Gå til innhold

Merkeverksted eller vanlig ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal ha 4 års service på Toyotaen min i september. Ser at service hos merkebilverksted koster 9000 og hos andre type 5-6 tusen. Toyota sier at hvis tar den første så får man relax garanti som inkluderer store feil. Den er fra bilen er 5-10 år. 

Hva gjør dere med deres biler ? 

Anonymkode: 46e71...39b

AnonymBruker
Skrevet

Innenfor garantien bruker jeg merkeverksted. Mange lar seg snakke med. Kan du dokumentere at frie verksteder gjør den samme jobben for 40% mindre, vil merkeverkstedet ofte gi deg 25% rabatt. Pluss, hos Toyota får du jo den forlenga garantien. Volvo har noe tilsvarende. Det kan være veldig nyttig om noe stort går i stykker. 

Anonymkode: 5d273...8a6

Skrevet

Jeg liker best merkeverksted. Mannen digget Snap drive. Sikkert ok det, men en gang var det faktisk en feil de ikke hadde plukket opp. 

Skrevet

Vi tar Toyotaen vår på merkeverksted pga garantisystemet de opererer med. Hadde det ikke vært for den garantien, så hadde vi gjort det meste selv og brukt et billig verksted (som vi vet gjør en god jobb).

AnonymBruker
Skrevet
Millinea skrev (55 minutter siden):

Vi tar Toyotaen vår på merkeverksted pga garantisystemet de opererer med. Hadde det ikke vært for den garantien, så hadde vi gjort det meste selv og brukt et billig verksted (som vi vet gjør en god jobb).

Denne bilen har aldri vært på Toyota verksted så da blir det noe nytt. Kjøpt brukt. 

Er garantien verdt det ? 

AnonymBruker
Skrevet

Har Audi, bruker bare merkeverksted - også utenfor garantien. Da har jeg gratis veihjelp hvis noe skulle skje. For min del har både Mekonomen og NAF vært dyrere enn merkeverksted på storservice. 

Anonymkode: ed635...ae7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Denne bilen har aldri vært på Toyota verksted så da blir det noe nytt. Kjøpt brukt. 

Er garantien verdt det ? 

Hvis noe skjer ja, men sjansen for at noe skjer er liten... så kan vel kanskje si at alt i alt så er det nok ikke verdt det...

Skrevet

Brukte merkeverksted på konebilen til de plutselig kutta ut timebestilling og gikk over til "lever den på morran så ringer vi når den er ferdig". Da var vi ferdig med det verkstedet også, for godt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Merkeversted er dyrest og har de dyre delene. Et naturlig valg her på forumet.

Anonymkode: 92999...fac

AnonymBruker
Skrevet

I prinsippet skal jo servicene være det samme, og for enkle servicer hadde jeg ikke nølt med å velge et billigere (bra) verksted. Men på store servicer er det mulig de må inn og sjekke/justere/oppdatere i systemene på bilen, så du bør spørre om det uavhengige verksted får gjort det. Det er ikke sikkert de har tilgang til merkespesifikke systemer.

Vi har en fantastisk bra snapdrive som vi har brukt i alle år, mens bmw verkstedene er elendige. Det eneste vi ordner hos bmw er garantier og tilbakekallinger. Makan til rot skal man lete lenge etter! 

Anonymkode: b08a8...5d5

AnonymBruker
Skrevet

Mannen er bilmekaniker (ikke på merkeverksted), og har alltid brukt merkeverksted innenfor garantien på bilen for å ikke ødelegge den. Men etter garantien gikk ut tar han den inn på eget verksted, mye billigere men like god jobb.

Har også en kamerat som er verksmester på merkeverksted som sier det samme.

Kommer selvsagt an på verkstedet og de som jobber der, både med merkeverksted og ikke. Noen er bra og andre er dårlige, selv om begge er Audi verksted eller mekonomen liksom.

Anonymkode: b1374...e85

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.7.2025 den 21.00):

Merkeversted er dyrest og har de dyre delene. Et naturlig valg her på forumet.

Anonymkode: 92999...fac

Det stemmer ikke alltid nei - har akkurat hatt min bil på service + skifte av reg.reim og vannpumpe. Valget falt på merkeverkstedet både pga. at bilen fremdeles er innenfor nybilgarantien, men også fordi f.eks. NAF var noen hundelapper dyrere og det etter at medlemsrabatten var trukket ifra. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.7.2025 den 18.02):

Har Audi, bruker bare merkeverksted - også utenfor garantien. Da har jeg gratis veihjelp hvis noe skulle skje. For min del har både Mekonomen og NAF vært dyrere enn merkeverksted på storservice. 

Anonymkode: ed635...ae7

Ville nok også brukt merkeverksted innenfor garantiperioden, selv om det i praksis bør være ett fett. En slik service er normalt ikke "rocket science". Hvis du ser for deg at bilen kommer til å selges/byttes inn om ikke altfor lenge er det dessuten et moment som enkelte kjøpere henger seg opp i.

Men etter garantiperioden ville jeg helt klart brukt et vanlig verksted. Argumentet med gratis veihjelp: Tja... du vet jo du normalt betaler vesentlig mer hos et merkeverksted, spesielt når deler er involvert. Om ikke veihjelp er inkludert i forsikringen din så koster et NAF-medlemskap rundt 1500 kr, og et Viking-medlemskap 1000-1200 kr. Differansen mellom merkeverksted og annet verksted blir gjerne vesentlig høyere enn det, og disse medlemskapene gir også langt flere fordeler. Så jeg kjøper ikke akkurat det argumentet... 🙂

Anonymkode: 79835...967

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ville nok også brukt merkeverksted innenfor garantiperioden, selv om det i praksis bør være ett fett. En slik service er normalt ikke "rocket science". Hvis du ser for deg at bilen kommer til å selges/byttes inn om ikke altfor lenge er det dessuten et moment som enkelte kjøpere henger seg opp i.

Men etter garantiperioden ville jeg helt klart brukt et vanlig verksted. Argumentet med gratis veihjelp: Tja... du vet jo du normalt betaler vesentlig mer hos et merkeverksted, spesielt når deler er involvert. Om ikke veihjelp er inkludert i forsikringen din så koster et NAF-medlemskap rundt 1500 kr, og et Viking-medlemskap 1000-1200 kr. Differansen mellom merkeverksted og annet verksted blir gjerne vesentlig høyere enn det, og disse medlemskapene gir også langt flere fordeler. Så jeg kjøper ikke akkurat det argumentet... 🙂

Ikke merkeverksted tilbyr også berging etter å hatt servicer hos de. NAF er oppskrytt, brukte de for et par biler siden, og når verkstedet ikke tar sin skyld og jeg må bruke NAF for å få den tilbake så de får reparert det de hadde fixa dagen før, var jeg irritert! Den kjeden ble ikke brukt noe mer og nå er de borte fra Norge.

Anonymkode: c8e15...2a3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ikke merkeverksted tilbyr også berging etter å hatt servicer hos de. NAF er oppskrytt, brukte de for et par biler siden, og når verkstedet ikke tar sin skyld og jeg må bruke NAF for å få den tilbake så de får reparert det de hadde fixa dagen før, var jeg irritert! Den kjeden ble ikke brukt noe mer og nå er de borte fra Norge.

Skjønner ikke helt hvordan dette har sammenheng med det at du føler at NAF er oppskrytt? Mulig det er noe jeg ikke catcher her. 🙂

Selv bruker jeg Viking, siden medlemskapet følger meg personlig, uansett om jeg kjører bil, mc eller bobil i inn-og utland.

Skrevet (endret)

De fleste forsikringer gir veihjelp.
Verksted gir mobilitetsgaranti om en gjennomfører service hos dem. 

Det finnes flere medlemskap som gir veihjelp.
De mest kjente er:
NAF, Viking, Redgo (tidligere Falck), KNA 

Endret av TBL12
AnonymBruker
Skrevet
TBL12 skrev (5 timer siden):

De fleste forsikringer gir veihjelp.
Verksted gir mobilitetsgaranti om en gjennomfører service hos dem. 

Det finnes flere medlemskap som gir veihjelp.
De mest kjente er:
NAF, Viking, Redgo (tidligere Falck), KNA 

Ja kun om man har kasko på forsikringen, og da er det en egenandel å ut med. Kun ansvar har ikke noen dekning på berging.

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ja kun om man har kasko på forsikringen, og da er det en egenandel å ut med. Kun ansvar har ikke noen dekning på berging.

Ja, upresist av meg. Kaskoforsikring er forutsetning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...