Pinse&Kjærlighet. Skrevet 2. juli #1 Skrevet 2. juli Jeg ble litt sjokkert og trist av dette. Rasisme mot hvite middelaldrende menn, altså mot våre kjære hjelpsomme og gode brødre og fedre. Trist, bare trist. Dette er ikke greit. https://www.aftenposten.no/kultur/i/25am4y/regissoer-anklager-norsk-filminstitutt-for-diskriminering hilsen sur, gammel feministkjerring 5 1 5
herzeleid Skrevet 2. juli #3 Skrevet 2. juli At slik diskriminering forekommer synes jeg ikke er spesielt overraskende, og at det i offentlig forvaltning tilknyttet kunstfeltet finnes mennesker med til dels radikale og diskriminerende syn på majoritetssamfunnet- og befolkningen i Norge er heller ikke uventet. Slik retorikk, å anklage en hvit person for "white saviour complex" eller bruke kjønn, hudfarge og alder mot etnisk norske er ikke nytt. Det overraskende her er at en slik virkelighetsoppfatning tilsynelatende er så normalisert og akseptert i dette miljøet at en skriver det eksplisitt, godkjenner og sender det ut til "den virkelige verden". Kanskje er dette en nyttig realitetsorientering for flere. 5 5
Lillemy_87 Skrevet 2. juli #4 Skrevet 2. juli Du må skjønne at Rasisme mot hvite er fullt lovlig og det er bare de svarte/brune som kan brukes rasisme kortet🙄🤮 6 6
Pinse&Kjærlighet. Skrevet 2. juli Forfatter #5 Skrevet 2. juli herzeleid skrev (22 minutter siden): At slik diskriminering forekommer synes jeg ikke er spesielt overraskende, og at det i offentlig forvaltning tilknyttet kunstfeltet finnes mennesker med til dels radikale og diskriminerende syn på majoritetssamfunnet- og befolkningen i Norge er heller ikke uventet. Slik retorikk, å anklage en hvit person for "white saviour complex" eller bruke kjønn, hudfarge og alder mot etnisk norske er ikke nytt. Det overraskende her er at en slik virkelighetsoppfatning tilsynelatende er så normalisert og akseptert i dette miljøet at en skriver det eksplisitt, godkjenner og sender det ut til "den virkelige verden". Kanskje er dette en nyttig realitetsorientering for flere. Det er kanskje på tide at vi snakker mer høyt om rasisme mot hvite. Jeg har selv vært utsatt for det. Norske kvinner er ikke verdt mye i manges øyne. 6 1 6
fotosyntesen Skrevet 2. juli #6 Skrevet 2. juli De samme som bruker begrepet white savior complex er de samme som hyler når bistandsbudsjetter fra de "hvite" kuttes 2 1
Durex Skrevet 2. juli #7 Skrevet 2. juli Hadde vært kult om Bjørn Sundquist kunne spilt den syriske jenta. 9
herzeleid Skrevet 2. juli #8 Skrevet 2. juli Pinse&Kjærlighet. skrev (2 timer siden): Det er kanskje på tide at vi snakker mer høyt om rasisme mot hvite. Jeg har selv vært utsatt for det. Norske kvinner er ikke verdt mye i manges øyne. Jeg tenker det handler mest om å stå fast ved prinsippene jeg tror mange av oss for noen år siden trodde vi sto sammen om; at man ikke skal bruke noens hudfarge, kjønn, legning osv. mot noen og at vi skal la være å fokusere på hudfarge. Når en gjennom deler av akademia har begynt med nye former for "raseteori" tror jeg vi bør påpeke at en er på helt ville veier, selv om det sikkert er godt ment. 2
Gratis Skrevet 2. juli #10 Skrevet 2. juli Katten.2.0 skrev (1 time siden): Hvordan er dette rasisme? Fordi noen ikke får en jobb pga rase. 7 6
Katten.2.0 Skrevet 2. juli #11 Skrevet 2. juli Gratis skrev (54 minutter siden): Fordi noen ikke får en jobb pga rase. Så én diskrimineringssak er alt som trengs for å kalle noe rasisme? 6
XaoS Skrevet 2. juli #12 Skrevet 2. juli Herregud. "Rasisme" mot hvite er nesten uten unntak bare følelser som blir såra av noe enkelte mener, eller et slikt avslag om å få støtte pga kunstneriske vurderinger. Konsulenter vil alltid vurdere et verk subjektivt. Du opplever ikke å bli banket opp på gata pga hudfarge, så den "rasismen" du lener deg på er ingenting annet enn såret stolthet. Ok - du som selv er en hvit middelaldrende mann. Hadde du stolt på at en syrisk jente med PTSD ville gitt et korrekt bilde av deg om hun skrev en roman ut fra ditt utgangspunkt? Mest sannsynlig ville personen også fått avslag om verket ikke levde opp til kunstnerisk vurdering. Ordningen han fikk avslag på i 2023 heter "Utvikling av spillefilm etter kunstnerisk vurdering", hvor filmprodusenter kan søke. De seks største tildelingene i denne ordningen i 2023 gikk til filmer med hvite menn som produsent. De to største gikk til filmer uten kvinnelig coprodusent. Hvite middelaldrende menn er ikke truet i filmbransjen. Heller tvert imot. Men nå får nok denne filmskaperen nok massiv støtte og kommer til å klare seg helt fint. 13 4
herzeleid Skrevet 2. juli #13 Skrevet 2. juli Katten.2.0 skrev (2 timer siden): Så én diskrimineringssak er alt som trengs for å kalle noe rasisme? Ett tilfelle av rasisme kalles rasisme ja. 9 7
Katten.2.0 Skrevet 2. juli #14 Skrevet 2. juli herzeleid skrev (15 minutter siden): Ett tilfelle av rasisme kalles rasisme ja. Hvorfor står det da diskriminering og ikke rasisme? 3 1
herzeleid Skrevet 3. juli #15 Skrevet 3. juli Katten.2.0 skrev (7 timer siden): Hvorfor står det da diskriminering og ikke rasisme? Fordi rasisme (etnisk diskriminering) er en av flere former for diskriminering personen ble utsatt for. Du kan lese mer om rasisme i linken under. Du får også kjøpt t-skjeer til en billig penge på ikea https://snl.no/rasisme 8 5
Gratis Skrevet 3. juli #16 Skrevet 3. juli Katten.2.0 skrev (13 timer siden): Så én diskrimineringssak er alt som trengs for å kalle noe rasisme? Ja, hvis det handler om hudfarge. Du må ikke ta livet av noen for at det er rasisme. 7 2
Gratis Skrevet 3. juli #17 Skrevet 3. juli Katten.2.0 skrev (11 timer siden): Hvorfor står det da diskriminering og ikke rasisme? Hadde personen vært mørkhudet hadde det selvsagt blitt ropt høyt om rasisme, ikke like lett andre veien. 6 4
Katten.2.0 Skrevet 3. juli #18 Skrevet 3. juli herzeleid skrev (6 timer siden): Fordi rasisme (etnisk diskriminering) er en av flere former for diskriminering personen ble utsatt for. Du kan lese mer om rasisme i linken under. Du får også kjøpt t-skjeer til en billig penge på ikea https://snl.no/rasisme Gratis skrev (2 timer siden): Ja, hvis det handler om hudfarge. Du må ikke ta livet av noen for at det er rasisme. Gratis skrev (2 timer siden): Hadde personen vært mørkhudet hadde det selvsagt blitt ropt høyt om rasisme, ikke like lett andre veien. Dere mener, helt oppriktig, at dette er rasisme? 6
Sinsiew Skrevet 3. juli #19 Skrevet 3. juli Katten.2.0 skrev (7 minutter siden): Dere mener, helt oppriktig, at dette er rasisme? Hadde det vært rasisme dersom en mørkhudet hadde blitt avslått fordi han var en mørkhudet middelaldrende mann? Bare spør for å være sikker på hvor du setter definisjonen. 5 4
Gratis Skrevet 3. juli #20 Skrevet 3. juli Katten.2.0 skrev (34 minutter siden): Dere mener, helt oppriktig, at dette er rasisme? Diskriminering basert på rase er rasisme, trodde jeg hadde gjort det klart nå? 5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå