frøkna Skrevet 8. juli #21 Skrevet 8. juli Jeg kan forstå situasjonen din. Og jeg kan også forstå at det kan bli sånn for det er jo så mange andre ting man gjerne vil bruke penger på når man er ung. Enten om man får barn tidlig eller ønsker å reise og oppleve. Alle jeg møter antar at jeg og samboer eier leiligheten vår sammen. Sannheten er at det har ikke han økonomi til. Jeg eier den alene og han betaler leie til meg. Jeg retter ikke på folk når de antar dette. 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli #22 Skrevet 8. juli Viktig hva andre folk tenker å synes.(ironi)Skjønner ikke problemet. Anonymkode: 290b3...3f1 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli #23 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Alle vet det nok uansett. Eiendomsinformasjon er offentlig i Norge. Et par klikk i eiendomsregisteret så vet man hvem som eier hva, samt hvor mye de har i tinglyst pant. Jeg sjekker ofte nye kolleger, bare for å snoke. Morsomt å vite i mitt stille sin om de er ærlige og hva de evt holder tilbake av økonomisk rot. Alle utlegg i bolig legges ut i grunnboka for eksempel. Man finner også lett ut hva du har/hadde i billån, om du har startet gjeldsordning den siste tiden, hvilken årsmodell og kilometerstabd du har på bilen, om den er eu-godkjent osv. Man finner også ut om du har autorisasjon som helsepersonell om du påberoper deg det 😉 Utrolig mye gratis tilgjengelig informasjon om folk. Og skattelister såklart, men der legges det jo spor.. Anonymkode: 3bd3f...821 Det er da mye flauere å være en snoker som deg, enn å leie bolig. Anonymkode: 8e19f...075 20 1 6
AnonymBruker Skrevet 8. juli #24 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (7 timer siden): Reagerer jeg også på. Jeg er i slutten av 20-årene, og sparte egenkapital av studielån, tiltakspenger og AAP på en periode på 10 år. Jeg har aldri hatt jobb. Da kan vi snakke om å ha lite å rutte med, men likevel klare å spare til EK. Anonymkode: 21b80...bbd De fleste som går på AAP, investerer naturlig nok pengene i tiltak for å kunne bli friskere og komme seg ut i jobb. Jeg omskolerte meg, og før det brukte jeg mye av egen lomme på medisin og behandling for min diagnose. Vel anvendte penger, selv om jeg bruker lenger tid på å komme tilbake på boligmarkedet. Anonymkode: f8f6a...5eb 4
AnonymBruker Skrevet 8. juli #25 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (9 timer siden): Dummeste jeg har hørt. Ingen yrker i Norge har så lav lønn. Om dere begge jobber i butikk burde dere lett ha råd til et hus til 8-10 millioner i 40-årene. Anonymkode: b1771...7a7 Det banker på døra? Hvem der? Det er KG-politiet som vil gi deg en realitetssjekk. Anonymkode: 9f9f7...756 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli #26 Skrevet 8. juli Fremmed fugl skrev (2 timer siden): Hvorfor er det flaut? Fordi du syns man skal eie bolig? Hvorfor er det et tegn på manglende økonomisk sans? Fordi du syns det er viktig å binde kapital i fast eiendom? Ja, det er det eneste fornuftige å gjøre. Når du leier sitter du igjen med null kroner. Når du eier, låner du gjerne penger til det, betaler ned på lånet og boligen blir gradvis mer din. Til slutt eier du 100% noe som også har steget mye i verdi. Jeg kjøpte bolig for 21 år siden, den har over tredoblet seg i verdi disse årene og om få år er gjelden nedbetalt, hvilket vil gjøre at jeg får minimalt av boutgifter. De pengene som i dag brukes på lånet, kan jeg da investere i andre ting. De som har leid i samme periode har ingenting av verdi nå etter 21 år og vil måtte fortsette å spy ut leiepenger til evig tid. Hvis du ikke forstår denne enkle matematikken, kan jeg ikke hjelpe deg. Det kommer også alltid noen dumme utsagn som at det koster å vedlikeholde et hus. Ja, det gjør det. Det ville være jævlig dumt å la en så dyr investering stå å forfalle, så selvsagt vedlikeholder man og gjør det hyggelig rundt seg. Det er litt av grunnen til at boliger øker i verdi. Og fortsatt eier jeg noe som er verdt mange millioner kontra de som eier nada. 😘 Anonymkode: 10808...40d 4
