Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i det som heter … livskrise. Jeg har hatt enkeltmannsforetak som gikk dundrende konkurs. All gjeld er nå i mitt navn. Jeg skylder masse penger til folk som sikkert vil politi anmelde meg.

Jeg har ubetalt husleie på flere mnd. Hus uten strøm, da den er stengt. Og ca 5 kr på kontoen.

Jeg har søkt NAV om hjelp det siste halve året, da jeg så at ting ble tungt. Men NAV avviste alle søknader fordi jeg hadde jo egen inntekt igjennom firma. Å forklare at det er midler til utgifter først - var håpløst.

Spørsmålet mitt er:

-  Dersom du hadde hatt en i familien som har svært god råd, over gjennomsnittet… ville du ha spurt om hjelp? 

Problemet er bare at vedkommende og jeg har svært dårlig forhold. Ikke snakket på mange år. Eller blir jeg den slave og må være evig takknemlig om jeg får ett lån..

Eller er det greit å spørre venner, å låne liksom 200.000…. 

For NAV de hjelper jo ikke.

I stedet for å fortelle at jeg er skyld i mine egne problemer … vær så snill å gi råd hva gjør jeg? 
Eier ingenting av verdi å selge. 

Anonymkode: 3566e...6b7

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er kun mine foreldre jeg ville spurt om å hjelpe økonomisk, ikke venner eller fjerne slektninger.

Anonymkode: d2219...879

• Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å skaffe deg jobb? Altså som arbeidstaker. Så du får fast inntekt.

Anonymkode: f1c55...5bc

• Liker 27
  • Nyttig 11
Skrevet

Nå må folk slutte å klage på Nav systemet, det fungere nøyaktig(eller nesten) slik som det skal. Nav er ikke en pengemaskin som du kan snu deg til når du trenger penger, du har krav på mat på bordet og tak over hode.

For å vær ærlig så vet jeg ikke hva jeg hadde gjort om jeg var i den situasjonen, men om jeg ikke var mangemillionær og 200k var noe jeg bare kunne gi bort så hadde jeg ikke lånt ut til en fjern slektning.
Har du noe form for inntekt i dag?
Har du en nærme slektning eller venn med romslig plass som du kunne bodd hos billig til du kom deg på bena igjen?

• Liker 18
  • Nyttig 6
Skrevet

Aldri. Jeg ville ikke spurt om hjelp, rett og slett fordi jeg ikke vil involvere familie eller venner i noe som har med penger og risiko å gjøre.

Jeg har vært der du er TS. Jeg hadde et enkeltpersonforetak som havarerte, en halv million i usikret leverandørgjeld/inkassogjeld og på toppen av det hele skyldte jeg skatt også, og Skatteetaten ville slå meg personlig konkurs. Dette er over 20 år siden, så justert for inflasjon hadde det vært enda verre.

Jeg løste det ved å forhandle med kreditorer, og jobbe dag og natt, på alt fra sykehjem til bensinstasjon. Er man in the shit, så gjør man det man må. 

• Liker 27
  • Nyttig 16
AnonymBruker
Skrevet

Det er innafor om du eller noen du forsørger sliter med å få nok mat. Men kun hjelp til økonomisk til mat, mens man selv prøver å komme på beina. Alt det andre kan de heller tilby selv om de har innsikt i situasjonen. Er dette mennesker som ikke kjenner til problemet, er de heller ikke nære nok til å involvere på noen som helst måte. 

Anonymkode: 75a7e...2de

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hva med å skaffe deg jobb? Altså som arbeidstaker. Så du får fast inntekt.

Anonymkode: f1c55...5bc

Jeg søker jobb daglig. Har spurt nav om konkret kurs for da venter fast stilling straks jeg er ferdig, men de svarer ikke.

Mens jeg søker må man jo levere. Hva med alle de som jeg skylder penger til? Bestillingene mine…

Spørsmålet er egentlig hvor mye mer orker jeg og klarer jeg av dette? Må si vi lever i ett kaldt og hart samfunn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om jeg hadde spurt en i familien som jeg har et svært dårlig forhold til om å låne flere hundre tusen til å dekke gjeld jeg hadde pådratt meg gjennom at firmaet mitt gikk konkurs? Jeg tenker nei, gitt.

Heller ikke ok å sette venner i en situasjon der de må ta stilling til en låneforespørsel på 200 000 kroner. 

Også rart for meg at du bekymrer deg for å «måtte være evig takknemlig» til en som eventuelt redder deg fullstendig. Det skulle da virkelig bare mangle, i så fall. 

Jeg ler ikke av deg eller noe sånt, altså, jeg skjønner at dette må være helt fryktelig. Jeg forstår også at man snur de aller fleste steiner. Men dette er ikke reelle alternativer. 

Anonymkode: ed215...30a

• Liker 16
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Problemet er bare at vedkommende og jeg har svært dårlig forhold. Ikke snakket på mange år

Man spørr ikke et menneske man ikke har snakket med på mange år om et lån på flere hundre tusen. 
Det er bare frekt!

