Gå til innhold

Er vi eller bror urimelig? Mange bonusbarn…

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min bror har for 1-2 år siden fått seg dame med -mange barn. Nesten tosifret 😅 

Vår bestemor har i alle år invitert til månedlige familiemiddager, men for noen år siden flyttet hun til en liten leilighet. Hun sparer (på minstepensjon) for å kunne ta med familien ut for å spise. Hun har ikke råd så ofte som hun ønsker, men jeg vet hun setter veldig pris på de gangene hun får til ❤️ Min bror er derimot ikke fornøyd, da min bestemor sier hun ikke har råd til å spandere på hans bonusbarn. Det blir typ en dobling av antall mennesker, det har hun rett og slett ikke råd til. Min bror er sur og mener at om hun ikke har råd til å ha med «alle» burde hun heller bare droppe å invitere ut. 

Min mor har i flere år nå spart for å kunne ta med familien til utlandet til sin runddag. Hun har sagt til min bror at hans dame og barn er hjertelig velkommen til å bli med, men hun har ikke råd til å plutselig skulle betale for dobbelt så mange mennesker. Min bror mener det er urimelig at jeg og min andre søster får ha med vår familie gratis, mens han må betale for sin. Mor vurderer nå å bare avlyse hele turen… 

Er det vi eller bror som er urimelig her? 

Anonymkode: c49cc...bbc

• Liker 4
  • Hjerte 17
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vår bestemor har i alle år invitert til månedlige familiemiddager, men for noen år siden flyttet hun til en liten leilighet. Hun sparer (på minstepensjon) for å kunne ta med familien ut for å spise. Hun har ikke råd så ofte som hun ønsker, men jeg vet hun setter veldig pris på de gangene hun får til ❤️ Min bror er derimot ikke fornøyd, da min bestemor sier hun ikke har råd til å spandere på hans bonusbarn. Det blir typ en dobling av antall mennesker, det har hun rett og slett ikke råd til. Min bror er sur og mener at om hun ikke har råd til å ha med «alle» burde hun heller bare droppe å invitere ut. 

Min mor har i flere år nå spart for å kunne ta med familien til utlandet til sin runddag. Hun har sagt til min bror at hans dame og barn er hjertelig velkommen til å bli med, men hun har ikke råd til å plutselig skulle betale for dobbelt så mange mennesker. Min bror mener det er urimelig at jeg og min andre søster får ha med vår familie gratis, mens han må betale for sin. Mor vurderer nå å bare avlyse hele turen… 

Så om han hadde valgt å lage 8-9 barn så hadde hun tatt seg råd til det, men siden det er bonusbarn så blir de utelatt. Det er hans tanke. For han så er det en selvfølge, men det tar tid for en familien å se på bonusbarn som sine egne. 

Men igjen, dette settet med barn har da besteforeldre på mors side og besteforeldre på fars side (antar jeg.) Må de virkelig få like mye fra bonusbesteforeldre i tillegg da? 

Anonymkode: e910f...46f

• Liker 16
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med en løsning at han får påstander det en vanlig fam med 2 unger hadde fått, og legger selv ut for resten?

Anonymkode: 2f53a...567

• Liker 14
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

det tar tid for en familien å se på bonusbarn som sine egne.

Stebarna er ikke deres egne. Om man innser det blir forventningene mer realistiske og livet bedre

Anonymkode: b9c07...349

• Liker 41
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Disse barna er så nye i relasjonen til familien, at det kan ikke forventes at de blir spandert på, på lik linje med de biologiske barnebarna. Sånn er det bare. Flere av disse må jo være tenåringer og har vel lite interesse av å reise på ferie med en familie de ikke kjenner så godt. 

Et sted må man sette en grense og din mor/bestemor, har rett til å sette grensen der hvor det er riktig for dem. Det kan medføre at din bror velger å ikke være med, det er hans rett. 

Anonymkode: eb9a9...32a

• Liker 22
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Din mor må jo være rettferdig.
Hun sier hun har for eksempel 20 000 å bruke per familie, og håper de spytter inn resten selv. Så koster fly og hotell og mat kanskje 5000 per pers. Da får du og din søster dekket for dere 4, han får dekket for seg, samboer og 2 barn, og betaler selv for 7 barn. 

Hadde din bror vært en gentleman så hadde han selv tilbydd seg å betale for de 7 ekstra hodene i sin familie. Både til din mor og bestemor. Inkludering er ikke bare andres jobb, man må gripe spaden selv også. 

Uansett frekt å kreve noe som helst av sin Bestemor på minstepensjon. Da prøver man heller å støtte hennes initiativ.

Anonymkode: e2273...7c2

• Liker 39
  • Nyttig 3
Skrevet

Din bror er urimelig.  Bonusbarna har da eget sett med besteforeldre som kan spandere på dem. 

Hvis han velger å ikke bli med på reise eller middag så er det hans valg. Dere gjør som planlagt og koser dere.

• Liker 19
  • Nyttig 1
Skrevet

For din bror er disse barna hans familie og ære være ham som tenker på de som sine og inkluderer dem. 

For resten av familien er de ikke å tegne som så nær som de andre barna i familien.

Det sier vel seg selv at en minstepensjonist ikke kan spandere på åtte ekstra mennesker. Når det gjelder den turen så ville jeg om jeg var fin mot tilby å betale for din bror og hans samboer. Barna kan de faktisk betale for selv regner med ikke alle er i alder det er aktuelt å reise med familien lenger.

Broren din må jo være en engel.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det er på tide at dere barn fra nå av begynner å spandere den årlige turen på deres mor, du og din bror deler summen det koster for henne, så betaler du for deg og dine og bror for seg og sine, så enkelt kam det gjøres, og mor slipper å blakke segpå en tur dere for lenge siden skulle ha bidratt til. 

Anonymkode: 159cd...1bd

• Liker 17
  • Nyttig 29
AnonymBruker
Skrevet

Så han har funnet seg en dame med 8 - 9 barn? Om han mener dere i familien skal betale dyre ting på bonusbarna hans, så regner jeg med at han bruker masse penger på dem også, som om de var hans egne? Altså, forsørger dem, kjøper sykler, ski, mobiler osv. Eller er det bare hans familie som skal få en stor, ekstra utgift?

Foreslår at din mor og bestemor går over til å bare betale for de voksne, så er dette problemet løst på en smidig måte. Så må dere selv betale for barna. 

Anonymkode: bb5ab...0f6

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er på tide at dere barn fra nå av begynner å spandere den årlige turen på deres mor, du og din bror deler summen det koster for henne, så betaler du for deg og dine og bror for seg og sine, så enkelt kam det gjøres, og mor slipper å blakke segpå en tur dere for lenge siden skulle ha bidratt til. 

Det samme gjelder for bestemoren, dere spanderer på henne fra nå av. tragisk at dere voksne mennesker ikke klarer å tenke såpass.

• Liker 17
  • Nyttig 12
Skrevet (endret)

Din bror er urimelig.

Hadde din mor hatt 8 barnebarn selv ville hun lagt andre planer.

Hadde din bestemor hatt 12 oldebarn selv, så hadde hun gjort det anderledes , også.

Det sagt, så er det deres tur til å betale, nå!!!! Skam dere!

Endret av Rotemor
  • Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det samme gjelder for bestemoren, dere spanderer på henne fra nå av. tragisk at dere voksne mennesker ikke klarer å tenke såpass.

Så enig! Hva søren..

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Din bror er skikkelig  urimelig  ha man skal inkludere og alt det der . Men man  må også forstå at alt har en grense. Det er også urettferdig å aldri kunne gjøre noe sammen heller av hensyn til enkelte. 

De bonusbarna, får være med på andre ting hos sin far alle andre ikke går delta på pgså. 

Mitt tåd er å planlegge  da enkelte  ting,  ikke alt men noe iht helg de er hos faren. 

Jeg betalte sydentur til mine to barn for litt siden, bonus med familie  fikk ikke tur. Det ble påpekr som urettferdig. Jeg spurte, hvor mange ganger har du vært i Syden?  3 , hvor mange ganger  har de to andre og vi bært i syden? Ingen.  Jeg nekter å ga dårlig  samvittighet  iht å en syden opplevelse med mine to, selv om bonus er like mye min. Men av og til må det bli forskjeller  fordi det er forskjeller  begge veier, ikke bare en.

Det er stygt  av bror å kreve at noen skal droppe sine kjære pga økonomisk  iht de andre, da burde  ham isåfall sputte inn litt  selv om det er et problem.  

Eller  foreslå at alle betaler for seg selv. Såpass  bør man også klare for bestemor

Anonymkode: db7bd...506

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dere blir påspandert av en minstepensjonist 🥺

Anonymkode: 304a5...72f

• Liker 23
  • Hjerte 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Altså, det er jo spinnvilt å forvente at en gammel dame skal spandere ferie og restaurantmiddager på en familie på 10-11 stk? Synes også det er urimelig at dere med to barn forventer det, TS!

Må gamle damer som har betalt for oppveksten dere spare i årevis for å få råd til en restaurantmiddag for alle, så skulle det faktisk bare mangle at dere som jeg antar jobber fulltid betaler som minimum for egen familie. Faktisk burde dere invitert disse gamle damene som tydeligvis ofrer alt for dere med på ferie og restaurant og betalt for dem. Det er én person ekstra ikke 4 eller 11!

Anonymkode: 0b70a...a27

• Liker 25
  • Nyttig 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...