AnonymBruker Skrevet 8. juli #27 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja, det er det eneste fornuftige å gjøre. Når du leier sitter du igjen med null kroner. Når du eier, låner du gjerne penger til det, betaler ned på lånet og boligen blir gradvis mer din. Til slutt eier du 100% noe som også har steget mye i verdi. Jeg kjøpte bolig for 21 år siden, den har over tredoblet seg i verdi disse årene og om få år er gjelden nedbetalt, hvilket vil gjøre at jeg får minimalt av boutgifter. De pengene som i dag brukes på lånet, kan jeg da investere i andre ting. De som har leid i samme periode har ingenting av verdi nå etter 21 år og vil måtte fortsette å spy ut leiepenger til evig tid. Hvis du ikke forstår denne enkle matematikken, kan jeg ikke hjelpe deg. Det kommer også alltid noen dumme utsagn som at det koster å vedlikeholde et hus. Ja, det gjør det. Det ville være jævlig dumt å la en så dyr investering stå å forfalle, så selvsagt vedlikeholder man og gjør det hyggelig rundt seg. Det er litt av grunnen til at boliger øker i verdi. Og fortsatt eier jeg noe som er verdt mange millioner kontra de som eier nada. 😘 Anonymkode: 10808...40d Det eneste fornuftige, dersom penger er det viktigste, ja. Ikke alle har den prioriteten. Hva med oss som aldri bor på et sted lenger enn 1-2 år, og som har flyttet ut og inn av landet hele sitt voksne liv? Hadde jeg kjøpt bolig og blitt på den samme plassen over tid, så hadde jeg gapt over hagla for lenge siden. Anonymkode: f121f...244 4 3
Knirke Skrevet 8. juli #28 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ja, det er det eneste fornuftige å gjøre. Når du leier sitter du igjen med null kroner. Når du eier, låner du gjerne penger til det, betaler ned på lånet og boligen blir gradvis mer din. Til slutt eier du 100% noe som også har steget mye i verdi. Jeg kjøpte bolig for 21 år siden, den har over tredoblet seg i verdi disse årene og om få år er gjelden nedbetalt, hvilket vil gjøre at jeg får minimalt av boutgifter. De pengene som i dag brukes på lånet, kan jeg da investere i andre ting. De som har leid i samme periode har ingenting av verdi nå etter 21 år og vil måtte fortsette å spy ut leiepenger til evig tid. Hvis du ikke forstår denne enkle matematikken, kan jeg ikke hjelpe deg. Det kommer også alltid noen dumme utsagn som at det koster å vedlikeholde et hus. Ja, det gjør det. Det ville være jævlig dumt å la en så dyr investering stå å forfalle, så selvsagt vedlikeholder man og gjør det hyggelig rundt seg. Det er litt av grunnen til at boliger øker i verdi. Og fortsatt eier jeg noe som er verdt mange millioner kontra de som eier nada. 😘 Anonymkode: 10808...40d Tredoblet på 21 år.. Du vet at det ikke er spesielt god avkastning, sant? Du hadde tjent mye mer på å investere i aksjer, eller til og med fond. 4 3
Nymerïa Skrevet 8. juli #29 Skrevet 8. juli Hvis du har lyst til å si at dere leier, så gjør du det. Men du trenger ikke komme med noen årsak til det. Når det er sårt for deg at dere ikke klarer å spare opp nok til egenkapital, så kan det være at du ser for deg at alle andre ser på dere som stakkarslige også. Men jeg hadde faktisk ikke gjort det om det kom fram at en kollega leide. Det er mange grunner til å leie. Noen gjør det av prinsippårsaker, de vil prioritere forbruk. Andre teller på knappene om de skal flytte. Andre igjen har hatt råflaks og fått en leiebolig til en symbolsk sum gjennom bekjentskaper. I det store og det hele så hadde jeg ikke tenkt så mye over den opplysninga hvis jeg var kollegaen din. 4
AnonymBruker Skrevet 8. juli #30 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Alle vet det nok uansett. Eiendomsinformasjon er offentlig i Norge. Et par klikk i eiendomsregisteret så vet man hvem som eier hva, samt hvor mye de har i tinglyst pant. Jeg sjekker ofte nye kolleger, bare for å snoke. Morsomt å vite i mitt stille sin om de er ærlige og hva de evt holder tilbake av økonomisk rot. Alle utlegg i bolig legges ut i grunnboka for eksempel. Man finner også lett ut hva du har/hadde i billån, om du har startet gjeldsordning den siste tiden, hvilken årsmodell og kilometerstabd du har på bilen, om den er eu-godkjent osv. Man finner også ut om du har autorisasjon som helsepersonell om du påberoper deg det 😉 Utrolig mye gratis tilgjengelig informasjon om folk. Og skattelister såklart, men der legges det jo spor.. Anonymkode: 3bd3f...821 “Alle” vet det nok ikke. Det er nok ganske uvanlig å være så opptatt av andres økonomi som du er. Har du vært ute for mange som feilaktig har utgitt seg for å være helsepersonell, siden du nevner dette? Anonymkode: 5197e...cf9 4 5
Gjest Cartman Skrevet 8. juli #31 Skrevet 8. juli (endret) De på jobben har ingenting med hvorvidt du eier leiligheten eller ikke. Du behøver ikke fortelle dem noe som helst. De fleste som har en grei formue har hatt en god del flaks. Det er ikke flaut å ha uflaks, litt motbakke i livet etc. Endret 8. juli av Cartman
AnonymBruker Skrevet 8. juli #32 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (11 timer siden): Dummeste jeg har hørt. Ingen yrker i Norge har så lav lønn. Om dere begge jobber i butikk burde dere lett ha råd til et hus til 8-10 millioner i 40-årene. Anonymkode: b1771...7a7 Gratulerer med årets kanskje mest virkelighetsfjerne innlegg. 🥇 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg var arbeidsledig til jeg var 23, begynte i butikk og eier nå bolig til 4,5 millioner alene i midten av 30-årene. Jeg har aldri fått ei krone av foreldrene mine og det er mye dyrere å betale alle regningene alene enn å splitte med partner, så ja 8-10 millioner går fint i 40-åra om man er 2. Anonymkode: b1771...7a7 Du skriver ikke noe om barn her, men de fleste forsørger et barn eller tre innen de når midten av 30-årene. Å spise kneip og sitte på sofaen for å spare penger er ingen problem som enslig. Det blir raskt mer krevende dersom man skal forsørge en familie. Og det er dyrt. AnonymBruker skrev (10 timer siden): I 2010 kunne jo man kjøpe splitter ny leilighet til 1 million som i dag er verdt 3 millioner, så vipps der er 2 millioner ekstra per pers. Anonymkode: b1771...7a7 Hvor da, i Ytre Gokk? Det spiller for øvrig liten rolle hva en bolig koster dersom bankene vurderer at man ikke har evne til å betjene lånet. Du fremstår veldig virkelighetsfjern. Anonymkode: e74ff...bd4 5 1
Mardina Skrevet 8. juli #33 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (5 timer siden): Enig. Å være på leiemarkedet i 40-årene ER flaut og forteller at du overhodet ikke har økonomisk sans. Anonymkode: 10808...40d Det vet du ingenting om. Alle har ikke de samme forutsetningene for å kjøpe bolig. Tenk litt lenger enn din egen nesetipp, før du dømmer og uttaler deg så bastant 🙄 5
AnonymBruker Skrevet 8. juli #34 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvorfor tenker du at du har rapporteringsplikt overfor kollegaene dine om dette? Og hvorfor tror du at de i det hele tatt er interessert? Anonymkode: 098b7...b1a Dette 👆 Hvem bryr seg… Anonymkode: 11808...1d1
AnonymBruker Skrevet 8. juli #35 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (6 timer siden): Enig. Å være på leiemarkedet i 40-årene ER flaut og forteller at du overhodet ikke har økonomisk sans. Anonymkode: 10808...40d Jeg har en venn i femtiårene som tjener nærmere 2 millioner, har masse penger på bok, men som leier. Han jobber mye og ønsker å holde fritiden «hellig» og ønsker ikke å ha alle forpliktelsene som følger med å eie bolig, er avhengig av å bo kort avstand fra jobben og er kresen mht bolig. Han leier på tiende året etter et samlivsbrudd. Jeg har ikke inntrykk av at det er noe i veien med hans økonomiske sans, eller at han er flau. Anonymkode: 5197e...cf9 5 1
Elaine Marley Skrevet 8. juli #36 Skrevet 8. juli Tråden er ryddet for brukerdebatt, brukerangrep, latterliggjøring, krenkende innlegg og svar til dette. Elaine Marley, mod.
AnonymBruker Skrevet 8. juli #37 Skrevet 8. juli Hvorfor skal noen på jobben vite om man eier eller leier? Tipper kanskje 2 av 200 kolleger vet at jeg eier, siden jeg har nevnt for dem hva jeg ga for leiligheten for mange år siden. Tilsvarende vet jeg kanskje om 3-4 stk som eier eller leier fordi de har nevnt det i tilfeldige sammenhenger. De andre aner jeg ikke hvordan bor. Høres helt merkelig ut å skulle måtte "tilstå" at man leier. Anonymkode: 1e22e...c1b 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli #38 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg begynte i ny jobb for 6 år siden. Jeg er samboer og i 40 årene. Alle Jeg jobber med tok det som en selvfølge at vi eier leiligheten vi bor i, men vi leier. Og det har jeg ikke sagt på jobben. Det er flaut at vi aldri har eid leilighet. Har aldri klart å spare opp egenkapital pga lavtlønnsyrker. Men jeg har så lyst å si på jobben sannheten. Men føler at det er for seint å gjøre det nå. Anonymkode: a93db...5a6 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg begynte i ny jobb for 6 år siden. Jeg er samboer og i 40 årene. Alle Jeg jobber med tok det som en selvfølge at vi eier leiligheten vi bor i, men vi leier. Og det har jeg ikke sagt på jobben. Det er flaut at vi aldri har eid leilighet. Har aldri klart å spare opp egenkapital pga lavtlønnsyrker. Men jeg har så lyst å si på jobben sannheten. Men føler at det er for seint å gjøre det nå. Anonymkode: a93db...5a6 At dere ikke har klart å spare til egenkapital er bare tull, dere prioriterer feil ang økonomi dvs sløser, kjenner aleneforeldre som jobber i butikk, men har kjøpt seg leilighet ved å spare. Bortsett fra dette, så MÅ du ikke si dere leier, det har vel ingen betydning for kollegaene dine. Anonymkode: 3985d...95c 3
AnonymBruker Skrevet 8. juli #39 Skrevet 8. juli Knirke skrev (5 timer siden): Tredoblet på 21 år.. Du vet at det ikke er spesielt god avkastning, sant? Du hadde tjent mye mer på å investere i aksjer, eller til og med fond. Ved å bo på gata da eller gratis hjemme? Anonymkode: 3985d...95c 3 1
Callisto83 Skrevet 8. juli #40 Skrevet 8. juli Husk på at de fleste i 40 årene som "eier", de leier boligen av banken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå