft for 6 uker siden (ønsker ikke dømmende kommentarer, kun råd ang operasjonssår). Jeg er fornøyd, og følt at alt har gått fint. Det siste stinget datt av for ca 1 uke siden, etter å ha sittet muligens litt for lenge. Har dratt på ferie og ant fred og ingen fare. Oppdaget i går at såret etter stinget ikke har villet gro. Det var jo så lite, så vasket med pyrisept og lot det lufte seg i natt under kompresser. Vanligvis bruker jeg Micropore silikontape, men tenkte det trengte luft. Nå fikk jeg plutselig en stikkende følelse akkurat i det området Såret etter stinget har blitt større. Akkurat som at den stikkende følelsen betyr at såret åpner seg og blir større. Ikke så mye væske, og er såpass lite at jeg ikke kan lukte noe av det. Jeg er i utlandet. Har tapet det igjen nå, men lurer egentlig på om det er best å stripse så det også får litt luft? Eller hva gjør man når operasjonssår åpner seg? Prøvd å google meg ihjel, men finner lite info. Anonymkode: e66de...16d
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2025 #2 Skrevet 8. juli 2025 Du ringer stedet du ble operert, ingen av oss vet hva det er sydd med eller hvordan det skal se ut. Sår skal ikke ha luft, sår lukkes bedre i tett miljø. Hvis det ikke er puss så dekker du med strips og tett bandasje, og lar såret være i fred frem til helsepersonell ser på det. Er det puss i spret bør du tilses av lege. Anonymkode: c6210...4d3 1
Million Skrevet 8. juli 2025 #3 Skrevet 8. juli 2025 En venninne av meg hadde operert ene brystet pga brystkreft, og reiste på ferie til Frankrike noen uker etterpå. En morgen på hotellet oppdaget hun i speilet på badet at såret hadde åpnet seg, og det piplet verk ut av det. Hun kontaktet reiseforsikringsselskapet, og fikk råd om hvilken lege hun skulle kontakte, hvilket sykehus. De snakket engelsk der, men litt gebrokkent med fransk aksent, men nok til gjensidig forståelse. Kontakt reiseforsikringsselskapet ditt og be om råd om hvor du skal gå, hvilket sykehus/lege. Ta med dokumentasjon på reiseforsikringen din.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2025 #4 Skrevet 8. juli 2025 Er jo leger der du er og? Ville dratt til legen. Anonymkode: 0c0f8...350
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2025 #5 Skrevet 8. juli 2025 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Og jeg er på ferie. Det er legen min også. What to do? Etter mye om og men valgte jeg å ta brystløft for 6 uker siden (ønsker ikke dømmende kommentarer, kun råd ang operasjonssår). Jeg er fornøyd, og følt at alt har gått fint. Det siste stinget datt av for ca 1 uke siden, etter å ha sittet muligens litt for lenge. Har dratt på ferie og ant fred og ingen fare. Oppdaget i går at såret etter stinget ikke har villet gro. Det var jo så lite, så vasket med pyrisept og lot det lufte seg i natt under kompresser. Vanligvis bruker jeg Micropore silikontape, men tenkte det trengte luft. Nå fikk jeg plutselig en stikkende følelse akkurat i det området Såret etter stinget har blitt større. Akkurat som at den stikkende følelsen betyr at såret åpner seg og blir større. Ikke så mye væske, og er såpass lite at jeg ikke kan lukte noe av det. Jeg er i utlandet. Har tapet det igjen nå, men lurer egentlig på om det er best å stripse så det også får litt luft? Eller hva gjør man når operasjonssår åpner seg? Prøvd å google meg ihjel, men finner lite info. Anonymkode: e66de...16d Reiseforsikring har du det? Da ringer du selskapet og blir satt over til deres sos/Falk avdeling og får en medisinsk faglig vurdering. Merkelig at folk tyr til Facebook og kg når de har forsikringer og trenger hjelp med helsespørsmål. Dette ser vi jo igjen og igjen hele året. Tørre sår skal behandles tørt, våte sår vått. Så Pyrisepten din har nok gjort vondt verre. Anonymkode: 98ac6...744
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2025 #6 Skrevet 8. juli 2025 Opplevde det samme emd keisersnitt såret. Stripset det igjen og det gikk helt fint. Men hadde jeg vært i utlandet med uvante bakterier hadde jeg fått legen til å se på det for å kanskje få en salve til å ta på eller noe. Anonymkode: 14c69...cb3
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2025 #7 Skrevet 8. juli 2025 Jeg slet med det samme. Unngå fysisk aktivitet. Ikke ha teip på såret. Teip rundt og ha bandasje over. Ha kompress bh på slik at du får minst mulig bevegelse i huden. Ta kontakt med sykehuset. Jeg tok bildet og sendte til sykepleier. Anonymkode: df9a8...20f
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2025 #8 Skrevet 8. juli 2025 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Opplevde det samme emd keisersnitt såret. Stripset det igjen og det gikk helt fint. Men hadde jeg vært i utlandet med uvante bakterier hadde jeg fått legen til å se på det for å kanskje få en salve til å ta på eller noe. Anonymkode: 14c69...cb3 Og dette - sårsalve. Anonymkode: df9a8...20f
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2025 #9 Skrevet 8. juli 2025 TS her. Tusen takk for gode råd. Er egentlig en «dette klarer jeg å fikse selv» person og drar bare til legen når det kniper. Derfor googling og KG. Men får vel bare innse at jeg ikke er helsepersonell. Har lett etter strips i alle apotek i nærheten uten hell… Tenker jeg ser det over natten. Har jo vasket såret med pyrisept og tapet over tidligere i dag. Er det ikke tegn til bedring i morgen, så ringer jeg forsikringsselskapet i morgen og ordner meg legetime. Takk igjen for gode råd, og for at dere har fått meg til å innse at jeg mest sannsynlig bør dra til legen. Anonymkode: e66de...16d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå