Villanelle Skrevet 2. juli #1 Skrevet 2. juli Jeg er så sjukt spent nå, skal ta min første dose i dag. Jeg både gruer og gleder meg. Inntil for et par dager siden gleda jeg meg mest, jeg så så fram til å få slutt på tankekjøret om mat, jeg tenker jo på mat alle døgnets våkne timer. Nå derimot, gruer jeg meg mest. Jeg er så redd for at dette ikke skal funke, at jeg nok en gang skal feile. Jeg har feila i 30 år, og dette er liksom siste utvei for meg. Det satt langt inne å ta steget å i det hele tatt be om medisinsk hjelp, jeg er jo redd for bivirkninger og potensielle farlige langtidsvirkninger, og ikke minst den økonomiske belastninga. Men nå er jeg her da, har sprøyta liggende i kjøleskapet, og tenker å sette den første dosen straks. Jeg må jo bare hoppe i det, må jeg ikke?
Villanelle Skrevet 3. juli Forfatter #3 Skrevet 3. juli Tok første dosen i går kanskje 10 min etter innlegget mitt. Jeg vet ikke hva jeg hadde forventa, kanskje en liten åpenbaring eller noe, men det fikk jeg altså ikke. Jeg følte meg litt rar i kroppen utover dagen, men tror det var mest spenning og nerver egentlig. Merka ikke noe til mindre matstøy eller kjappere metthetsfølelse dessverre. I dag føler jeg meg helt tappa for energi, som jeg ikke vet om er pga medisinen eller fordi det er shark week. Jeg merker at jeg i alle fall har en veldig dårlig dag mentalt, så jeg skal ikke skrive noe mer i dag tror jeg, selv om jeg har veldig mange tanker akkurat nå. Får sortere litt mer før jeg sprer de for verden. 123qwe skrev (6 timer siden): Hei, hvordan gikk det? Velkommen til dagbøker 🙂 Hei, og takk! Det gikk helt greit, men kan ikke si verden er spesielt annerledes i dag enn i går. Satser på større endringer etterhvert
Villanelle Skrevet 4. juli Forfatter #4 Skrevet 4. juli Har en veldig slapp dag i dag også merker jeg. Såpass slapp at det tok lang tid før jeg orka å tenke på å lage meg mat, som jo i grunn er helt greit. Lysta på mat er muligens litt mindre også. Og jeg tror kanskje søtsuget er litt mindre. Men matstøyen føler jeg fremdeles er der, tenker mye på mat. Og jeg tenker masse på at jeg vil føle mindre på matstøyen, mulig jeg jinxer meg sjøl? Hodet er ikke helt på plass i dag heller gitt.
Villanelle Skrevet 5. juli Forfatter #5 Skrevet 5. juli I dag har jeg hatt litt mer energi heldigvis, det var slitsomt å være sånn jeg har vært de to forrige dagene. Jeg tror også i dag at jeg kan kjenne på at jeg er mindre sulten, eller at jeg blir ferdig å spise kjappere enn før på en måte, at jeg trenger mindre mat før jeg føler meg fornøyd. Det er utrolig digg, og føles litt merkelig også. Men jeg er også veldig redd for å få bivirkninger jeg har lest om, der folk forteller om sterke smerter og kvalme og oppkast og slikt når de har spist litt for mye, spesielt feit mat eller masse sukker. Kanskje det påvirker i underbevisstheten min, for jeg er en sånn som takler utrolig dårlig å være sjuk, jeg blir verdens største baby når jeg føler meg dårlig. Heldigvis har jeg ikke kjent på noe ordentlig ubehag enda. Jeg har følt meg litt småuggen innimellom, og jeg er litt løs i magen, men ingenting jeg ikke kan leve med.
Snabeltann Skrevet 5. juli #6 Skrevet 5. juli Har du en hobby, eller noe/noen som kan trekke tankene dine litt bort fra medisinen, bivirkninger og det som skjer i kroppen? Noe du kan bli litt oppslukt i? Ønsker deg masse lykke til!
Villanelle Skrevet 6. juli Forfatter #7 Skrevet 6. juli Rolig dag i dag. Føler meg ok. Har lest at en del føler seg mer sulten eller at medisinen oppleves å funke dårligere når det nærmer seg tid for å sette ny dose, så spent på om jeg kommer til å merke noe til det de neste par dagene. Men foreløpig durer jeg bare på. Snabeltann skrev (På 5.7.2025 den 20.09): Har du en hobby, eller noe/noen som kan trekke tankene dine litt bort fra medisinen, bivirkninger og det som skjer i kroppen? Noe du kan bli litt oppslukt i? Ønsker deg masse lykke til! Jeg skjønner godt hvorfor du spør, hehe. Men dessverre har jeg ingen hobbyer jeg blir spesielt oppslukt av. Jeg har heller ikke jobb, så dette er livet mitt 24/7, rimelig prisgitt tankene mine. Men takk for lykkeønskninger
Villanelle Skrevet 7. juli Forfatter #8 Skrevet 7. juli Dårlig dag i dag. Hodepine og generell uggen følelse. Hadde en dårlig natt med urolig og avbrutt søvn, så kan være derfor. Kan definitivt si at sultfølelsen er mindre til stede, det er gledelig. Men fy søren, jeg har lyst på brus! Tenker på det stadig, vurderer å tillate meg brus litt i uka også, selv om jeg veit det ikke er det beste for meg. Bare så utrolig lei av vann, ass.
Villanelle Skrevet 8. juli Forfatter #9 Skrevet 8. juli Våkna i dag med hodepinen jeg la meg med i går. Tok smertestillende, men hjalp ikke så mye dessverre, så det har blitt en lat dag. Også funderer jeg på om vann også går tregere gjennom systemet sånn som mat gjørpå wegovy. Jeg har i alle fall begynt å våkne på natta av at jeg må tisse, til tross for at jeg ikke har økt vanninntaket, og også prøver å begrense drikking på kvelden nettopp så jeg skal slippe det. Irriterende, spesielt siden det også vekker katten og han blir masete da. Jaja, finnes større problemer i verden.
Villanelle Skrevet 9. juli Forfatter #10 Skrevet 9. juli Tok andre dose i dag. Føler at nå som jeg har vært en uke på medisinen, så vet jeg jo litt hva jeg kan forvente framover, selv om jeg vet det vil bli opptrapping og slikt som kan påvirke meg mer på godt og vondt. Men jeg føler mindre behov for å kjenne etter og notere meg alt jeg føler og tenker nå, så blir sikkert slapp til å skrive innlegg kjenner jeg meg sjøl rett. Veiing i dag, og det ble nesten 5 kg ned, men det er mest vann og tarminnhold tenker jeg. Fra 132 til 127,3 kg. Er fornøyd med det. Antar hva jeg kan forvente av nedgang pr uke vil vise seg bedre ved veiing neste uke. Men jeg har en lang vei å gå, så det var uansett fint med en god start. 1
Snabeltann Skrevet 9. juli #11 Skrevet 9. juli Så bra at det virker! Er uansett motiverende å se tallet bevege seg ned, vannvekt eller ikke!
Villanelle Skrevet 15. juli Forfatter #12 Skrevet 15. juli Snabeltann skrev (På 9.7.2025 den 21.10): Så bra at det virker! Er uansett motiverende å se tallet bevege seg ned, vannvekt eller ikke! Det funker som bare juling, veldig deilig å ha en hjerne fri til å tenke på noe annet enn mat for første gang på årevis
Villanelle Skrevet 16. juli Forfatter #13 Skrevet 16. juli Tredje dose i dag. Har fremdeles god effekt, og ingen spesielle bivirkninger. Føler meg veldig heldig. Vektnedgangen var 0,8 kg fra forrige uke. Skulle såklart ønske det var mer nedgang, men tenker at gjennomsnitt gjennom måneden er viktigere, siden det alltid vil være daglige svingninger i væskebalanse og mageinnehold og slikt som spiller inn. Fortsetter som jeg har gjort til nå i alle fall, og bortsett fra en kjeks som tok meg litt på senga da den ble tilbudt meg, så har jeg ikke spist noe snop eller annet søtt siden jeg begynte på wegovy. Og det har ikke vært et savn omtrent en gang, bare korte og flyktige ønsker. Og det kan jeg jo virkelig leve greit med.
Amatariel Skrevet 28. juli #14 Skrevet 28. juli Velkommen hit til dagbøkene Villanelle Her inne er det kjempefint å skrive litt av seg når det gjelder ens egen prosess fint å ha til å se tilbake på, men også kjekt for andre å lese. Jeg startet min livsstilsreise for 2 1/2 år siden nå, og tror ikke jeg fortsatt hadde vært her om det ikke hadde vært for dagbok og gjengen her inne Jeg går forresten også på wegovy, startet i august i fjor så jeg har snaaart årsjubileum Alltid interessant å følge andre som tar samme medisin, så jeg skal heie på deg!
Villanelle Skrevet 30. juli Forfatter #15 Skrevet 30. juli Da var jeg hjemme igjen etter en slags ferie. Er jammen glad hetebølgen ser ut til å være over, for det har vært ubehagelig varmt må jeg si. Det har nok også påvirka matlysten litt, selv om jeg samtidig har kjent mer på sult den siste uka. Jeg skulle egentlig trappe opp medisinen denne uka, men utsetter det to uker for det passer bedre med legetime jeg alt har avtalt. Jeg tror jeg uansett skal klare meg veldig fint. Nedgangen fra forrige veiing, som er 2 uker siden, er 2,5 kg, så her går det greit unna. Jeg må si at denne måneden som har gått nå, har vært så annerledes enn noe tidligere. Jeg har en helt annen ro i hodet hva gjelder mat og snop, og jeg har fint klart å spise litt godteri på ferie uten å stupe hodestups nedi posen for å inhalere alt som er der. Jeg håper denne friheten fortsetter en stund, for o lykke altså! Amatariel skrev (På 28.7.2025 den 14.46): Velkommen hit til dagbøkene Villanelle Her inne er det kjempefint å skrive litt av seg når det gjelder ens egen prosess fint å ha til å se tilbake på, men også kjekt for andre å lese. Jeg startet min livsstilsreise for 2 1/2 år siden nå, og tror ikke jeg fortsatt hadde vært her om det ikke hadde vært for dagbok og gjengen her inne Jeg går forresten også på wegovy, startet i august i fjor så jeg har snaaart årsjubileum Alltid interessant å følge andre som tar samme medisin, så jeg skal heie på deg! Takk for velkomst Gratulerer med snart jubileum på wegovy! Jeg er ikke flink til å lese i deres andres dagbøker dessverre, men jeg skal prøve å ta meg en runde etterhvert, og spesielt interessant når du også tar medisin. Jeg lurer jo på hva fremtiden bringer. Selv om det såklart er individuelt hvordan det funker, er det jo interessant å høre hvordan det går etter såpass lang tid uansett. For nå; lykke til videre, så skal jeg prøve å poppe innom din dagbok også
Amatariel Skrevet 30. juli #16 Skrevet 30. juli Det er akkurat det med matstøyen jeg også merket raskt Så ubeskriiivelig deilig. Tenk at det er slik normalvektige har det!? Jeg ante faktisk ikke hvor mye plass det tok i livet mitt før jeg begynte på wegovy.
Villanelle Skrevet 13. august Forfatter #17 Skrevet 13. august Ny onsdag, nytt sprøytestikk. Forrige onsdag forsøkte jeg 0,5, men ble ganske dårlig, så gikk for 0,25 i dag. Nedgangen de siste to ukene er 2,6 kg, fornøyd med det. Ellers føler jeg lite tiltak for tiden. Gleder meg til høsten, er så lei av sol og varme. Amatariel skrev (På 30.7.2025 den 17.11): Det er akkurat det med matstøyen jeg også merket raskt Så ubeskriiivelig deilig. Tenk at det er slik normalvektige har det!? Jeg ante faktisk ikke hvor mye plass det tok i livet mitt før jeg begynte på wegovy. Det er helt merkelig hvordan en medisin kan påvirke tanker så mye synes jeg, men fy søren så digg det er!
Villanelle Skrevet 20. august Forfatter #18 Skrevet 20. august Ned en halvkilo siden forrige veiing. På den ene siden synes jeg det er veldig lite, og jeg blir sur og stressa av det. Jeg veier mye, jeg burde lett gå raskt ned. På den andre siden veit jeg at jeg burde fokusere på nedgang pr måned og ikke uke, siden vekta kan fluktuere av ørten grunner, spesielt som kvinne. Reell vektnedgang er mest sannsynlig større, for jeg spiser ikke kun 500 kcal i minus pr dag. Men ja, dette var nå uansett resultatet, får ikke gjort noe med det. Nå skal jeg opp på 0,5 mg igjen forresten, tar dosen i kveld for å forhåpentligvis slippe unna litt bivirkninger. Ellers merker jeg at humøret ikke er på topp. Jeg er drittlei sommer, og gleder meg som en unge til høsten og er utålmodig. Men mulig også humøret påvirkes av lite mat? Jeg veit ikke, for jeg føler meg sjeldent spesielt sulten, og er ikke slapp-slapp heller. Jeg kjenner ikke noe særlig til mekanismen som gjør at mange blir sinna når de er sultne, den er kanskje fysiologisk betinga og ikke først og fremst mental? Ikke at jeg er sinna egentlig, bare litt gretten og lite tålmodighet med andre mennesker. Godt jeg bor aleine!
Amatariel Skrevet 21. august #19 Skrevet 21. august Klem til deg Jeg vet aaalt om hvor irritert man blir av å ikke gå ned like mye som man ønsker/tenker man burde. Men jeg fikk det mye lettere i hele denne prosessen når jeg slappet litt mer av ift vekttall. Det viktigste er at man går ned. Alternativet er jo stillstans eller oppgang... Jeg skulle absolutt ønsket at jeg var på idealvekten min for 10 år siden, men nå er jeg her jeg er. Og det er viktigere at jeg til slutt en gang faktisk kommer dit, enn hvor raskt det går. Håper det går fint med doseøkningen
Villanelle Skrevet 27. august Forfatter #20 Skrevet 27. august Dagen etter jeg skrev forrige innlegg var det plutselig kjøligere i lufta her, og jeg har hatt såå mange fine gåturer ute siste uka. Det er ikke helt høst enda, men akkurat kjøling nok til at det føles så godt, og jeg gleder meg bare til lufta blir skikkelig skarp. Da føles det så godt å puste! Høres muligens dumt ut, men det er defintivt en av mine største utegleder Vekta er ned 1,5 kg siden forrige veiing. Ikke så overraskende, siden jeg sliter litt med maten nå. Jeg får så mye luft av omtrent alt jeg spiser, og på kveldene sliter jeg med sånn halvveis sure oppstøtt. Jeg merker at innholdet i magesekken ligger og vaker nedi der, og neesten kommer opp. Og det blir enda verre når jeg legger meg. Og det har ikke med mengde å gjøre, det skjer uansett hvor mye jeg spiser. Antar det er kroppen som jobber med å omstille seg til høyere dose. Jeg håper i alle fall det gir seg snart, for det er vanvittig slitsomt. I mellomtiden får jeg bare fokusere på at medisinen faktisk funker bra for meg, og jeg får kjempegod hjelp av den. Ut fra hva jeg har lest på forumet her er ikke alle så heldige dessverre. Amatariel skrev (På 21.8.2025 den 13.35): Klem til deg Jeg vet aaalt om hvor irritert man blir av å ikke gå ned like mye som man ønsker/tenker man burde. Men jeg fikk det mye lettere i hele denne prosessen når jeg slappet litt mer av ift vekttall. Det viktigste er at man går ned. Alternativet er jo stillstans eller oppgang... Jeg skulle absolutt ønsket at jeg var på idealvekten min for 10 år siden, men nå er jeg her jeg er. Og det er viktigere at jeg til slutt en gang faktisk kommer dit, enn hvor raskt det går. Håper det går fint med doseøkningen Så hyggelig at du er innom med noen ord igjen, til tross for at jeg er verdens dårligste digitale nabo. Har jo ikke vært i din dagbok enda (eller noen andres forsåvidt), men det skal skje altså, jeg lover! Og du har helt rett i at det er nedgang som er viktigst. Men sitter mye med følelsen av at det haster, og på ett vis gjør det jo siden dette er en vanvittig dyr medisin. Jeg har lav inntekt (ufør), og vet ikke hvor lenge jeg tør å ta meg råd til dette. Helt utrolig at det skal være sånn i vårt velferdsamfunn, men sånn er det jo. MEN, du har rett, det viktigste er uansett nedgangen. Takk for at du minner meg på det 🤗
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå