Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Man låner penger av banker, ikke venner og familie. Så enkelt. 

Anonymkode: 4d0e4...b25

Man kan fint låne penger av familie, men man må ha et godt forhold til de. Har man mye penger og barnet trenger penger, låner man de det eller gir forskudd på arv. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kaldt og hardt samfunn for at man ikke ønsker å låne til noen som ikke har kontroll, faktisk. Hvilket oppegående menneske ønsker å risikere og sende sin egen økonomi i dass?

Anonymkode: 032a2...30c

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (2 minutter siden):

Man kan fint låne penger av familie, men man må ha et godt forhold til de. Har man mye penger og barnet trenger penger, låner man de det eller gir forskudd på arv. 

Ja, det gjør man, men betingelsen bør være at pengene ikke skal sløses bort, men brukes fornuftig.

Anonymkode: 234db...00c

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg søker jobb daglig. Har spurt nav om konkret kurs for da venter fast stilling straks jeg er ferdig, men de svarer ikke.

Anonymkode: 3566e...6b7

Du har gjort deg totalt hjelpesløs, evner ikke å stå oppreist i situasjonen alene (altså være selvstendig), du vil at venner/familie eller NAV skal holde deg oppreist. Nav ved å gi deg penger eller kurs, venner/familie ved å gi deg lån.
Legge fra deg den hjelpesløsheten, brette opp armene og ta grep om eget liv (klart det er mulig å vise selvstendighet), det er åpenbart at du må få deg jobb (altså inntekt) og å finne veier ut av uføret du står i. Ikke forvente at andre skal løse situasjonene for deg.
Om du vil ødelegge relasjoner så lån gjerne penger, så hjelpesløs og tafatt du virker å være så betviler jeg sterkt at du evner å betale dem tilbake med det første, du virker opplagt som en av dem som legger deg ned og forventer at andre skal dra deg opp igjen (slike ville ikke jeg funnet på å låne bort penger til i hvert fall), med den mentaliteten betviler jeg sterkt at du vil tilbakebetale eventuelle lån med det første.
Noen med tak, de hadde grepet fatt i situasjonen, ikke sittet her på KG og skrevet ting som ikke er konstruktivt i hvert fall. Bruke tiden din på å skrive søknader heller, altså konstruktivt, er jo åpenbart at du må ta grep og få deg inntekt som kan bringe deg ut av situasjonen. Når du får det er du heller ikke avhengig av NAV for å skulle ta kurs som kvalifiserer deg for andre oppgaver, og slik kan du selv komme deg opp og frem.

• Liker 5
Skrevet

Aldri. Få deg en jobb! 

Be om gjeldsrådgivning hos Nav.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du sier du har slått deg konkurs og så snakker du om bestillinger som skal innfris? Er du konk eller ikke? Jobb finner man seg alltid - let på finn selv og søk på de som behøver rask bemanning. 

Generelt synes jeg det er en total uting å be om penger fra venner og familie. Og spesielt de beløpene du snakker om, når du har såpass lite økonomisk sans, så ber du de i realiteten om en gave. For du har ikke forutsetning til å betale tilbake. Det er en ‘løsning’ som helt ærlig ikke bør være noe du går lenger med. Og hvorfor i alle dager skal en perifer ex-venn gi deg 200k?

Anonymkode: bd8c3...b5d

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Du spør de du vet du skal arve. 

Anonymkode: e8806...814

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja, det gjør man, men betingelsen bør være at pengene ikke skal sløses bort, men brukes fornuftig.

Anonymkode: 234db...00c

Eller som i dette tilfellet kvitte seg med gjeld. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke lånt bort penger. Jeg hadde tilbudt støtte, kanskje hjulpet deg med hvilken ende du skal begynne i og hvem du kan snakke med, så hadde jeg invitert på middag og slikt. 

Anonymkode: 77a44...925

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det her skjønner jeg ingenting  av. Du driver eget firma, men sliter med å få jobb og refinansiering.

Hvis du ikke kan få lån i bank, ser jeg ingen grunn til  at noen skulle ønske å låne deg 200.000kr, uten en form for sikkerhet iht å få de tilbake.

Har aldri hørt om noen  som driver eget firma ikke få jobb som fast ansatt noe steder,  med mindre  man er komplett ubrukelig og er kjent for å kjøre alt ned.

Høres ut som du må bare selge unna det du har, og få redusert den største økonomiske  skaden. 

Anonymkode: 0f52d...f7e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville aldri spurt venner og familie om lån og jeg sier konsekvent nei, når noen spør om å få låne penger. Dette er ditt rot. Et sted på veien har du glemt å gjøre hjemmeleksen din. Det skal litt til før et ENK går konkurs, men da er gjelden helt og holdent din. 

Din situasjon er for usikker i forhold til å klare å betale tilbake. Du risikerer av venner og familie blir sittende igjen med din gjeld.

Nav har økonomisk rådgiving. Det er denne du må ta kontakt med. Dere må vurdere om du sitter i posisjonen til å kunne få gjeldsordning. Når det gjelder ny jobb, må du ta det som står nederst på rangstigen. Du må ha inntekt inn og så må du jobbe deg opp en gang til. 

Anonymkode: 41cc7...7a2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

200 000 er mye penger for de fleste. 

Hadde en tidligere bekjent, eller ett familiemedlem jeg ikke hadde snakket med på årevis spurt om å låne så mye så hadde jeg krepert i latter. Sånt gjør man bare ikke... 

Jeg kunne absolutt lånt bort litt penger til venner og familie for å hjelpe de over en krise. Men når krisen er så ille at de har fått avstengt strømmen, ligger mange månder bakpå med husleie, så vitner det om fullstendig mangel på kontroll... Man ber om hjelp FØR det går så langt. Når det har gått så langt, så må man ha mer hjelp enn bare øke gjelden... 

Anonymkode: 2d49a...0f4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nav har økonomisk rådgiving. Det er denne du må ta kontakt med. Dere må vurdere om du sitter i posisjonen til å kunne få gjeldsordning.  

Gjeldsordning fordi man akkurat har kjørt enk.foretaket sitt i grøfta? Gjeldsordning gis ikke for fersk gjeld, og det gis heller ikke hvis det er egnet til å virke støtende på andre. Og det er definitivt støtende for alle kundene til ts som ikke har fått det de har betalt for, at personen som tok pengene deres, får gjeldsordning og slipper unna.

Anonymkode: c7f22...7e4

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Gjeldsordning fordi man akkurat har kjørt enk.foretaket sitt i grøfta? Gjeldsordning gis ikke for fersk gjeld, og det gis heller ikke hvis det er egnet til å virke støtende på andre. Og det er definitivt støtende for alle kundene til ts som ikke har fått det de har betalt for, at personen som tok pengene deres, får gjeldsordning og slipper unna.

Anonymkode: c7f22...7e4

vi sitter ikke på hele bildet her. Ergo bør hun få hjelp til en vurdering. Ingen ting er svart/hvitt. Gjeldsordning kan gis for fersk gjeld under spesielle forutsetninger. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er i det som heter … livskrise. Jeg har hatt enkeltmannsforetak som gikk dundrende konkurs. All gjeld er nå i mitt navn. Jeg skylder masse penger til folk som sikkert vil politi anmelde meg.

Jeg har ubetalt husleie på flere mnd. Hus uten strøm, da den er stengt. Og ca 5 kr på kontoen.

Jeg har søkt NAV om hjelp det siste halve året, da jeg så at ting ble tungt. Men NAV avviste alle søknader fordi jeg hadde jo egen inntekt igjennom firma. Å forklare at det er midler til utgifter først - var håpløst.

Spørsmålet mitt er:

-  Dersom du hadde hatt en i familien som har svært god råd, over gjennomsnittet… ville du ha spurt om hjelp? 

Problemet er bare at vedkommende og jeg har svært dårlig forhold. Ikke snakket på mange år. Eller blir jeg den slave og må være evig takknemlig om jeg får ett lån..

Eller er det greit å spørre venner, å låne liksom 200.000…. 

For NAV de hjelper jo ikke.

I stedet for å fortelle at jeg er skyld i mine egne problemer … vær så snill å gi råd hva gjør jeg? 
Eier ingenting av verdi å selge. 

Dette må du ha sett komme i lang tid. Man spør ikke andre om lån, med unntak av mor og far i noen tilfeller. Krisepenger til mat får du av NAV

Anonymkode: 3baf0...794

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det handler om 200 k for å komme deg unna en personlig konkurs, så ville jeg tigget og bedt så inderlig det er mulig. Svelget all stolthet. Det er tross alt bedre enn å evt måtte ha gjeldsordning i 5 år, miste alt av eiendeler osv. 

Om du slår deg personlig konkurs, tror jeg, de skjærer alle over en kam og du får det like ille som om du skyldte millioner. Og det er jo unødvendig og trist, og bortkastet tid, om det bare er 200 k som får deg på rett kjøl igjen. 

Så skrap sammen, og kanskje be om 50k her og der. 

Anonymkode: 1cb1a...e78

AnonymBruker
Skrevet

Og du har krav på stønad om livsopphold fra Nav. Må bare bevise at den inntekten du hadde, har du ikke lengre. Iom kontoer er tomme NÅ, har du krav på krisepenger til mat og strøm også. Der må du presse mer. Nav er sånn. 

Og videre, lån penger, betal ned kreditorene. Og så jobb alt du makter og klarer mens bygger deg opp igjen. 

Anonymkode: 1cb1a...e78

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg søker jobb daglig. Har spurt nav om konkret kurs for da venter fast stilling straks jeg er ferdig, men de svarer ikke.

Mens jeg søker må man jo levere. Hva med alle de som jeg skylder penger til? Bestillingene mine…

Spørsmålet er egentlig hvor mye mer orker jeg og klarer jeg av dette? Må si vi lever i ett kaldt og hart samfunn.

Det er ikke et kaldt og hardt samfunn fordi du har brukt bøttevis med penger du ikke har, og nå er sur fordi andre ikke betaler for deg. Og kurs? Midt i ferien uten penger? Men for helvete da kjerring, ta deg sammen!! Ring sykehjem og barnehager så får du fylt opp med ekstravakter ganske greit, da har du inntekt. Så er det gjerne ikke drømmen, men det gi tak over hodet, mat på bordet og mulighet for å betale ned gjeld. Du kan jobbe doble skifte og så mye du gidder nå om sommeren.

Anonymkode: 6f1ae...45d

• Liker 4
Skrevet

Aldri. Penger låner man fra banken. Er man i økonomisk uføre og banken ikke stiller opp er det fordi man ikke er istand til å betjene et slikt lån. Da blir det feil å utnytte privatpersoner. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mens jeg søker må man jo levere. Hva med alle de som jeg skylder penger til? Bestillingene mine…

Spørsmålet er egentlig hvor mye mer orker jeg og klarer jeg av dette? Må si vi lever i ett kaldt og hart samfunn.

Kaldt og hardt samfunn? For noen hundre år siden hadde du levd på fattigkassa, eller levd på legd… Dette har ikke noe med «kaldt og hardt samfunn» å gjøre. Det har med ansvar for eget liv. 

Dette er en situasjon du har satt deg selv i gjennom å starte ENK og ikke AS. NAV vil ikke redde deg ut av dette. Du kan få nødhjelp, men er det inntekter fra ENK som stopper deg der? Du kan ikke regne med penger fra NAV så lenge du på papiret faktisk har en inntekt. 
Å spørre om et lån er noe man kanskje kunne gjort fra foreldre, evt partner. Men å spørre en fjern deltaking, som du i tillegg ikke har et godt forhold til? Glem det. 

Anonymkode: 0ab02...768

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...