Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner at jeg får så dårlig samvittighet og føler meg som verdens verste mamma. Hadde gledet meg til ferie med toåringen, men føler jeg konstant må si nei eller fjerne han fra ting som er farlige når vi er ute. På turistattraksjoner så vil han helst ned i ting som ikke er lov eller ikke er trygt. Eller løpe mot kanten av «stup». Føler jeg løper etter og sier nei nei nei hele tida. Får ikke noe særlig koselig tid hvor vi kan leke eller se på ting sammen. Er vi steder som er for barn finner han allikevel ting som ikke bør gjøres for eksempel putter skarpe steiner i munnen eller forsøker å løpe mot veien. To slutt er jeg så sliten at jeg bare føler for å gå og legge meg. Flere som har det sånn? 

Anonymkode: fbc7a...ce6

• Hjerte 5
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får slutte å kjefte på han da, og la han løpe og ramle ut av stupet. 

Nei, ingen andre føler det slik. Det sier seg selv. 

Anonymkode: 8608d...aff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det dessverre en liten stund. Blir bedre med alderen, selv om det er en mager trøst og ikke hjelper akkurat nå. Men jeg hadde det likt da min var 2-3 år. Var mer stress enn det var hyggelig. Vi dro heldigvis på ferie men bestemoren hennes også mens ungen var lita, så vi var tre voksne til å passe på. Da var det ikke like stress. Er dere mange voksne? Bytt litt på mellom deg og far, så får den ene tid til å puste litt. Men man må kanskje regne med litt fart og "spenning" i den alderen😬

Anonymkode: 3a455...c1d

• Liker 4
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du får slutte å kjefte på han da, og la han løpe og ramle ut av stupet. 

Nei, ingen andre føler det slik. Det sier seg selv. 

Wow, gå å legg deg igjen. Maken til morgengrettent svar😆

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sånn er det dessverre en liten stund. Blir bedre med alderen, selv om det er en mager trøst og ikke hjelper akkurat nå. Men jeg hadde det likt da min var 2-3 år. Var mer stress enn det var hyggelig. Vi dro heldigvis på ferie men bestemoren hennes også mens ungen var lita, så vi var tre voksne til å passe på. Da var det ikke like stress. Er dere mange voksne? Bytt litt på mellom deg og far, så får den ene tid til å puste litt. Men man må kanskje regne med litt fart og "spenning" i den alderen😬

Takk! Ja, vi er flere. Og det er jo hyggelige stunder innimellom, men det verste er dårlig samvittighet over at man liksom ikke får til den hyggelige ferien man hadde sett for seg og ønsket å gi småen… :( 

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Wow, gå å legg deg igjen. Maken til morgengrettent svar😆

Unnskyld at jeg sier det, men spørsmålet er i kategorien ekstrem "selvfølgelighet". Alle foreldre forstår at den alderen innebærer enorm mye aktivitet fra barna, de skal oppleve og utforske absolutt alt samtidig som de ikke ser noen farer eller begrensninger. Det er med andre ord ikke en eneste forelder som slipper unna å være ekstra påpasselig, ekstra på vakt, ekstra engstelig for at noe kan skje, ekstra av alt i grunn. 

Når ts (og også andre) avslutter spørsmålet, "er det flere som har det sånn?" så undres jeg om hun er skikket til å være mor. Kanskje barnevernet burde være i bildet? 

Men hvorfor kjefte, hvorfor ikke veilede og forklare.. Jo færre diagnoser barnet har jo færre ganger  må man repetere. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk! Ja, vi er flere. Og det er jo hyggelige stunder innimellom, men det verste er dårlig samvittighet over at man liksom ikke får til den hyggelige ferien man hadde sett for seg og ønsket å gi småen… :( 

Hadde straks blitt enda mindre hyggelig om ungen skadet seg. Skjønner deg da, blir ikke så harmonisk om man føler at man kun går rundt og kjefter. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Unnskyld at jeg sier det, men spørsmålet er i kategorien ekstrem "selvfølgelighet". Alle foreldre forstår at den alderen innebærer enorm mye aktivitet fra barna, de skal oppleve og utforske absolutt alt samtidig som de ikke ser noen farer eller begrensninger. Det er med andre ord ikke en eneste forelder som slipper unna å være ekstra påpasselig, ekstra på vakt, ekstra engstelig for at noe kan skje, ekstra av alt i grunn. 

Når ts (og også andre) avslutter spørsmålet, "er det flere som har det sånn?" så undres jeg om hun er skikket til å være mor. Kanskje barnevernet burde være i bildet? 

Men hvorfor kjefte, hvorfor ikke veilede og forklare.. Jo færre diagnoser barnet har jo færre ganger  må man repetere. 

Ungen er 2... Hun har vært mamma i TO år, og første året er det jo ikke sånn, da ungen er baby. Skjønner godt at hun ønsker seg litt konstruktiv feedback. Hvis du ikke har noe å komme med annet enn sarkasme, er det jo meget spesielt å gå inn på en tråd du ikke tenker å bidra i, for så å tråkke på en mamma som har dårlig samvittighet. Godt jobba.

• Liker 13
  • Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Kjenner at jeg får så dårlig samvittighet og føler meg som verdens verste mamma. Hadde gledet meg til ferie med toåringen, men føler jeg konstant må si nei eller fjerne han fra ting som er farlige når vi er ute. På turistattraksjoner så vil han helst ned i ting som ikke er lov eller ikke er trygt. Eller løpe mot kanten av «stup». Føler jeg løper etter og sier nei nei nei hele tida. Får ikke noe særlig koselig tid hvor vi kan leke eller se på ting sammen. Er vi steder som er for barn finner han allikevel ting som ikke bør gjøres for eksempel putter skarpe steiner i munnen eller forsøker å løpe mot veien. To slutt er jeg så sliten at jeg bare føler for å gå og legge meg. Flere som har det sånn? 

De fleste har vel kjent litt på det av og til. Med mindre du må oppsøke turistattraksjoner og lignende, så ville jeg droppet det. Barn på 2 år er ikke kravstore. Bedre for alle å være et sted hvor barnet faktisk kan utforske og gå rundt uten at det må stoppes hele tiden. 

Anonymkode: 4e05a...3ff

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ungen er 2... Hun har vært mamma i TO år, og første året er det jo ikke sånn, da ungen er baby. Skjønner godt at hun ønsker seg litt konstruktiv feedback. Hvis du ikke har noe å komme med annet enn sarkasme, er det jo meget spesielt å gå inn på en tråd du ikke tenker å bidra i, for så å tråkke på en mamma som har dårlig samvittighet. Godt jobba.

Takk. Setter pris på klapp på skulderen. 

Jeg har bidratt, det vil si, gitt min ærlige ufiltrerte mening. Om du er enig eller ikke betyr ikke så mye for meg, dette er et diskusjonsforum på internett, og alle er velkommen så lenge de følger forumets regler. 

Som nevnt, for meg er dette i kategorien "selvfølgeligheter" , hun kunne spurt og fått en bekreftelse på at 1) det er i orden at barnet samsover, 2) at barnet får pupp 3) at barnet bruker bleie 4) at barnet slår seg vrang..  Totalt unødvendig tema å få bekreftelser om.

AnonymBruker
Skrevet

Nå er « barnet» fylt 40, men jeg husker ennå den alderen 1,5 - 2,5 år. En måtte gjete ham og en kunne sitte i ro og så byttet vi på, men jeg hadde ingen forventninger om at ferien var for gøy eller til avslapning. 
Slitsomt ts, men det blir bedre men alderen.

Anonymkode: 05a95...160

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jada det er helt vanlig. Har barn med ett år i mellom. Var i perioder ganske håpløst og gå alene med de rundt. Den ene løp den ene veien og den andre den andre 😅 plutselig er det over ❤️

Anonymkode: 65475...d97

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Takk. Setter pris på klapp på skulderen. 

Jeg har bidratt, det vil si, gitt min ærlige ufiltrerte mening. Om du er enig eller ikke betyr ikke så mye for meg, dette er et diskusjonsforum på internett, og alle er velkommen så lenge de følger forumets regler. 

Som nevnt, for meg er dette i kategorien "selvfølgeligheter" , hun kunne spurt og fått en bekreftelse på at 1) det er i orden at barnet samsover, 2) at barnet får pupp 3) at barnet bruker bleie 4) at barnet slår seg vrang..  Totalt unødvendig tema å få bekreftelser om.

Herregud som du prater i vei, da😆 

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Å spørre om flere andre har det sånn… 

Neei, det er vel bare noen milliarder andre kvinner som har det sånn/har hatt det sånn 😌 

Anonymkode: d035a...e9f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi drar ikke på noe særlig ferieattraksjoner med toåringen. Her om dagen var vi i en stor park med masse lekeapparater. Trampoliner, karuseller osv. Det eneste hun ville gjøre var å leke i sandkassa i barnehagen like ved 😅

Anonymkode: df049...3e8

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig!

Husk at det viktigste du kan gjøre for å unngå å bli kjeftesmelle er å ta vare på deg selv. Det har du lov til! 

Gjør turene til attraksjoner korte.

Gå hjem eller ta en pause på en trygg lekeplass når du er for sliten til å være rolig.

Ta deg pauser selv (ikke på mobil)

Sov nok

Anonymkode: ea38e...8a0

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Haha.. Ja. Riktignok ingen småbarn.. Men ærlig talt, jeg føler jeg er den eneste som har tatt med meg hodet på ferie. Om de husker å ta på seg badetøy så har de gjort sitt for dagen 😂

Men nei, jeg kjefter ikke. Da mannen i går spurte hvor solbrillene hans var fikk han bare et blikk, og så ble det en noe ukomfortabel dag på stranda. I dag har han lagt ett sett briller i bilen. Og etter en natt med rød hud mot harde laken, så ble huden grundig smurt dagen etter 😅 "Vi er sultne!", "ok" - så tar jeg en nipp av vinglasset, og plutselig er alle inne på tripadvisor. 

Ikke at det hjelper med en 2-åring, altså. Men tror jeg har knekt koden (litt i alle fall). Jeg vet jeg ser ting tidlig, evner å planlegge, og at jeg har rett. Men gidder ikke bruke ferien min på å være "kjeftesmelle". Passer på at det er vin i kjøleskapet, at eget badetøy og handkle henges til tørk, at leiebilforsikring er trukket fra kredittkortet, og at døra er låst om natten. Ellers får det bare være. 

Anonymkode: d5a47...51b

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Å spørre om flere andre har det sånn… 

Neei, det er vel bare noen milliarder andre kvinner som har det sånn/har hatt det sånn 😌 

Hun spurte vel om det var vanlig å føle seg som en dårlig mor, ikke om det var vanlig å måtte løpe etter 2-åringen hele tiden og si nei.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Hulderen skrev (22 minutter siden):

Hun spurte vel om det var vanlig å føle seg som en dårlig mor, ikke om det var vanlig å måtte løpe etter 2-åringen hele tiden og si nei.

Nei, selvfølgelig er det ikke uvanlig. Ts er jo bare en av mange som spør om det.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skulle tro det ikke var lov å stille et eget spørsmål her inne, selv om andre har spurt det før en...

• Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...