Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper at jeg kan få noen ærlige refleksjoner her ang søsken. Jeg har en søster som jeg er veldig glad i, og det er bare oss to. Vi har det stort sett utrolig trivelig og artig sammen, men jeg må ærlig innrømme at jeg aldri i verden ville hatt noe med henne å gjøre om vi ikke var søsken. Hun har noen sider som jeg virkelig forakter. Hun lyver, svindler, stjeler, og er fryktelig upålitelig. Verdier og holdninger er ikke eksisterende, i så fall bare en fasade. Hun er aldri direkte slem eller ufin, hun bare er ikke bevisst på hvilke konsekvenser handlingene hennes har. Spesielt når det gjelder familie. Har tenkt flere ganger på at jeg vil utelukke henne fra livet mitt, men klarer det ikke siden jeg er så glad i henne. Er det flere som har det sånn, og eventuelt har noen tanker rundt dette? Er det dette som er søskenkjærlighet? At man bare må tåle at man er fryktelig forskjellige? 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle er dere? Det er forståelig at man blir irritert på noen nært seg som gjør dårlige valg uten å tenke over hvilke følger det har. Sikkert fordi du ikke kunne stått inne for å gjøre dette selv og du kjenner deg ikke igjen i det. Er det en grunn til at hun gjør dette? Det rettferdiggjør ikke handlingene, men det kan gi et innblikk i hvorfor hun gjør det og bidra til at du forstår henne (selvom du ikke kunne gjort det selv). En ting jeg også lurer på, er om hun har gjort dette direkte mot deg? Eller tenker du at dere er så langt fra hverandre pga verdier osv? Det går an å ha avstand, men fremdeles en relasjon. Men dette er jo noe du må vurdere

Anonymkode: 3761f...5f3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en søster og en bror. Søsteren min er veldig snill og jeg er glad i henne og vi har det som regel fint sammen selv om vi er veldig ulike av personlighet. Vi hadde nok aldri blitt venner dersom vi ikke var søsken.

Samme gjelder broren min. Men han er ikke like snill som min søster. Han er veldig egosentrisk og setter alltid seg og sitt foran alt. Jeg har ingen spesielt gode minner fra han i barndom eller som voksen. Han bare var der og var en sur og irritert storebror. Jeg er glad i han også. Men om jeg aldri hadde sett han igjen hadde det ikke påvirket livet mitt noe særlig. 

Anonymkode: 027d9...28d

AnonymBruker
Skrevet
Silje M. skrev (55 minutter siden):

Håper at jeg kan få noen ærlige refleksjoner her ang søsken. Jeg har en søster som jeg er veldig glad i, og det er bare oss to. Vi har det stort sett utrolig trivelig og artig sammen, men jeg må ærlig innrømme at jeg aldri i verden ville hatt noe med henne å gjøre om vi ikke var søsken. Hun har noen sider som jeg virkelig forakter. Hun lyver, svindler, stjeler, og er fryktelig upålitelig. Verdier og holdninger er ikke eksisterende, i så fall bare en fasade. Hun er aldri direkte slem eller ufin, hun bare er ikke bevisst på hvilke konsekvenser handlingene hennes har. Spesielt når det gjelder familie. Har tenkt flere ganger på at jeg vil utelukke henne fra livet mitt, men klarer det ikke siden jeg er så glad i henne. Er det flere som har det sånn, og eventuelt har noen tanker rundt dette? Er det dette som er søskenkjærlighet? At man bare må tåle at man er fryktelig forskjellige? 

Kan hun være så ulik deg, da, når dere er vokst opp i samme hjem og har de samme genene? 
Hvordan ville dette innlegget blitt skrevet om din søster hadde skrevet om deg?

Anonymkode: 87d3d...4c6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min søster er også veldig ulike. Er glad i henne fordi hun er min søster. Men hadde hun ikke vært det, hadde hun ikke vært en del av mitt liv. 

Anonymkode: cbf9a...4d6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kan hun være så ulik deg, da, når dere er vokst opp i samme hjem og har de samme genene? 
Hvordan ville dette innlegget blitt skrevet om din søster hadde skrevet om deg?

Anonymkode: 87d3d...4c6

Ja, man kan være svært ulike selvom man har samme gener og vokser opp i samme hjem. Har du møtt noen søsken som er identisk i atferd/oppførsel? Ingen har samme rolle innenfor en familie. Det er gjort studier på dette i psykologien. Uansett er vi jo selvstendige individer med svært ulike erfaringer/opplevelser, i tillegg til en egen personlighet, som bidrar til vår utvikling.

Anonymkode: 3761f...5f3

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...