Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Hvem er dere som tuter i trafikken?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer sånn på hvem du er, du som tuter i trafikken? Jeg mener ikke du som tuter for å avverge fare (det har jeg aldri opplevd), men du som tuter for å signalisere "kom igjen din idiot, få opp farta" eller lignende. Hva slags personlighet har du? Stressa, kaotisk, systematisk, empatisk osv? Jeg er en relativt fersk sjåfør, har kjørt i ca et år. Føler meg trygg og selvstendig i trafikken, men innimellom skjer det at jeg kløner det litt til. I går brukte jeg litt lang tid på å parkere så bilen bak måtte vente kanskje 10-15 sekunder ekstra. Og han tutet og var synlig misfornøyd. Og en annen gang var jeg litt treg ut i en rundkjøring, tut igjen. Men hva vil dere egentlig? Hva tror dere at den tutingen fører til? Jeg er oppriktig nysgjerrig, for jeg selv ville aldri brukt fløyten til noe slikt. 

Anonymkode: 4236f...be3

• Liker 1
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gir en rask tut om noen ikke ser at det er grønt lys. Eller om folk står stille/somler på steder der de er i veien for andre. Om jeg ser at noen stresser med parkering, men gjør sitt beste, så tuter jeg selvfølgelig ikke. 

Er sjeldent jeg blir tutet på, men det skjedde faktisk i går. Jeg skulle rygge inn på en plass, synes jeg så noen kjente så ble litt distrahert, trodde ikke det var noen rett bak meg. Da var det vel fortjent med en liten tut. 

Anonymkode: 8f1ae...5a5

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg gir en rask tut om noen ikke ser at det er grønt lys. Eller om folk står stille/somler på steder der de er i veien for andre. Om jeg ser at noen stresser med parkering, men gjør sitt beste, så tuter jeg selvfølgelig ikke. 

Er sjeldent jeg blir tutet på, men det skjedde faktisk i går. Jeg skulle rygge inn på en plass, synes jeg så noen kjente så ble litt distrahert, trodde ikke det var noen rett bak meg. Da var det vel fortjent med en liten tut. 

Ts her. Fin differensiering på tutene du får frem her. For den korte "det er grønt lys"-tuten er helt i orden tenker jeg. Man merker stor forskjell på en kort liten tut og den som er lang og mer aggressiv. Så det er særlig den siste der jeg lurer på hvem som gir. 

Anonymkode: 4236f...be3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan tute når folk ligger feil i rundkjøringen og vi nesten bulker når de skal ut, eller de som dropper blinklys og bare stopper når de skal ta av (!), de som hiver seg inn på forkjørsvei uten å ha plass nok til det. De som blir stående på grønt... osv osv... det er mange situasjoner som påkaller tutelysten her, ikke ALLTID jeg gjør det i nevnte situasjoner, men rundkjøringsidioter blir tutet på ja! Grrrr! 

Anonymkode: 67d19...cfa

• Liker 1
Skrevet

Skjønner meg ikke på folk som tuter. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

jeg er egentlig ganske rolig og avbalansert men idioter i trafikken som ikke burde vært der må få beskjed og den eneste mpten du kan gi beskjed på er ved signal, som fløyten. Er du som sjåfør så usikker at du er til hinder for andre burde du parkere. 

Anonymkode: 62170...8f2

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De som tuter aggressivt er det som tidligere ble kalt «Type A-personlighet». De har kort lunte, er korttenkte, impulsive, og har ofte høyt blodtrykk.

Anonymkode: 04471...1fd

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De som tuter aggressivt er det som tidligere ble kalt «Type A-personlighet». De har kort lunte, er korttenkte, impulsive, og har ofte høyt blodtrykk.

Og jeg må legge til at denne personlighetstypen oftere er i ulykker. De er dårlige sjåfører, men tror at de er best. Vi kjenner kanskje alle noen sånne…? Gjerne de som kaller andre «idioter i trafikken».

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og jeg må legge til at denne personlighetstypen oftere er i ulykker. De er dårlige sjåfører, men tror at de er best. Vi kjenner kanskje alle noen sånne…? Gjerne de som kaller andre «idioter i trafikken».

hmm, jeg passer ikke den beskrivelsen og har kjørt helt uten uhell siden jeg fikk førerkort i 1991 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gir en rask tut til de som ikke ser grønt lys, eller de som står i veien. 

I dag da jeg skulle svinge inn på jobb var det en som hadde stoppet for å slippe av noen, og sto på tverra foran hele innkjørselen. I stedet for å kjøre 2 meter lengre frem og ikke sperre for noen. Sånt irriterer meg skikkelig. Er det noen som hopper ut av bilen omtrent i fart, så er det greit, men her var det noen som skulle ut av bilen, inn i baksetet å hente noe, så inn i forsetet igjen for å si hadet eller whatever. Altså ikke ett 2 sekunders stopp. Og det gjør at jeg blir stående å vente å blokkere hovedveien. Da tutet jeg tydelig. 
Samme med de som stopper midt i veien i trange boligfelt, slik at man ikke kan passere, og de heller ikke blinker eller noe. De bare stopper midt i veien. Skal man stoppe for å sjekke kart, eller noe, så blink og kjør inn til siden. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

jeg er egentlig ganske rolig og avbalansert men idioter i trafikken som ikke burde vært der må få beskjed og den eneste mpten du kan gi beskjed på er ved signal, som fløyten. Er du som sjåfør så usikker at du er til hinder for andre burde du parkere. 

Ikke alle er født selvsikre bak rattet, noen må ut å trene mye i trafikken før de føler seg sikker. 
De som er usikre selv i biler de kjører ofte, på steder de er kjent, de bør parkere eller bestille noen kjøretimer ja. 

Men du som ligger bak en sjåfør som tydelig er usikker har ingen anelse om hvorfor den fremstår usikker.
Å tute på noen som er på vei hjem fra oppkjøringen og for første gang sitter alene i en bil, da er DU med på å skape usikkerhet. 
Jeg har kjørt mye, men jeg kan bli usikker når jeg skal finne frem på helt nye steder, eller de første minuttene i en helt ukjent bil. 

Anonymkode: 9ee1d...1a6

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg tuter når andre er uoppmerksomme, de sjekker ikke blindsoner, får ikke med seg endringer i lyskryss, ligger i feil fil, ikke følger skiltanvisninger, etc. Det skyldes jo at de enten er til hinder eller fare!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke alle er født selvsikre bak rattet, noen må ut å trene mye i trafikken før de føler seg sikker. 
De som er usikre selv i biler de kjører ofte, på steder de er kjent, de bør parkere eller bestille noen kjøretimer ja. 

Men du som ligger bak en sjåfør som tydelig er usikker har ingen anelse om hvorfor den fremstår usikker.
Å tute på noen som er på vei hjem fra oppkjøringen og for første gang sitter alene i en bil, da er DU med på å skape usikkerhet. 
Jeg har kjørt mye, men jeg kan bli usikker når jeg skal finne frem på helt nye steder, eller de første minuttene i en helt ukjent bil. 

Anonymkode: 9ee1d...1a6

Ser poenget ditt men de aller fleste som er denne typen sjåfør er IKKE ferske bak rattet dessverre. Det er gjerne de som forsvarer seg med at de "kjører etter forholdene slik de oppfatter dem" og mener selv de er "trygge" og at alle andre er "farlig" 

• Liker 1
Skrevet
mereo skrev (6 minutter siden):

Jeg tuter når andre er uoppmerksomme, de sjekker ikke blindsoner, får ikke med seg endringer i lyskryss, ligger i feil fil, ikke følger skiltanvisninger, etc. Det skyldes jo at de enten er til hinder eller fare!

Får du i det hele tatt tid til å kjøre ordentlig selv når du er så opptatt av å korrigere alle andre? :klo:

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)

Jeg har en rolig og avbalansert personlighet. Jeg har sjelden hastverk og jeg har ikke et sterkt behov for å vinne. Jeg har få konflikter i livet mitt, og ingen særskilte problemer. Jeg opplever å være elsket av mange, og slik har nok livet mitt stor sett vært.

Men i trafikken blir jeg en 156cm høy italiener med magesår, koffein- og nikotinsjokk og horn i panna. 
Jeg blinker, tuter og gestikulerer, snakket til mottrafikanter som ikke kan høre meg. Presser meg inn i rundkjøringer, tuter på andre som gjør det. Presser meg inn i flettinger i trafikken, men slipper ingen andre til. På motorveienn og landeveien kjører jeg alltid så fort at jeg nesten mister lappen om jeg blir stoppet.

På sykkel er jeg mye verre! På sykkel ignorerer jeg trafikkregler glatt, og flipper fingeren oftere enn jeg bremser, mens jeg skjeller ut gamlinger i fotgjengerfeltet og folk med barnevogn som rusler med en kaffekopp.

Jeg har maks bonus på forsikringen og ingen prikker i førerkortet.

Endret av Snok1
  • Liker 3
Skrevet (endret)
Brunhilde skrev (6 minutter siden):

Får du i det hele tatt tid til å kjøre ordentlig selv når du er så opptatt av å korrigere alle andre? :klo:

Sier vel mer om deg som tror at alle kjører så dårlig at man ikke gjør annet enn å tute.

Her jeg bor så har folk en ting for å skifte fil inne i rundkjøringen, da er det innafor å tute før det smeller!

Endret av mereo
  • Liker 2
Annonse
Skrevet
mereo skrev (47 minutter siden):

Sier vel mer om deg som tror at alle kjører så dårlig at man ikke gjør annet enn å tute.

Her jeg bor så har folk en ting for å skifte fil inne i rundkjøringen, da er det innafor å tute før det smeller!

Det var egentlig du som ga det inntrykket i innlegget ditt 😉

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
mereo skrev (53 minutter siden):

Og hvor plasserer du deg når du skal ut siste til høyre? Eller det er to felt også ut av rundkjøringen? 

Og ikke minst - hva i alle dager hjelper det å tute på en sjåfør som plasserer seg feil, mulig ikke er kjent der, mulig var uoppmerksom et øyeblikk? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og hvor plasserer du deg når du skal ut siste til høyre? Eller det er to felt også ut av rundkjøringen? 

Og ikke minst - hva i alle dager hjelper det å tute på en sjåfør som plasserer seg feil, mulig ikke er kjent der, mulig var uoppmerksom et øyeblikk? 

det hjelper til å inngå at det smeller - virkelig, så vanskelig er det ikke - og skal du sist ut til høyre legger du deg til høyre - er det to flet hele veien trenger du ikke skifte felt og i begge tilfeller bruker du lys for å indikere når du skal ut av rundkjøringen.. 

Sitat

I en rundkjøring med flere felt, følger du hovedsakelig de samme reglene som i en rundkjøring med ett felt, men med noen tillegg. Legg deg i riktig felt ved innkjøring basert på hvor du skal ut, og bruk blinklys for å indikere retningen din. Husk vikeplikt for trafikk som allerede er i rundkjøringen.

Her er en mer detaljert forklaring:

Innkjøring:

Høyre: Skal du til høyre, legger du deg i høyre felt og blinker til høyre. 

Rett frem: Skal du rett frem, kan du velge det feltet som er mest hensiktsmessig, men høyre felt er ofte det mest praktiske. 

Venstre: Skal du til venstre eller forbi midten, legger du deg i venstre felt og blinker til venstre. 

Bruk av blinklys:

Inn i rundkjøringen: Bruk blinklys for å indikere din intensjon om å svinge til venstre eller høyre ved innkjøring. Dette er spesielt viktig i rundkjøringer med flere felt. 

Feltskifte: Du har vikeplikt for trafikk i det feltet du skal inn i når du skifter felt inne i rundkjøringen. 

Ut av rundkjøringen: Husk å blinke til høyre når du nærmer deg utkjøringen din. 

Vikeplikt:

Du har alltid vikeplikt for trafikk som allerede er inne i rundkjøringen, uavhengig av kjørefelt. 

Vær spesielt oppmerksom på trafikk som kommer fra venstre, da de har forkjørsrett. 

Generelle tips:

Vær oppmerksom på skilting og veimerking, da dette kan gi spesifikke instruksjoner for rundkjøringen du befinner deg i. 

Senk farten og vær ekstra forsiktig når du kjører inn i og ut av rundkjøringer. 

Vær oppmerksom på andre trafikanter og vær klar til å tilpasse kjøringen din for å unngå kollisjoner. 

Husk at det ikke er egne regler for rundkjøringer, men at de følger generelle trafikkregler for vikeplikt og feltskifte. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Brunhilde skrev (3 timer siden):

Det var egentlig du som ga det inntrykket i innlegget ditt 😉

Nei, jeg nevnte grunner for å tute!

Endret av mereo
Skrevet
mereo skrev (2 timer siden):

Nei, jeg nevnte grunner for å ha tute!

Ha, ha, nei - du skrev vitterlig "jeg tuter" og ramset opp situasjonene.

Men du skal ha for forsøket. 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...