AnonymBruker Skrevet 1. juli #1 Skrevet 1. juli Hva f**n har skjedd med språket vårt? Er det så vanskelig å si "barn/unger" i dagligtale? Det høres så latterlig dumt ut når folk sier "jeg og kidsa", "han har fått seg en kid". Anonymkode: 1b9d1...c62 8 2 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli #2 Skrevet 1. juli Helt enig! Kids er så teit. Geiter har kids. BARN eller unger heter det her i landet. Anonymkode: 72710...7ce 6
AnonymBruker Skrevet 1. juli #3 Skrevet 1. juli En annen ting er de som sier/skriver kidden 😮 Jeg skal hjem til kidden min. Helt grusomt å høre på! Anonymkode: 72710...7ce 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli #4 Skrevet 1. juli Det henger igjen fra tenårene, hvor man tror man er kulere hvis man bruker engelske ord. Anonymkode: 69679...80c 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #5 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Helt enig! Kids er så teit. Geiter har kids. BARN eller unger heter det her i landet. Anonymkode: 72710...7ce Hæ? Har ikke geiter killinger eller kje lenger? 😳 Anonymkode: 7b724...b37 9 5
AnonymBruker Skrevet 1. juli #6 Skrevet 1. juli Vi blir stadig påvirket av andre språk, ikke noe nytt det. Og ikke rart i det hele tatt, egentlig. Da vi var unge var det ganske nytt å bruke ordet 'kul' som kommer fra 'cool'. I dag er det ingen som tenker at dette er noe rart, men det var sikkert folk som syntes det hørtes teit ut, og heller mente man måtte bruke ord som morsom, grei eller interessant. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Helt enig! Kids er så teit. Geiter har kids. BARN eller unger heter det her i landet. Anonymkode: 72710...7ce Geiter har killinger, ikke kids. Anonymkode: 9afdb...d0a 5
AnonymBruker Skrevet 1. juli #7 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Helt enig! Kids er så teit. Geiter har kids. BARN eller unger heter det her i landet. Anonymkode: 72710...7ce Geiter har killinger, det er engelskmenn som har kids. Vi mennesker har barn. (eller unger). Husker jeg hørte folk bruke dette første gang da jeg var midt i 20-åra og hadde fått barn. Og jeg syntes de var helt idiotiske som måtte importere ord for å omtale barna sine. (På starten av 2000-tallet. For før dette tror jeg ikke noen sa dette.) Anonymkode: 77025...18b 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli #8 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Geiter har killinger, det er engelskmenn som har kids. Vi mennesker har barn. (eller unger). Husker jeg hørte folk bruke dette første gang da jeg var midt i 20-åra og hadde fått barn. Og jeg syntes de var helt idiotiske som måtte importere ord for å omtale barna sine. (På starten av 2000-tallet. For før dette tror jeg ikke noen sa dette.) Anonymkode: 77025...18b Dette er jo et nyere fenomen, ingen som omtalte ungene sine som "kids" for 20-30 år siden. Anonymkode: 1b9d1...c62
AnonymBruker Skrevet 1. juli #9 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vi blir stadig påvirket av andre språk, ikke noe nytt det. Og ikke rart i det hele tatt, egentlig. Da vi var unge var det ganske nytt å bruke ordet 'kul' som kommer fra 'cool'. I dag er det ingen som tenker at dette er noe rart, men det var sikkert folk som syntes det hørtes teit ut, og heller mente man måtte bruke ord som morsom, grei eller interessant. Anonymkode: 9afdb...d0a Kul kommer faktisk fra svensk. Anonymkode: 1d57b...1c2 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #10 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette er jo et nyere fenomen, ingen som omtalte ungene sine som "kids" for 20-30 år siden. Anonymkode: 1b9d1...c62 Min far kalte oss ‘kidsa’ på 90-tallet, han er født på midten av 50-tallet, helnorsk fra Østlandet. ‘Komån kids’ sa han mye (come on kids). Språk er stadig i forandring - mine foreldre snakket veldig annerledes enn sine foreldre osv. Anonymkode: 80fd7...fcf
AnonymBruker Skrevet 1. juli #11 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Kul kommer faktisk fra svensk. Anonymkode: 1d57b...1c2 Eller fra engelsk... https://sprakradet.no/spraksporsmal-og-svar/hvor-kommer-kul-og-kult-fra/ Anonymkode: 9afdb...d0a
