Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2006 #1 Skrevet 12. mars 2006 Jeg har blitt meget forvirret av å lese alle arvetrådene her inne, og må derfor spørre om noen kan redegjøre for meg hvordan det er med arv mellom to ektefeller med felleseie, UTEN barn? Ei heller særkullsbarn. Har nedbetalt hus,bil og innbo.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2006 #2 Skrevet 12. mars 2006 det er deres foreldre som da er nærmest og som vil arve de. Hvis foreldrene allerede er døde vet jeg ikke hvem som arver, men det er kanskje søsken? Ektefeller arver hverandre ikke automatisk, men dere kan sikkert skrive et testamente ettersom det kun er barn som har krav på arv.
Gjest Gjesta Skrevet 12. mars 2006 #3 Skrevet 12. mars 2006 Mammas tante og onkel har ingen barn, og alt er betalt. Det jeg har fått forklart når det gjelder de er at ettersom foreldre og søsken er døde, vil nieser og nevøer arve. (altså mamma, hennes bror og onkelens nieser). Ettersom de ikke liker å snakke om penger og arv, og fordi mamma vil beskytte seg og sitt, har pappa kjøpt ut tanten av hennes del av eiendommen mamma og pappa bor på i dag. (Tanten og mammas mor arvet hver sin del av en eiendom av en viss størrelse, mammas mor er død, og mamma og broren arvet 1/4 av eiendommen. Mamma kjøpte så ut broren, så hun eide halvparten og tanten halvparten, så kjøpte pappa ut tanten). Dette gjorde de for å sikre at ikke onkelens nieser og nevøer kan komme og kreve noe av stedet. Etter hva vi vet har de ikke skrevet testamente.
Gjest Spør en advokat! Skrevet 12. mars 2006 #4 Skrevet 12. mars 2006 Jeg ville ikke spurt om så viktige ting i et slikt forum, spør en advokat om dette!
Gjest Gjesta Skrevet 12. mars 2006 #5 Skrevet 12. mars 2006 Jeg ville ikke spurt om så viktige ting i et slikt forum, spør en advokat om dette! ← Det går jo an å lufte ting her, jeg regner med at man går til en advokat nå det nærmer seg, ikke gjør ting basert på KG
Gjest Emeldina Skrevet 12. mars 2006 #6 Skrevet 12. mars 2006 - Ektepar regnes ikke som slektninger når det gjelder arv. - Avkom (livsarvinger) er de eneste slektninger som ikke kan gjøres arveløse. - Dersom førsteavdøde ektefelle ikke etterlater seg barn, og den avdødes nærmeste slektninger er foreldre/avkom etter foreldre, så skal gjenlevende ektefelle arve minst 6G (Seks ganger grunnbeløpet i folketrygden.) - Gjenlevende ektefelles rett til minstearv (6G) går foran andre slektningers arverett. - Hvis avdøde ikke har foreldre/avkom etter foreldre, arver gjenlevende ektefelle alt. - Hvis begge ektefellene er barnløse, og etter lov ikke er enearvinger etter hverandre, er den enkleste og beste løsningen at de oppretter et gjensidig testament. Fant informasjonen her. Syntes det var en lett forståelig og oversiktlig side, og det er skrevet av en advokat.
Gjest Elfrida Skrevet 12. mars 2006 #7 Skrevet 12. mars 2006 Uansett kan gjenlevende ektefelle sitte i uskiftet bo dersom man ikke har særkullsbarn,
Gjest Gjesta Skrevet 13. mars 2006 #8 Skrevet 13. mars 2006 Uansett kan gjenlevende ektefelle sitte i uskiftet bo dersom man ikke har særkullsbarn, ← nei
Gjest Gjesta Skrevet 13. mars 2006 #9 Skrevet 13. mars 2006 (endret) Dersom min mann dør, vil hans eiendeler fordeles med 50 % til meg og 25 % til hver av hans foreldre, så lenge han ikke har skrevet testamente og ikke har barn. Om den ene av hans foreldre dør før han, vil 50 % gå til meg og 50 % til den gjenlevende foreldren. Om begge foreldre er døde vil 50 % gå til meg og 50 % deles på hans halvsøsken. Om han ikke hadde hatt halvsøsken (eller hele for den del) ville alt tilfalt meg. Endret 13. mars 2006 av Evelina
Gjest Elfrida Skrevet 13. mars 2006 #10 Skrevet 13. mars 2006 (endret) nei ← Joda. http://www.lovdata.no/all/hl-19720303-005.html#9 Arvelovens § 9: "Når den eine ektemaken døyr, har attlevande ektemake rett til å ta over felleseiga uskift med førstavdødes andre arvingar etter loven." Den gjenlevende kan sitte i uskifte - når gjenlevende dør vil arven fordeles til arvingene etter begge. Endret 13. mars 2006 av Elfrida
Gjest gjest1 Skrevet 13. mars 2006 #11 Skrevet 13. mars 2006 Dersom min mann dør, vil hans eiendeler fordeles med 50 % til meg og 25 % til hver av hans foreldre, så lenge han ikke har skrevet testamente og ikke har barn. Om den ene av hans foreldre dør før han, vil 50 % gå til meg og 50 % til den gjenlevende foreldren. Om begge foreldre er døde vil 50 % gå til meg og 50 % deles på hans halvsøsken. Om han ikke hadde hatt halvsøsken (eller hele for den del) ville alt tilfalt meg. ← Du har rett i fordelingsprosenten mellom deg og din ektemanns andre arvinger (så sant det ikke er noe testamente eller barn), men du har rett til å sitte i uskiftet bo. Det er BARE i forhold til særkullsbarn en ikke automatisk har rett til å sitte i uskifte. Benytter du deg av den retten kan du sitte i uskiftet bo til du gifter deg igjen eller dør.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #12 Skrevet 13. mars 2006 Jeg har blitt meget forvirret av å lese alle arvetrådene her inne, og må derfor spørre om noen kan redegjøre for meg hvordan det er med arv mellom to ektefeller med felleseie, UTEN barn? Ei heller særkullsbarn. Har nedbetalt hus,bil og innbo. ← foreldre først, så kommer søsken
Gjest Gjest_Pia_* Skrevet 13. mars 2006 #13 Skrevet 13. mars 2006 For å unngå all forvirring kan du lese om regelverket rundt arv på kvinnesiden.no Der får du også svar som er til å forstå, og til å stole på. Anbefales! Hilsen Pia
Gjest Gjesta Skrevet 14. mars 2006 #14 Skrevet 14. mars 2006 Joda. http://www.lovdata.no/all/hl-19720303-005.html#9 Arvelovens § 9: "Når den eine ektemaken døyr, har attlevande ektemake rett til å ta over felleseiga uskift med førstavdødes andre arvingar etter loven." Den gjenlevende kan sitte i uskifte - når gjenlevende dør vil arven fordeles til arvingene etter begge. ← Det stemmer ikke med det jeg fikk opplyst av advokaten på advokatkontoret..........men da er det ikke rart at man blir forvirra.
Gjest gjest1 Skrevet 14. mars 2006 #15 Skrevet 14. mars 2006 Det stemmer ikke med det jeg fikk opplyst av advokaten på advokatkontoret..........men da er det ikke rart at man blir forvirra. ← Disse reglene er ganske klare, så var jeg deg ville jeg avlagt den advokaten ett nytt besøk.
Gjest Gjesta Skrevet 14. mars 2006 #16 Skrevet 14. mars 2006 Disse reglene er ganske klare, så var jeg deg ville jeg avlagt den advokaten ett nytt besøk. ← Så da kan jeg i praksis bli sittende med alle våre felles eiendeler, helt til jeg vil gifte meg igjen?
diddi Skrevet 19. mars 2006 #17 Skrevet 19. mars 2006 Ja, men er du ung så kan det lønne seg å skifte med en gang (siden det kanskje vil bli dyrere senere dersom du etter 20 år skal skifte med hennes foreldre). Eller så kan dere testamentere den siste halvparten til hverandre. (Dersom det ikke er barn så arvet ektefellen 1/2 del (min 6 G). Resten går til avdødes foreldre, med mindre det er testamentert til noen andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå