Gå til innhold

Er vi eller bror urimelig? Mange bonusbarn…

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo egentlig ganske interessant. Hvis dette er reell og ikke en trolletråd så aktualiserer den jo noen utfordringer med bonusbarn/bonusbarnebarn.

Jeg har en sønn på 18. Hvis han en dag kommer hjem med en dame som har et barn fra før og etablerer seg med henne og de får fellesbarn så tror jeg at jeg vil forsøke å behandle både særkullsbarnet og de jeg er ekte bestemor til ganske likt. 

Men om min sønn finner seg en dame med 8 barn i voksen alder. (La meg si han er 40, da har jo mange flere litt "bagasje") Så kommer jeg ikke til automatisk å se på dem som mine andre barnebarn. Til det er situasjonen for usikker tenker jeg.

Anonymkode: e07ea...a01

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva feiler hele familien som lar en minstepensjonist spandere middag på restaurant for storfamilien? Dere får dele på regningen eller invitere bestemor hjem på familieselskap i stedet. 

Anonymkode: bce72...062

Har du ikke lest tråden?

Som sagt inviterer jeg hele familien til middag en gang i måneden. Jeg er hjemme i permisjon, og bestemor kommer innom en fast dag og spiser lunsj her. Neste uke skal jeg til bryggen og spise sjømat, da tar jeg med bestemor siden hun og elsker sjømat- og jeg skal betale for det. Tror du virkelig jeg kun ser bestemoren min to ganger i året? 😅

Hadde det bare vært så enkelt at vi kunne sagt «vi betaler»… Vi har selvsagt sagt det mange ganger. Jeg har selvsagt sagt flere ganger at hun kan låne mitt hus og invitere til, så kan vi hjelpe hverandre med handling, matlaging og ordning. Det ønsker hun ikke, det blir ikke det samme for henne. Min mor vippset henne en gang vi hadde vært ute og spist, da vippset hun tilbake og ble litt fornærmet. 

Hun har invitert inn til månedlig familiemiddag i mange tiår. Hennes store sorg var da hun innså hun ikke kunne gjøre det lenger når hun solgte huset. Dette er hennes måte å videreføre en tradisjon hun elsker, og for henne er det visst ikke det samme dersom vi betaler selv. Skal vi slutte å møte opp når hun inviterer til noe som gir henne glede? 

ts

Anonymkode: c49cc...bbc

• Liker 2
  • Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet

Din bror er urimelig.

Da min bestemor levde tok hun av og til hele storfamilien med ut for å spise. Hun ble rett og slett fornærmet og lei seg når noen foreslo å betale selv. Det var stoltheten hennes og hun hadde en enorm glede av å gjøre dette. Skulle vi tatt fra henne dette?

De som ikke har vokst opp i den type familie tror jeg ikke er i stand til å forstå dette. 

Anonymkode: d14f7...486

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo egentlig ganske interessant. Hvis dette er reell og ikke en trolletråd så aktualiserer den jo noen utfordringer med bonusbarn/bonusbarnebarn.

Jeg har en sønn på 18. Hvis han en dag kommer hjem med en dame som har et barn fra før og etablerer seg med henne og de får fellesbarn så tror jeg at jeg vil forsøke å behandle både særkullsbarnet og de jeg er ekte bestemor til ganske likt. 

Men om min sønn finner seg en dame med 8 barn i voksen alder. (La meg si han er 40, da har jo mange flere litt "bagasje") Så kommer jeg ikke til automatisk å se på dem som mine andre barnebarn. Til det er situasjonen for usikker tenker jeg.

For bestemoren denne tråden er det ikke snakk om barnebarn engang, men om oldebarn/steoldebarn. Som har vært i familien i sånn ca 10 minutter.

Uansett om dere inviterer månedlig, TS, er det fortsatt urimelig å la eldre enslige minstepensjonister tømme kontoen for noe dere voksne kunne spart opp til med to månedslønner.

Anonymkode: 0b70a...a27

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
LilleMy_09 skrev (5 minutter siden):

Din bror er urimelig. Din mor og resten av familien har ikke noe økonomisk ansvar for ev. bonusbarn. Det er det barnas foreldre som har 

Folk har ikke økonomisk ansvar overfor noen slektninger. 
Nå er jo denne situasjonen rimelig spesiell med så mange barn. Så da er det antallet som gjør det vanskelig. Men hadde det dreid seg om en eller tre, mener jeg man må behandle de som familie. For dersom man skal diskutere urettferdighet, vil det være urettferdig om mor betaler for ts med mann og to-tre barn og bare broren.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har mange barn (per dagens  samfunns standard, ikke like mange som i denne tråden ) og kunne aldri falt meg inn å kreve at noen som helst i min familie skal betale for NOEN av mine barn. Vi har valgt å få stor familie, vi får betale eller bli hjemme de gangene vi selv ikke har råd (vi har faktisk ikke råd til ferie vært år, noe vi har ofret for å kunne ha en stor familie).

Anonymkode: f5bfc...c23

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er bror som er urimelig ja. Kanskje ikke den skarpeste kniven heller siden han roter seg borti noen med så mange barn? Er vel sikkert like mange fedre til alle barna også. Hvis alle de bidrar så mor og alle barna kommer seg på tur, så kan de også være med🤭

Anonymkode: d8074...bfa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er bror som er urimelig ja. Kanskje ikke den skarpeste kniven heller siden han roter seg borti noen med så mange barn? Er vel sikkert like mange fedre til alle barna også. Hvis alle de bidrar så mor og alle barna kommer seg på tur, så kan de også være med🤭

Ja det setter nok ekstra spiss på feiringen til ts sin mor om denne nye damen tar med seg alle fedrene og barna og blir med, tipper det hadde blitt litt av et show😁 Da trenger dere nok ikke bruke ekstra penger på underholdningen for å si det sånn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja det setter nok ekstra spiss på feiringen til ts sin mor om denne nye damen tar med seg alle fedrene og barna og blir med, tipper det hadde blitt litt av et show😁 Da trenger dere nok ikke bruke ekstra penger på underholdningen for å si det sånn.

Jeg mente ikke at alle fedrene skulle være med, men at broren, kjæresten og de hundre barna kan være med hvis fedrene betaler for hver sin unge🤭

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner jo på en måte at din bror ønsker at alle barna skal bli sett på som fullverdige medlemmer av familien. Det blir litt vanskelig når det er snakk om veldig mange barn, for det endrer jo dynamikken og mulighetene i familien mye. Er som flere skriver noe annet når det på veldig kort tid plutselig kommer en hel skokk, i motsetning til at det hadde skjedd gradvis over en periode på mange år. Alle disse barna har jo andre familier og, så man kan jo og si at det blir urettferdig for andre om de til stadighet skal bli påspandert det ene og det andre fra alle familiene rundt.

Går det an å foreslå typ, jeg betaler 1500 pr familie til middag, vi betaler 20.000 pr familie på sydentur, det som blir over det får hver enkelt familie som skal være med dekke selv. Det krasjer jo litt med bestemors ønske om å spandere på alle. Beløpene er bare hentet fra løse luften. Jeg tenker et beløp som bør dekke det det koster for to voksne og to barn blir spandert, de som har veldig mange barn utover det må bidra litt selv

Anonymkode: 59fac...b1e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Din bror er urimelig. 
Det hun kan gjøre fremover hvis hun ønsker å spandere noe er å si at feks «jeg ønsker å invitere dere ut på middag og dekker 1000kr per familie». Så er det likt beløp, men selvsagt dekker det flere i en familie enn den andre. Men da kan din bror selv velge om han vil ta med seg sitt barn alene, ha med alle og betale mer selv. Så blir det ikke mulig å kommentere at ikke alle spanderes på.

Når det gjelder utenlandsturen dere skal på så synes jeg dere alle kan dekke reisen selv og gjerne for henne også. Som en gave. Heller gjøre det en sommerferie feks. Hun er tross alt minstepensjonist, selv om hun selvsagt vil glede seg over å kunne påspandere dere tur. 

I stedet for å ha månedlig middag ute/hos henne så har kanskje dere eller bror større plass. Bytt på hvem som inviterer. La evt henne betale for pizzalevering e.l hvis dette er noe hun virkelig gleder seg over.

Anonymkode: 6eb77...5b3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Din bror er urimelig. 
Det hun kan gjøre fremover hvis hun ønsker å spandere noe er å si at feks «jeg ønsker å invitere dere ut på middag og dekker 1000kr per familie». Så er det likt beløp, men selvsagt dekker det flere i en familie enn den andre. Men da kan din bror selv velge om han vil ta med seg sitt barn alene, ha med alle og betale mer selv. Så blir det ikke mulig å kommentere at ikke alle spanderes på.

Når det gjelder utenlandsturen dere skal på så synes jeg dere alle kan dekke reisen selv og gjerne for henne også. Som en gave. Heller gjøre det en sommerferie feks. Hun er tross alt minstepensjonist, selv om hun selvsagt vil glede seg over å kunne påspandere dere tur. 

I stedet for å ha månedlig middag ute/hos henne så har kanskje dere eller bror større plass. Bytt på hvem som inviterer. La evt henne betale for pizzalevering e.l hvis dette er noe hun virkelig gleder seg over.

Gode tanker, men du har ikke lest tråden. Bestemor til TS er minstepensjonist og ønsker å invitere ut noen ganger i året. Ts sin mor har rund dag og har planlagt over tid å invitere familien på en utenlandsferie i den forbindelse. 
TS har overtatt den månedlige middagen hjemme hos henne, og inviterer også bestemor på lunsj fast, siden TS nå er i permisjon. 
Det er viktig for bestemor å kunne spandere noen ganger i året, og moren til TS har bedre råd, men ikke så god råd til veldig mange ekstra. 

• Liker 4
Skrevet
got2go skrev (4 timer siden):

Men gjør det enkelt da: bestemor spanderer på dere voksne, og dere igjen betaler for deres egne barn. Problem løst.

Denne er fin. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg mente ikke at alle fedrene skulle være med, men at broren, kjæresten og de hundre barna kan være med hvis fedrene betaler for hver sin unge🤭

Nå synes jeg ikke du skal være knuslete, ta med fedrene også. Blir jo rene slektsstevnet dette her

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Din bror er urimelig. 

Jeg syns ikke bestemor skal være nødt til å endre sine vaner for barn hun ikke har en relasjon til. Det er barnebarnet som har valgt å skaffe seg en storfamilie, det betyr ikke automatisk at resten av slekta ser på disse som en del av familien. Det er mange faktorer som ligger til grunn her. 

Anonymkode: eb9a9...32a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Har du ikke lest tråden?

Som sagt inviterer jeg hele familien til middag en gang i måneden. Jeg er hjemme i permisjon, og bestemor kommer innom en fast dag og spiser lunsj her. Neste uke skal jeg til bryggen og spise sjømat, da tar jeg med bestemor siden hun og elsker sjømat- og jeg skal betale for det. Tror du virkelig jeg kun ser bestemoren min to ganger i året? 😅

Hadde det bare vært så enkelt at vi kunne sagt «vi betaler»… Vi har selvsagt sagt det mange ganger. Jeg har selvsagt sagt flere ganger at hun kan låne mitt hus og invitere til, så kan vi hjelpe hverandre med handling, matlaging og ordning. Det ønsker hun ikke, det blir ikke det samme for henne. Min mor vippset henne en gang vi hadde vært ute og spist, da vippset hun tilbake og ble litt fornærmet. 

Hun har invitert inn til månedlig familiemiddag i mange tiår. Hennes store sorg var da hun innså hun ikke kunne gjøre det lenger når hun solgte huset. Dette er hennes måte å videreføre en tradisjon hun elsker, og for henne er det visst ikke det samme dersom vi betaler selv. Skal vi slutte å møte opp når hun inviterer til noe som gir henne glede? 

ts

Det der kunne du ha skrevet til å begynne med, så hadde alle blitt spart for mange feilaktige kommentarer. Bonusbarn skal og bør innlemmes i familien, men så lenge bonusbarna har en pappa og en mamma, er det dem som skal betale for deres barn, i det store og hele, jul og bursdagsgaver får bonusbarna på lik linje med biologiske barn, i hvertfall de jeg kjenner til. Så for broren din å bli sur fordi mor ikke har råd til å spandere på 8 ekstra mennesker, viser bare hvilken type han er, en kravstor egoist.

Anonymkode: 159cd...1bd

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes ikke dette er så enkelt som noen vil ha det til. Her synes jeg broren din i det minste burde blitt sett og hørt, uten å nødvendigvis gi etter for alt han ber om.

Han som nå er blitt bonusfar til et junior-fotballag føler helt sikkert på mange vanskelige følelser rundt antall barn og det å bli akseptert, både av barna og kjæresten. Som en bonuspappa vil han nok ikke gi kjæresten og barna følelsen av at han ikke er dedikert og en del av familien med alt det innebærer. Han er kanskje veldig redd for å såre kjæresten og barna om de ikke blir inkludert? Vi tenker ikke alltid klart og kan si og gjøre mye dumt når vi er redde for konflikt.

Jeg synes ikke noen burde få noen slags konsekvenser for at han har blitt bonuspappa til så mange barn. Problemet med å spandere på folk når en egentlig ikke har råd er nettopp at slike konflikter fort kan oppstå, og jeg synes det er dumt at dere aksepterer at en minstepensjonist setter seg selv og dere i den situasjonen. Det beste hadde vært om pensjonisten sparer disse pengene og bruker dem mer fornuftig, fordelt på alle sammen, om ønsket er å være gavmild. Det MÅ ikke være turer i utlandet. Dere som familie klarer helt sikkert å dra på fine turer sammen uten at noen sitter igjen ruinert. Hvis det virkelig er turene og det å feriere som familie som gjelder får dere finne egnet sted som alle har råd til. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (5 timer siden):

Din bror. Folk har faktisk ikke råd til det de ikke har råd til. 

Folk har råd til det de har råd til. Men kan de spandere for 2 barn på søstrene, så kan de spandere på 2 barn på bror også, og så får de betale for resten selv. Jeg hadde nok også tenkt at jeg og min familie ikke var ønsket og inkludert hvis mine søstres barn ble betalt for, mens jeg måtte betale for alle mine selv. 

Anonymkode: fccbc...c39

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke lest tråden?

ts

Klart dere ikke skal slutte å møte opp, men det er jo noe frekt med å si at enten blir det ikke i det hele tatt eller så kan ikke Lars med familie få lov å komme. Synes det er direkte stygg oppførsel, særlig når dere andre heller kunne spyttet litt i, og din mormor våget å ta i mot. Mener du virkelig at hennes stolthet veier opp for å ekskludere et familiemedlem? Stygge dere er. 

Anonymkode: fccbc...c39

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke lest tråden?

ts

Betal på forhånd, og avtal med restauranten at hun skal betale en bestemt sum (utifra hva dere tror hun har råd til). Altså bestemor betaler f.eks. 1200 kr og du betaler resten uten at hun vet det. 

Anonymkode: ec6b1...c8d

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...