Gå til innhold

Ekskludert fra begravelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Opplevde noe ganske merkelig og ubehagelig for kort tid siden. 
En ungdom var delaktig i mobbing mot min ungdom - som fikk store konsekvenser for vår ungdom. Vi har ikke hatt kontakt med hverken ungdommen eller denne familien på mange mange år. 
Så skjer det tragiske. Han som mobbet dør i en forferdelig ulykke. 
Av respekt for familien og som tidligere klassekamerater sender vi en kondolanse på minnesiden- den ble slettet la vi merke til. Videre får vi både tlf og meldinger om at vi er uønsket i begravelsen. Vi hadde uansett ikke tenkt å presse oss inn i denne begravelsen, av hensyn til veldig mange som kommer og liten kirke. 
Vil si det er meget spesielt å ekskludere folk fra en begravelse når man ikke har hatt kontakt på noen måte på årevis. Spesielt når det var den ungdommen som mobbet vår. 
De er nok i en dyp krise og en sorg man ikke kan forestille seg. 
Hvor normalt er dette? 

Anonymkode: f2bc1...cba

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Rare folk. 

Anonymkode: 31084...afe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det var sikkert ingen lett tid for dem heller, selv om den personen var mobberen. Syns det er fryktelig rart av dere å skrive kondolanse på minnesiden.

Anonymkode: d2dfb...45a

• Liker 11
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det var så rart egentlig, regner med mobbehistorien er noe de kjenner til? De ønsker vel ikke å risikere at det blir noe oppstyr eller scene som tar fokus vekk fra hvordan dehar lyst å minnes den avdøde.

De burde kanskje ikke sletta minneordet, det synes jeg er å gå litt lengre enn nødvendig men det var nok sårt å bli påminna om vanskelige ting som setter en mørk flekk på minnet. Dere kan jo evt signere mer anonymt? Som medmenneske, medelev eller lignende?

Anonymkode: cd1db...409

• Liker 12
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene til avdøde kan ha fått en annen versjon av mobbehistorien fra sin sønn. Hvis dette var noe som skolen ble engasjert i så, så fikk kanskje saken konsekvenser for sønnen, konsekvenser som de så på som urettferdige.

Anonymkode: 49116...26a

• Liker 23
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Hæ?

Dere gidder å involvere dere med en tidligere mobber og blir brydde fordi de rundt syns det er vanskelig i sorgen?

Ja, hva lærte ungen av dere da? At man vender det andre kinnet til og blir fryst ut? 

Altså, selvverd tilsier at man overhodet ikke tar kontakt med tidligere mobbere, uansett hva som skjer. 

At vedkommende er død, er virkelig ikke deres problem. 

Tror jeg ville sett på det som en stikk dersom jeg var mot til avdøde. Hva tenkte du på når du gjorde dette?

Hvorfor sa du ikke bare "jaja, da er det noen som slipper å bli mobbet fremover", og lot det ligge? 

Folk dør hele tiden, og kondolanser spares til dem man bryr seg om.

Min mobber døde under Covid, og jeg kunne aldri tenkt tanken på å rippe opp i sårene det var for deres nærmeste å innse at de hadde fostret en så dårlig person.

Den begravelsen kom og gikk uten min innblanding. 

Anonymkode: 2d309...ffa

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er unormalt å fokusere på seg selv når noen andre har mistet barnet sitt. 

Anonymkode: ac589...8de

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke usannsynlig at mobberen har fortalt en helt annen historie hjemme enn det deres barn har. Alle foreldre vil vel i det lengste velge å tro sitt barn. Jeg ville ikke lagt så mye i dette. De er i sorg, og dere har ingen gode minner å bidra med. De ønsker nok bare fred.

Anonymkode: 6a2ad...17b

• Liker 14
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Opplevde noe ganske merkelig og ubehagelig for kort tid siden. 
En ungdom var delaktig i mobbing mot min ungdom - som fikk store konsekvenser for vår ungdom. Vi har ikke hatt kontakt med hverken ungdommen eller denne familien på mange mange år. 
Så skjer det tragiske. Han som mobbet dør i en forferdelig ulykke. 
Av respekt for familien og som tidligere klassekamerater sender vi en kondolanse på minnesiden- den ble slettet la vi merke til. Videre får vi både tlf og meldinger om at vi er uønsket i begravelsen. Vi hadde uansett ikke tenkt å presse oss inn i denne begravelsen, av hensyn til veldig mange som kommer og liten kirke. 
Vil si det er meget spesielt å ekskludere folk fra en begravelse når man ikke har hatt kontakt på noen måte på årevis. Spesielt når det var den ungdommen som mobbet vår. 
De er nok i en dyp krise og en sorg man ikke kan forestille seg. 
Hvor normalt er dette? 

Anonymkode: f2bc1...cba

Og denne historien er viktig å offentlig gjøre fordi? 
Mangler du sosiale antenner? Mangler du grenser?
Har du ingen tanker om at saken kan sees annerledes ut fra den andre familiens side? 

Anonymkode: a371d...d83

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

spesielt å slette kommentarer på minnesider, med mindre man skrev utdypende negativt om vedkommende, noe jeg tviler ts har gjort. 

Hvorfor skulle ts møte opp i begravelsen for å lage styr, gjør virkelig folk slikt? 

• Liker 8
Skrevet

Dere var i en vanskelig konflikt for mange år siden, som høyst sannsynlig er et vondt minne for disse foreldrene også, uansett hvordan deres versjon av det så ut. At det ikke er noe de har behov for å rippe opp i nå, burde være forståelig for de fleste. Jeg tror deg på dine gode intensjoner med å skrive på minnesiden, men det var korttenkt - og å reagere på at det ikke ble tatt godt imot stiller deg ikke i et godt lys. Man snakker ikke stygt om de døde - selv ikke indirekte - i utrengsmål, og særlig ikke til de nærmeste pårørende før begravelsen er overstått. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva tror du den kommentaren på minnesiden gjorde, annet enn å minne de pårørende om det vonde som skjedde for mange år siden?

Skjønner at de sletta den jeg, de vil minnes og sørge over sin døde, ikke bli minnet på deres konflikt, selv om avdøde var skyld i den selv. 

Anonymkode: 7fdb3...8ec

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Av 211 forskjellige forklaringer til hvorfor de har valgt som de har valgt så er det noe dere ikke skal bruke tid og energi på.

Gå videre med livet. 

Anonymkode: 05ba1...7e1

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal du i begravelsen når du har hatt en opprivende konflikt med denne familien? Har du tenkt å lage kvalme?

Anonymkode: e5835...cbe

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er utrolig sært og ganske falsk å sende kondolanse på minnesiden samtidig som du kverner om hvilke konsekvenser avdødes handlinger fikk for din sønn. Jeg forstår godt at de ikke ønsker dere i begravelsen, og syns det er rart du ikke forstår det og legger fokuset der. Jeg har to ganger i mitt liv blitt beskyldt for mobbing uten at det har vært sant, i begge tilfellene kom det etterhvert frem i dagen at de var de som kom med anklagene som løy og at ting slett ikke var sånn de fremstilte det. Etter det er jeg blitt veldig skeptisk til folk som mener deres gullegull er et helt uskyldig offer i en sak, for saken har ofte mange flere sider, og det er slett ikke sikkert din ungdom har hele sannheten i det du vet her. Sært å slett kondolansen, men rimelig mye særer p lat som du sørger over at et menneske du hater går bort. 

Anonymkode: 230b8...d5b

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor skal du i begravelsen når du har hatt en opprivende konflikt med denne familien? Har du tenkt å lage kvalme?

TS har jo skrevet i HI at de uansett ikke hadde tenkt å gå i den begravelsen..

Anonymkode: 7349f...cb5

• Liker 7
Skrevet

Snakk om å føle seg forulempet når foreldrene til dette barnet går gjennom det verste som kan skje.

Hvordan er det mulig å tenke på deg selv akkurat nå?

De er i sorg, de kan gjøre hva de vil. Slette kondolanser bl.a. Ikke gjør dette til å handle om DEG

Hold deg unna og vær glad ditt barn lever. Makan😤

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS har jo skrevet i HI at de uansett ikke hadde tenkt å gå i den begravelsen..

Dem hadde tenkt seg ditt! Man kan ikke bli eksludert fra noe man uansett ikke planla å delta på.

Skrevet

Mobberen fortalte en annen historie.

Av hensyn til familien bør dere la det ligge. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt kritikken TS får her. Om TS var mobberens forelder som hadde lagt inn kondolanse på mobbeofferet sin minneside hadde jeg sett annerledes på det.

I mitt hode er denne kondolansen et uttrykk for medfølelse, og en utstrakt hånd i sorgen, på tross av det som skjedde for mange år siden. 

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...