Villanelle Skrevet 2. juli #1 Skrevet 2. juli Jeg er så sjukt spent nå, skal ta min første dose i dag. Jeg både gruer og gleder meg. Inntil for et par dager siden gleda jeg meg mest, jeg så så fram til å få slutt på tankekjøret om mat, jeg tenker jo på mat alle døgnets våkne timer. Nå derimot, gruer jeg meg mest. Jeg er så redd for at dette ikke skal funke, at jeg nok en gang skal feile. Jeg har feila i 30 år, og dette er liksom siste utvei for meg. Det satt langt inne å ta steget å i det hele tatt be om medisinsk hjelp, jeg er jo redd for bivirkninger og potensielle farlige langtidsvirkninger, og ikke minst den økonomiske belastninga. Men nå er jeg her da, har sprøyta liggende i kjøleskapet, og tenker å sette den første dosen straks. Jeg må jo bare hoppe i det, må jeg ikke?
Villanelle Skrevet 3. juli Forfatter #3 Skrevet 3. juli Tok første dosen i går kanskje 10 min etter innlegget mitt. Jeg vet ikke hva jeg hadde forventa, kanskje en liten åpenbaring eller noe, men det fikk jeg altså ikke. Jeg følte meg litt rar i kroppen utover dagen, men tror det var mest spenning og nerver egentlig. Merka ikke noe til mindre matstøy eller kjappere metthetsfølelse dessverre. I dag føler jeg meg helt tappa for energi, som jeg ikke vet om er pga medisinen eller fordi det er shark week. Jeg merker at jeg i alle fall har en veldig dårlig dag mentalt, så jeg skal ikke skrive noe mer i dag tror jeg, selv om jeg har veldig mange tanker akkurat nå. Får sortere litt mer før jeg sprer de for verden. 123qwe skrev (6 timer siden): Hei, hvordan gikk det? Velkommen til dagbøker 🙂 Hei, og takk! Det gikk helt greit, men kan ikke si verden er spesielt annerledes i dag enn i går. Satser på større endringer etterhvert
Villanelle Skrevet 4. juli Forfatter #4 Skrevet 4. juli Har en veldig slapp dag i dag også merker jeg. Såpass slapp at det tok lang tid før jeg orka å tenke på å lage meg mat, som jo i grunn er helt greit. Lysta på mat er muligens litt mindre også. Og jeg tror kanskje søtsuget er litt mindre. Men matstøyen føler jeg fremdeles er der, tenker mye på mat. Og jeg tenker masse på at jeg vil føle mindre på matstøyen, mulig jeg jinxer meg sjøl? Hodet er ikke helt på plass i dag heller gitt.
Villanelle Skrevet 5. juli Forfatter #5 Skrevet 5. juli I dag har jeg hatt litt mer energi heldigvis, det var slitsomt å være sånn jeg har vært de to forrige dagene. Jeg tror også i dag at jeg kan kjenne på at jeg er mindre sulten, eller at jeg blir ferdig å spise kjappere enn før på en måte, at jeg trenger mindre mat før jeg føler meg fornøyd. Det er utrolig digg, og føles litt merkelig også. Men jeg er også veldig redd for å få bivirkninger jeg har lest om, der folk forteller om sterke smerter og kvalme og oppkast og slikt når de har spist litt for mye, spesielt feit mat eller masse sukker. Kanskje det påvirker i underbevisstheten min, for jeg er en sånn som takler utrolig dårlig å være sjuk, jeg blir verdens største baby når jeg føler meg dårlig. Heldigvis har jeg ikke kjent på noe ordentlig ubehag enda. Jeg har følt meg litt småuggen innimellom, og jeg er litt løs i magen, men ingenting jeg ikke kan leve med.
Snabeltann Skrevet 5. juli #6 Skrevet 5. juli Har du en hobby, eller noe/noen som kan trekke tankene dine litt bort fra medisinen, bivirkninger og det som skjer i kroppen? Noe du kan bli litt oppslukt i? Ønsker deg masse lykke til!
Villanelle Skrevet 6. juli Forfatter #7 Skrevet 6. juli Rolig dag i dag. Føler meg ok. Har lest at en del føler seg mer sulten eller at medisinen oppleves å funke dårligere når det nærmer seg tid for å sette ny dose, så spent på om jeg kommer til å merke noe til det de neste par dagene. Men foreløpig durer jeg bare på. Snabeltann skrev (På 5.7.2025 den 20.09): Har du en hobby, eller noe/noen som kan trekke tankene dine litt bort fra medisinen, bivirkninger og det som skjer i kroppen? Noe du kan bli litt oppslukt i? Ønsker deg masse lykke til! Jeg skjønner godt hvorfor du spør, hehe. Men dessverre har jeg ingen hobbyer jeg blir spesielt oppslukt av. Jeg har heller ikke jobb, så dette er livet mitt 24/7, rimelig prisgitt tankene mine. Men takk for lykkeønskninger
Villanelle Skrevet 7. juli Forfatter #8 Skrevet 7. juli Dårlig dag i dag. Hodepine og generell uggen følelse. Hadde en dårlig natt med urolig og avbrutt søvn, så kan være derfor. Kan definitivt si at sultfølelsen er mindre til stede, det er gledelig. Men fy søren, jeg har lyst på brus! Tenker på det stadig, vurderer å tillate meg brus litt i uka også, selv om jeg veit det ikke er det beste for meg. Bare så utrolig lei av vann, ass.
Villanelle Skrevet 8. juli Forfatter #9 Skrevet 8. juli Våkna i dag med hodepinen jeg la meg med i går. Tok smertestillende, men hjalp ikke så mye dessverre, så det har blitt en lat dag. Også funderer jeg på om vann også går tregere gjennom systemet sånn som mat gjørpå wegovy. Jeg har i alle fall begynt å våkne på natta av at jeg må tisse, til tross for at jeg ikke har økt vanninntaket, og også prøver å begrense drikking på kvelden nettopp så jeg skal slippe det. Irriterende, spesielt siden det også vekker katten og han blir masete da. Jaja, finnes større problemer i verden.
Villanelle Skrevet 9. juli Forfatter #10 Skrevet 9. juli Tok andre dose i dag. Føler at nå som jeg har vært en uke på medisinen, så vet jeg jo litt hva jeg kan forvente framover, selv om jeg vet det vil bli opptrapping og slikt som kan påvirke meg mer på godt og vondt. Men jeg føler mindre behov for å kjenne etter og notere meg alt jeg føler og tenker nå, så blir sikkert slapp til å skrive innlegg kjenner jeg meg sjøl rett. Veiing i dag, og det ble nesten 5 kg ned, men det er mest vann og tarminnhold tenker jeg. Fra 132 til 127,3 kg. Er fornøyd med det. Antar hva jeg kan forvente av nedgang pr uke vil vise seg bedre ved veiing neste uke. Men jeg har en lang vei å gå, så det var uansett fint med en god start. 1
Snabeltann Skrevet 9. juli #11 Skrevet 9. juli Så bra at det virker! Er uansett motiverende å se tallet bevege seg ned, vannvekt eller ikke!
Villanelle Skrevet tirsdag kl 18:32 Forfatter #12 Skrevet tirsdag kl 18:32 Snabeltann skrev (På 9.7.2025 den 21.10): Så bra at det virker! Er uansett motiverende å se tallet bevege seg ned, vannvekt eller ikke! Det funker som bare juling, veldig deilig å ha en hjerne fri til å tenke på noe annet enn mat for første gang på årevis
Villanelle Skrevet onsdag kl 20:44 Forfatter #13 Skrevet onsdag kl 20:44 Tredje dose i dag. Har fremdeles god effekt, og ingen spesielle bivirkninger. Føler meg veldig heldig. Vektnedgangen var 0,8 kg fra forrige uke. Skulle såklart ønske det var mer nedgang, men tenker at gjennomsnitt gjennom måneden er viktigere, siden det alltid vil være daglige svingninger i væskebalanse og mageinnehold og slikt som spiller inn. Fortsetter som jeg har gjort til nå i alle fall, og bortsett fra en kjeks som tok meg litt på senga da den ble tilbudt meg, så har jeg ikke spist noe snop eller annet søtt siden jeg begynte på wegovy. Og det har ikke vært et savn omtrent en gang, bare korte og flyktige ønsker. Og det kan jeg jo virkelig leve greit med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå