Gjest Binna Skrevet 20. mars 2006 #1 Skrevet 20. mars 2006 Jeg har tenkt til å bare skrive et helt enkelt testamente, at jeg vil at min samboer skal arve meg og ikke min far. Håper jeg slipper å sette meg inn noen kompliserte greier.. Tenkte å skrive mitt ønske, sted og dato, ha to vitner tilstede samtidig hvor vi leser gjennom testamente og signerer hele gjengen. Holder dette?
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2006 #2 Skrevet 20. mars 2006 Du finner et gjensidig testamente f.eks på Din Side Det er strenge regler for hvordan et testamete skal være utformet for å være gyldig, IKKE begynn å skrive et selv eller gjør omformuleringer! Da kan det i værste fall bli kjent ugyldig. Det finnes flere eksempler, og mange artikler om arveregler og testamente rundt omkring på nett hvis du søker litt...
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2006 #3 Skrevet 20. mars 2006 Her har du lovreglene om hvordan testamentet skal settes opp. http://www.lovdata.no/all/tl-19720303-005-010.html
Gjest Binna Skrevet 20. mars 2006 #5 Skrevet 20. mars 2006 Et lite dumt spørsmål; Tesamente har jehg skrevet ut og det er på to sider, gjør det noe? (redd for å gjøre ting feil)
ashera Skrevet 22. mars 2006 #6 Skrevet 22. mars 2006 (endret) Da bør begge sider undertegnes og det bør presiseres at dette er side 1 av 2, side 2 av to osv. Ellers er det alltid lurt å få kvalitetssikret slikt hos en jurist. Endret 22. mars 2006 av hera
Seigdama Skrevet 22. mars 2006 #7 Skrevet 22. mars 2006 Jeg og min samboer var hos advokat og fikk ordnet testamente. Det kostet kr. 1200,- og var visstnok standardpris sa han. Det var ganske mye han spurte om og mye som vi ikke hadde tenkt på på forhånd. Testamentet vårt ble så sendt til Tinghuset hvor det blir oppbevart gratis. Vi fikk våre kopier og kvittering. Når en av oss dør vil det da bli sjekket i dette registeret om vi har testamente, slik at evt famlie osv slipper å lete etter det. Synes det var genialt, og absolutt verdt pengene.
Gjest Binna Skrevet 22. mars 2006 #8 Skrevet 22. mars 2006 Ok, men den linken til din side, hvor det er et gjensidig testamente. Den er jo ganske "enkel" og den må vel være gyldig hvis jeg gjør sånn som det står? Jeg har ingen formue akkurat og det trengs bare ca ett år frem i tid.
Respect Skrevet 22. mars 2006 #9 Skrevet 22. mars 2006 Jeg har ingen formue akkurat og det trengs bare ca ett år frem i tid. Et testamente "trengs" vel lenger enn ett år? Skal faren din dø eller noe? Synes du skal oppsøke advokal for å forsikre deg om at testamentet blir gyldig.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2006 #10 Skrevet 22. mars 2006 Ok, men den linken til din side, hvor det er et gjensidig testamente. Den er jo ganske "enkel" og den må vel være gyldig hvis jeg gjør sånn som det står? Jeg har ingen formue akkurat og det trengs bare ca ett år frem i tid. ← Vi opprettet et gjensidig teatamente i går, på bakgrunn av denne tråden. Vi brukte dette testamente med noen få endringer. Fikk det underskrevet av en dommer i skifteretten etterpå.
Gjest Binna Skrevet 22. mars 2006 #11 Skrevet 22. mars 2006 Et testamente "trengs" vel lenger enn ett år? Skal faren din dø eller noe? Synes du skal oppsøke advokal for å forsikre deg om at testamentet blir gyldig. ← Nei, det er bare midlertidig da for å si det sånn. Vi skal gifte oss sommern om et og et halvt år, da vil vel min "mann" arve meg uansett? Jeg tenker det er bedre å bare ordne et fort og gæli nå, i tillfelle noe skulle skje, enn å gå uten..
Impala Skrevet 23. mars 2006 #12 Skrevet 23. mars 2006 Nei, det er bare midlertidig da for å si det sånn. Vi skal gifte oss sommern om et og et halvt år, da vil vel min "mann" arve meg uansett? ← Det er ikke riktig. Dette har jeg sakset herfra: Ektefellers arverett Ektefeller har også arverett etter hverandre. Hvor stor del av arven ektefellen har rett til, beror på hvilke andre arvinger avdøde har: Dersom den avdøde har livsarvinger (barn, barne barn osv), arver den gjenlevende ektefellen 1/4 av avdødes formue. Minstearven skal likevel ikke være mindre enn 4 ganger grunnbeløpet i folketrygden.(Grunnbeløpet var i mai 1997 42 500 kroner.) Hvis avdøde ikke har livsarvinger, men andre nære slektninger som foreldre eller søsken, får den gjenlevende ektefellen halvparten av arven. Minstearven skal likevel ikke være mindre enn 6 ganger grunnbeløpet i folketrygden. Hvis avdøde heller ikke har så nære slektninger, arver den gjenlevende ektefellen alt. Her er en annen tråd om samme emne
Gjest Binna Skrevet 23. mars 2006 #13 Skrevet 23. mars 2006 (endret) Ok, takk Yamaha. Trodde det var i orden ved giftemål, men da har jeg lært noe nytt idag og.. Jeg velger å skrive et sånt det er linket til først, men skal ta turen til advokat senere. Akkurat nå har vi ikke penger til det, men vil at alt skal være "i orden" hvis en av oss først skulle dø, som om ikke det er vanskelig nok i seg selv. Et spm: Vet jeg har noen advokat- fordeler fordi jeg er medlem av LO, kunne jeg kanskje ha ordnet det gjennom LO? Endret 23. mars 2006 av hæxa
Impala Skrevet 23. mars 2006 #15 Skrevet 23. mars 2006 Et spm: Vet jeg har noen advokat- fordeler fordi jeg er medlem av LO, kunne jeg kanskje ha ordnet det gjennom LO? ← Min mann er også medlem i LO, så jeg gikk inn og kikka. Man kan visst lage det direkte på nett. Ser ut til at det koster kr 320. Og det er jo ikke dyrt da. Se mer info her.
Gjest Binna Skrevet 23. mars 2006 #16 Skrevet 23. mars 2006 Så bra Gjør det forresten noe at det bare er jeg som er medlem av LO?
Impala Skrevet 23. mars 2006 #17 Skrevet 23. mars 2006 Det har ingen betydning. Jeg er selv medlem av Tekna, og mannen min nyter også godt av gode forsikringsbetingelser hos Gjensidige
Gjest Binna Skrevet 23. mars 2006 #18 Skrevet 23. mars 2006 tusen takk for all hjelp Yamaha, flinke jenta!
Impala Skrevet 23. mars 2006 #19 Skrevet 23. mars 2006 tusen takk for all hjelp Yamaha, flinke jenta! ← Bare hyggelig
Gjest Binna Skrevet 23. mars 2006 #20 Skrevet 23. mars 2006 Da er mitt og samboerns gjensidige testamente i boks Endelig fått ordnet det..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå