Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min datt å slo seg og fikk kutt i ansiktet på søndag, måtte da sy 4 sting. Han har fortsatt bandasje/plaster på, sånn Mepore. Vi fikk veldig dårlig informasjon på legevakten og vet derfor ikke hvor lenge han skal ha den bandasjen på, skal vi bytte den og når kan han dusje/få vann på bandasjen igjen? Står så mye forskjellig på Google😣 Snakket med legekontoret men hun sa noe helt annet enn alle andre😅 Noen som vet? Han er jo i bhg så er jo fint om vi kan vaske håret hans snart😅

Anonymkode: 82900...c05

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å passe på å ikke få såpe i såret så går det fint å dusje 

Anonymkode: 5c339...36e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å dusje, ta av bandasjen og dette på ny når huden er tørr.

Anonymkode: ff97a...3d7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er bare å passe på å ikke få såpe i såret så går det fint å dusje 

Hvorfor ikke såpe? Jeg hadde en stor operasjon før jul f.eks, og fikk beskjed om at jeg ikke trengte å rense med noe annet enn såpe og vann. Måtte vente ca en uke før dusj da. Sårene mine var nok større enn det det er snakk om her, så det går muligens bra å dusje tidligere. Men såpe og vann var altså anbefalt fra kirurgen min. Har alltid fått det rådet etter op. 

Anonymkode: 1a3d0...842

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ventet 2-3 dager. 

Anonymkode: 86192...fdb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Sønnen min datt å slo seg og fikk kutt i ansiktet på søndag, måtte da sy 4 sting. Han har fortsatt bandasje/plaster på, sånn Mepore. Vi fikk veldig dårlig informasjon på legevakten og vet derfor ikke hvor lenge han skal ha den bandasjen på, skal vi bytte den og når kan han dusje/få vann på bandasjen igjen? Står så mye forskjellig på Google😣 Snakket med legekontoret men hun sa noe helt annet enn alle andre😅 Noen som vet? Han er jo i bhg så er jo fint om vi kan vaske håret hans snart😅

Altså, hadde du spurt når han kan dusje så hadde du fått svar, så er du usikker ringer du og spør.

Anonymkode: e30c7...069

Skrevet (endret)

Jeg fikk beskjed om å vente minst tre dager før dusjing da jeg opererte. Jeg bet tenna sammen og ventet i fem (holdt meg bare hjemme da, så ingen ble plaget av det).

Men om dere vil dusje han, så finnes det vanntette plasterbandasjer på apoteket. Kjøp et par stk, og bruk de over såret mens han dusjes. Så tar dere av dusjbandasjen og setter på en tørr og luftig en etter at huden er tørr. Det er greit å ta av den vanntette etter dusjingen, fordi sår som gror ikke bør stenges inne bak tett plast for lenge. En kort dusj er greit.

Sånne som denne finnes i mange størrelser

Endret av Million
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Altså, hadde du spurt når han kan dusje så hadde du fått svar, så er du usikker ringer du og spør.

Anonymkode: e30c7...069

Hun som satt på legekontoret sa at han ikke skulle dusje før etter stingene er fjernet etter 10 dager, men alle andre sier 2-3 dager 😅 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun som satt på legekontoret sa at han ikke skulle dusje før etter stingene er fjernet etter 10 dager, men alle andre sier 2-3 dager 😅 

Synes det høres veldig merkelig ut. Ville ringt på nytt, bare for å være sikker. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Dekke med vanntett bandasje og dusj i vei. 

Anonymkode: 42248...984

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kommer sikkert an på hvor mange sting. Men som andre sier, ring ned og hør med legen. Det er jo enkelt å bare vaske seg med klut, det gjorde jeg. 

Anonymkode: 86192...fdb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvitt plaster på, dusj/vask håret tørk, ta av plasteret og pass på at stingene ikke følger med når du drar fuktig/vått plaster av. 
La såret lufttørke, eventuelt bruk sterilt saltvann og la det renne over uten å berøre med noe som helst. Du kan holde en bomulspads under for å fange opp det som renner. La det lufttørke og nytt plaster på. 
Har du ikke fysiologisk saltvann, så koker du opp vann. Lar det koke i en rein kjele så det foss koker. Heller litt på en kald og ren tallerken, og bruker dette istedenfor fysiologisk saltvann. 
Fingre skal ikke opp i stingene. Pyrisept og annet skal ikke brukes. Heller ikke salver. 

Anonymkode: d8cf5...6bd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor ikke såpe? Jeg hadde en stor operasjon før jul f.eks, og fikk beskjed om at jeg ikke trengte å rense med noe annet enn såpe og vann. Måtte vente ca en uke før dusj da. Sårene mine var nok større enn det det er snakk om her, så det går muligens bra å dusje tidligere. Men såpe og vann var altså anbefalt fra kirurgen min. Har alltid fått det rådet etter op. 

Man kan jo vaske seg med såpe men prøv å unngå å få det i såret

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tull. Vi dusjer med store operasjonssår på dag 2 eller dag 3. Da med tape som beskrevet i mitt svar over. 
Når sting er tatt, 

Anonymkode: d8cf5...6bd

AnonymBruker
Skrevet

Dusj med plaster på, ta det av og bytt til nytt etter dusj uten å ta på såret. Null stress etter et par dager, fikk beskjed om det samme etter operasjon også.

Anonymkode: 08861...fbf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Man kan jo vaske seg med såpe men prøv å unngå å få det i såret

Ikke noe problem å få såpe på stingene. Det er rensende og anbefalt av kirurger som den beste rensemetoden. Man må bare passe på å skylle, og tørke stingene/plasteret godt etter dusj. Såret er jo ikke åpent sånnsett siden det er sydd igjen, så det tåler litt såpevann.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor spurte du ikke legen?

Anonymkode: 3fa5b...6a3

Skrevet

Jeg fikk sydd noen sting for 2 uker siden etter en liten operasjon. Jeg dusjet samme dag og det gikk helt fint. Jeg dekket ikke til såret, da det ligger litt vanskelig til. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...