AnonymBruker Skrevet 1. juli #12 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Eller fra engelsk... https://sprakradet.no/spraksporsmal-og-svar/hvor-kommer-kul-og-kult-fra/ Anonymkode: 9afdb...d0a Det er ingenting i den lenken som motbeviser påstanden min. Har du lest det selv? Anonymkode: 1d57b...1c2
AnonymBruker Skrevet 1. juli #13 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Min far kalte oss ‘kidsa’ på 90-tallet, han er født på midten av 50-tallet, helnorsk fra Østlandet. ‘Komån kids’ sa han mye (come on kids). Språk er stadig i forandring - mine foreldre snakket veldig annerledes enn sine foreldre osv. Anonymkode: 80fd7...fcf Herregud. "Come on kids", "let´s go", blir noe helt annet enn "jeg har 2 kids". Det høres latterlig ut å blande inn et engelsk ord i en setning på den måten. Anonymkode: 1b9d1...c62 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli #14 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Vi blir stadig påvirket av andre språk, ikke noe nytt det. Og ikke rart i det hele tatt, egentlig. Da vi var unge var det ganske nytt å bruke ordet 'kul' som kommer fra 'cool'. I dag er det ingen som tenker at dette er noe rart, men det var sikkert folk som syntes det hørtes teit ut, og heller mente man måtte bruke ord som morsom, grei eller interessant. Geiter har killinger, ikke kids. Anonymkode: 9afdb...d0a Å gjøre om på et ord for å fornorske det, blir likevel noe annet enn å bruke det engelske ordet i sin helhet. Jeg kunne seriøst ikke vært sammen med noen som sa "kids" Anonymkode: 1b9d1...c62 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli #15 Skrevet 1. juli Jeg er veldig mot en fordummende amerikansk innflytelse på norsk livsstil, mat, tenkning og kultur generelt, men den språkblandinga er bare kjempekul. Jeg digger språkblanding av alle slag, og folk er så kreative med bøyningsmønster og sånn. Det er demokratisering av språket! Jo flere ord, gamle, nye, lånord og slang, jo bedre er det. Anonymkode: 8aa19...5f6
AnonymBruker Skrevet 1. juli #16 Skrevet 1. juli Ja ja, alt man skal henge seg opp i... Anonymkode: 4523d...113
AnonymBruker Skrevet 1. juli #17 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Herregud. "Come on kids", "let´s go", blir noe helt annet enn "jeg har 2 kids". Det høres latterlig ut å blande inn et engelsk ord i en setning på den måten. Anonymkode: 1b9d1...c62 Det var bare et eksempel men det var en av måtene han brukte kids på. Han sa også kul, tv i stedet for fjernsyn, mor og far skulle på date og ikke stevnemøte, han skulle chille og ikke slappe av på hytta osv. For meg er det mer latterlig å henge seg opp i slikt når det bokstavelig talt er en naturlig del av et språk i endring. Men man har vel ulike ting å stri med her i livet 😉 Anonymkode: 80fd7...fcf 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #18 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): det er engelskmenn som har kids. Anonymkode: 77025...18b jeg er "engelsk" og vi har child / children - ikke kids.. Anonymkode: 93065...ac1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #19 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi blir stadig påvirket av andre språk, ikke noe nytt det. Og ikke rart i det hele tatt, egentlig. Da vi var unge var det ganske nytt å bruke ordet 'kul' som kommer fra 'cool'. I dag er det ingen som tenker at dette er noe rart, men det var sikkert folk som syntes det hørtes teit ut, og heller mente man måtte bruke ord som morsom, grei eller interessant. Geiter har killinger, ikke kids. Anonymkode: 9afdb...d0a Vet ikke hvor gammel du er, men ordet kul har vært brukt avmin mors generasjon. Hun er 79. Anonymkode: 38046...9f1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #20 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vet ikke hvor gammel du er, men ordet kul har vært brukt avmin mors generasjon. Hun er 79. Anonymkode: 38046...9f1 Hvor kommer kul og kult fra? - Språkrådet Anonymkode: 93065...ac1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå