AnonymBruker Skrevet 3. juli #1 Skrevet 3. juli Far har blitt mye verre. Jeg er disponent og står i fremtidsfullmakten. Den skal sendes inn nå snart da vi har fått legeerklæring. Hva er lurt å gjøre nå? Tipper det blir søkt om sykehjem om ikke veldig lenge. Jeg vet at han vil at jeg skal disponere pengene så det kommer han og arvingene til gode, det har vi snakket om å skrevet avtale på før denne forverringen. Orker ikke svar om at vi er griske for det er vi ikke. Vil bare gjøre det som er enklest/lurest før han flyttes. Bør jeg lage en høyrentekonto på meg hvor pengene han kan flyttes til så det ikke blir problemer senere? Er arv lurt før han flytter? Han har en samboer uten felles barn og vi er to arvinger til han. Alle er egentlig enig i alt, men jeg har ansvaret for å gjøre det som er lurest. Hjelp! Anonymkode: 62c9f...632
Boetica Skrevet 3. juli #2 Skrevet 3. juli Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Er det ikke disse spørsmålene fremtidsfullmakten skal løse - hva du kan og ikke kan disponere over? Hvorfor har det da noen betydning om disposisjonene skjer før eller etter at han flytter på sykehjem? Jeg tenker selv å lage en fremtidsfullmakt som sier at mine barn kan gjøre hva de vil med mine midler når jeg blir for syk til å ta hånd om meg selv og ha nytte av midlene. Da ligger det i kortene at de kan selge eller leie ut bolig og ta pengene selv. Hensikten er jo at de skal kunne nyte godt av arven før jeg dør, når jeg selv ikke har bruk for den. Slippe styret med statsforvalteren, som jeg selv måtte deale med da mine foreldre ble syke. 1
Ulrikke Skrevet 3. juli #3 Skrevet 3. juli Hvis du tenker på betaling av sykehjemsplassen, så regnes ikke innskudd som inntekt, men renter av innskudd/aksjer/fond osv regnes som inntekt. Så det kommer jo an på hvor mye han har, hva som bør gjøres med disse pengene. Er det ikke noe særlig renter spiller det ingen rolle, men blir det en del, så vil det jo lønne seg at de ikke står på ham, ja. (misforsto jeg spørsmålet ditt får du korrigere meg!) Min far hadde alzheimer og bodde en stund på sykehjem før han døde nå i vår, så dette har vi akkurat vært gjennom.
AnonymBruker Skrevet 3. juli #4 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Far har blitt mye verre. Jeg er disponent og står i fremtidsfullmakten. D en skal sendes inn nå snart da vi har fått legeerklæring. Hva er lurt å gjøre nå? Tipper det blir søkt om sykehjem om ikke veldig lenge. Jeg vet at han vil at jeg skal disponere pengene så det kommer han og arvingene til gode, det har vi snakket om å skrevet avtale på før denne forverringen. Orker ikke svar om at vi er griske for det er vi ikke. Vil bare gjøre det som er enklest/lurest før han flyttes. Bør jeg lage en høyrentekonto på meg hvor pengene han kan flyttes til så det ikke blir problemer senere? Er arv lurt før han flytter? Han har en samboer uten felles barn og vi er to arvinger til han. Alle er egentlig enig i alt, men jeg har ansvaret for å gjøre det som er lurest. Hjelp! Anonymkode: 62c9f...632 Har de vært samboere lenge har hun også krav på noe av pengene. Anonymkode: 92fc4...a9d
Brunello Skrevet 3. juli #5 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Far har blitt mye verre. Jeg er disponent og står i fremtidsfullmakten. Den skal sendes inn nå snart da vi har fått legeerklæring. Hva er lurt å gjøre nå? Tipper det blir søkt om sykehjem om ikke veldig lenge. Jeg vet at han vil at jeg skal disponere pengene så det kommer han og arvingene til gode, det har vi snakket om å skrevet avtale på før denne forverringen. Orker ikke svar om at vi er griske for det er vi ikke. Vil bare gjøre det som er enklest/lurest før han flyttes. Bør jeg lage en høyrentekonto på meg hvor pengene han kan flyttes til så det ikke blir problemer senere? Er arv lurt før han flytter? Han har en samboer uten felles barn og vi er to arvinger til han. Alle er egentlig enig i alt, men jeg har ansvaret for å gjøre det som er lurest. Hjelp! Anonymkode: 62c9f...632 Du er ikke grisk. Det er smart å tenke på dette. Du må avklare at fremtidsfullmakten også omfatter å disponere hans formue ved å gi gaver og forskudd på arv. Hjelper lite at pengene er på en høyrentekonto dersom de ikke kan røres.
Brunello Skrevet 3. juli #6 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har de vært samboere lenge har hun også krav på noe av pengene. Anonymkode: 92fc4...a9d Uten felles barn arver man null. Men boet må selvsagt gjøres opp. Det kan være problematisk i visse tilfeller der noen har vært samboere lenge.
Brunello Skrevet 3. juli #7 Skrevet 3. juli Ulrikke skrev (9 minutter siden): Hvis du tenker på betaling av sykehjemsplassen, så regnes ikke innskudd som inntekt, men renter av innskudd/aksjer/fond osv regnes som inntekt. Så det kommer jo an på hvor mye han har, hva som bør gjøres med disse pengene. Er det ikke noe særlig renter spiller det ingen rolle, men blir det en del, så vil det jo lønne seg at de ikke står på ham, ja. (misforsto jeg spørsmålet ditt får du korrigere meg!) Min far hadde alzheimer og bodde en stund på sykehjem før han døde nå i vår, så dette har vi akkurat vært gjennom. Problemet er at verdiene er låst dersom fremtidsfullmakten ikke hjemler større gaver og forskudd på arv. Pengene blir stående på konto uten at noen får glede av de.
Ulrikke Skrevet 3. juli #8 Skrevet 3. juli Brunello skrev (14 minutter siden): Problemet er at verdiene er låst dersom fremtidsfullmakten ikke hjemler større gaver og forskudd på arv. Pengene blir stående på konto uten at noen får glede av de. Det er jeg klar over, men det hørtes ikke ut som om de hadde sendt den inn enda. Da kan pengene pr definisjon flyttes av ham selv. Men en ekstremt detaljert fremtidsfullmakt er gull verdt. Vi møtte heldigvis ingen punkter vår ikke dekket, det gjorde alt selvfølgelig mye enklere.
Brunello Skrevet 3. juli #9 Skrevet 3. juli Ulrikke skrev (3 minutter siden): Det er jeg klar over, men det hørtes ikke ut som om de hadde sendt den inn enda. Da kan pengene pr definisjon flyttes av ham selv. Men en ekstremt detaljert fremtidsfullmakt er gull verdt. Vi møtte heldigvis ingen punkter vår ikke dekket, det gjorde alt selvfølgelig mye enklere. De kan vel egentlig ikke det om ts mener han har passert grensen for ikke å være ved sine fulle fem. Spesielt om det er en samboer inne i bildet må en gjøre alt korrekt. Plutselig blir det stilt spørsmål ved disposisjonene.
Ulrikke Skrevet 3. juli #10 Skrevet 3. juli Brunello skrev (1 minutt siden): De kan vel egentlig ikke det om ts mener han har passert grensen for ikke å være ved sine fulle fem. Spesielt om det er en samboer inne i bildet må en gjøre alt korrekt. Plutselig blir det stilt spørsmål ved disposisjonene. Nei, det kommer selvfølgelig an på på hvilke områder han har blitt dårligst osv. Det høres ut som om samboer og arvinger har en bra dialog og et godt forhold, pluss at han har hatt en samtale med dem om dette tidligere, så jeg tenker at det er håp om at de kan bli enige og ha en dialog her også. Men jeg er klar over at det kan bli stilt spørsmål ved ting som er gjort i grenseland. Da ville det evt hjelpe med vitner som har hørt den sykes ønsker mens han var ganske frisk, vitner som IKKE skal begunstiges ved arv osv.
AnonymBruker Skrevet 3. juli #11 Skrevet 3. juli TS her. Fullmakten gir fullmakt til å selge overføre verdier til arvinger og ta alle økonomiske beslutninger. Blir pengene låst da? Er så vanskelig dette. Vi har en veldig god dialog med samboer og vi arvinger og samboer er egentlig enig i alt. De har en ordnet økonomi hvor de eier alt 50-50 og har ellers alt annet enn bolig separat. Samboer ønsker ikke å ha noe ansvar for hans private økonomi. Anonymkode: 62c9f...632
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå