Gå til innhold

Er denne «kleskoden» innafor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

«Menn: Mørk dress. Kvinner: Sommer maxi». Hva tenker dere om det? 

Anonymkode: 6796f...4c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

«Menn: Mørk dress. Kvinner: Sommer maxi». Hva tenker dere om det? 

Helt fint, det.

AnonymBruker
Skrevet

Personlig hadde jeg heller skrevet "Lang sommerkjole".....med mindre jeg har misforstått kleskoden.

Anonymkode: 6dcd0...a11

• Liker 18
  • Nyttig 2
Gjest Yvonne
Skrevet

Ja veldig fint

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Personlig hadde jeg heller skrevet "Lang sommerkjole".....med mindre jeg har misforstått kleskoden.

Det forstod den helt rett, takk! 

• Liker 1
Skrevet

Hva er sommer maxi? Kleskoden mørk dress sier også hva som gjelder for kvinner, å finne opp sin egen i tillegg er bare forvirrende. 

• Liker 14
  • Nyttig 3
Skrevet
Daria skrev (Akkurat nå):

Hva er sommer maxi? 

Lang sommerkjole...

Skrevet (endret)

Nei. Mørk dress er en kleskode, sommer maxi er ikke en kleskode.

For øvrig om du velger å finne opp kruttet på nytt: Problemet med sommer maxi er jo at du ender opp med alt fra de som velger en lang selskapskjole til en lang hverdagskjole.

Endret av mereo
  • Liker 10
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (5 minutter siden):

Hva er sommer maxi? Kleskoden mørk dress sier også hva som gjelder for kvinner, å finne opp sin egen i tillegg er bare forvirrende. 

Jeg stiller meg bak dette. Mørk dress er velkjent kleskode. Det er høyst uvanlig å angi en tilleggsbetegnelse for kvinnene, og jeg har personlig aldri hørt om "sommer maxi" før. 

Anonymkode: 2c825...441

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Mørk dress er en eksisterende kleskode, som gir visse valgmuligheter for begge kjønn med tanke på antrekk. Med mindre dere har tenkt å spandere ny kjole til de damene som ikke har en sommerlig maxikjole er det ikke innafor etter min mening. Eller -  For å være helt ærlig synes jeg det er for mye detaljstyring uansett.

Anonymkode: 4f4c7...5a6

• Liker 20
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, man kan ikke detaljstyre hva folk skal kle seg i.

Anonymkode: 89067...15c

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Nei, man kan ikke detaljstyre hva folk skal kle seg i.

Anonymkode: 89067...15c

Hvordan er lang sommerkjole å detaljstyre? Det finnes jo et hav av dem. Men hvis jeg hadde bestemt utringing, armlengde, farge og stoff, ja det snakker vi å detaljstyre. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan er lang sommerkjole å detaljstyre? Det finnes jo et hav av dem. Men hvis jeg hadde bestemt utringing, armlengde, farge og stoff, ja det snakker vi å detaljstyre. 

Dette ☝️

"Lang sommerkjole" er absolutt innenfor.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvis du allerede har bestemt deg for at det er innafor er det strengt tatt ingen vits i å spørre heller, men skriver du kleskode galla får du gjester i lang kjole (selv om du fortsatt ikke kan bestemme at den skal være av typen maxikjole, det finnes mange kjoler av type lang som ikke kan sies å falle inn under definisjonen maxikjole).

Anonymkode: 4f4c7...5a6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva tror bruden at de kvinnelige gjestene vil iføre seg hvis hun ikke skriver noe annet enn mørk dress som jo er det kleskoden heter? Shorts? 

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kleskoder forteller begge kjønn omtrent hva de har å velge i av klær for å passe inn.

Alle vet at en dress er et bestemt klesplagg også, men i kleskodesammenheng betyr ikke mørk dress "menn går i en mørk dress, mens kvinner vet like lite om hva de skal på seg som før". Det forteller både menn og kvinner noen lunde hvor pyntet de skal være. Akkurat som "galla". 

Så kan dere jo gjøre som dere vil, men som kleskode er dette veldig pussig fra et skikk og bruk-perspektiv. Først fortelle mennene at de skal følge en bestemt kleskode som har "regler" for begge kjønn, deretter fortelle kvinnene at de skal følge en annen, improvisert kleskode enn det som tilsvarer mørk dress for dem. Da ville jeg nok heller fjernet meg fra hele kleskode-systemet og skrevet i tekst (uten ordet kleskode) at dere vil at mennene skal ha på seg dresser i sort, blått eller grått og at kvinnene skal ha lange sommerkjoler. Ikke blande inn kleskode-systemer og -begreper og deretter behandle dem som om man ikke helt skjønner hvordan de fungerer.

Anonymkode: da2df...394

• Liker 9
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette ☝️

"Lang sommerkjole" er absolutt innenfor.

Hva legger du i definisjonen "sommerkjole"? 
Må den være lett og blomstrete? Eller en en kjole jeg egentlig har kjøpt til julebord være innenfor? 
I kleskoden mørk dress, ville jeg nok tenkt at lang, ensfarget, mørk kjole var innenfor.  Men jeg kunne også brukt min knelange penkjole fra forrige nyttårsfest. 

Og hva hvis jeg ikke er "kjolemenneske" 
Kan jeg komme i pen dressbukse og sommerlig bluse? Eller bryter jeg da med brudens forventninger, siden dette ikke er lang sommerkjole? 

Det er ikke slik at alle kvinner har en lang maxikjole i sommerlig stil. Og mange kan føle seg ubekvemme i lange maxikjoler. 
Hvorfor må de kjøpe en kjole til bryllupet som de ikke føler seg bekvemme i, og som aldri vil brukes igjen, bare for at bruden synes det er stilig?

Anonymkode: b433e...30f

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hva tror bruden at de kvinnelige gjestene vil iføre seg hvis hun ikke skriver noe annet enn mørk dress som jo er det kleskoden heter? Shorts? 

Vel, kjolekoden til mørk dress er ikke lang kjole, så hvis ts vil ha det må hun nesten skrive det.

Anonymkode: 3a882...1f4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva legger du i definisjonen "sommerkjole"? 

En sommerkjole er en kjole i lyse farger. Om den er ensfarget, blomstrete, prikker, striper eller ruter spiller ingen rolle, ei heller hvilken anledning den er kjøpt til. Lette lyse bukser er selvfølgelig et alternativ for de som ikke liker kjole.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er detaljstyring ja, da flere av gjestene dine antageligvis ikke har en «lang sommerlig kjole» fra før. 

I tillegg bommer du helt på kleskodene, da «mørk dress» allerede angir en kleskode også for kvinner, og kvinnene i dette tilfellet kan velge en kjole som er kne-til legglang, fortrinnsvis i dempede farger. 

Anonymkode: 67de0...755

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...