Personlig hadde jeg aldri lånt en større sum penger til noen som har såpass mye kaos i økonomien og liten vilje til å rydde opp selv

Anonymkode: b87ba...d01

• Liker 18
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

I realiteten er det fortsatt hos NAV du må søke hjelp. Nødhjelp. De plikter å sørge for at du ikke sulter. At du går personlig konkurs virker jo overveiende sannsynlig, og NAV hjelper deg ikke med å betale all denne konkursrelaterte gjelden din. Men de vil, tross alt, hjelpe deg å overleve dag til dag når du beviser for dem at du rett og slett ikke har til det aller mest nødvendige. Så betaler de naturlig nok ikke unna all personlig gjeld.

Anonymkode: ed215...30a

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Man låner ikke penger av venner eller familie. Det skaper bare trøbbel for alle parter. 
Har du et hus, så har du noe å selge. Selv om huset er uten strøm, da. 
Rydd opp i galskapen din selv, og dra ikke flere med deg i ditt fall. 

Anonymkode: b51a0...4f3

• Liker 12
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Spør foreldrene dine.

Det er bare penger så uansett hva slags hjelp du får eller ikke for så må du bare gjøre så godt du kan for å komme deg gjennom dette. Eventuelt personlig konkurs og gjeldsanering. 

Anonymkode: 6ae3d...10b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Livsopphold er noe fleste får. Håper du får deg jobb. 

Anonymkode: d0ba0...742

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det er innafor om du eller noen du forsørger sliter med å få nok mat. Men kun hjelp til økonomisk til mat, mens man selv prøver å komme på beina.

Anonymkode: 75a7e...2de

Dette kan / skal NAV hjelpe med

Anonymkode: 67c37...d09

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri. Spør Nav.

Anonymkode: ab00a...a69

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er i det som heter … livskrise. Jeg har hatt enkeltmannsforetak som gikk dundrende konkurs. All gjeld er nå i mitt navn. Jeg skylder masse penger til folk som sikkert vil politi anmelde meg.

Jeg har ubetalt husleie på flere mnd. Hus uten strøm, da den er stengt. Og ca 5 kr på kontoen.

Jeg har søkt NAV om hjelp det siste halve året, da jeg så at ting ble tungt. Men NAV avviste alle søknader fordi jeg hadde jo egen inntekt igjennom firma. Å forklare at det er midler til utgifter først - var håpløst.

Spørsmålet mitt er:

-  Dersom du hadde hatt en i familien som har svært god råd, over gjennomsnittet… ville du ha spurt om hjelp? 

Problemet er bare at vedkommende og jeg har svært dårlig forhold. Ikke snakket på mange år. Eller blir jeg den slave og må være evig takknemlig om jeg får ett lån..

Eller er det greit å spørre venner, å låne liksom 200.000…. 

For NAV de hjelper jo ikke.

I stedet for å fortelle at jeg er skyld i mine egne problemer … vær så snill å gi råd hva gjør jeg? 
Eier ingenting av verdi å selge. 

Hva da når du får spørsmål om hvordan og når tilbakebetalingen skal skje? Rente og avdragsfritt? Evt. hvor mye rente? Osv. 
Det beste på sikt er å la saken gå sin gang. Da vil nav være forpliktet til å hjelpe deg, og du vil være i en mye bedre posisjon på sikt, enn å ha et dyrt privatlån hengende over deg i flere år.

Anonymkode: 67c37...d09

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Slikt spør man ikke venner om, og iallfall ikke venner man ikke har kontakt med. Og hvorfor så mye som 200.000? Om du sliter med penger får du spørre gode venner om en bærepose med mat. Penger kan du spørre foreldre om. Om du må ha så stor sum må du spørre om forskudd på arv. 
Nav er de eneste som plikter å hjelpe. Om du søker om sosial eller nødpenger må du legge ved kontoutskrift fra de siste 3 månedene og da får du ikke hjelp om du nettopp har mottatt 200.000. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å få en jobb, hva som helst. Snakk med de du skylder penger om en nedbetalingsplan. Gjerne uten renter hvis mulig. Selg huset og gå over til leie en periode. Snakk med nav igjen. Spørr foreldre om rentefritt lån. Du betaler tilbake så fort du har begynt å tjene penger igjen. Hvis 200k letter situasjonen din betraktelig, spør mor/far.

Anonymkode: 04c91...0e4

• Liker 1
Skrevet

Om du ikke har kredittverdighet og sikkerhet for et lån, så må vel denne långiveren anse pengene som tapt allerede i utgangspunktet  Altså må du i realiteten be om en gave på 200K. Det er drøyt. Du bør søke om gjeldssanering og finne arbeid med fast inntekt og bygge deg opp igjen økonomisk. Å "låne" mere penger nå  vil trolig bare grave deg dypere ned i økonomiske problemer. Dette må du stoppe, og snu. Ikke la det fortsette. Du har vel sett hvordan de håndterer dette på luksusfellen. Lykke til.

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ville ikke lånt penger til/av familie og venner, evt til lunch på jobb e.l, småbeløp.

Dessuten - ikke lån penger for å betale annen gjeld og for guds skyld neste gang: Start et AS.

Anonymkode: 547ed...f18

• Liker 1
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...