AnonymBruker Skrevet 5. juli #1 Skrevet 5. juli Er det meninga at alle inntekter kun skal gå til det nødvendige som å bo, mat og klær? Billigst mulig av alt det jeg nevner over. Altså bo billigst mulig, spise billigst mulig som FirstPrice, kjøpe klær på HM osv. Eller kjøpe billig på loppemarked og bruktbutikker. Ja dere skjønner sikkert. Men ikke noe mere enn det? Aldri ferie? Aldri spise ute? Aldri reise bort? Aldri drive med noen hobbyer annet enn å gå tur i skogen? Er det vanlig å stå med kalkulatoren på mobilen for å sjekke om du har råd på matbutikken? Anonymkode: 58cf1...96e
-venter- Skrevet 5. juli #3 Skrevet 5. juli Meningen er at det skal gå opp. Når du havner i kisten får du ikke med deg noe.
Hololo Skrevet 5. juli #4 Skrevet 5. juli Noen har nok kun til å klare seg, mens andre har mer og rutte med slik er det. Og husk at ferie ikke bare er å reise til syden, ta med deg en fiskestang og et telt så kan det fort bli til en fin ferie det og. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli #5 Skrevet 5. juli Hva snakker du om? 😅 Jeg er opptatt av økonomien min, kanskje over gjennomsnittet. Har stålkontroll. Men av den grunn kan jeg også unne meg det jeg vil, med god samvittighet. Finnes nok av dem som unner seg det de vil uten å ha kontroll. Og som dessverre ender med høy kredittkortgjeld de sliter med å komme seg ut av. Så ja, økonomi er dritviktig! Anonymkode: 8c88c...876 1
Supernaut Skrevet 6. juli #6 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er det meninga at alle inntekter kun skal gå til det nødvendige som å bo, mat og klær? Billigst mulig av alt det jeg nevner over. Altså bo billigst mulig, spise billigst mulig som FirstPrice, kjøpe klær på HM osv. Eller kjøpe billig på loppemarked og bruktbutikker. Ja dere skjønner sikkert. Men ikke noe mere enn det? Aldri ferie? Aldri spise ute? Aldri reise bort? Aldri drive med noen hobbyer annet enn å gå tur i skogen? Er det vanlig å stå med kalkulatoren på mobilen for å sjekke om du har råd på matbutikken? Anonymkode: 58cf1...96e Prøver du å si at du har dårlig råd?
Knirke Skrevet 6. juli #7 Skrevet 6. juli Det du beskriver er økonomien til en som enten har ekstremt lav lønn/ytelser, eller som har tatt opp boliglån til langt oppover ørene. De fleste har det litt mer romslig. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli #8 Skrevet 6. juli Det er ikke en mening bak økonomi. Det du beskriver er jo å ha dårlig råd. Har du en utdannelse? Hvis ikke, begynn der. Ellers kan du jobbe ekstra eller søke andre jobber. Anonymkode: 1c005...8ee
Fremmed fugl Skrevet 6. juli #9 Skrevet 6. juli Menningen med økonomien er å muliggjøre transaksjoner.
Helene Skrevet 6. juli #10 Skrevet 6. juli Nå er jeg ufør, tenker på økonomi hele tiden. Jeg har en god hverdag. Eier hjemmet mitt. Har mat. Har det bedre enn mange andre. Men må tenke på økonomi hele tiden. Hva jeg handler, hvordan spiser jeg.
Million Skrevet 6. juli #11 Skrevet 6. juli For meg er det ikke vanlig å stå med kalkulatoren på matbutikken, nei. Kan ikke huske jeg noengang har gjort det. Jeg har ikke flust med penger, men nok til å klare meg og nok til at jeg stort sett kjøper det jeg trenger og har lyst på. Men min smak er ikke kostbar, men ganske alminnelig. Skjønner ikke helt det du spør om. "Meningen" at alle inntekter skal gå til å leve? Ja, det er vel det. Mange har bare akkurat, mange har penger til overs etter det også og kan sette av til sparing. Det kommer an på hvordan du bor, hva slags jobb du har. Forskjeller i inntekt og jobb har alltid eksistert så lenge mennesker har hatt et pengesystem. Det er sånn det er. Er du ikke fornøyd med inntekten din, så gjør du noe med den. Skaff deg en annen utdannelse, eller skaff en om du ikke har en fra før.
Isambard Skrevet 6. juli #12 Skrevet 6. juli Det er viktig å ha god nok oversikt og kontroll over økonomien sånn at man kan gjøre bevisste prioriteringer. Noen vil spise ute hver dag og reise. Andre vil ha stort hus og bil. De fleste må velge bort noe for å få det de ønsker. Da gjelder det å ha en viss peiling på hvor pengene går.
AnonymBruker Skrevet 6. juli #13 Skrevet 6. juli Man får lønn etter hva man jobber med og hvor mye man jobber. Er du ikke fornøyd med inntekten din må du enten få en annen jobb eller jobbe mer. En ekstrajobb i tillegg til den man har er f.eks generelt en enkel måte å øke inntekten på. Anonymkode: e9ea0...e6a
AnonymBruker Skrevet 6. juli #14 Skrevet 6. juli Sultet og frøs hver dag i hele oppveksten. Aldri reise eller annen luksus. Aldri innom butikker eller noe internett så jeg visste heldigvis ikke alt jeg gikk glipp av . . . Anonymkode: da41a...ff6
AnonymBruker Skrevet 6. juli #15 Skrevet 6. juli Hololo skrev (8 timer siden): Noen har nok kun til å klare seg, mens andre har mer og rutte med slik er det. Million skrev (2 timer siden): Forskjeller i inntekt og jobb har alltid eksistert så lenge mennesker har hatt et pengesystem. Det er sånn det er. Ja, men det trenger ikke å være sånn. Det er bare noe eliten har innført fordi de ikke vil dele. At barn vokser opp i fattigdom er uverdig! Anonymkode: 477da...5d9
Million Skrevet 6. juli #16 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, men det trenger ikke å være sånn. Det er bare noe eliten har innført fordi de ikke vil dele. At barn vokser opp i fattigdom er uverdig! Anonymkode: 477da...5d9 Eh... er du seriøs nå? Mener du at man "skal ta fra de rike og gi til de fattige"? I ren Robin Hood stil, så "alle skal få" som Kristian Valen sier i sine komi-show? Det er jo ren utopi. Man kan ikke stjele fra en gruppe mennesker fordi en annen gruppe mennesker vil ha mer. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli #17 Skrevet 6. juli Det er da ingen "mening" bak det, det er bare realiteten. Hvis man synes man har for lite penger så må man se på hvordan man enten kan få mer penger inn eller redusere utgiftene. Anonymkode: f5c7e...556
Gjest Cartman Skrevet 7. juli #18 Skrevet 7. juli Økonomi = resurser. Har du dårlig økonomi så må du skaffe deg bedre økonomi. Feks kan du jobbe mer, investere aksjer, selge ting på Finn.no etc
AnonymBruker Skrevet 8. juli #19 Skrevet 8. juli Jeg har aldri hatt veldig god råd. Men alltid hatt stålkontroll over økonomien. Aldri brukt mer enn jeg har og faste utgifter prioriteres før luksus. Sparer i fond og har alltid prioritert å ha en solid buffer. I dag eier jeg hus med stor hage. Men hadde ikke fått det til uten forloveden min. Økonomien er selvsagt romsligere nå som vi er to og han tjener ekstremt godt. Men de faste kostnadene og lånet gjør at jeg betaler like mye som da jeg leide. Og jeg betaler likt for mat som alltid. Ferie, aktiviteter og klær til barna deler vi prosentvis etter inntekt. Han ønsker vi skal ha samme levestandard. Jeg er nok hakket mer opptatt av at alt skal deles rettferdig, mens han er mindre opptatt av det. Han ønsker å bruke penger på meg så det er jeg som setter foten ned når han ønsker å kjøpe ting jeg ikke trenger 🤭 Jeg merker definitivt at det er deilig å slippe å bekymre meg eller tenke like mye på økonomi som jeg har måttet hele livet. Men de fleste i Norge klarer seg godt om de er fornuftig og ikke lever over evne. Anonymkode: 1ae68...2ed 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli #20 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (På 5.7.2025 den 23.54): Er det meninga at alle inntekter kun skal gå til det nødvendige som å bo, mat og klær? Billigst mulig av alt det jeg nevner over. Altså bo billigst mulig, spise billigst mulig som FirstPrice, kjøpe klær på HM osv. Eller kjøpe billig på loppemarked og bruktbutikker. Ja dere skjønner sikkert. Men ikke noe mere enn det? Aldri ferie? Aldri spise ute? Aldri reise bort? Aldri drive med noen hobbyer annet enn å gå tur i skogen? Er det vanlig å stå med kalkulatoren på mobilen for å sjekke om du har råd på matbutikken? Anonymkode: 58cf1...96e Jeg gjør det du beskriver i første avsnitt, for å ha råd til det du beskriver i andre avsnitt. Anonymkode: c7715...210
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå