Gjest Tanntrollet Skrevet 20. mars 2006 #1 Skrevet 20. mars 2006 Hørte akkurat på NRK nyhetene. Helse og sosial la frem forslag om rimeligere tannlege i Norge. Tannlegeforeningen motsatte seg dette fordi de mente at man i Norge har råd til å gå til tannlegen. Har du råd til å gå til tannlegen uten store økonomiske problemer? Synes du tannlegen er for dyr i Norge? Synes du det burde være egenandel hos tannlegen? Selv er jeg i full jobb. Jeg har ikke råd til tannlegen på en alminnelig lønn så ofte som jeg burde. Resultatet er høyere utgifter når jeg først får anledning til å gå. Jeg er en av de som har tatt opp lån for å gå til tannlegen. Skal jeg gå igjen må nytt lånt til. De trakk frem et eksempel på en kvinne som var trygded. Hun hadde p.g.a. en ulykke store problemer som hun hadde behov for å få ordnet hos tannlegen. Sier seg jo selv at det kan bli problematisk. En bekjent fikk et prisoverslag hos tannlegen på over 70.000.- for flere år siden. Hun har ikke hatt anledning til å gjøre noe med det. Det henger på økonomien. Jeg hører stadig at Norge er verdens beste land å bo i. Kan vi da være bekjent av at mange mennesker lever med slike problemer uten mulighet til å gjøre noe med det? Dreier ikke tannhelse seg også om helse, både fysisk og mentalt?
Gjest gjest1 Skrevet 20. mars 2006 #2 Skrevet 20. mars 2006 Ja, enig, skjønner ikke hvorfor tannlegetjenester ikke skal være under samme betingelser som allminnelige legetjenester. Jeg har også måtte tatt opp lån for å betale tannoperasjon (som var resultat av dårlig behandling - en rotfylt tann som sprakk noen måneder etter - og da måtte jeg selv betale for bru). Eventuelt skulle man kunne forsikre seg - betale noen kroner i måneden til tannforsikring, og da kunne man være beskyttet når man plutselig må ut med 20-30 000 for et nødvendig inngrep i munnen. Slik andre land som ikke har vår "velferdsordning" gjør det både med tannhelsetjenester og legetjenester.
Gjest 2324 Skrevet 20. mars 2006 #3 Skrevet 20. mars 2006 Tannlege er altfor dyrt. Jeg må fjerne alle 4 visdomstennene mine, og hadde det ikke vært for at mamma og pappa har sagt at de skal betale hadde jeg aldri i verden hatt råd til det.
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2006 #4 Skrevet 20. mars 2006 Eventuelt skulle man kunne forsikre seg - betale noen kroner i måneden til tannforsikring, og da kunne man være beskyttet når man plutselig må ut med 20-30 000 for et nødvendig inngrep i munnen. Slik andre land som ikke har vår "velferdsordning" gjør det både med tannhelsetjenester og legetjenester. ← Ja en eller annen løsning som gjør at det er økonomisk innenfor rekkevidde for ALLE de som har behov for det i allefall. Har man sterk økonomi så er det sikkert overkommelig, men det gjelder ikke for alle. Og tannhelse er da et basisbehov?! Da jeg en periode jobbet i kiosk hadde jeg en kunde som manglet en fortann. Pen og velstelt dame på alle måter, som sendte meg et vennlig smil. Jeg nekter å tro at hun hadde gått sånn dersom hun hadde hatt anledning til å fikse det. Min bekjente som fikk et så høyt prisoverslag har valgt å isolere seg. Et sosialt liv er for henne ikke eksisterende. Store komplekser. Dermed får tannproblemer store ringvirkninger også på andre områder, som f.eks. psykisk helse. Det har jo i tillegg vært fremlagt teorier om at andre fysiske plager i kroppen har sammenheng med tannhelsen, uten at jeg har noe materiale og fremlegge på det området.
Gjest Fruktfat Skrevet 20. mars 2006 #6 Skrevet 20. mars 2006 samboeren min skjærer tenner og må bruke skinne hver natt. heldigvis er det nok med skinnen; kameraten hans som også skjærer tenner må fikse tennene til den nette sum av minst 60 000kr...
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2006 #7 Skrevet 20. mars 2006 samboeren min skjærer tenner og må bruke skinne hver natt. heldigvis er det nok med skinnen; kameraten hans som også skjærer tenner må fikse tennene til den nette sum av minst 60 000kr... ← Oj. Det gjør sønnen min også. Visste ikke at det kunne bli et så stort problem ut av det. Tanntrollet ps. Får kanskje begynne å spare nå jeg da.
Mossa Skrevet 20. mars 2006 #8 Skrevet 20. mars 2006 Jeg fikk satt inn en stifttann bakerst i munnen for en tid tilbake..siden dette er en medfødt feil fikk jeg dekt beløpet, men måtte betale en egenandel på 4000. (Hadde jeg valgt å trekke den, ville jeg ha fått dekt alt.) Men for dem som ikke får dette skrevet som sykdom/medfødt, hadde det kostet dem nesten 40 000. Og det er for en tann. Bare egenandelen her hadde vært nok til at enkelte hadde fått problemer med å betale...for 4000 kan være det som avgjør om de får betalt utgiftene sine den mnd. Og det blir for ille at folk heller trekker tennene enn å reparere fordi det er for dyrt.
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2006 #9 Skrevet 20. mars 2006 Bare egenandelen her hadde vært nok til at enkelte hadde fått problemer med å betale...for 4000 kan være det som avgjør om de får betalt utgiftene sine den mnd. Og det blir for ille at folk heller trekker tennene enn å reparere fordi det er for dyrt. ← Ja det er faktisk et stort problem. Håper faktisk at politikerne får øynene opp og faktisk gjør noe med det. Selv hadde jeg fine tenner til jeg ble gravid. Men da skjedde rare ting, som at en fortann knakk da jeg spiste snacks. Kalkmangel antagelig? I forbindelse med to svangerskap brukte jeg over 30.000.- hos tannlegen. Med huslån og to bleiebarn i huset var ikke lån å tenke på den gangen noe som førte til at jeg levde ganske hasardiøst for å få det til. Trikset og forskjøv husleier og strømregninger etter beste evne. Fatter fortsatt ikke at jeg fikk det til. Tanntrollet
Gjest Fruktfat Skrevet 20. mars 2006 #10 Skrevet 20. mars 2006 Oj. Det gjør sønnen min også. Visste ikke at det kunne bli et så stort problem ut av det. Tanntrollet ps. Får kanskje begynne å spare nå jeg da. ← min sambo har to skikkelige hakk bak fortennene, hadde han ikke fått skinne hadde de vært helt ødelagt og da må de "bygge" munnen/tennene sånn de var før han var femten... kameratens tennes er allerede ødelagt, der hjelper det ikke med skinne. sambo skjærer tenner like høyt og ille som andre snorker, det er helt forferdelig å høre på, så når han glemmer skinnen må jeg vekke ham og få ham til å hente skinnen så jeg får sove...
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2006 #11 Skrevet 20. mars 2006 sambo skjærer tenner like høyt og ille som andre snorker, det er helt forferdelig å høre på, så når han glemmer skinnen må jeg vekke ham og få ham til å hente skinnen så jeg får sove... ← Kjenner til støyproblemet. Eksen skar også tenner. Første gang jeg hørte det trodde jeg ikke mine egne ører. Forsto ikke hva som foregikk. Sønnen skjærer ikke tenner så ofte eller så høylytt. Tanntrollet
Donnie Darko Skrevet 20. mars 2006 #12 Skrevet 20. mars 2006 Min far er tannlege og min bror studerer til å bli det så jeg og Hu i Svingen sparer nok noen hundre tusener der..
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2006 #13 Skrevet 20. mars 2006 jeg er student, og har en del store tann problemer som jeg ikke har penger til å fikse.
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2006 #14 Skrevet 20. mars 2006 Min far er tannlege og min bror studerer til å bli det så jeg og Hu i Svingen sparer nok noen hundre tusener der.. ← Ja det gjelder å kjenne de rette folka.
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2006 #15 Skrevet 20. mars 2006 Jeg har også problemer med å takle tannlegeregningen. Prøver å legge litt penger til side, men dersom tannlegen finner noe å sette fingeren på, har vi store økonomiske problem den / de månedene.
Gjest Gjesta Skrevet 20. mars 2006 #16 Skrevet 20. mars 2006 Min far er tannlege og min bror studerer til å bli det så jeg og Hu i Svingen sparer nok noen hundre tusener der.. ← Men da tipper jeg at du aldri så mye som har smakt på godteri i hele ditt liv, jf. Charlie og sjokoladefabrikken?
Sniglå Skrevet 20. mars 2006 #17 Skrevet 20. mars 2006 Jeg synes også det er alt for dyrt med tannbehandling i Norge, det er helt bak mål at tennene og munnhulen ikke regnes som en del av kroppen. Nå slipper heldigvis jeg og mine nærmeste å tenke så mye på dette (siden jeg snart er ferdig utdannet tannlege selv), men jeg synes det er flaut å be om signaturer på prisoverslag fra pasientene jeg har. Og det er på universitetet, der ligger jo prisende under takstene til den offentlige tannlegene. Håper det blir en ordning på dette snart, slik at det blir det samme som å gå til legen og det en betaler der.
Gjest Fruktfat Skrevet 20. mars 2006 #18 Skrevet 20. mars 2006 Håper det blir en ordning på dette snart, slik at det blir det samme som å gå til legen og det en betaler der. ← helt enig, kan egentlig ikke skjønne hvorfor det skulle være forskjell.
Abr@xas Skrevet 20. mars 2006 #19 Skrevet 20. mars 2006 (endret) Tannbehandling er helt klart alt for dyrt i Norge. Bare å gape koster 5-600,- om det holder. Har man hull og må borre flakser tusenlappene fort. Jeg ville hatt problemer med å betale for meg om jeg hadde flere hull i tennene. Endret 20. mars 2006 av Abr@xas
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2006 #20 Skrevet 20. mars 2006 Ja, enig, skjønner ikke hvorfor tannlegetjenester ikke skal være under samme betingelser som allminnelige legetjenester. Jeg har også måtte tatt opp lån for å betale tannoperasjon (som var resultat av dårlig behandling - en rotfylt tann som sprakk noen måneder etter - og da måtte jeg selv betale for bru). Eventuelt skulle man kunne forsikre seg - betale noen kroner i måneden til tannforsikring, og da kunne man være beskyttet når man plutselig må ut med 20-30 000 for et nødvendig inngrep i munnen. Slik andre land som ikke har vår "velferdsordning" gjør det både med tannhelsetjenester og legetjenester. ← veldig enig med deg her jeg har også i alle år funnet det merkelig at lekekonsultasjon bare er en liten egenandel, mens tannlegetjeneste må man betale alt selv
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå