Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Sinsiew skrev (33 minutter siden):

Hadde det vært rasisme dersom en mørkhudet hadde blitt avslått fordi han var en mørkhudet middelaldrende mann? 

Bare spør for å være sikker på hvor du setter definisjonen. 

Tja, jeg var av den oppfatning av at rasisme baserte seg på at man anser en "rase" som bedre enn andre, og at dette kommer til utspill gjennom diskriminering.

I dette tilfellet er det jo snakk om å finne rett kulturelle bakgrunn til å forstå en setting, ikke hvorvidt den ene er bedre enn den andre.

Gratis skrev (5 minutter siden):

Diskriminering basert på rase er rasisme, trodde jeg hadde gjort det klart nå?

Var mer om du faktisk trodde på dine egne ord, eller forsøkte å gjøre billig poeng av noe helt annet. Men bra at du står bak det.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Katten.2.0 skrev (4 minutter siden):

Tja, jeg var av den oppfatning av at rasisme baserte seg på at man anser en "rase" som bedre enn andre, og at dette kommer til utspill gjennom diskriminering

Hvis det er slik du definerer rasisme, så anbefaler jeg lese her. 

https://snl.no/rasisme

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Arild37 skrev (Akkurat nå):

Hvis det er slik du definerer rasisme, så anbefaler jeg lese her. 

https://snl.no/rasisme

Ja, og dette reflekteres der, selvfølgelig mer detaljert.

• Liker 1
Skrevet
Gratis skrev (18 timer siden):

Fordi noen ikke får en jobb pga rase.

Strengt tatt er det ikke det som har skjedd her. 

Jeg har to problemer med denne

1. Selv om ankepunktet fra NFI er saklig, er ordlyden utrolig idiotisk og tonedøv. Det er ikke sånn man skriver uansett. 

2. Jeg reagerer på at når han ikke klarer formidle en troverdig evne til å lage filmen, tar dette ut i en diskrimineringsak, i større grad enn å fokusere på å levere dokumentasjon på at han faktisk har med seg kapasiteter til å svare avslaget.   

• Liker 1
Skrevet
Katten.2.0 skrev (1 time siden):

Dere mener, helt oppriktig, at dette er rasisme?

Eh, ja?

Etnisitet var grunn for avslag.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Man må alltid lese litt mellom linjene, når disse gode rasistene ikke legger skjul på hvordan de tenker.

Hvit = overlegen

Brun = stakkarslig

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er ikke sikkert det egentlig er rasisme, det ser ut som det er en oppfatning av at man må ha egenopplevd erfaring med en problematikk for å kunne fortelle om den på film. Noe som egentlig er absurd fordi den syriske jenta med PTSD ikke har ressurser til å filmatisere fortellingen. Denne hvite middelaldrende mannen har ressursene, og kanskje også  muligheten til å ta godt tak i historien gjennom samtaler med den jenta , undersøkelser, innlevelsesevne og faglige kunnskaper.

Begrunnelsen for avslaget kan være falsk.  Det kan rett og slett være at de ønsker å hindre filmatisering av denne historien. Det kan ligge politiske grunner bak.

Men begrunnelsen isolert sett er jo rasistisk formulert.

• Liker 2
Skrevet

Forsøk å lese deg litt opp hvis du fortsatt lurer (og ikke bare gjør deg til). Amnesty forklarer det enda enklere for deg:

Rasisme er en form for etnisk diskriminering. Det innebærer at mennesker blir diskriminert på bakgrunn av blant annet:

• Hudfarge
  • Etnisitet
  • Nasjonalitet

https://amnesty.no/rasisme

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Stonegiant skrev (20 minutter siden):

Eh, ja?

Etnisitet var grunn for avslag.

Både ja og nei. Som en annen nevner, så er ordlyden utrolig tonedøv. Avslaget er gitt på grunnlag av svekket tiltro til at han, med sitt levde liv, har de rette forutsetninger for å kunne gjengi denne historien på en troverdig måte. At han er hvit, middelaldrende mann er kun de parametere som er lengst unna hovedpersonen i storyen.

Men dette blir en litt kinkig vurderingssak. Hvis de mener manus er godt i utgangspunktet, bør det i og for seg ikke være et kriterium at ens eget liv ligger tett opp mot det man vil formidle. Da hadde det blitt lite bøker, film og serier på oss. Samtidig kan jeg lett se for meg at det vil komme kritikk og spørsmål om troverdighet.

I hvilken grad hadde vi selv hatt tro på at en (eksempelvis) somalisk mann på 50+ kunne skrevet og regissert tv-serien SKAM. Gapet blir for stort. Men jeg håper og antar at regissøren i omtalte sak har gjort grundig research og kanskje har noen kilder/ressurser å lene seg på. 

Endret av ElectricScum
  • Liker 1
Skrevet
herzeleid skrev (6 minutter siden):

Forsøk å lese deg litt opp hvis du fortsatt lurer (og ikke bare gjør deg til). Amnesty forklarer det enda enklere for deg:

Rasisme er en form for etnisk diskriminering. Det innebærer at mennesker blir diskriminert på bakgrunn av blant annet:

• Hudfarge
  • Etnisitet
  • Nasjonalitet

https://amnesty.no/rasisme

Fra din kilde:

"Rasisme kommer til uttrykk på ulike måter. Det kan være ekstreme ideologier som bygger på at etnisitet og hudfarge skaper uoverkommelige skiller mellom mennesker, eller hverdagslige holdninger og handlinger der mennesker med en gitt hudfarge eller etnisitet tillegges bestemte egenskaper. Slike fordommer og forutinntatte holdninger fører til forskjellsbehandling og diskriminering.

Felles for de ulike formene for rasisme er at enkeltpersoner reduseres til representanter for en gruppe, basert på sitt utseende eller sin etniske bakgrunn."

Det er en fordel å lese mer enn det første avsnittet.

• Liker 1
Skrevet
Katten.2.0 skrev (2 minutter siden):

Fra din kilde:

"Rasisme kommer til uttrykk på ulike måter. Det kan være ekstreme ideologier som bygger på at etnisitet og hudfarge skaper uoverkommelige skiller mellom mennesker, eller hverdagslige holdninger og handlinger der mennesker med en gitt hudfarge eller etnisitet tillegges bestemte egenskaper. Slike fordommer og forutinntatte holdninger fører til forskjellsbehandling og diskriminering.

Felles for de ulike formene for rasisme er at enkeltpersoner reduseres til representanter for en gruppe, basert på sitt utseende eller sin etniske bakgrunn."

Det er en fordel å lese mer enn det første avsnittet.

Hæ?

Det uthevede her er jo nøyaktig det som skjedde.

Dette er i mine ører ikke engang et tvilstilfelle. Det er omtrent definisjonen på rasisme. Klarere enn dette blir det ikke.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Stonegiant skrev (1 minutt siden):

Hæ?

Dette er i mine ører ikke engang et tvilstilfelle. Det er omtrent definisjonen på rasisme. Klarere enn dette blir det ikke.

Nettopp, og nå mistenker jeg at han egentlig bare spiller "kort" (pun intended).

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Stonegiant skrev (5 minutter siden):

Hæ?

Du er ikke i tvil. Greit det, jeg ser ikke på dette som rasisme, selv om formuleringen var idiotisk, men et avslag basert på at vedkommende ikke har klart å redegjøre for hvordan han skal kunne framstille historien på en god nok måte - også med hensyn til de vidt forskjellige livene de har levd.

Skrevet
Katten.2.0 skrev (1 minutt siden):

Du er ikke i tvil. Greit det, jeg ser ikke på dette som rasisme, selv om formuleringen var idiotisk, men et avslag basert på at vedkommende ikke har klart å redegjøre for hvordan han skal kunne framstille historien på en god nok måte - også med hensyn til de vidt forskjellige livene de har levd.

Noe de begrunnet med vedkommendes etnisitet.

Vi får bare bli enige om å være uenige her, trur jeg.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Stonegiant skrev (4 minutter siden):

Noe de begrunnet med vedkommendes etnisitet.

Vi får bare bli enige om å være uenige her, trur jeg.

Enig.

Skrevet
Pinse&Kjærlighet. skrev (På 2.7.2025 den 11.10):

Jeg ble litt sjokkert og trist av dette. Rasisme mot hvite middelaldrende menn, altså mot våre kjære hjelpsomme og gode brødre og fedre. Trist, bare trist. Dette er ikke greit. 

https://www.aftenposten.no/kultur/i/25am4y/regissoer-anklager-norsk-filminstitutt-for-diskriminering

hilsen sur, gammel feministkjerring ;) 

Dette er faktisk -kryss i taket- nettopp ett eksempel på det. Her har de vært så rause og tydelige at de har skrevet det svart på hvitt i begrunnelsen slik at ingen skal være i tvil.

• Liker 1
Skrevet
Katten.2.0 skrev (4 minutter siden):

Dersom du legger en ekstern, subjektiv vurdering til grunn basert på noen få kjente parametere om et individ for å avgjøre om vedkommende har levd et liv som kvalifiserer dem til å lage en bestemt film, vil du ende opp med særdeles absurde situasjoner.

Man trenger bare å se på noen av de mest ikoniske og betydningsfulle filmene som er laget, for å finne en mengde som aldri ville blitt til om man hadde brukt en så banal metode for å sile ut regissører.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Gregarious skrev (Akkurat nå):

Dersom du legger en ekstern, subjektiv vurdering til grunn basert på noen få kjente parametere om et individ for å avgjøre om vedkommende har levd et liv som kvalifiserer dem til å lage en bestemt film, vil du ende opp med særdeles absurde situasjoner.

Man trenger bare å se på noen av de mest ikoniske og betydningsfulle filmene som er laget, for å finne en mengde som aldri ville blitt til om man hadde brukt en så banal metode for å sile ut regissører.

Det er jo nettopp derfor det er opp til han selv å redegjøre for hvorfor han ville vært en god person til å skulle lage denne filmen.

Skrevet

Synes det er et paradoks at dette tillates så lenge det er hvite mennesker i bildet, men ropes høye og stygge ord når man snur kortene til mørkhudede. Spesielt. 

Er ingen tvil om at dette er rasisme. Men mer definert som positiv diskriminering som noen mener er bra, for at man skal treffe politisk korrekt.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Det er ikke rasisme, og halvparten av folka i denne tråden har ikke peiling på hva de prater om. Rasisme er når noen med hudfarge X diskriminerer noen med hudfarge Y.

Har har NFI diskriminert? Ja.

Er det rasisme? Nei.

Denne type tråder er en lakmustest for hva folk har mellom ørene. Og jeg skjønner ikke at folk gidder å hisse seg opp over slike historier. 

For å presisere: hadde denne hvite middeladrende mannen klart å gjøre en god jobb selv om han er hvit og middelaldrende? Absolutt. 

Endret av 000VF000
leif

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...