Gå til innhold

Til dere som har eller har hatt hormonspiral

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har satt inn hormonspiral idag. Tålte p-piller dårlig etter at jeg fikk datteren min for 2 år siden.

Har nettopp lest pakningsvedlegget til spiralen, ble litt skremt jeg, sto at man kunne få betennelse i hjertet og greier :overrasket:

Til dere som har hormonspiral: erfaringer?

Takk :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Har hatt den samme i 7 år nå.kjempefornøyd.ikke mens på 7 år.

mindre pms. herlig.

Hva slags betennelse i hjertet??

Skrevet
Har hatt den samme i 7 år nå.kjempefornøyd.ikke mens på 7 år.

mindre pms. herlig.

Hva slags betennelse i hjertet??

Vet ikke hva slags betennelse, men i sånne pakningsvedlegg "må" man vel skrive verst tenkelige scenarioer. Det betyr forhåpenligvis ikke at det skjer med de fleste av oss...

Gjest Gjest
Skrevet

Har også hatt den samme i mange år og er veldig fornøyd.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg fikk heller ingen informasjon om denne evnt. muligheten for hjertebetennelse i forkant. Ble ganske fortørnet da jeg leste det. Jeg hadde den inne en svært kort periode. Bare negative erfaringer. Men orker ikke ramse opp en gang til. Det er for deprimerende. Men det er jo mange som har positive erfaringer også.

Skrevet

Har min tredje nå - og er superfornøyd.

Ikke hatt noen bivirkninger i det hele tatt (annet enn at jeg har fått vledig mye mindre mensblødninger .. og det var tilsiktet)

Gjest Gjest
Skrevet

er det når du begynner å blø igjen at du skal skifte hormonspiral?

Hvor lenge er vanligt?

Gjest Bodillen
Skrevet

Jeg er kjempefornøyd med hormonspiralen. Ingen mens, og ingen pms :)

Den varer i 5 år, da må den byttes. Hvis du ikke bytter den da, vil du begynne å menstruere igjen.

Skrevet

Jeg er også veldig fornøyd med min som jeg fikk satt inn for 2 1/2 år siden. Har ikke mens i det hele tatt og det er jo bare såååå deilig! Jeg kommer garantert til å sette inn en ny når denne er "brukt opp"! Men jeg mener at jeg hørte at den varer i 6 år.... kan jeg ta så feil!

Jeg hadde noen "bivirkninger" de første 3 mnd i form av kviser.. og da var det ikke så morsomt.. men det er helt borte nå. Så dersom du blir litt plaget med dette i begynnelsen, så kan du trøste deg med at det nok helt sikkert vil gå over etter en stund.

Skrevet

Hvor lenge hadde dere blødninger etter dere satt den inn?

Skrevet (endret)

Er den smertefull og sette inn. Leker litt med tanken på spiral, men jeg har ikke født, og er redd for at det skal være forferdelig vondt.

Endret av Milah
Skrevet

Jeg er ikke sikker meg jeg tror du må ha født for å få satt inn spiral. Jeg synes ikke det var vondt i hele tatt å sette den inn. Faktisk værre å ta den ut igjen.. men ikke smertefullt det heller. Bare ekkelt liksom.

Jeg hadde litt blødning rett etter jeg hadde satt den inn, i kanskje 2-3 dager. Så hadde jeg bittelitt mens i normal syklus 2 ganger, altså 2 mnd. før den forsvant helt.

Tro meg.. den savner jeg ikke!!

Gjest Lompa i.i.
Skrevet

Hæ? Hjertebetennelse? Er det bare av hormonspiral eller?

Har selv vanlig spiral og er så langt fornøyd. Man MÅ visst ikke ha født for å få satt inn spiral. Selv syntes jeg ikke det var vondt, men har hørt om andre som synes det var det jævligste de har opplevd. (Noe jeg tillater meg å betvile, ettersom de samme jentene faktisk hadde født)

Skrevet

Hjertebetennelse har ikke jeg hørt noe om heller. Har hatt hormonspiral (levonova) i 41/2 år nå og er veldig fornøyd! Nesten ikke mens. PMS har jeg fremdeles iflg de jeg bor sammen med.

Oj, jeg må vel bytte den snart.

Skrevet

Jeg vurderer også å få lagt inn hormonspiral. Jeg har kopper spiral og har veldig lyst til å prøve hormonspiral, men er redd for hormoner og at jeg kan bli påvirket av dem. Høres heller ikke særlig fristende ut å få kviser heller, etter å ha slitt meg igjennom en Rouccetan kur.

Men når det er sagt. Jeg har mensen i 7-8 dager, kraftig blødning og mye smerte. Jeg har til og med vondt under eggløsning.

Skrevet

Hormonene er bare lokalt i livmoren din med en hormonspiral. Du merker det garantert ikke! Har selv prøvd vanlige og mini-piller og ble kjempedårlig, men hormonspiralen er helt ok! Kviser har jeg uansett.. tror ikke det blir værre med hormonspiralen.

Skrevet

Jeg har prøvd 2 ganger, orker ikke å ramse opp alt :tristbla:

Vondt, ustoppelige blødninger og masse annet dill. Fikk heldigvis pengene igjen, siden jeg ikke tålte den.

Dessuten liker jeg ikke måten den funker på

Uff... forferdelige greier!

Skrevet (endret)

Eneste prevensjonsmiddel jeg har vært 100% fornøyd med. Tålte ikke p-piller, ble gravid med kobberspiral, syns det var styrete med kondom.

I prinsippet syns jeg imidlertid man skal være skeptisk til hormonelle prevensjonsmidler. Jeg hadde nok ikke valgt hormonspiral uten at det var andre hensyn enn prevensjonsbehov som spilte inn - for meg var det et alternativ til å fjerne livmoren pga. smertefulle muskelknuter. Nå er jeg både smertefri og har god prevensjon.

Noen syns det er veldig vondt å sette inn spiralen, tror det kommer mye an på håndlaget til legen. Det kan være lurt å forberede seg med å ta smertestillende, elelr gå til en gynekolog du vet har god erfaring. Min lege var superflink og jeg kjente nesten ingen ting, selv uten smertestillende. Har heller ikke hatt bivirkninger å snakke om.

Endret av hera
Gjest #Spidergirl#
Skrevet

Eg har ikkje født men har hormonspiral pga at eg hadde så store problem med mensen og har hovne bein så eg kan ikkje ha andre prevansjonsmiddel. Det var masse styr og sette den inn i og med at eg ikkje hadde født. Den løsna blant anna,sånn at eg måtte få ny men no har eg hatt den i eit år. Eg er kjempe fornøyd! Ingen mens :):klappe:

Skrevet

Er nok veldig forskjellige meninger om hvorvidt det er vondt eller ikke å sette den inn. Jeg prøvde hormonspiral for noen år siden, og syns det var helt jævlig å sette den inn :tristbla: Men, har venninner som ikke merket noe særlig. Tok den ut etter relativt kort tid da jeg ikke tålte den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...